Konstskapande AI-tjänster stäms för upphovsrättsintrång

Permalänk
Medlem

Kan vi lägga ner upphovsrätten snart eller?

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Fast hur mycket du får och inte får sampla finns reglerat i de flesta lagverk redan i dag, så det är inget direkt tycke utan redan lagstadgat. AI som genererar liknande finns det inga lagar om ännu och därav den här intressanta diskussionen.

Problemet är att du kan säga jag vill ha ett konstverk som ser ut så här, "som om de var målat av konstnärX" och då ÄR det plagiering. Särskilt om du plagierar ett verk för pengar för att användas kommersiellt eller där programvaran för att skapa plagiatet kostar pengar.
För mer om hur artister ser på detta och vad en AI kunnig person pratar om rekommenderar jag varmt detta över en timme långa samtal: https://www.youtube.com/watch?v=Nn_w3MnCyDY
Det tar upp mycket, men inte allt. Jag har för mig att det nämns någon som sett saker som någon gjort i någons stil. Te.x görs det med AI nya Pokemons med avsikt att vara trogna Pokemon design och estetik, och det är Copyright skyddat och en artist bakom... Ett par exempel till diskussionen.

Menar du fair use ungefär som lagstiftning?

Nä, jag(personligen) tror inte det hamnar under plagiat om det är "samma stil" och det inte är ett verk från upphovsnamn rakt av. Geometri och färgskalor är vad det är och kan en dator blanda 100 olika artister som alla har "någon vinkel" med i bilden, hur ska någon bedömma det? Finns det ett exempel på en konstnär som pekat och sagt "Den har jag målat"? Det blir inte ett copyrightskydd med den digitalt AI konstreuerade bilden, men det kan inte bli heller en fråga om plagiat ifall målaren inte kan bevisa exakt vad det är.

I musikbranchen har detta pågått länge och det krävs snarlika melodier, refreänger, bryggor etc för att en stämning ska gå igenom. Det räcker inte med samma ackord och tonarter, typ.

Bilderna blir kopierade till ett nytt oigenkännbart utseende. Det ska vara om artisterna själva kan be programmet att upphöra använda deras bilder och att det finns en databas av något slag.

Påstående
Skulle jag göra en AI av Snorlax och Blastoise + 100 anime figurer och göra en nallebjörn skulle aldrig någon kunna hävda att jag gjort mig skyldig till varumärkesintrång. Hur då? Gäller Fair use?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Den försöker skapa världen så som den känner till den. I dess värld så har "cuddly cute kitten" texten Shutterstock över sig och skapar därför bilden så.

Du kan ladda ner källkoden till AIn och databaserna och kolla själv. Finns inga bilder där nånstans och ändå så kan den skapa upp dem.

Om du lagrar bilddata som vektorer, fraktaler eller någon annan typ av mönster som efter 100 vändor genom en algoritm innebär att du lik förbannat får ut något som är mönsterskyddat eller tillräckligt likt ett original för en sån här stämning.. Min gissning är att rätten kommer se det som det hårklyveri det är. Att det skulle handla om inspiration eller originellt skapande som vissa vill göra gällande i den här tråden, är antropomorfism.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXmOuSe:

Menar du fair use ungefär som lagstiftning?

Nä, jag(personligen) tror inte det hamnar under plagiat om det är "samma stil" och det inte är ett verk från upphovsnamn rakt av. Geometri och färgskalor är vad det är och kan en dator blanda 100 olika artister som alla har "någon vinkel" med i bilden, hur ska någon bedömma det? Finns det ett exempel på en konstnär som pekat och sagt "Den har jag målat"? Det blir inte ett copyrightskydd med den digitalt AI konstreuerade bilden, men det kan inte bli heller en fråga om plagiat ifall målaren inte kan bevisa exakt vad det är.

I musikbranchen har detta pågått länge och det krävs snarlika melodier, refreänger, bryggor etc för att en stämning ska gå igenom. Det räcker inte med samma ackord och tonarter, typ.

Bilderna blir kopierade till ett nytt oigenkännbart utseende. Det ska vara om artisterna själva kan be programmet att upphöra använda deras bilder och att det finns en databas av något slag.

Påstående
Skulle jag göra en AI av Snorlax och Blastoise + 100 anime figurer och göra en nallebjörn skulle aldrig någon kunna hävda att jag gjort mig skyldig till varumärkesintrång. Hur då? Gäller Fair use?

Nu tänker ju jag att det förmodligen är artisternas konkreta exempel på upphovsrättsintrång som kommer avgöra...

MEN, mer i linje med det du tar upp så är ju en sak som figurerat att sådana här tjänster marknadsfört sig på sådant sätt att de visat "konststilar" som är specifika konstnärers namn.
Där är man ju definitivt ute på djupt vatten gällande att det skulle vara något nytt och oigenkännbart...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nu tänker ju jag att det förmodligen är artisternas konkreta exempel på upphovsrättsintrång som kommer avgöra...

MEN, mer i linje med det du tar upp så är ju en sak som figurerat att sådana här tjänster marknadsfört sig på sådant sätt att de visat "konststilar" som är specifika konstnärers namn.
Där är man ju definitivt ute på djupt vatten gällande att det skulle vara något nytt och oigenkännbart...

Ja, jag är intresserad av bevisen. Jag vet inte vart gränsen går när det kommer till målningar och porträtt gällande detta, och fair use faktiskt gäller och isåfall under vilka omständigheter.

Om söktermen med "Måla en bild som Picasso" är problemet, kan man inte bara formulera sig annorlunda då?

Jag tror att bilderna kommer bli ännu bättre och smartare med mera djup, det blir svårt att hävda copyright när man låtit ett tredjeparts programm skapa det, men självklart att många kommer se det som en möjlighet att "skapa något" med hjälp av en AI istället för en konstnär.

Är inte konstnärer ganska snobbiga också? AI gnäller inte. lol

Vänta tills vi får AI med musik som kan blanda stilar och låtar, dem där AI genererande musiken duger ju inte än. Då vill jag ha Tom Jones, Shakira, och Rob Halford sjunga en rap metal pop song med funk av Bee Gees

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Nalle-Puh:

Som fotograf förstår jag att dom blir sura när deras bilder används och publiceras utan medgivande. Läser man hela tråden så är det inte många som vet hur upphovsrätten fungerar men man har åsikter om den.

Den egna filosofin i denna sakfråga är väldigt enkel:
Man "skänker" sina rättigheter så fort man väljer att ladda upp något på internet.

Lagar och praxis i all ära, men verkligheten är en annan sak många gånger, speciellt när det handlar om upphovsrättsskyddat material och spridning med hjälp av internet. Är inte mycket svårare än så och förvänta sig annat kan jag anse vara på snudd till naïvt.

Skulle jag verkligen vara mån av av min skapade konst, då är det inte DeviantArt (eller motsvarande) jag laddar upp den på. Jag kanske lägger upp några smakprov för att visa mina färdigheter, men aldrig i livet att jag skulle försöka sälja mina smakprov – utan då är det rakt av provisionsbaserade beställningar som gäller. Alternativet är att jag skulle ladda upp otroligt lågupplöst material i ett visningsgalleri som gör det värdelöst att försöka kopiera/printa.

Dessa åsikter och sätt att se på saker är inte exklusivt till bilder, utan gäller densamma för allt som laddas upp på internet vare sig det handlar om bild, video eller annan form av material. Copyright-lagarna behöver skrivas om, är man inte Disney (och knappt då) finns det helt enkelt inte resurser att stoppa någon från att bara högerklicka och spara till skrivbordet (väldigt förenklat) – för att sedan bara kasta upp en torrent eller Etsy-annons.

Alternativet till ändrade copyright-lagar är att strama åt internet och göra det mer kontrollerat, vilket låter betydligt värre i min mening (se på t.ex. YT med DMCA-takedowns från alla storbolag, där mindre aktörer hamnar i skottlinjen hela tiden utan chans att häva beslut)

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXmOuSe:

Om söktermen med "Måla en bild som Picasso" är problemet, kan man inte bara formulera sig annorlunda då?

Jo, men en del av den större frågan (eventuellt bortom själva rättsfallet) är väl just hur pass okej det är att sälja tjänsten "generera en bild så som $konstnär skulle måla den", särskilt om nu resultatet blir en väldigt bra imitation av den specifika konstnärens stil, och eventuellt då ett resultat som är väldigt likt saker denna konstnär faktiskt redan skapat (och som eventuellt varit indata i den övergripande processen).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

SWELCOCKERS

Permalänk
Medlem

En del här inne verkar missa att konstnärer blir till och från anklagade för plagiat...

Med rätta, samplar du musik som tex Madonnas "Hung up" av Abbas "Gimme! Gimme! Gimme!" Så måste du få ett ok av rättighetsägaren, använder du en cut out från Disneys Frozen av Elsa och klistrar in på en vit bakgrund och säljer då kan du stämmas... (Ett problem är hur mycket krävs för att verket ska bli tillräckligt transformerat för att räknas som ett nytt verk, här används mänsklig faktor som urval vilket gör det väldigt snårigt)

Om du kopierar kod från en repo tex GitHub som är upphovsrätt skyddat med en mindre tillåtande licens så måste du få ok från ägaren...

Finns många skydd tex mönsterskydd för loggor mm. För att skydda kreatörer från att någon snor verk utan att betala kallas immatrialrätt, för allt som skapar värde är inte fysiska saker och har tagit någon tid, energi och kunskap att skapa... Och ja alla verk är transformativa från grottmålningar så kom tavlor och senare film, men betyder det att de som skapar nya verk inte ska ha betalt? "Jag ska inte behöva betala för spel för de har inspirerats av Tetris och grottmålningar "?.... Och tar counter Strike och byter ut karaktären mot tecknade Disney karaktärer och försöker sälja kommer du nog få problem, skillnaden här är att det är lite kod som gör det...

Väldigt otrevlig stämning mot kreatörer här inne, de har ett jobb och om någon tycker om deras kreationer så får de betalt och "ai" (egentligen ML, maskininlärning) är ett nytt verktyg som lånar utan att fråga eller betala för sig...

Permalänk
Medlem

Nu ger sig även Getty Images in i leken och stämmer Stability AI (en av tjänsterna som denna artikel handlar om), eftersom de använt Getty Images bilder för att träna sin modell utan att ha skaffat en licens för det.

Permalänk
Medlem

En annan aspekt är att det AI/ML inte går att hävda copyright på. Bara saker skapade av människor går att skydda med copyright. Från ett avsnitt av LeagalEagle på youtube. Tror det handlade om NFT. Orkar inte hitta länk.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför man går på jämförelsen att vi människor tar inspiration på det vi ser och detta också gäller AI. Man kan såklart nå samma slutsats men de är ju självklart inte samma sak? En AI influeras ju inte på samma sätt som vi människor, det måste vi väl vara överens om? Den bearbetar massa data baserat på verk. Det är klart att den bearbetar så många verk att vi inte kan dra gränsen, men hade den varit tränad på 10 bilder av Simon Stålenhag tror jag inte diskussionen hade varit om de var plagiat eller inte. Jag kan förövrigt se en konstnärs signatur och screenshots när jag genererar vissa bilder med hjälp av stable diffusion. Tekniken är supercool och det är ruskigt imponerande, menar inget annat, men de är fortfarande inte samma sak som att en människa inspireras när vi analyserar ett verk.

Tycker mer man ska separera på det och ändå kritisera och fundera på konsekvenserna av teknik. Sidan som är pro-teknik är ändå så stark och vinner ändå till fördelen för stora techbolag med miljarder på banken. Att fundera om en artist kan få en slant är inte orimligt.

Tycker själv de finns något fint i människoverk o ser ändå gärna att de som sliter för att tjäna pengar på det ska kunna få något för att en AI analyserar deras material. Känns verkligen inte orimligt.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat... Vem bryr sig? Det inte så att plagiat försvinner för det faller en dom för eller emot Ai konst. Plagiat/pirat/Ai/månadens inne grej är här för att stanna. Känns lite som DNA patent eller vad det nu var för några år sedan. Men men, kanske någon får sig lite quickieCashyCash.

Allt det handlar om stålarna, inte som några personer eller organisationer vill påstå om "verkens unika blablabla". Missförstå mig rätt, kreatörer ska såklart ha sitt, men behöver de greppa efter halmstrån? Ligger det på nätet utan betalvägg används det. Jo även digitala kreatörer, jag vet, har vart en på medelstor firma i Sverige för ett antal år sedan.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om någon undrar till vilken grad dessa system faktiskt gör kollage av andra bilder så kan ni kolla på storleken av modellen.

https://huggingface.co/runwayml/stable-diffusion-v1-5/tree/ma...

Under 5 GB. Datan innehåller inte träningsmaterial, utan bara resultatet från träningen.

Har suittit en del med stable diffusion lokalt på min pc med hjälp av användargränssnittet stable diffusion webui, man kan bli ganska kreativ med det verktyget. Det är dock oftast inte så enkelt som att bara trycka på en knapp för att få någonting som ser fantastiskt ut, det är många knep och trix man måste ta till och parametrar som får justeras fram och tillbaks.

Här är sweclockers logga som jag evolverade med img2img funktionen i stable diffusion webui:

Man tar bästa output bilden varje gång och stoppar in som källa till img2img inför nästa epok, sedan kan man prompta lite och justera parametrar för att få till saker som inte stämmer...

Här är de två sista bilderna innan jag inte orkade mer, det tar lite tid att hitta bästa bilden i varje steg, fick som sagt prompta lite på slutet:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om du lagrar bilddata som vektorer, fraktaler eller någon annan typ av mönster som efter 100 vändor genom en algoritm innebär att du lik förbannat får ut något som är mönsterskyddat eller tillräckligt likt ett original för en sån här stämning.. Min gissning är att rätten kommer se det som det hårklyveri det är. Att det skulle handla om inspiration eller originellt skapande som vissa vill göra gällande i den här tråden, är antropomorfism.

Fast du lagrar ju inte bilddatan på något sätt. Och varje fråga skapar nya olika varianter, aldrig samma. Seriöst, kolla en video på hur det fungerar istället för att komma med gissningar.

Sen har jag full förståelse om de döms ändå, men då mer för att gemene man inte tycker att det ska vara på det här sättet men inte för att man kopierar andras verk.

I slutändan är lagar bara regler hur vi människor vill leva med varandra

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lento:

Har suittit en del med stable diffusion lokalt på min pc med hjälp av användargränssnittet stable diffusion webui, man kan bli ganska kreativ med det verktyget. Det är dock oftast inte så enkelt som att bara trycka på en knapp för att få någonting som ser fantastiskt ut, det är många knep och trix man måste ta till och parametrar som får justeras fram och tillbaks.

Här är sweclockers logga som jag evolverade med img2img funktionen i stable diffusion webui:

http://www.lentoman.net/temp/web/sweclockers.gif

Man tar bästa output bilden varje gång och stoppar in som källa till img2img inför nästa epok, sedan kan man prompta lite och justera parametrar för att få till saker som inte stämmer...

Här är de två sista bilderna innan jag inte orkade mer, det tar lite tid att hitta bästa bilden i varje steg, fick som sagt prompta lite på slutet:
www.lentoman.net/temp/web/sweclockers018.png
www.lentoman.net/temp/web/sweclockers019.png

Just denna bit är det nog många som inte förstår.

Absolut kan man mata Midjourney med något likt "red flowers on a field, with a lunar eclipse behind the treelines" och få ett okej resultat direkt. Men vill man verkligen få fram något som i mångas ögon skulle uppfattas som vackert, då är det många iterationer som gäller. Framförallt handlar det om skrivandet i fallet med Midjourney.

Att skriva prompts för konst-AI är en konst i sig, skulle vilja använda ett ordspråk som jag hört sedan gammalt; Ordsmed.

Att skriva riktiga bra promptar för AI-konst är inte långt ifrån att skriva en novell många gånger, speciellt om man önskar väldigt specifika resultat från en vision man har. Men även då handlar de om potentiellt hundratals iterationer per bild, ibland utan något resultat man önskar använda i huvud taget, och får således börja om från början med sina prompter.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

Efter att ha pysslar en del med AI genererad text och bild så tycker jag att det är bra att det blir lite klarhet. Jag håller inte med om att det går att jämföra med att ta inspiration så som en människa gör. Jag har själv plockat väldigt specifika bilder och tränat på just för att kunna återskapa en specifik stil fast med andra motiv. Jag har i stort sett plockat det som gör den konstnären unik och gjort det reparerbart åtminstone stilmässigt och kan generera konst snabbare, flexiblare och många gånger snyggare.

Sedan ytterligare så tror jag att detta handlar inte så mycket om att stämma några organisationer på pengar i sig utan detta är helt enkelt så här processen går till för att man skall kunna lista ut vad som gäller. Har AIn inspirerats eller faktiskt kopierat osv.

Skicka ett 4090, jag har slut på vram, går långsamt att träna mina modeller!

Väldigt få som vet hur man får till det du beskriver, så visa gärna lite bilder. För att ha "pysslar en del med AI genererad text och bild" så låter det lite väl otroligt.

Permalänk
Medlem

WOKSLECCERS

SLEWCOCKERS

WORKSECCELS

CROWSECKELS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cabbage:

Så med denna kommentar menar du att programmet är lika smart som en människa? Du står på AI:ens sida och säger att den kan tänka, genomföra och förstå konst på sammasätt som en människa? Otroligt naivt om så är fallet.

Det naiva är att du gör den tolkningen av vad jag skrev. Vilket visar på hur otroligt infantil diskussionen är.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Väldigt få som vet hur man får till det du beskriver, så visa gärna lite bilder. För att ha "pysslar en del med AI genererad text och bild" så låter det lite väl otroligt.

Väldigt djupt ämne men jag skummar ytan, summerar lite och kommer med ett eget exempel här.

Allt kan köras via commandline men lite enkla web-uis gör det bra mycket enklare att komma igång.
CLI och python erfarenhet är att rekomendera. Man behöver inte koda men hanterar man pip och venv så klarar man sig.

Först och främst lite resurser:

Huggingface samlar allt möjligt som man kan behöva. Allt från modeller till saker som modifierar dom. Spaces att utforska osv. Ett konto kommer att behövas.

För text är KoboldAI ett smidigt sett att komma igång. Följ bara instruktionerna, finns en Windows-installer som gör det lite enklare. Man bootar upp och sedan väljer man vilken AI modell man vill köra. Gränssnittet kommer dra ned den åt en. Finns modellen inte så kan man specificera ett repo att dra ner. Det enda som tog mig en stund att fatta det var att när man laddar en modell så har man några sliders för vart man skall ladda in modellens alla lager. Man får experimentera lite men helst vill man ha allt i vram. Därefter systemminne vilket blir allt som inte ligger i vram. Tar systemminnet slut så får man dra upp disk layer men det är sjukt långsamt. När modellen är laddad är det bara att börja skriva och sedan researcha olika topics efter ens intresse.

https://github.com/KoboldAI/KoboldAI-Client
Ex text modell:
https://huggingface.co/KoboldAI/fairseq-dense-13B-Janeway

För bilder har jag bara använt stable diffusion och då detta webui. Väldigt enkelt och smidigt att komma igång med. Man installerar webui:t. Sedan letar man upp en modell (stable-diffusion-v1-5) är att rekommendera som utgångspunkt.
I Ui't väljer man modell och så börjar man skriva prompts och experimentera och sedan läser man på om en miljard olika topics.Stark rekommendation: använd modeller med filändelsen .safetensor för .ckpt kan innehålla skadlig kod.
https://github.com/AUTOMATIC1111/stable-diffusion-webui
https://huggingface.co/runwayml/stable-diffusion-v1-5

r/stablediffusion har många bra tutorials och länkar samlade här. Både om man vill utforska vad andra gjort, lära sig mer, hitta inspiration med mera. Varningens ord bara att väldigt mycket är NSFW exempelvis openart. Mycket bra resurs och så skrollar man och plötsligt är det naket.
https://www.reddit.com/r/stablediffusion/wiki/tutorials/

Hur det funkar (grovt):

Magi!
Nej men det är neutral-networks och som jobbar i ett par lager. Dom tar en massa bilder och taggar upp dom, beskriver osv och sedan får modellerna tränas på detta. till sist så har du en chunk med data på några gig som generar en massa härliga bilder beroende på vilka parametrar som matas in. Det är här en stor del av problemen kommer då du många gånger tar andra verk och tränar på och i slutändan kan du återskapa, replikera och extrahera koncept från dom och återanvända.

Vad jag förstått så när man tränat tills man är nöjd så har men en modell eller vad som också kallas checkpoint. Denna kan nu distribueras och användas. Man kan t.ex ha ett sett med data och träna utifrån denna checkpoint för att få en ny modell som är specialiserad på ex fotorealism, vissa visuella element. t.ex om jag samlar in en massa bilder på diverse bilnärken, modeller, årtal osv så kan jag skapa en egen checkpoint tränad just för att leverera mycket bra bilder på bilar.

T.ex skriver man typ Volvo XC69 concept car, very detailed, realistic, multiple views i modellen Anything_v3 så fick jag något som var en mix mellan v90, xc40 och v60.

Man kan även ta 2 eller fler modeller och merga samman. En stor del av detta är dock inte det att vi tar en databas av bilder och mosar utan det är bearbetad data och tränade nätverk som mergas.

Utöver att träna en helt ny checkpoint av en modell vilket man kanske behöver om man vill ens nya modell skall kunna göra mycket finns det andra tekniker så som textural inversion vilket är det som jag experimenterar med än så länge.

Embeddings som triggas av ord i prompten. Dom är mycket små, bara några kb stora och är om jag uppfattat det rätt en uppsättning modifierade weights till AIn som bidrar till det resultat du vill ha. Räcker med 4-5 bilder för att kunna lägga in ditt ansikte istället för andra eller som jag, skapa bättre bilder av mina hundar. Tränar detta på t.ex stable-diffusion-v1.5 så kommer generellt sett denna embedding producera bra resultat för andra checkpoints beserade på samma modell.

Hypernetworks är snarlikt embeddings men tar generellt sett längre tid och arbetar i de senare lagren av AI modellen. Min bild är att du kan göra mer komplexa saker med dessa än med embeddings men tar längre tid att träna.

Exempel på problemet
Jag har en vän som jag spelar DnD med som regelbundet köper konst av folk via ex Reddit. När han postade sin senaste karaktär och länk till konstnären så behövde jag bara ta ett par bilder som denna person lagt upp på twitter och sedan spendera ca 2 timmar och jag hade ett grundläggande filter för denna konstnär. I en modell, tror det var Anything_v3 som är väldigt bra på anime kunde jag återskapa min väns karaktär något så nära och sedan applicera min embedding och det ser ut i stort sett som att det var han på twitter som skapat den nya bilden. Lite dedikering, plocka de bilder som bäst illustrerar stilen, bra taggning osv och man kan få väldigt bra resultat.

Varför jag känner som jag gör och varför det är så svårt att hitta färdiga embeddings och hypernetworks, folk är väldigt rädda för copyright situationen. Därav tycker jag det är bra att det blir lite utredning. AI är här för att stanna men vi måste lösa frågan så att vi kan börja köpa, sälja eller publicerar de olika delarna.

Ge det något år och någon kommer ha en tjänst där konstnärer själva kan publicera sina modeller, embeddings eller hypernetworks och man kan få sin prompt med artistens stil med olika rättigheter beroende på vad man betalar för.

Men derivat då? Om jag har en generering och sedan köper av konstnär X så att jag har mitt verk i X stil vad händer om man tar mitt verk och tränar på? spännande tider, glad om jag slipper reda ut allt!

Exempel vad jag har producerat

Bilder samt prompts till bilder i flytande text, man kan även köra med olika tags.

Efter att ha tränat på detta i ca 1h så kunde jag producera dessa som exempel:

Samma prompt i två olika modeller.

Sista sak att tillägga
Amd 3600, 32gb ram och 3070 8gb Vram. Med detta kan jag köra halv stora text modeller även om dom tar tid. Träna textural inversions på några timmar och ha väldigt kul. Så man måste inte ha ett monster system men det hjälper. Särskilt inte för bilder.

Här kan man testa på text2text: https://lite.koboldai.net/
Crowdsoursade resurser så ifall det är någons hemma burk som står det så kan dom läsa i loggarna vad som frågats och genererats så tänk på det.
Varierar också vilka modeller som är tillgängliga beroende på vad de som hostar har laddat in men oftast så finns det någon av de större modellerna.

Ex så kan jag få in vissa 1.3B modeller i mitt vram, 6B kan generar svar på 10-30s beroende på komplexitet. 30B vill jag inte ens tänka på...
Skall tilläggas att B är antal parametrar i miljarder och jag har hört att chat-gpt är någonstans norr om 150B parametrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Lite som att man borde stämma alla konstnärer som någonsin sett en tavla eller bild innan eller under den tid de lär sig måla.....det är väl bara ett plagiat om den kopierar någonting som redan finns, och utger det för att vara ett "original"

Lite skillnad på att titta på några bilder och att injecera miljontals av dom direkt i hjärnan, vilket är så gott som det AIn gör.

Permalänk

Skrämmande människosyn en del här verkar ha.

Permalänk
Avstängd

Det är ju inte AI:ns fel att människor är giriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Lite skillnad på att titta på några bilder och att injecera miljontals av dom direkt i hjärnan, vilket är så gott som det AIn gör.

Semantik, än så länge är det inte olagligt att måla i samma stil som Rembrandt, eller skriva böcker i samma stil som Tolkien. Så länge AI (eller människan) inte kopierar verk utan framställer nya utifrån den erfarenhet den har fått från ett dataset så borde det inte vara några juridiska problem.
Troligtvis kommer AI att ha en stor effekt på samhället, det kanske är mänsklighetens sista stora uppfinning, eller så blir det bara en glorifierad sökmotor. Den som lever får se. (Om vi nu överlever AI 😁)

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Semantik, än så länge är det inte olagligt att måla i samma stil som Rembrandt, eller skriva böcker i samma stil som Tolkien. Så länge AI (eller människan) inte kopierar verk utan framställer nya utifrån den erfarenhet den har fått från ett dataset så borde det inte vara några juridiska problem.
Troligtvis kommer AI att ha en stor effekt på samhället, det kanske är mänsklighetens sista stora uppfinning, eller så blir det bara en glorifierad sökmotor. Den som lever får se. (Om vi nu överlever AI 😁)

Fast jag tänker nödvändigtvis inte på jurudik o sånt, utan mer moral. För även om det skulle vara lagligt av en AI att plocka data från precis allt så skulle det kännas jävligt olustigt om jag såg en bild som såg ut att vara exakt min stil men att det ändå inte är jag som gjort den. För det är ju just det som är grejen att alla dom här AI-grejerna ändå är väldigt bra på, att kopiera andras stilar, betydligt bättre än vad många konstnärer själva är.
Men sen har jag andra problem med AI-konst som jag skrivit spaltmeter om på andra ställen som jag inte orkar repetera för mycket om här, men som konstnär själv så är det rätt tungt på ett personligt plan av flera olika anledningar än det jag skrev ovan. O antagligen så tar jag det också lite för personligt så jag antar att min åsikt i ämnet inte nödvändigtvis är 100% resonlig.

Men ja som teknik så är AI skitcoolt, men också skitläskigt för det är väldigt svårt att veta vad som kommer blivit av världen om bara en tio år o ännu mer om hundra år. På gott o ont!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Fast jag tänker nödvändigtvis inte på jurudik o sånt, utan mer moral. För även om det skulle vara lagligt av en AI att plocka data från precis allt så skulle det kännas jävligt olustigt om jag såg en bild som såg ut att vara exakt min stil men att det ändå inte är jag som gjort den. För det är ju just det som är grejen att alla dom här AI-grejerna ändå är väldigt bra på, att kopiera andras stilar, betydligt bättre än vad många konstnärer själva är.
Men sen har jag andra problem med AI-konst som jag skrivit spaltmeter om på andra ställen som jag inte orkar repetera för mycket om här, men som konstnär själv så är det rätt tungt på ett personligt plan av flera olika anledningar än det jag skrev ovan. O antagligen så tar jag det också lite för personligt så jag antar att min åsikt i ämnet inte nödvändigtvis är 100% resonlig.

Men ja som teknik så är AI skitcoolt, men också skitläskigt för det är väldigt svårt att veta vad som kommer blivit av världen om bara en tio år o ännu mer om hundra år. På gott o ont!

Detta är problemet, inte AI:en.

Det är en viss skev koppling till "konst", precis som många andra skeva saker i samhället. Men det skeva är en typ av att "konst är helig" (troligtvis för den "kommer innifrån"). Men man har inte samma skeva syn på onkologer som kollar efter cancer på röntgenplåtar (där man också använder AI för den numera har bättre träffsäkerhet än genomsnitts-onkologen). Innebär det att onkologerna försvinner (knappast), gråter de ut i media om att något "snott" 2 miljoner röntgenplåtar och scannat för att träna AI:en?

Problemet är att konstnärer kopplar sig själva för hårt till sitt jobb (man är jobbet), vilket är idiotiskt. Blir man ersättningsbar/kopierbar så är man inte längre unik och då blir man ledsen i ögat.

Denna sortens "konstnärer/människor" missar att hela jävla samhället är uppbyggd på utveckling och trots att vi har utveckling som gör folk värdelösa på vissa uppgifter så finns det folk som vill ha dessa värdelösa saker ändå. Vi kollar på sport i andra och tredje divisionen, vi kollar på folk som springer 400meter, eller 4 mil, trots att alla kan ta en bil som gör den sträckan snabbare. Dvs. dom "själsliga sporterna" finns trots att en massa saker gör samma sak mycket bättre, effektivare, etc...

Vi köper en massa saker som är "handgjort" trots att det i många fall (självklart inte alltid) innebär dyrare och sämre än maskiner, för man vill ha "unikheten eller stödja tillverkaren".

Det verkar som konstnärer inte fattar att konst är en lyx att äga och ha, och istället för att glädjas av en demokratisering/spridning av konst så är det bara att någon blir sur för man snor ens stil. Just "stil" kan inte och ska inte kunna skyddas av upphovsrätt. AI på detta sätt ändrar inte heller hur saker blir lagligt/stämningar, det är fortfarande domare/nämdemän/jury som ska avgöra om ett verk är liknande ett annat, det är dom som ska avgöra om verket är tillräckligt ändrat för att räknas som nytt.

Jag är 110% för att skydda verk och upphovsrätt, men dit hör inte "stil" till, är man en idiot som vill ha sin "stil" skyddad så kan jag nog garantera att man inte varit först på bollen och ens egna stil är för lik en annan som eventuellt fortfarande skulle ha copyright på sig. T.ex. lugnt att göra en massa Chiaroscuro-stil, Rembrandt, Monet, men du får inte göra Picasso, Dali, Manga/Anime etc... Ingen 8-bit art, memes... Problemet är också "verkligheten", vilka fan ska avgöra vart en stil börjar och tar slut?

Som sagt, det enda området dessa stämningar har någon relevans (lagligt sett) är hur man eventuellt har rätt till bilder och jobba med bilder även om man inte "kopierar bilderna". Men flesta normala system har just fair use, och där har man rätt att ändra på bilder, man har även rätt till bilder i utbildning (och mata AI kanske kan ses som en form av utbildning för AI).

Rent moraliskt så är folk normalt sett helt OK med att man får tillgång till vetenskapliga artiklar, vetenskaplig data och kunskap, och spridandet av sådant anses ofta moraliskt jättebra, nu görs samma sak med konst och då är det en annan sång från dessa nissar.

Jag är själv konstnär, både privat och via jobb till och från så jag känner bara att privat påverkar detta mig inte ett skit (jag gör mina fula tavlor, gitarrer, musik utan krav på att det ska säljas, jag gör det för det är själsligt kul), och jobbmässigt så får jag väl bara jobba hårdare/smartare om jag ska vara på samma nivå.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Orisons:

Troligtvis kommer AI att ha en stor effekt på samhället, det kanske är mänsklighetens sista stora uppfinning, eller så blir det bara en glorifierad sökmotor. Den som lever får se. (Om vi nu överlever AI 😁)

Jag tror AI:n på kort sikt kommer ha större fördelar och på lång sikt större nackdelar.

På kort sikt:
Idag (och förmodligen närmaste framtiden) så används AI:n mycket som inspirationskälla och snabbar upp arbetsflöden för konstnärer (och numera även skribenter med nya ChatGPT), det krävs fortfarande mycket jobb och kreativitet om du ska generera en bild mer exakt som du vill ha den då det krävs mycket img2img fram och tillbaka samt skissa på bilderna i Photoshop / Gimp för att förtydliga för A.In vad du vill ha för någonting i bilden, och ibland kan du behöva förmågan att manuellt rätta till detaljer som blir fel i dem genererade bilderna (t.ex. att själv sudda bort eller lägga till ett extra finger i Photoshop då A.In har svårt för händer).

På lång sikt:
I en något mer avlägsen framtid när / om A.I:n fortsätter att utvecklas och bli mycket mer avancerad så är dels risken att den faktiskt kan göra hela jobbet sjäv mer / helt exakt utan fel, så konstnärer behöver inte göra så mycket jobb själva längre, eller inte ens något jobb alls. Förutom den uppenbara nackdelen att man då tar ifrån människor hantverksyrken så är den farligaste nackdelen i ett sådant scenario det uppväxande släktet som blir vana med att det mesta sköts automatiskt, vilket kan resultera i att en ny generation människor växer upp utan att lära sig använda sina egna förmågor och hjärnor, vilket i sin tur kan leda till att vi får en mänsklighet som blir handikappade och dummare med maskiner / A.I.

Min egna slutsats:
Den här nya A.I tekniken är just nu rolig att leka med och du kan göra fantastiska bilder i kombination med god kreativitet och kunskaper i Photoshop / Gimp. Men jag tror tyvärr att risken finns att den i det stora hela kan bli en större förlust för mänskligheten i framtiden än vad den blir bra för oss, under förutsättning att den blir mycket mer avancerad.

För i övrigt när det gäller diskutionen kring A.I:ns träning på konstnärers verk utan deras medgivande så är jag emot att man direkt kan använda en konstnärs namn i en prompt för att trigga dennes stil, det blir för påträngande anser jag. Jag tycker promterna ska användas neutralt, så om du t.ex. vill ha en detaljerad oljemålning så får du skriva "detailed oil painting" och inte namnet på en specifik oljemålnings-konstnär.

Däremot så är jag lite kluven om träningsmaterialet A.I:n har använt är rätt eller fel, jag tycker bägge sidor har sina poänger. Jag kan förstå att en konstnär känner sig uttyttjad / bestulen över att ett automatiserat system har skannat igenom all dennes konst i syfte att sen producera liknande material, jag själv hade nog inte varit 100% bekväm med det om jag var konstnär. Samtidigt kan jag också hålla med andra sidan om att så länge A.I:n inte sparar någon bildinformation utan bara tittar på bilderna och lär sig rita (som en människa fungerar) så kan det ändå kännas fair enough.

En sak är i alla fall säker, det måste få uppstå en sansad och rättvis debatt om den här nya tekniken.

Permalänk
Medlem

Några funderingar:
Det är ok att betala för att lyssna på en artists musik men inte för att se en konstnärs verk?

Undrar hur acceptabelt det skulle vara om en AI skapade nya Beatles, Madonna, Michael Jackson låtar som inte gick att särskilja i röst och stil?
Skulle artisterna eller rättighetsägarna inte reagera på det?

🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av FUtech:

Några funderingar:
Det är ok att betala för att lyssna på en artists musik men inte för att se en konstnärs verk?

Undrar hur acceptabelt det skulle vara om en AI skapade nya Beatles, Madonna, Michael Jackson låtar som inte gick att särskilja i röst och stil?
Skulle artisterna eller rättighetsägarna inte reagera på det?

🤔

Man måste kunna hålla isär på äpplen och päron.

Skillnaden där är samma sak som du inte får göra filmer med Kalle Anka. Madonna är inte en stil, hennes röst är inte en stil, hennes ansikte är inte en stil, etc. så de kan varumärkesskyddas. Krasst kan man säga att "stil" är mer övergripande och därmed kan inte skyddas, men röst, ansikte, namn, etc. är mer specifikt och unikt, därmed kan man generellt få copyright på dom egenskaperna.

Samtidigt så får ju vem som helst sjunga som Madonna eller Michael Jackson i exakt samma "stil" (finns ju sjukt många sångare som låter lika i samma genre/stil). Men just röster kommer bli en större gråzon när man väl får det på bättre AI-nivåer. Just nu är så vitt jag vet fortfarande att röster är "kopierade samples", därmed så är det ju "kopior" och inte matematiska formler på samma sätt som t.ex. bild AI. Alltså ena tar samples, den andra bygger från scratch.

Olika länder har också olika lagar, men t.ex. så kan du skydda mönster/loggor i Sverige, men inte en "stil".

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Citat:

Men eftersom de bilder jag har lagt upp är public, så är det ju fair use.

Skrivet av evil penguin:

Känns inte alls säkert att det argumentet håller.
"Fair use" som begrepp gällande amerikansk upphovsrätt handlar ju om massor av faktorer gällande vad man gör, varför, och hur det påverkar upphovsrättsägaren.

Kommersiellt bruk är ju t.ex. inte en lovande utgångspunkt, då vill det kanske till att det finns något annat som är förmildrande. I detta fall är ju dock knappast t.ex. parodi/satir som annars är ett typexempel på något som kan fungera även kommersiellt, eftersom ingen hade en avsikt bakom den automatgenererade bilden (ingen ville säga något, eller liknande) annat än att tjäna pengar på tjänsten.

Massor av andra faktorer, men du förstår resonemanget... det är inte alls självklart att "fair use" som argument fungerar bara för att någons bild fanns att beskåda på internet.

Vad jag menade är att jag tycker det är fair use av mina verk.

Men sen tycker jag även att det är fair use generellt.
Då AI inte tar något från verken, utan endast använder det som referens material för träning, då tycker jag att det är samma sak som att någon tittar på ett verk för att klura ut hur dom har gjort, och sedan tränar på att göra samma sak, för att lära sig en teknik.
Om nu AI skulle skapa exakt samma motiv,, ja då är det en annan fråga, precis som det skulle vara för människor. Men träningen av AI är ju ungefär samma som en träning av en människa. Dock med massa extra steg, som att lära den vad skillnaden mellan ett hus och en bil är. typ.

Det AI gör är ju samma sak som vi människor gör när vi lär oss måla, vi tittar på referensmaterial och försöker klura ut hur det är gjort, för att lära oss en teknik. Så jag känner lite olust när jag ser diskussioner som denna, då det i slutänden kan leda till att referensmaterial kan förbjudas helt. för människor! Jag kan se hur en dom mot AI kan användas för att tvinga en konstskola att sluta avtal för att få använda referensmaterial som tex, Masterworks äger. (en tjänst för att investera i konst.)
Så för mig så är frågan om huruvida AI får använda referensmaterial samma som huruvida människor får.

Och därför så tycker jag att det är fair use att använda verk som är public. För att verken inte kopieras, det är träningsmaterial på samma sätt som människor gör. Och för att public ÄR en tillåtelse av kreatören för andra att ta del av hens verk. (jag vill även skydda användarens rättigheter här)

Hoppas det förklarar min ståndpunkt lite bättre

Har dock verk som inte är public används,, ja då är det en annan fråga.