Varför har samsung så segt interface (the frame 2018)

Permalänk
Medlem

Varför har samsung så segt interface (the frame 2018)

Jag undrar varför samsung har så segt interface har märkt det på flera modeller men märker det främst på min the frame 2018 55.
Interface laggar som en gammal Pentium 4. Kan har testat och resetta och uppgradera allt men samma skit.
Har inte mycket installerat på den netflix, svt, hbo, apple tv och någon mer.

Permalänk
Medlem

Vänta bara tills du prövat LGs "webos". DET är uruselt, ändå har jag en LG C1. Det är tur man inte behöver använda menyerna så ofta.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk

Har 3 smart TVn hemma, Samsungen och LG är dom dyrare av dem, och fungerar absolut sämst (smartfunktionerna).
Billiga Phillipsen har överlägset bästa och rappaste interfacet...go figure...

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Man kan undra omvald de tänkte med när det bestämde processor velar som att man köpt det billigaste.

Känns som om en tv borde hålla mer än 2-3 innan den blir för seg och obrukbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Känns som om en tv borde hålla mer än 2-3 innan den blir för seg och obrukbar.

En tv från 2018 blir väl 5 i år?
En medelmåttig dator som är 5 år börjar väl också kännas lite trött, en mobil med 5 år på nacken likaså.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Saknar verkligen dum tv s , fick en gammal lg som temptv i vardagsrummet, helt sans alla smarta funktioner, den är säkert 10 år , bilden inget o hurra för men jäklar vad rappt o smidigt de är ställa in , köpte en till gen4 chromecast o vips är den "smart" men hyffsat rappa menyer (utom i Hbo men de är väl mer deras app som är skit ) LG oleden drar man sig för använda inbygda funktionerna o rena turen Hbo inte orka uppdatera sin app så man köpte en gen4 cast och fick se ljuset istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

En tv från 2018 blir väl 5 i år?
En medelmåttig dator som är 5 år börjar väl också kännas lite trött, en mobil med 5 år på nacken likaså.

Visst 5år men inte så att du uppgraderat till ett helt nytt os eller massa nya funktioner. Det går ju segt bara att bläddra mellan olika appar. En Apple TV som är mer än 5 flyter på mycket mycket bättre

Permalänk
Medlem

Tror det är för äldre folk kanske? Min mor tycker iphones etc är ganska jobbigt för det går för fort...

Skrivet av jan-banan:

Man kan undra omvald de tänkte med när det bestämde processor velar som att man köpt det billigaste.

Känns som om en tv borde hålla mer än 2-3 innan den blir för seg och obrukbar.

Kan man spara 2 ören så gör man det. Lite som Sony som körde (fortfarande kanske?) 100 Mbit/s nics..vad kan gigabit kosta? 0.0000001 öre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Saknar verkligen dum tv s , fick en gammal lg som temptv i vardagsrummet, helt sans alla smarta funktioner, den är säkert 10 år , bilden inget o hurra för men jäklar vad rappt o smidigt de är ställa in , köpte en till gen4 chromecast o vips är den "smart" men hyffsat rappa menyer (utom i Hbo men de är väl mer deras app som är skit ) LG oleden drar man sig för använda inbygda funktionerna o rena turen Hbo inte orka uppdatera sin app så man köpte en gen4 cast och fick se ljuset istället

Det går alldeless utmärkt att inte koppla upp tvn till nätet och köra separat enhet fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Visst 5år men inte så att du uppgraderat till ett helt nytt os eller massa nya funktioner. Det går ju segt bara att bläddra mellan olika appar. En Apple TV som är mer än 5 flyter på mycket mycket bättre

Det är väl inte konstigt? TV-tillverkare slänger in så dålig hårdvara dom kommer undan med och är totalt ointresserade av att optimera något. Släpps uppdateringar till TV-apparaterna så är det oftast ny reklam som läggs in på nya ställen.

En Apple TV har ju dessutom bättre hårdvara redan från början. Apple TV använder samma SoC som iPhone/iPad (varierar beroende på modell, senaste Apple TV har samma hårdvara som Iphone 13). Det finns ingen TV 2022 som kommer i närheten av prestandan av en Apple TV.

Med det sagt så har du en budget-mellan TV och fick rätt kass SoC redan 2018.

Man får alltid bäst upplevelse både idag och framöver om man struntar totalt i TVns inbyggda system, oavsett om det är Tizen, webOS eller Android TV för TV-apparaterna har så kass hårdvara ändå. Köp istället en Apple TV eller Nvidia Shield, eller åtminstone Chromecast med Google TV så får man bättre upplevelse både idag och om fem år.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Min mor tycker iphones etc är ganska jobbigt för det går för fort...

Hon får väl räkna till fem varje gång innan hon trycker på nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det går alldeless utmärkt att inte koppla upp tvn till nätet och köra separat enhet fortfarande.

Njo men de är inte precis som interfacet är snabbt eller smidigt , inte för man vill justera så ofta men ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Vänta bara tills du prövat LGs "webos". DET är uruselt, ändå har jag en LG C1. Det är tur man inte behöver använda menyerna så ofta.

LGs webOS är ju fan snabbast på marknaden, aldrig sett en TV som är lika rapp som deras.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

LGs webOS är ju fan snabbast på marknaden, aldrig sett en TV som är lika rapp som deras.

Ja jag har ju inga referansramar och har inte använt andra TVs. Men LGs system ser då förjävligt ut på C1an och är inte direkt snabbt, fast inte heller långsamt. Tycker min äldre LG C9 är märkbart snabbare och stiligare.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Saknar verkligen dum tv s , fick en gammal lg som temptv i vardagsrummet, helt sans alla smarta funktioner, den är säkert 10 år , bilden inget o hurra för men jäklar vad rappt o smidigt de är ställa in , köpte en till gen4 chromecast o vips är den "smart" men hyffsat rappa menyer (utom i Hbo men de är väl mer deras app som är skit ) LG oleden drar man sig för använda inbygda funktionerna o rena turen Hbo inte orka uppdatera sin app så man köpte en gen4 cast och fick se ljuset istället

Det är väl bara koppla in något på HDMI så blir det precis som en gammal "dum-tv"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det är väl bara koppla in något på HDMI så blir det precis som en gammal "dum-tv"?

Jo de är ju så jag kör men man behöver fortfarande "uppleva" interfacet i tv,n när man ska växla emellan källan, sen måste man ofta klicka bort det för LGn försöker vara smart o tycker ibland inte att chromestickan visar något och då dyker det upp , tror de är för recivern sänder inte vidare signalen när den är av,

Min poäng är alltså den gamla tv n vi fick är för mitt behov så mycket bättre,

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Jo de är ju så jag kör men man behöver fortfarande "uppleva" interfacet i tv,n när man ska växla emellan källan, sen måste man ofta klicka bort det för LGn försöker vara smart o tycker ibland inte att chromestickan visar något och då dyker det upp , tror de är för recivern sänder inte vidare signalen när den är av,

Min poäng är alltså den gamla tv n vi fick är för mitt behov så mycket bättre,

Kan du inte köra chromecast direkt i TV:n, då kmr TV:n starta mot det interfacet. Sen skicka eARC till receivern för ljud? Slipper du fipplande.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det går alldeless utmärkt att inte koppla upp tvn till nätet och köra separat enhet fortfarande.

Jag hade föredragit om jag slapp betala för ”smartfunktionerna” och bara kunnat köpa en stor skärm. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag hade föredragit om jag slapp betala för ”smartfunktionerna” och bara kunnat köpa en stor skärm. 😊

Du betalar inte för några smarta funktioner. Det gör alla användare som använder det inbyggda operativsystemet via inbyggd reklam och delning av det dom tittar på osv. Nvidia betalar också bl.a. LG för att få bli inkluderat och för att reklam ska ploppa upp så fort man ansluter TVn till nätet. Likaså Apple betalar LG. Det finns många fler företag som betalar LG för att få ha förinstallerade appar osv.

Så oroa dig inte, om du aldrig använder det inbyggda operativsystemet så har du inte betalat något extra för det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag hade föredragit om jag slapp betala för ”smartfunktionerna” och bara kunnat köpa en stor skärm. 😊

Du menar SOC för 2 öre? Visst mjukvaran kostar en del men uppdateringararna slutar efter nåt år ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Jo de är ju så jag kör men man behöver fortfarande "uppleva" interfacet i tv,n när man ska växla emellan källan, sen måste man ofta klicka bort det för LGn försöker vara smart o tycker ibland inte att chromestickan visar något och då dyker det upp , tror de är för recivern sänder inte vidare signalen när den är av,

Min poäng är alltså den gamla tv n vi fick är för mitt behov så mycket bättre,

Håller med hade gärna också kunna ställt tv i något läge där man slipper interfacet. Hade allt gått att styra via Apple TV så är väl det ok men nu blir det dubbelt. Av på och ljud samt val av ingång

Permalänk
Medlem

Jag har en 2018 The Frame och upplever inte alls att den är långsam eller seg i det inbyggda interfacet - Trycker jag på fjärrkontrollen händer det mer eller mindre ommedelbart på TVn - Ingen delay. - Vissa appar med mycket animationer är lite trögare än andra, men det ligger ju mycket i applikationen och inte i TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du menar SOC för 2 öre? Visst mjukvaran kostar en del men uppdateringararna slutar efter nåt år ändå.

Tillverkarna tar dock inte ut 2 öre om den skulle kosta det, du får nog räkna med några tusenlappar på de dyrare modellerna.

Om en tillverkare säljer en produkt kan du i de allra flesta fall gångra det med 4 när det listas ute i handeln.
Grossisten tar dubbla det han betalade till fabriken och butikerna behöver också göra det för att täcka sina omkostnader.

Många stora märken skippar grossisten och tar de pengarna själva istället men då har de egen logistikavdelning och lager.

De stora butikskedjorna äger bägge två sista leden.

Permalänk
Medlem

På min Sony stängde jag av ljuden i menyn. Alltså att den plingar varje gång jag trycker på något.
Då blev den i alla fall mindre seg

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Har 3 smart TVn hemma, Samsungen och LG är dom dyrare av dem, och fungerar absolut sämst (smartfunktionerna).
Billiga Phillipsen har överlägset bästa och rappaste interfacet...go figure...

Say whaaaat? Min Philips har så segt interface att det knappt är sant, haha.