Min granne ofredar mig, vart ska jag vända mig? Hyresnämnden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Som jag nämnt så finns det ingen rök hos henne

Som nämnt är det inget du själv kan avgöra. Din balkongrökning märks av inne hos din granne, om inte dennes lägenhet råkar vara hermetiskt tillsluten vilket jag betvivlar. Även om din granne inte riktigt fungerar som andra människor har du ett ganska enkelt steg att själv ta vilket eventuellt kan avhjälpa eller reducera problemen - sluta röka på balkongen. Har du så svårt för stanken inomhus kan jag garantera att dina grannar inte heller vill dela den med dig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Som jag nämnt så finns det ingen rök hos henne, jag har även frågat övriga grannar men dom märker ingenting. En annan granne har bett henne vara tyst och det fungerade ett dygn typ. På gården får jag inte heller röka för grannen för där kan barn leka och när hon åker till Cypern på semester i 14 dagar så får jag inte röka i närheten av hyreshuset för det känner hon när hon kommer hem. Allt enligt henne. Det finns alltså ingen grund för hennes klagande, ingen annan klagar hon är bara psykiskt sjuk. Det spelar ingen roll vilken tid på dygnet det är, hon hör att jag öppnar balkongdörren, då kommer hon ut och säger det är olagligt att röka hur farligt detta är bla bla bla, sen går hon in efter att jag gått in. Spelar ingen roll om det är 10 minus ute, full storm ösregn etc, hör hon jag öppnar dörren "måste" hon spy sin galla över mig. Detta är helt obefogat. Hon drog en snyfthistoria jag när flyttade in förra sommaren om att hennes pappa tror jag det var som hade dött av rökning, därefter är hon som sagt besatt av rökning, Ja jag borde flytta, problemet är att det tog mig 10 år att få denna lägenheten, det är ytterst svårt att hitta lägenhet i centrum då jag måste bo här då jag inte har en bil.

Har du provat att ha stora hörlurar på huvudet så du inte hör henne när du är på balkongen?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ringer du inte störningsjouren? Det krävs ju dokumentation därifrån, alltså från fastighetsägaren och inte från dig.

Permalänk
Medlem

Vad är det för hyresvärd?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Tack TS för att jag i alla dessa år inbillat mig att det luktade rök när grannen ovan rökte på balkongen. Det går ju tydligen inte!

För den delen så hade vi i våran BRF inga speciella regler mot att röka, så länge man inte slängde ut fimp och det inte störde någon, men ett öppet fönster eller vad som helst och röken drar snabbt in. Som icke-rökare känner man det direkt.

Testa att vara den större människan och sluta rök på balkongen, säg det till din granne och se om det slutar.

Permalänk
Medlem

Sluta röka så får du bättre hälsa, bättre ekonomi och slipper grannens klagande, win, win, win. Men uppenbart att grannen inte är frisk. Vi normala skulle aldrig klaga, även om det ofta känns redan i trapphuset att det bor rökare där.

Permalänk
Medlem

Det luktar värre om folk som röker än vad du kan tro. Sätter sig någon vid mig tunnelbanan på väg till jobbet som precis rökt en cigarett så byter jag säte. Sen om nån granne röker någon cigarett då och då bryr jag mig inte om. Men om grannen hade rökt ett paket om dagen på balkongen hade jag antagligen kontaktat hyresvärden. Andra hyresgäster klagade när jag rökte ett paket om dagen på balkongen vilket i sin tur fick mig att sluta röka helt, Detta var cirka 6 år sen. Hoppas du hittar något bättre sätt få i dig ditt nikotin. Jag kan rekommendera Snus.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Hon har trakasserat mig från dag ett när jag flyttade in här förra sommaren, hon gapar och skriker på balkongen, slår i elementen i trapphuset, bankar i balkongen samt har bankat i taket över ett år, framförallt under min säng och väcker mig, men även i resten av lägenheten enbart för att göra livet surt för mig. För att jag röker på min balkong, vilket flera här gör och detta är tillåter. Hon har bankat under min säng över hundra gånger och väckt mig. Detta finns inspelat. Det tog över en månad innan jag fick min första natts sömn här sedan jag flyttade in. Den här människan är inte frisk. Detta pågår i princip alla dagar i veckan under hela dygnet och detta finns väl dokumenterat genom inspelningar. Flera hundra inspelningar. Men hyresvärd eller hyresgästförening bry sig inte, vad ska jag göra? fan HJÄLP MIG.

Inte ok att hon gör så. har ni haft någon form av verbal dialog?
Det är uteslutet för dig att inte röka på balkongen?
Det är lagligt att röka från balkong men det ska dock inte störa dina grannar. Svår gräns. Som icke-rökare tycker jag det är väldigt jobbigt när folk röker från balkongen eftersom det går in i ventilation och sätter sig i vardagsrummet en tid.

Jag förstår att din granne inte gillar det, men hon beter sig väldigt illa genom att störa.
Om dialog inte fungerar - prata med hyresvärd/föreningen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

I många hus tas tilluften in vid fasaden också, vilket innebär att det i varierande grad beroende på vinden stinker inomhus när rökaren i närheten för femtiotolfte gången bolmar.

Är så där jag bor. Bor på tredje våningen, om någon röker inom 15m från ingången så luktar det rök i våran lägenhet.

Om någon på våning 1-6 röker på sin balkong så luktar det rök i våran lägenhet.

Det är hemskt, går i stort sett inte att bo i samma hus som rökare pga hur jävla illa det luktar. Har inglasad balkong som inte kan användas till något annat än förvaring av okänsliga saker. Hänger man ut någon av tyg så blir det skrot av lukten.

En gång på tre år har vi kunnat sitta i solen på balkongen. Resten är förstört av rökare.

Tills TS:

Man får bara röka på balkongen om det inte stör, vilket är omöjligt så egentligen får man inte röka på balkongen.

Bara ta en promenad på 50-100m från husen så löser sig ditt problem och många andras problem.

Vill du röka på balkongen rekommenderar jag att köpa ett hus med minst 50m till grannarna.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Sluta röka så försvinner nog problemet fort.

Permalänk
Medlem

Usch vad jobbigt. Känner till frustrationen.
När jag bodde i hus, en bit utanför samhället så hade jag grannar som betedde sig obeskrivligt illa.

Och nu när jag nyligen flyttat till lägenhet BRF så skulle jag vilja kyssa varenda granne jag har.
Ibland så är det så bedövande tyst så att man blir rädd för sina egna andetag. Känns som att det nästan är jag som stör nu när man brukar köra musik på lite lagom volym. 🙃

Det är svårt att göra nåt åt grannar som är idioter dock.
Ända från tidigt 90tal fram till nu stod man ut med dem, med massor av anmälningar och inblandade myndigheter, men beteendet ändrades ändå inte.
Man känner sig jävligt maktlös emellanåt. Framförallt känns lagarna tandlösa när det ändå inte sker någon förändring.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BergEr:

Man får bara röka på balkongen om det inte stör, vilket är omöjligt så egentligen får man inte röka på balkongen.

Nja, så pass solklar är inte lagen. Visst står att man inte får störa, men det är väldigt svårt att förbjuda någon att röka på sin balkong med mindre det ett rökfritt hus. Generellt verkar det som att icke-rökarna får stänga fönster och dörrar och kvarstår störningen får man be hyresvärden att se över ventilationen. Sedan kan det naturligtvis finnas undantag där grannen är en kedjerökare och sitter med en cigarett i handen 24/7, men även då är det svårt att vidta åtgärder.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Nja, så pass solklar är inte lagen. Visst står att man inte får störa, men det är väldigt svårt att förbjuda någon att röka på sin balkong med mindre det ett rökfritt hus. Generellt verkar det som att icke-rökarna får stänga fönster och dörrar och kvarstår störningen får man be hyresvärden att se över ventilationen. Sedan kan det naturligtvis finnas undantag där grannen är en kedjerökare och sitter med en cigarett i handen 24/7, men även då är det svårt att vidta åtgärder.

Med den logiken kan ju inte hennes bankande heller störa, för det är ju bara att lägga ut madrasser på golvet och köpa ljudisolering till hela lägenheten? Eller hålla för öronen kanske? Kvarstår störningen får man be hyresvärden ljudisolera byggnaden bättre?

Är galet glad att jag inte haft kedjerökare som rökt på balkonger i husen jag bott i, efter att ha läst den här tråden... Men så har jag haft vettiga personer som grannar också, och vettiga personer fattar att man inte röker på balkongen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Nja, så pass solklar är inte lagen. Visst står att man inte får störa, men det är väldigt svårt att förbjuda någon att röka på sin balkong med mindre det ett rökfritt hus. Generellt verkar det som att icke-rökarna får stänga fönster och dörrar och kvarstår störningen får man be hyresvärden att se över ventilationen. Sedan kan det naturligtvis finnas undantag där grannen är en kedjerökare och sitter med en cigarett i handen 24/7, men även då är det svårt att vidta åtgärder.

”Se över ventilationen” = ofta att bygga ett helt nytt FTX-system med luftintag där rökning i bästa fall inte förekommer. Ja, det låter ju rimligt… I och för sig kanske skatten på cigg kan höjas med några tusen procent för att finansiera FTX-antirökbidrag till fastighetsägare.

Permalänk
Medlem

Är det fler som röker på sina balkonger så hjälper det inte om TS slutar röka.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att testa att röka e-cigg istället. Luktar inget om man inte är i den omedelbara närheten. Är dessutom billigare.
Gick själv över till det för några år sedan, och nu om jag testat en vanlig cigg så undrade jag hur jag kunde hålla på med det. Tycker det smakar skit med vanliga cigg och kan aldrig tänka mig att återgå till det. Jag är mycket friskare nu även om jag inte kände mig sjuk då jag höll på med vanliga cigg. Finns ju engångs e-cigg som man kan testa om det är något för en.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Är det fler som röker på sina balkonger så hjälper det inte om TS slutar röka.

Nej och grannen verkar ha fixerat vid TS så det hjälper nog inte som du säger, TS skulle ha undvikit att röka på balkongen från början så att kvinnan inte hade fått anledning att fixera vid TS. Men det är ju för sent nu.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Några tankar.

1. Sluta röka för din egen skull, själv varit rökare när jag var yngre men med tanke på vad det kostar i pengar och hälsa så är det inte värt det. Snus finns som ett alternativ om du vill ha nikotinet, Finns grovsnus,whitesnus,jordgubbssnus du bör kunna hitta något som funkar.

2.Av din beskrivning så låter det som att du lägger extremt mycket tid och kraft på att anmäla,spela in,prata med hyresvärden är det inte bättre att lägga den energin på en 5 minuterspromenad för att ta din cigg? ta ett varv runt kvarteret du får kondis på köpet.

Nu är jag inte den som själv skriker på mina grannar men vi har en granne som röker två våningar nedanför, Har vi öppet fönster så luktar det rök i vårt sovrum, min sambo som har bättre luktsinne än mig reagerar stark på lukten jag som nästan inte har något luktsinne alls känner ändå rökdoften.

Vi har en annan granne bra många hus bort som röker på kvällarna och har nån form av Ultra KOL 4-5 gånger per kväll på somrarna låter det som att han ska kvävas av sin egen mungegga, det är inte supermysig att försöka somna till det ljudet.

Även om din granne är psykiskt sjuk så har hon en poäng. Ditt problem verkar rätt lättlöst om du är villig att visa lite hänsyn till dina grannar och sluta röka på balkongen.

Edit:Hur många cigg per dag handlar det om? röker du ett paket om dagen på balkongen eller handlar det om en kvällscigg. Lite intressant att veta hur ovettig/rimlig din granne är i sin frustration

Permalänk
Medlem

Grejen är att det är inte rök hon egentligen störs av, hon tycker inte om mig. Hyresvärden har kontrollerat lister etc och här drar det inte in tjyv luft vad jag märkt. Den här kvinnan väljer aktivt att gå ut på "den kraftigt rökfyllda" balkongen när hon märker att jag är ute. Hon går inte därifrån, stänger inga dörrar/fönster som normala personer hade gjort om man nu störs av röklukt, utan hon väljer att bara sitta i princip hur länge som helst i "denna röken" bara för att klaga.

Permalänk
Skrivet av Batwoman:

Grejen är att det är inte rök hon egentligen störs av, hon tycker inte om mig. Hyresvärden har kontrollerat lister etc och här drar det inte in tjyv luft vad jag märkt. Den här kvinnan väljer aktivt att gå ut på "den kraftigt rökfyllda" balkongen när hon märker att jag är ute. Hon går inte därifrån, stänger inga dörrar/fönster som normala personer hade gjort om man nu störs av röklukt, utan hon väljer att bara sitta i princip hur länge som helst i "denna röken" bara för att klaga.

Återigen, du vet inte om det är rökandet hon störs av, även om hon också är psykiskt sjuk vad det låter som. Du verkar visa ungefär lika mycket hänsyn till henne som hon visar mot dig. Problemet kommer med tanke på det inte lösas på annat sätt än att du flyttar därifrån eller du lyckas få henne vräkt. Jag önskar er båda lycka till!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Några tankar.

1. Sluta röka för din egen skull, själv varit rökare när jag var yngre men med tanke på vad det kostar i pengar och hälsa så är det inte värt det. Snus finns som ett alternativ om du vill ha nikotinet, Finns grovsnus,whitesnus,jordgubbssnus du bör kunna hitta något som funkar.

2.Av din beskrivning så låter det som att du lägger extremt mycket tid och kraft på att anmäla,spela in,prata med hyresvärden är det inte bättre att lägga den energin på en 5 minuterspromenad för att ta din cigg? ta ett varv runt kvarteret du får kondis på köpet.

Nu är jag inte den som själv skriker på mina grannar men vi har en granne som röker två våningar nedanför, Har vi öppet fönster så luktar det rök i vårt sovrum, min sambo som har bättre luktsinne än mig reagerar stark på lukten jag som nästan inte har något luktsinne alls känner ändå rökdoften.

Vi har en annan granne bra många hus bort som röker på kvällarna och har nån form av Ultra KOL 4-5 gånger per kväll på somrarna låter det som att han ska kvävas av sin egen mungegga, det är inte supermysig att försöka somna till det ljudet.

Även om din granne är psykiskt sjuk så har hon en poäng. Ditt problem verkar rätt lättlöst om du är villig att visa lite hänsyn till dina grannar och sluta röka på balkongen.

Edit:Hur många cigg per dag handlar det om? röker du ett paket om dagen på balkongen eller handlar det om en kvällscigg. Lite intressant att veta hur ovettig/rimlig din granne är i sin frustration

Jag röker på kvällar och nätter i princip. Helt normal vanlig rökare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Grejen är att det är inte rök hon egentligen störs av, hon tycker inte om mig. Hyresvärden har kontrollerat lister etc och här drar det inte in tjyv luft vad jag märkt. Den här kvinnan väljer aktivt att gå ut på "den kraftigt rökfyllda" balkongen när hon märker att jag är ute. Hon går inte därifrån, stänger inga dörrar/fönster som normala personer hade gjort om man nu störs av röklukt, utan hon väljer att bara sitta i princip hur länge som helst i "denna röken" bara för att klaga.

Du svarar inte mycket på vad folk skriver att du kan göra för att lösa problemet utan fortsätter att fokusera på din granne.
Man vill inte stänga fönster om det är 30 grader varmt på sommaren och man sover utan täcke då vill man att fönster ska vara öppet.

Sen kan det såklart vara så att din granne har fått en fix på dig pga att du vägrar ta till dig och inte lyssnar på hennes vädjan om att du ska sluta röka och då tar upp fighten med det.
Du verkar lika bestämd på att fortsätta röka på din balkong som din granne är på att få dig att sluta röka på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Återigen, du vet inte om det faktiskt är rök hon störs av, även om hon också är psykiskt sjuk vad det låter som. Du verkar visa ungefär lika mycket hänsyn till henne som hon visar mot dig. Problemet kommer med tanke på det inte lösas på annat sätt än att du flyttar därifrån eller du lyckas få henne vräkt. Jag önskar er båda lycka till!

Har du blivit utsatt för psykisk terror (vilket detta är) i 1,5 år har du inga anledningar kvar till att visa henne "speciell" hänsyn.

Permalänk
Skrivet av Batwoman:

Har du blivit utsatt för psykisk terror (vilket detta är) i 1,5 år har du inga anledningar kvar till att visa henne "speciell" hänsyn.

Nej det har jag som tur är inte. Men så har jag inte rökt på balkongen heller. Hade grannar regelbundet rökt på balkongen i huset jag bott i hade jag garanterat upplevt det som psykisk terror, speciellt om de fortsätter efter jag ber dem sluta. Jag hade nog fantiserat om att bete mig som hon gör (men jag hade inte handlat på det, vilket kan vara svårt ibland om man är psykiskt sjuk).

Du har all rätt att tycka som du gör men det förtar den mesta sympatin från mig dessvärre. Det blir också ganska meningslöst att fråga andra vad du kan göra, med den inställningen kommer problemet som sagt inte att lösas på annat sätt än att du flyttar därifrån eller du lyckas få henne vräkt. Och så mycket mer än vad du gjort för att få henne vräkt kan du nog dessvärre inte heller göra (mer än att fortsätta anmäla henne förstås).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Återigen. För alla er ickerökare.
Ja det suger o få cigarettrök över sig som ickerökare.
Men det är nu fullt lagligt och tillåtet att röka på sin balkong o blir då inte ofredande eller nånting av det. Fullt tillåtet och alla andra får då bara gilla läget.

Att trakasera med bankande, hitta på lögner om hot, ofredande med svordomar o annat är däremot olagligt och inte tillåtet enligt hyresavtalet.

Jag har själv blivit utsatt för röklukt från en granne så jag står helt och hållet på den galna grannens sida OM det är röklukt inne i hennes bostad eller kanske t.o.m om det är mycket på hennes balkong.

Jag hoppas hon fortsätter isåfall.

Permalänk
Medlem

Också känslig för röklukt, kan komma långt ifrån
Nu har jag en granne under mig som röker ibland, så naturligt att det går upp men det sprider sig lätt i hela min lägenhet.
Nu röker personen inte så ofta så har inte kommenterat det än, man inser ju att alla ska få göra det på sin balkong.
En person under dig känner till 100% röklukten

Jag inser att personen är en galning, argumenterar inte emot det.

Men har du testat att sluta röka i en period någongång på balkongen? Se om grannen stör sig på röklukten eller enbart vill trakassera dig?
Gör ett test

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Hon har trakasserat mig från dag ett när jag flyttade in här förra sommaren, hon gapar och skriker på balkongen, slår i elementen i trapphuset, bankar i balkongen samt har bankat i taket över ett år, framförallt under min säng och väcker mig, men även i resten av lägenheten enbart för att göra livet surt för mig. För att jag röker på min balkong, vilket flera här gör och detta är tillåter. Hon har bankat under min säng över hundra gånger och väckt mig. Detta finns inspelat. Det tog över en månad innan jag fick min första natts sömn här sedan jag flyttade in. Den här människan är inte frisk. Detta pågår i princip alla dagar i veckan under hela dygnet och detta finns väl dokumenterat genom inspelningar. Flera hundra inspelningar. Men hyresvärd eller hyresgästförening bry sig inte, vad ska jag göra? fan HJÄLP MIG.

Sluta röka är första steget, du anar inte vad rök kan förpesta tillvaron för omgivningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Med den logiken kan ju inte hennes bankande heller störa, för det är ju bara att lägga ut madrasser på golvet och köpa ljudisolering till hela lägenheten? Eller hålla för öronen kanske? Kvarstår störningen får man be hyresvärden ljudisolera byggnaden bättre?

Är galet glad att jag inte haft kedjerökare som rökt på balkonger i husen jag bott i, efter att ha läst den här tråden... Men så har jag haft vettiga personer som grannar också, och vettiga personer fattar att man inte röker på balkongen.

Skrivet av ztenlund:

”Se över ventilationen” = ofta att bygga ett helt nytt FTX-system med luftintag där rökning i bästa fall inte förekommer. Ja, det låter ju rimligt… I och för sig kanske skatten på cigg kan höjas med några tusen procent för att finansiera FTX-antirökbidrag till fastighetsägare.

Inte min logik Tar man en titt på liknande fall i tidningsartiklar, Lawline, hyresgastforeningen.se osv. ser man att "stäng fönstret, byt lister, se över ventilationen" nästan alltid är "lösningen", det är oerhört sällsynt att en normalrökande person förbjuds att röka i sitt eget hem/på balkongen. Jag är givetvis medveten om att i princip alla hyresvärdar inte kommer göra någonting för att avhjälpa problemet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Inte min logik Tar man en titt på liknande fall i tidningsartiklar, Lawline, hyresgastforeningen.se osv. ser man att "stäng fönstret, byt lister, se över ventilationen" nästan alltid är "lösningen", det är oerhört sällsynt att en normalrökande person förbjuds att röka i sitt eget hem/på balkongen. Jag är givetvis medveten om att i princip alla hyresvärdar inte kommer göra någonting för att avhjälpa problemet.

Bara för att något är svårt att driva juridiskt betyder det inte att det är rätt. Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt som man ofta säger inom juridiken. Precis som att det är svårt att få någon vräkt för att de beter sig odrägligt.

I min värld handlar det om grundläggande mellanmänsklig respekt, inte något hyresvärden ska behöva åtgärda. Men inser att jag nog tyvärr är ganska ensam om den inställningen

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mullvaden83:

Men det är nu fullt lagligt och tillåtet att röka på sin balkong o blir då inte ofredande eller nånting av det. Fullt tillåtet och alla andra får då bara gilla läget.

Trist, självisk attityd. Då man rimligtvis borde begripa hur mycket cigarettrök stör andra (och då särskilt som du, har blivit direkt informerad om det) så bör man av normal medmänsklighet välja att inte röka i närheten av andra människor.

Sedan är ju cigarettrök direkt skadlig också och det finns personer med astma och andra besvär som kan drabbas av mer än bara obehag av en rökares bolmande.

Kontenta: du är inte det absolut viktigaste som finns; majoriteten ska inte behöva ta hänsyn och vika undan sig för dig, minoriteten. Det är därför krog- och uteserveringsbolmande numera är förbjuden, till exempel.