Köpråd, ny skärm till spelande i 1440p

Permalänk
Medlem

Köpråd, ny skärm till spelande i 1440p

Hej!

Ska köpa ny skärm så jag har kikat runt, läst recensioner och försökt hitta den skärm som passar mig bäst.

Har kommit fram till att någon av dessa borde passa mig bäst:
- https://www.inet.se/produkt/2221884/gigabyte-27-m27q-x-qhd-ips-240-hz
- https://www.dell.com/sv-se/shop/spelsk%C3%A4rm-alienware-27-aw2723df/apd/210-bfii/bildsk%C3%A4rmar-tillbeh%C3%B6r
- https://www.inet.se/produkt/2218865/samsung-27-odyssey-c27g75-curved-1000r-240-hz-qled#specifikationer
- https://www.inet.se/produkt/2218993/lg-27-ultragear-27gp850-qhd-nano-ips-180-hz#information

Nu har jag dock beslutsångest och skulle därför behöva lite hjälp att bestämma mig för vilken av dem som ska hamna i kundkorgen.

Jag kommer främst använda skärmen till att spela, titta på youtube och lite hobbykodning.

Ser jag ut att ha en klar vinnare eller borde jag kanske kika åt ett annat håll?

Permalänk
Medlem

Använder själv en LG ultrawide skärm och är mycket nöjd med LG. Har även rekommenderat LG skärmar till många andra här på forumet som har blivit nöjda med dom. Så LG skärmen tycker jag du ska skaffa.

Permalänk

Tycker du ska vänta lite och köpa dom nya oled skärmarna som kommer, som typ har 0.3 ms och 240 hz

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tycker du ska vänta lite och köpa dom nya oled skärmarna som kommer, som typ har 0.3 ms och 240 hz

Den kommer kosta 12k+ dock så kanske inte riktigt värt det...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Den kommer kosta 12k+ dock så kanske inte riktigt värt det...

Det var väl någon som skulle kosta runt 8k om jag inte minns fel.

Men av dom du länka ovan hade jag lätt tagit AW2723DF

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Det var väl någon som skulle kosta runt 8k om jag inte minns fel.

Men av dom du länka ovan hade jag lätt tagit AW2723DF

Menas denna https://www.sweclockers.com/nyhet/35509-msi-avtacker-prispres...
Den har beräknat pris 11 800:- iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej jag minns någon annan som ska komma senare i år som ska kosta 8k

PG27AQN är ju grym också, Ips om man nu vill slippa inbränning, den kommer droppa i pris som en sten när oled skärmarna tar över snart.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Det var väl någon som skulle kosta runt 8k om jag inte minns fel.

Men av dom du länka ovan hade jag lätt tagit AW2723DF

Dem nya OLED-skärmarna är ju lockande men ser ut att falla över min budget tyvärr.

Finns det någon speciell anledning till att du skulle valt AW2723DF?

Permalänk
Skrivet av Drmt:

Dem nya OLED-skärmarna är ju lockande men ser ut att falla över min budget tyvärr.

Finns det någon speciell anledning till att du skulle valt AW2723DF?

Dell gör bra skärmar och har grym support och garanti (pixel garanti) , dessutom tyckte jag det var ett helt okey pris.

https://www.rtings.com/monitor/reviews/dell/alienware-aw2723d... Verkar nice för gaming

Sedan Samsung 27'' Odyssey C27G75 som du länka till ovan är en Va panel, jag hatar fan Va paneler, färgerna ser urvattnade ut. Ips all the way.

Gigabyte 27" M27Q X Är nog bra, men det verkar ju slut i Sverige.

LG 27'' UltraGear 27GP850 är också en bra skärm och bra pris. Den eller AW2723DF

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blue eyed devil:

Sedan Samsung 27'' Odyssey C27G75 som du länka till ovan är en Va panel, jag hatar fan Va paneler, färgerna ser urvattnade ut. Ips all the way.

Färgerna är väl OK med VA tycker jag, många TVar med quantum dot HDR/FALD kör ju med VA-paneler i grund och botten och de ser ju snorbra ut färgmässigt. Värre är väl tycker jag rent personligen att det är med kontrastskiftet i mörka partier. Lutar man sig i stolen åt höger eller vänster så ändrar sig svaga nyanser mellan mörkt/ljust på ett störande och bisarrt sätt. TN är ju sju resor värre än VA på den punkten iochförsig...

Måste själv panikköpa en 1440P-skärm imorgon då min nuvarande är på dödsbädden, och det måste vara något som finns i lager i någon butik, kan inte vänta i flera dagar på leverans via post. Funderar lite på hur mycket pengar jag ska lägga bara, vill ju inte köpa en dyr modell av något som funnits i månader när nyheter precis visats på CES. Samtidigt vill man ju inte köpa värsta skräpet heller bara för att ha något att titta på tills nyheterna letat sig ut på marknaden... *suck*

Permalänk
Medlem

ultrabred ett alternativ?

Klart trevligare än 16:9 skärmar. Rekommenderar kolla på en sådan..

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Färgerna är väl OK med VA tycker jag, många TVar med quantum dot HDR/FALD kör ju med VA-paneler i grund och botten och de ser ju snorbra ut färgmässigt. Värre är väl tycker jag rent personligen att det är med kontrastskiftet i mörka partier. Lutar man sig i stolen åt höger eller vänster så ändrar sig svaga nyanser mellan mörkt/ljust på ett störande och bisarrt sätt. TN är ju sju resor värre än VA på den punkten iochförsig...

Måste själv panikköpa en 1440P-skärm imorgon då min nuvarande är på dödsbädden, och det måste vara något som finns i lager i någon butik, kan inte vänta i flera dagar på leverans via post. Funderar lite på hur mycket pengar jag ska lägga bara, vill ju inte köpa en dyr modell av något som funnits i månader när nyheter precis visats på CES. Samtidigt vill man ju inte köpa värsta skräpet heller bara för att ha något att titta på tills nyheterna letat sig ut på marknaden... *suck*

Fast TVar med quantum dot HDR/FALD som kör ips ser bättre ut.

Köp alienware skärmen ovan.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blue eyed devil:

Köp alienware skärmen ovan.

Mjä. Sjuåthalvt papp är minst tretusen mer än jag tänkt lägga i ärlighetens namn, och alla dessa pengar mest för en massa Hz och en tafflig 16-zoners kantbelyst HDR600-lösning som inte är värd att hänga i julgranen alls. Dessutom, 280Hz är super overkill för mina stackars AMD Vega, kommer aldrig att nå i närheten i något spel jag spelar...

Har tittat på en AOC eller vad märket nu heter med 165Hz och ca 400nit vill jag minnas. Ska gå runt i lite butiker och se vad som erbjuds, så får vi se vad det blir i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Dell gör bra skärmar och har grym support och garanti (pixel garanti) , dessutom tyckte jag det var ett helt okey pris.

https://www.rtings.com/monitor/reviews/dell/alienware-aw2723d... Verkar nice för gaming

Sedan Samsung 27'' Odyssey C27G75 som du länka till ovan är en Va panel, jag hatar fan Va paneler, färgerna ser urvattnade ut. Ips all the way.

Gigabyte 27" M27Q X Är nog bra, men det verkar ju slut i Sverige.

LG 27'' UltraGear 27GP850 är också en bra skärm och bra pris. Den eller AW2723DF

Efter ditt råd och lite mer grävande så har jag landat i AW2723DF, tack för hjälpen!

Skrivet av AppleCat:

ultrabred ett alternativ?

Klart trevligare än 16:9 skärmar. Rekommenderar kolla på en sådan..

Har kikat på ultrabreda skärmar och varit sugen på en AW3423DWF.
Dock så tar dem upp lite mer plats än vad jag kan avvara och är lite dyrare än vad jag har tänkt lägga.

Permalänk
Inaktiv

Uff! Blev en Samsung Odyssey G7 27" 1440P med KURVAD skärm... *hubläärrkk*

Fy fan, gillar verkligen inte alls, men det var fan svårt att hitta något annat riktigt vettigt eftersom jag inte ville vänta på postleverans. Nu fick jag iallafall QLED skärm med brett färgdjup, Freesync 2 premium, VRR och lite annat gôttigt som jag aldrig haft till min PC förut. Och USB3 nav också, vilket jag tyckte att jag behövde eftersom min döda skärm hade det...

Kostade mer än jag hoppats behöva lägga ut (ca 5500), men ändå rätt okej med tanke på att det i kronor och ören inte blev mer än min över 11 år gamla 27" 1440P-skärm som inte hade alla de här finesserna.

Hoppas jag vänjer mig vid kurvaturen bara... Freesync är ju skitfint dock, sånt skönt glid det blev i muspekaren!

Permalänk
Skrivet av Drmt:

Efter ditt råd och lite mer grävande så har jag landat i AW2723DF, tack för hjälpen!

Har kikat på ultrabreda skärmar och varit sugen på en AW3423DWF.
Dock så tar dem upp lite mer plats än vad jag kan avvara och är lite dyrare än vad jag har tänkt lägga.

Glöm inte att du kan köpa begagnat också om dom vill ha widescreen, köpte en AW3420DW av en här på swec för 4k

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Uff! Blev en Samsung Odyssey G7 27" 1440P med KURVAD skärm... *hubläärrkk*

Fy fan, gillar verkligen inte alls, men det var fan svårt att hitta något annat riktigt vettigt eftersom jag inte ville vänta på postleverans. Nu fick jag iallafall QLED skärm med brett färgdjup, Freesync 2 premium, VRR och lite annat gôttigt som jag aldrig haft till min PC förut. Och USB3 nav också, vilket jag tyckte att jag behövde eftersom min döda skärm hade det...

Kostade mer än jag hoppats behöva lägga ut (ca 5500), men ändå rätt okej med tanke på att det i kronor och ören inte blev mer än min över 11 år gamla 27" 1440P-skärm som inte hade alla de här finesserna.

Hoppas jag vänjer mig vid kurvaturen bara... Freesync är ju skitfint dock, sånt skönt glid det blev i muspekaren!

Bra val!

Om du vill får du gärna svara här hur den känns efter att du har använt den lite och hur kurvan känns.

Permalänk
Medlem

Det finns ju alltid denna Acer 27", med bra betyg från rtings och nedsatt en del fortfarande på MediaMarkt (3500kr ca, istället för normalpris på runt 5000kr), sen i julas.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_acer-xv272ukvb-nitro-27-qhd-ips-144-hz-gamingsk%C3%A4rm-1336782.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=psm-product%20feed

https://www.rtings.com/monitor/reviews/acer/nitro-xv272u-kvbmiiprzx

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Drmt:

Om du vill får du gärna svara här hur den känns efter att du har använt den lite och hur kurvan känns.

Har ju bara kört den i drygt en dag (nu är jag och hälsar på gammelfarsan, så nu knappar jag på min macbook me sleten Intel inbyggd grafik...), och kurvan är väl, öh, acceptabel. Om man är diplomatisk.

Skumt med kurvad skärm, den kröker sig brantare än en cirkel placerad på lika långt avstånd, vilket både ser ut och känns konstigt. Fattar inte alls vitsen öht, men skärmen har ju i övrigt bra kvalitet så det är ju inte så att man lider direkt. Mycket bättre kontrast i mörka nyanser, allt i skuggiga områden i WoW blev ju nästintill kolsvart och skitsvårt att se med den gamla skärmen, men nu blir allt tydligt och bra.

Har satt tak på FPS till 125, samma som muspekaren på min mus, och iallafall i den hastigheten så pallar min displayport-kabel från hedenhös med utan några störningar i bilden. Orkar inte installera Logitechs mastodont till drivrutin bara för att kunna höja uppdateringshastigheten på pekaren. Sedan så orkar ju inte AMD Vega med så mycket mer heller i moderna spel, även sletna WoW Dragonflight går ofta under 100fps i 1080P med allt maxat.

Funderar även lite på vad för inställningar man bör köra för att VRR ska funka så bra som möjligt.

Permalänk
Medlem

Köp inte med VA panel! IPS ska det va
Av dom du länka till hade jag valt Alienware 27" skärmen.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition