Permalänk
Medlem

Tänkte ge mig in i Unifi förlovade land. Har spanat länge men är det ett bra tillfälle eller bör man vänta? Under tiden jag hållit koll så har tillgången varit väldigt begränsad och priserna bara gått upp. Nu verkar tillgången betydligt bättre så hade hoppats på en tillbakagång och kan väl se en liten antydan till det. Men med den inflation som sköljer över världen kanske priserna bara kommer stiga ytterligare? Båda accesspunkterna Unifi 6 Pro och long range har gått ner något och ser nu att även Dream Machine SE var några tior billigare än tidigare. Villhöver ju egentligen grejerna nu 😉

Passar på att ställa en lite mer teknisk fråga när jag ändå skriver. Nog funkar det väl sätta en av accesspunkt ovan i en annan byggnad för att mesha nätverket dit och fördela ut det med en PoE switch? Tänkte några kameror för att övervaka våra 4-benta vänner.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Tänkte ge mig in i Unifi förlovade land. Har spanat länge men är det ett bra tillfälle eller bör man vänta? Under tiden jag hållit koll så har tillgången varit väldigt begränsad och priserna bara gått upp. Nu verkar tillgången betydligt bättre så hade hoppats på en tillbakagång och kan väl se en liten antydan till det. Men med den inflation som sköljer över världen kanske priserna bara kommer stiga ytterligare? Båda accesspunkterna Unifi 6 Pro och long range har gått ner något och ser nu att även Dream Machine SE var några tior billigare än tidigare. Villhöver ju egentligen grejerna nu 😉

Passar på att ställa en lite mer teknisk fråga när jag ändå skriver. Nog funkar det väl sätta en av accesspunkt ovan i en annan byggnad för att mesha nätverket dit och fördela ut det med en PoE switch? Tänkte några kameror för att övervaka våra 4-benta vänner.

Du kan aktivera trådlös uplänk på accesspunkterna och få dem att prata trådlöst .Sämre prestanda än med kabel såklart. Men tänk på att det måste vara hyfsad signal på platsen där den placeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du kan aktivera trådlös uplänk på accesspunkterna och få dem att prata trådlöst .Sämre prestanda än med kabel såklart. Men tänk på att det måste vara hyfsad signal på platsen där den placeras.

Ok, blir ca 37m mellan dom, men kan få fri sikt genom 2 fönster om jag vill, kanske inte snyggaste placering på den i snickarbodan men där spelar det mindre roll. Har inte wifi där idag men då står routern inte optimalt placerad.
Förstår att det blir bättre med kabel, tanken är att få kabel dit men just nu är tjälen lite väl djup i norrbotten 😂

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Ok, blir ca 37m mellan dom, men kan få fri sikt genom 2 fönster om jag vill, kanske inte snyggaste placering på den i snickarbodan men där spelar det mindre roll. Har inte wifi där idag men då står routern inte optimalt placerad.
Förstår att det blir bättre med kabel, tanken är att få kabel dit men just nu är tjälen lite väl djup i norrbotten 😂

Det är nog bara att testa. Om du planerar kabel så är det ju inget onödigt köp ifall det skulle fallera. 20-30meter är inga problem, men sedan blir jag mer osäker

Permalänk
Medlem

Jag kör 3 st SSID och har både 2,4 ghz och 5 ghz bandet aktiverat. När jag kör en wifi scanner så får jag upp 4 st SSID av varje enskilt SSID. Tex har jag ett som heter Iot som dyker upp 4 st gånger. Det man ser på kanalen är att det finns både 6 och 11 på 2,4 ghz bandet och 40 och 48 ghz på 5ghz bandet.
Jag vet att det finns någon inställning där unifi automatiskt väljer dem kanalerna som den anser vara mest lediga. Jag har den i checkad, är det den som skapar upp fler än en?

Jag har läst att det inte är rekommenderat att ha mer än 3 st ssid per AP. Räknas Iot fortfarande som en SSID även fast den skapar upp 4 st?

Jag bor i ett friliggande hus men det ligger en hel del bostäder runt omkring så det finns en del wifi's, därav den skapar upp fler ssid på andra kanaler?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MB:

Jag kör 3 st SSID och har både 2,4 ghz och 5 ghz bandet aktiverat. När jag kör en wifi scanner så får jag upp 4 st SSID av varje enskilt SSID. Tex har jag ett som heter Iot som dyker upp 4 st gånger. Det man ser på kanalen är att det finns både 6 och 11 på 2,4 ghz bandet och 40 och 48 ghz på 5ghz bandet.
Jag vet att det finns någon inställning där unifi automatiskt väljer dem kanalerna som den anser vara mest lediga. Jag har den i checkad, är det den som skapar upp fler än en?

Jag har läst att det inte är rekommenderat att ha mer än 3 st ssid per AP. Räknas Iot fortfarande som en SSID även fast den skapar upp 4 st?

Jag bor i ett friliggande hus men det ligger en hel del bostäder runt omkring så det finns en del wifi's, därav den skapar upp fler ssid på andra kanaler?

<Uppladdad bildlänk>

Du har två olika accesspunkter, det förklarar två av dem. Skillnaden på de som är kvar är att den ena verkar supporta legacy klienter (g/n, 20Mhz) och den andra enheter av nyare standard. Vet inte om det är något unifi gör som default eller om du kryssat i någon checkbox för det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Jag kör 3 st SSID och har både 2,4 ghz och 5 ghz bandet aktiverat. När jag kör en wifi scanner så får jag upp 4 st SSID av varje enskilt SSID. Tex har jag ett som heter Iot som dyker upp 4 st gånger. Det man ser på kanalen är att det finns både 6 och 11 på 2,4 ghz bandet och 40 och 48 ghz på 5ghz bandet.
Jag vet att det finns någon inställning där unifi automatiskt väljer dem kanalerna som den anser vara mest lediga. Jag har den i checkad, är det den som skapar upp fler än en?

Jag har läst att det inte är rekommenderat att ha mer än 3 st ssid per AP. Räknas Iot fortfarande som en SSID även fast den skapar upp 4 st?

Jag bor i ett friliggande hus men det ligger en hel del bostäder runt omkring så det finns en del wifi's, därav den skapar upp fler ssid på andra kanaler?

<Uppladdad bildlänk>

Du har flera accesspunkter? Varje AP ska sända på olika kanaler för att inte störa varandra. Så länge man inte har väldigt många accesspunkter, då måste man överlappa. Sedan är det olika kanaler på 5 och 2,4 banden.

Annonsering av ssid sker på lägsta hastigheten. Så om man höjer lägsta hastigheten på sitt nätverk kan man ha flera ssid utan att det stör. Nackdelen är att man minskar kompabiliteten med enheter och minskar räckvidden. Man på standard är runt 3-4 ssid lagom per band

Permalänk
Medlem

Brorsan bad mig hjälpa honom med nätet i hans nya kåk och till en början att få Wi-Fi i vardagsrummet i bortre ändan av huset jmf var routern står. Det går idag en kabel från routern till v-rum.
Min tanke var då en AC PRO då denna har en två nätverksuttag, och brorsan har nån grej där han vill köra trådat. För inte finns det väl nån AX/Wi-Fi6-variant med dubbla nätverksuttag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Brorsan bad mig hjälpa honom med nätet i hans nya kåk och till en början att få Wi-Fi i vardagsrummet i bortre ändan av huset jmf var routern står. Det går idag en kabel från routern till v-rum.
Min tanke var då en AC PRO då denna har en två nätverksuttag, och brorsan har nån grej där han vill köra trådat. För inte finns det väl nån AX/Wi-Fi6-variant med dubbla nätverksuttag?

Alternativt installera en switch med PoE+-utgångar (t.ex. USW-Flex (kör en sådan själv), USW-Lite-16-PoE-EU eller USW-Lite-8-PoE-EU) i v-rum. Till switchen kopplar du upplänk mot routern, en PoE+-port mot t.ex. en U6Pro och sedan kan du/ni koppla övrigt trådat i v-rum mot övriga portar i switchen.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Alternativt installera en switch med PoE+-utgångar (t.ex. USW-Flex (kör en sådan själv), USW-Lite-16-PoE-EU eller USW-Lite-8-PoE-EU) i v-rum. Till switchen kopplar du upplänk mot routern, en PoE+-port mot t.ex. en U6Pro och sedan kan du/ni koppla övrigt trådat i v-rum mot övriga portar i switchen.

Tack. Ja det va min andra tanke, men då blir det lite mer pengar iom att man kan köpa en dyrare AX-AP plus en switch. Nu är det väl inte världens budgetproblem men frågan är om man märker nån större skillnad på AC och AX när man slösurfar instagram…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

frågan är om man märker nån större skillnad på AC och AX när man slösurfar instagram…

Nej det gör man inte.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

För inte finns det väl nån AX/Wi-Fi6-variant med dubbla nätverksuttag?

https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-wireless/pr...
Edit: Den var visst inte Early Access fortfarande utan faktiskt skarp version.

Ingen WiFi 6E / 6 GHz dock, det finns än så länge bara på AP U6 Enterprise.
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-wireless/pr...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Nej det gör man inte.

Tack, jag misstänkte att så va fallet!

Skrivet av Mayhem SWE:

https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-wireless/pr...
Säljs som Early Access = betaversion, därmed endast från UI själva.

Ingen WiFi 6E / 6 GHz dock, det finns än så länge bara på AP U6 Enterprise.
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-wireless/pr...

Ooohhhh den va ju jävligt fin! Helt klart ett alternativ tillsammans med en Poe injektor. Har ju lite högre WAF än det stora ufot också! Tack!

Permalänk
Medlem

En kort men ack så viktig fråga för mig, stödjer Ubiquitis NanoBeam Gen2 vlan? Jag har idag byggt ett nätverk med 10 olika vlan i ett större hus. Men nu behöver jag få ut nätverk i en byggnad som ligger ca 100m bort och då har jag tänkt på denna trådlösa länk (ska såklart införskaffa 2 av dessa i så fall). Dock så kommer jag behöva 3 av dessa 10 vlan ut i den byggnaden.

Kort och gott, klarar denna apparat att skyffla virtuella nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiloe:

En kort men ack så viktig fråga för mig, stödjer Ubiquitis NanoBeam Gen2 vlan? Jag har idag byggt ett nätverk med 10 olika vlan i ett större hus. Men nu behöver jag få ut nätverk i en byggnad som ligger ca 100m bort och då har jag tänkt på denna trådlösa länk (ska såklart införskaffa 2 av dessa i så fall). Dock så kommer jag behöva 3 av dessa 10 vlan ut i den byggnaden.

Kort och gott, klarar denna apparat att skyffla virtuella nätverk?

Det skall gå utan att du behöver göra nåt:
https://community.ui.com/questions/VLAN-trunk-on-Nanobeam-5AC...

Så länge du inta skall ett eget VLAN för konfa dem så behöver man inte göra nåt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Det skall gå utan att du behöver göra nåt:
https://community.ui.com/questions/VLAN-trunk-on-Nanobeam-5AC...

Så länge du inta skall ett eget VLAN för konfa dem så behöver man inte göra nåt.

Stort tack för hjälpen med ditt svar.

Permalänk
Medlem

6Ghz spektrumbandet är väl fortfarande ganska så begränsad av PTS i Sverige(?)

https://pts.se/sv/dokument/foreskrifter/radio/ptsfs-20214-for... (senaste?)

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Ny firmware som har bla fixat NanoHD:

[UAP-Gen4] Allow U-NII-3 channels in Sweden.
https://community.ui.com/releases/UniFi-Access-Point-6-5-26/9...

https://www.nowire.se/kanaler-och-frekvenser-for-5-ghz/

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Har haft problem med min AC LR ett tag nu. Den går offline, alla enheter kopplas ned och den går inte att pinga, helt random. Resten av nätverket (trådat) fungerar under tiden. Det enda som hjälper är att göra en hard reboot, då funkar den som vanligt till nästa gång det händer.

Jag har skickat otaliga support filer till ubiquiti och dom säger att enheten "rebootar" och tror det beror på PoE källan. Jag tror dom ser mina manuella reboot i filen.

Är det någon som har bra koll på hur enheten beter sig vid en sådan typ av reboot? Enligt mig borde den i så fall gå online igen, som den gör när jag startar om den manuellt. Och hur kan den funka felfritt i dagar/veckor om det är fel på strömkällan? Borde inte LED indikera om den tappar ström?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Robiban:

Har haft problem med min AC LR ett tag nu. Den går offline, alla enheter kopplas ned och den går inte att pinga, helt random. Resten av nätverket (trådat) fungerar under tiden. Det enda som hjälper är att göra en hard reboot, då funkar den som vanligt till nästa gång det händer.

Jag har skickat otaliga support filer till ubiquiti och dom säger att enheten "rebootar" och tror det beror på PoE källan. Jag tror dom ser mina manuella reboot i filen.

Är det någon som har bra koll på hur enheten beter sig vid en sådan typ av reboot? Enligt mig borde den i så fall gå online igen, som den gör när jag startar om den manuellt. Och hur kan den funka felfritt i dagar/veckor om det är fel på strömkällan? Borde inte LED indikera om den tappar ström?

LEDen kan ju inte indikera något om strömmen försvinner;) Skulle faktiskt byta strömkälla om du inte redan gjort det alt byta AP ett tag och se om det fungerar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Har haft problem med min AC LR ett tag nu. Den går offline, alla enheter kopplas ned och den går inte att pinga, helt random. Resten av nätverket (trådat) fungerar under tiden. Det enda som hjälper är att göra en hard reboot, då funkar den som vanligt till nästa gång det händer.

Jag har skickat otaliga support filer till ubiquiti och dom säger att enheten "rebootar" och tror det beror på PoE källan. Jag tror dom ser mina manuella reboot i filen.

Är det någon som har bra koll på hur enheten beter sig vid en sådan typ av reboot? Enligt mig borde den i så fall gå online igen, som den gör när jag startar om den manuellt. Och hur kan den funka felfritt i dagar/veckor om det är fel på strömkällan? Borde inte LED indikera om den tappar ström?

Har du fler AP så du kanske kan byta PoE mellan dessa?
Provat annan firmware?
Testa med andra kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

LEDen kan ju inte indikera något om strömmen försvinner;) Skulle faktiskt byta strömkälla om du inte redan gjort det alt byta AP ett tag och se om det fungerar då.

Det är ju just det som är min poäng. LEDen har ett fast blått sken hela tiden som "normal drift" trots att det skulle vara fel på strömförsörjningen. Det tycker jag är konstigt. Men det är ju också därför jag frågar om en enhet kan fela delvis pga PoE eller om den helt enkelt bara ska slå av.

Skrivet av breakman:

Har du fler AP så du kanske kan byta PoE mellan dessa?
Provat annan firmware?
Testa med andra kablar?

Jag har inga accesspunkter i bakfickan så jag skulle vilja få lite rätsida på problemen innan jag beställer en ny. Jag blir bara så less när man får support i klass med "starta om routern" när man ska ha med "experter" att göra. De borde väl åtminstone kunna förklara varför man ska göra olika åtgärder. I första svaret ville dom att jag skulle köpa en dream machine så jag alltid har en unifi applikation igång - inte särskilt sannolikt att det blir ubiquiti igen med den här nivån på support.

Permalänk
Medlem

hej!

har fått tre st https://store.ui.com/products/unifi-ac-mesh-ap och undrar om det funkar med TP-link deco eller är det bara att kasta? fick bara antennerna och inget annat ska tilläggas.

mer text
Permalänk
Medlem
Skrivet av orbyffs:

hej!

har fått tre st https://store.ui.com/products/unifi-ac-mesh-ap och undrar om det funkar med TP-link deco eller är det bara att kasta? fick bara antennerna och inget annat ska tilläggas.

Med "antennerna" menar du accesspunkterna?

De kommer inte kunna kontrolleras från TP-Links gränssnitt, nej. Däremot kan du sätta upp en Unifi-controller (heter Unifi Network Application numera) på någon lämplig enhet och sedan sättat samma SSID och lösenord på även det nätverket. Du kommer få diverse larm om "rogue access points" i Unifi-gränssnittet och jag är osäker på om network neighbor list (802.11k) kommer populeras korrekt. Det bör dock funka hyfsat.

Allt du behöver för att styra accesspunkter i Unifi-serien är alltså en gratis mjukvara, ingen övrig hårdvara.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av orbyffs:

hej!

har fått tre st https://store.ui.com/products/unifi-ac-mesh-ap och undrar om det funkar med TP-link deco eller är det bara att kasta? fick bara antennerna och inget annat ska tilläggas.

Antennerna som sitter på accesspunkterna? Eller hela accesspunkten utan poe-injektor? För de behöver POE för att drivas, via POE-switch eller POE-injektor

Behöver du mer täckning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Med "antennerna" menar du accesspunkterna?

De kommer inte kunna kontrolleras från TP-Links gränssnitt, nej. Däremot kan du sätta upp en Unifi-controller (heter Unifi Network Application numera) på någon lämplig enhet och sedan sättat samma SSID och lösenord på även det nätverket. Du kommer få diverse larm om "rogue access points" i Unifi-gränssnittet och jag är osäker på om network neighbor list (802.11k) kommer populeras korrekt. Det bör dock funka hyfsat.

Allt du behöver för att styra accesspunkter i Unifi-serien är alltså en gratis mjukvara, ingen övrig hårdvara.

Skrivet av jocke92:

Antennerna som sitter på accesspunkterna? Eller hela accesspunkten utan poe-injektor? För de behöver POE för att drivas, via POE-switch eller POE-injektor

Behöver du mer täckning?

haha det är ju rena grekiskan, för mig! tackar för att ni tog er tid att svara

Permalänk
Medlem

Sticker in här. Hittade en edge router och en tillhörande A P här i gömmorna, inte en aning om de är återställda, om de inte är återställda har jag inte en aning om vad jag har för inloggning till grejerna. Går det att återställa ändå? Hade tänkt sälja av det.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Sticker in här. Hittade en edge router och en tillhörande A P här i gömmorna, inte en aning om de är återställda, om de inte är återställda har jag inte en aning om vad jag har för inloggning till grejerna. Går det att återställa ändå? Hade tänkt sälja av det.

Finns väl en reset knapp på dom? Brukar vara ett litet hål som man stoppar in en nål eller penna eller nåt o håller in X antal sekunder så blir den fabriksåterställd.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Finns väl en reset knapp på dom? Brukar vara ett litet hål som man stoppar in en nål eller penna eller nåt o håller in X antal sekunder så blir den fabriksåterställd.

Dum fråga nu, behöver den ha ström när man gör det? Behöver ap också ström? 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Dum fråga nu, behöver den ha ström när man gör det? Behöver ap också ström? 🤷🏻‍♂️

Ja. Starta den. Sen tryck på knappen. Så ska lampan början blinka o ha sig.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros