Permalänk
Medlem

Printern stängdes av efter windows uppdaterade över natten utan tillstånd (tack PytteMjuk)

Hittade denna guide:
https://3dprinterly.com/how-to-fix-3d-print-resume-failed-pri...

Modifierade gcode för första gången:
1. Hitta lager som den slutade på (n)
2. Ta bort lager 0-n
3. Sätt rätt värde på z
4. Sätt rätt värde på extruder (samma som lagerstart)
5. Sätt på fläkten (om en sån finns)
6. …
7. Profit!

Nu är den igång igen och ser bra ut!
Det var förhållandevis lätt faktiskt!

Shitty progress pic:

Permalänk
Medlem

Kör aldrig en 3D-skrivare från Windows...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Kör aldrig en 3D-skrivare från Windows...

Brukar inte göra det, men minneskortet brann upp när jag skulle starta utskriften (windows upptäcker inte längre kortet…)

Men ska absolut inte göra det mer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Brukar inte göra det, men minneskortet brann upp när jag skulle starta utskriften (windows upptäcker inte längre kortet…)

Men ska absolut inte göra det mer

Vad är det för skrivare? Normalt så skickar man ju gcode till skrivaren och den sätter igång att skriva och sen är den oberoende av varifrån gcode kommer? Med andra ord ska den då inte stanna om datorn stängs av? Säker du inte hade ett kort strömavbrott?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Vad är det för skrivare? Normalt så skickar man ju gcode till skrivaren och den sätter igång att skriva och sen är den oberoende av varifrån gcode kommer? Med andra ord ska den då inte stanna om datorn stängs av? Säker du inte hade ett kort strömavbrott?

Arduino Mega baserad (merlin?)

Hobby King Fabrikator tror jag den heter

Jag bara körde Curas ’Print over USB’, antar att den skickar en rad i taget?

Något är fel på elsystemet, arduinon är bara igång pm USB är anslutet. Har inte felsökt så djupt så länge den fungerar i övrigt

Permalänk
Medlem

Något att ha?
https://www.3dprima.com/se/3d-skrivare-mer/tillverkare/creali...

Äger ingen 3D skrivare och undrar om denna är något att ha för en nybörjare?
Tacksam för svar!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Vad är det för skrivare? Normalt så skickar man ju gcode till skrivaren och den sätter igång att skriva och sen är den oberoende av varifrån gcode kommer? Med andra ord ska den då inte stanna om datorn stängs av? Säker du inte hade ett kort strömavbrott?

De allra flesta skrivare på hobby nivå kör med marlin på en atmega2560 och då läser dom från SD kort eller skickar via USB (seriell) och klarar som max av några rader g-kod. Till den kan man koppla en raspberry pi som kör octopi som är väldigt trevligt. Mer premium maskiner kanske kör duet eller smoothieboard, medans endast ett fåtal kör på egna lösningar.

Skrivet av medbor:

Arduino Mega baserad (merlin?)

Hobby King Fabrikator tror jag den heter

Jag bara körde Curas ’Print over USB’, antar att den skickar en rad i taget?

Något är fel på elsystemet, arduinon är bara igång pm USB är anslutet. Har inte felsökt så djupt så länge den fungerar i övrigt

Det låter som att det kan vara 5v regulatorn som dött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Något att ha?
https://www.3dprima.com/se/3d-skrivare-mer/tillverkare/creali...

Äger ingen 3D skrivare och undrar om denna är något att ha för en nybörjare?
Tacksam för svar!

Resin skrivare är nog inte att rekommendera om man inte är inställd på att göra väldigt deraljerade utskrifter och är väldigt medveten om hur mycket efter arbete som krävs.

Du kommer behöva ha flera liter alkohol för att tvätta dina färdiga utskrifter, den alkoholen kommer att vara förbrukad efter kanske 20-40 utskrifter och behöver tas om hand på riktigt då resin inte är bra för naturen.
Du behöver även någon typ av UV kammare för att utskriften ska vara helt härdad, den är lite halvt mjuk när den är utskriven.
Varje utskrift kommer att vara täckt av stödmaterial då utskriften utsätts för massa påfrestning under utskriften som inte FDM utskrifter blir utsatta för. Stödmaterialet behöver oftast klippas bort men en stor del kan brytas bort, efter stödmaterialet så kommer det var små gropar eller knoppar som måste slipas bort.

Resin skrivare bör även stå välventilerat. Vet inte hur mycket jag skulle lita på "Den aktiva kolfiltreringen tar bort den mesta lukten och minskar farliga partiklar från tryckprocessen. Detta innebär att du kan använda skrivaren även i samma rum som du tillbringar tid i, utan att bli störd av ångor och partiklar."

Men visst är det något du kan tänka dig så får du i slutet riktigt fina utskrifter för t.ex. miniatyrer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Resin skrivare är nog inte att rekommendera om man inte är inställd på att göra väldigt deraljerade utskrifter och är väldigt medveten om hur mycket efter arbete som krävs.

Du kommer behöva ha flera liter alkohol för att tvätta dina färdiga utskrifter, den alkoholen kommer att vara förbrukad efter kanske 20-40 utskrifter och behöver tas om hand på riktigt då resin inte är bra för naturen.
Du behöver även någon typ av UV kammare för att utskriften ska vara helt härdad, den är lite halvt mjuk när den är utskriven.
Varje utskrift kommer att vara täckt av stödmaterial då utskriften utsätts för massa påfrestning under utskriften som inte FDM utskrifter blir utsatta för. Stödmaterialet behöver oftast klippas bort men en stor del kan brytas bort, efter stödmaterialet så kommer det var små gropar eller knoppar som måste slipas bort.

Resin skrivare bör även stå välventilerat. Vet inte hur mycket jag skulle lita på "Den aktiva kolfiltreringen tar bort den mesta lukten och minskar farliga partiklar från tryckprocessen. Detta innebär att du kan använda skrivaren även i samma rum som du tillbringar tid i, utan att bli störd av ångor och partiklar."

Men visst är det något du kan tänka dig så får du i slutet riktigt fina utskrifter för t.ex. miniatyrer.

Japp läste lite och någon skrev att han var tvungen att försegla rummet med skrivaren i för att slippa spridande lukt.
Skippar denna.

Någon annan skrivare som är bra och passande för en nybörjare?
Vill ha en skrivare som inte är öppen så jag slipper damma massa smådelar. Vill ha en+ skrivare som ser ut som en låda med lucka!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Japp läste lite och någon skrev att han var tvungen att försegla rummet med skrivaren i för att slippa spridande lukt.
Skippar denna.

Någon annan skrivare som är bra och passande för en nybörjare?
Vill ha en skrivare som inte är öppen så jag slipper damma massa smådelar. Vill ha en+ skrivare som ser ut som en låda med lucka!

Enligt mig så är Prusa MK3s en av de bästa skrivare jag använt du kan läsa mina svar på förra sidan av den här tråden. Men det är inte en stängd skrivare, men med två IKEA lack bord, lite utskrifter och några skivor kan man bygga ett: https://blog.prusa3d.com/cheap-simple-3d-printer-enclosure_77...

Enligt Björn Endre så är Bambu Lab X1C och P1P riktigt bra skrivare, och X1 serien går att stänga medans P1P kan moddas enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segafreakone:

Japp läste lite och någon skrev att han var tvungen att försegla rummet med skrivaren i för att slippa spridande lukt.
Skippar denna.

Någon annan skrivare som är bra och passande för en nybörjare?
Vill ha en skrivare som inte är öppen så jag slipper damma massa smådelar. Vill ha en+ skrivare som ser ut som en låda med lucka!

Vad är din budget? Prusa har som sagt bra skrivare och det går dels att bygga egen "låda" via lackbord och lite extra eller så kan man köpa deras egen enclosure eller en PrusaBox (som har jag för min MK3s+). Men Prusa kostar å andra sidan mkt.

Har redan sagt hur mkt jag gillar Bambulabs skrivare så jag upprepar mig inte.

Är din budgert lite lägre så tycker jag fortfarande Creality-skrivare är bra nybörjarskrivare. Jag började själv på en Ender 3 pro och nu finns Ender 3 S1, Ender 3 V2 neo. En fördel med Creality är ju det finns massor uppdateringar som man kan skriva ut/köpa till. Man lär sig också mkt om 3D-skrivare eftersom man får pula en del för att får bra utskrifter.

Jag har sett många som tar vanliga Ikea-möbler och bygger om till lådor (inte bara lack) så är du lite händig går det att fixa till det mesta. Jag har själv köpt ett "tält" från Creality som passar både min Ender 3 pro och en CR6-SE (https://www.3dprima.com/se/parts/spare-parts/creality-3d/crea...). De är ganska stora men inte så dyra.

Men som sagt, din budget styr lite vad man kan rekommendera.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Någon som testat Flsun V400 och har input om den är schysst? Suttit på en Anet ET4 i ett par år och känner att det är dags att uppgradera. Varit sugen på en Delta skrivare ett tag då de ska vara så förbannat snabba, sen att man slipper justera bädden stup i kvarten är la skönt också! Så har någon testat den maskinen alternativt super racern som är föregångaren hade jag uppskattat bra input!

Visa signatur

Min burk: GPU: Gigabyte RTX 3070 Aorus Master, CPU: Ryzen 7 7700X, Moderkort: ASUS TUF B650M, Chassi: Phanteks Enthoo Evolv mATX, Skärm: Gigabyte G34WQC

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Resin skrivare är nog inte att rekommendera om man inte är inställd på att göra väldigt deraljerade utskrifter och är väldigt medveten om hur mycket efter arbete som krävs.

Du kommer behöva ha flera liter alkohol för att tvätta dina färdiga utskrifter, den alkoholen kommer att vara förbrukad efter kanske 20-40 utskrifter och behöver tas om hand på riktigt då resin inte är bra för naturen.
Du behöver även någon typ av UV kammare för att utskriften ska vara helt härdad, den är lite halvt mjuk när den är utskriven.
Varje utskrift kommer att vara täckt av stödmaterial då utskriften utsätts för massa påfrestning under utskriften som inte FDM utskrifter blir utsatta för. Stödmaterialet behöver oftast klippas bort men en stor del kan brytas bort, efter stödmaterialet så kommer det var små gropar eller knoppar som måste slipas bort.

Resin skrivare bör även stå välventilerat. Vet inte hur mycket jag skulle lita på "Den aktiva kolfiltreringen tar bort den mesta lukten och minskar farliga partiklar från tryckprocessen. Detta innebär att du kan använda skrivaren även i samma rum som du tillbringar tid i, utan att bli störd av ångor och partiklar."

Men visst är det något du kan tänka dig så får du i slutet riktigt fina utskrifter för t.ex. miniatyrer.

Förbrukad efter 30-40 utskrifter? Inte en chans, har lätt skrivit ut 100+ saker med mina två nuvarande alkohol-bad.
Man kör en smutsig som tar hand om majoriteten av överblivet resin och så har man en "clean" för slutgiltliga tvätten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Förbrukad efter 30-40 utskrifter? Inte en chans, har lätt skrivit ut 100+ saker med mina två nuvarande alkohol-bad.
Man kör en smutsig som tar hand om majoriteten av överblivet resin och så har man en "clean" för slutgiltliga tvätten

Och med 4 bad så kan jag skriva ut 200+ saker, det är klart du kan tvätta mer saker med mer alkohol.

Permalänk

Finns det någon bra och billig våg att köpa i Sverige som klarar 0.001g?
Vill testa lite olika saker enligt CNC kitchens teknik:
https://www.cnckitchen.com/blog/extrusion-system-benchmark-to...

Jag har tidigare köpt en annan våg som klarar 0.1g och 3kg till ett annat ändamål men den är kass. Räcker att man rör handen ovanför så ändras resultatet...

Jag har hittat följande men jag vet inte om dom är bra:
https://inf.se/hem-och-hushll/47972-digital-mini-vg-i-fickfor...
https://fyndiq.se/produkt/mini-digitalvag-med-hog-precision-1...

50g varianten är lockar mest eftersom jag kan använda den för att väga epoxy.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Förbrukad efter 30-40 utskrifter? Inte en chans, har lätt skrivit ut 100+ saker med mina två nuvarande alkohol-bad.
Man kör en smutsig som tar hand om majoriteten av överblivet resin och så har man en "clean" för slutgiltliga tvätten

Skrivet av swesen:

Och med 4 bad så kan jag skriva ut 200+ saker, det är klart du kan tvätta mer saker med mer alkohol.

Vill bara inflicka att jag inte tycker man kan räkna antalet utskrifter, väldigt skillnad på att tvätta av 32mm skala figurer på en av de minsta skrivarna till att tvätta maxad buildplate på en Elegoo Jupiter.

Kör med grov- och fin-bad (fin-bad blir grov-bad när det är för smutsigt), och kan köra kanske 20-30 kg harts per 10 liter IPA, grov-badet förvaras utomhus i semitransparent 5l dunk så det får UV ljus och hartzen faller till botten så tar man bara IPA från toppen, och filtrerar hela när det är för mycket i botten lite då och då.)

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Finns det någon bra och billig våg att köpa i Sverige som klarar 0.001g?
Vill testa lite olika saker enligt CNC kitchens teknik:
https://www.cnckitchen.com/blog/extrusion-system-benchmark-to...

Jag har tidigare köpt en annan våg som klarar 0.1g och 3kg till ett annat ändamål men den är kass. Räcker att man rör handen ovanför så ändras resultatet...

Jag har hittat följande men jag vet inte om dom är bra:
https://inf.se/hem-och-hushll/47972-digital-mini-vg-i-fickfor...
https://fyndiq.se/produkt/mini-digitalvag-med-hog-precision-1...

50g varianten är lockar mest eftersom jag kan använda den för att väga epoxy.

Med lite erfarenhet av mätmaskiner och mätteknik i allmänhet, så skulle jag vilja påstå att ingen av dem kommer att uppfylla dina krav...

Rent generellt, (vid mätning av längder iaf), så kan du i princip ignorera sista siffran i resultatet. Det är mer eller mindre mätosäkerheten i ditt mätverktyg.
Dvs, om displayen visar 0,05, så är mätosäkerheten på ett högkvalitetsskjutmått av märket Mitutoyo (prisklass 2500kr) c:a 0,02. Dvs, dessa 0,05 på displayen ligger mellan 0,03 till 0,07. Och detta är ett väldigt exakt instrument.
Tusendelar som du önskar är inget man ens mäter sig fram till i en koordinat-mätmaskin för miljoner... +/- 0,003 brukar man säga generellt.
Så, nu ska du mäta vikt, och som jag har förstått det så är det ännu svårare att göra exakt. Nån mer kunnig i vägning kanske kan rätta mig, men jag tror inte du kan mäta mer exakt än 0,1 med en våg som kostar mindre än vad en minister i regeringen tjänar på ett år...

Om inte fredagskvällen spökar för mig (så jag tänker fel), så visar följande graf vad den "officiella 1 kg-vikten" har vägt genom tiderna (nu är den ersatt av annat). Och enligt bilden så verkar en av mastrarna väga 60 mikrogram mer nu än för 140 år sen. Och du vill mäta 1 mikrogram...
Wikipedia

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Och du vill mäta 1 mikrogram...

Milligram. Inte mikrogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.jansson:

Milligram. Inte mikrogram.

Då var det tur att jag reserverade mig för fredags-effekten.
Okej, Önskemålet är 1 milligram, vilket är 1000 mikrogram.

Men min poäng kvarstår, jag tror att önskemålet inte är möjligt att uppnå till en låg kostnad.

En stund senare:
Lite sökande på nätet, ger faktiskt lite vatten på en kvarn som säger att jag inte hade helt rätt.
Om inte jag tolkar saker fel, så skulle denna funka:
Vågexperten

Linjäritet på 0,3 mg. Dvs, 1 mg kommer att visas nånstans mellan 0,7 till 1,3 mg. 15000 ink-moms.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Då var det tur att jag reserverade mig för fredags-effekten.
Okej, Önskemålet är 1 milligram, vilket är 1000 mikrogram.

Men min poäng kvarstår, jag tror att önskemålet inte är möjligt att uppnå till en låg kostnad.

En stund senare:
Lite sökande på nätet, ger faktiskt lite vatten på en kvarn som säger att jag inte hade helt rätt.
Om inte jag tolkar saker fel, så skulle denna funka:
Vågexperten

Linjäritet på 0,3 mg. Dvs, 1 mg kommer att visas nånstans mellan 0,7 till 1,3 mg. 15000 ink-moms.

Det är bra att har många dåliga mätinstrument för då kan man alltid välja det instrument som visar det resultat som man vill ha😉

Stefan på CNC kitchen är ganska välrenommerad inom 3d skrivare värden så jag gick på det han hade skrivit även om jag tycket det var lite konstigt med en billig våg ifrån Amazon:
”When the test is over, I weigh each blob on a milligram scale, which you can get for cheap on Amazon, and plot the weights over the feedrate.”

Jag räknade lite på PLA:
Längd 200mm
Dia: 1.75
Densitet: 1250 kg/m3
Vikt per blob: 0.601g
1% underextrusion blir då 0.006g
Så 0.005g relativ noggrannhet behöver jag nog ha.
Absolut noggrannhet är förstås mycket svårare att uppnå.

Den våg som du hänvisade till är säkert bra. Relativa noggrannheten tycks vara 0.0002g. Den liknar den vi hade på jobbet i mätrummet men det blir lite väl dyr för mina konstiga projekt.

I vilket fall så ger jag nog upp det här. Det är väldigt svårt att väga så små vikter.
Tack för dit kunniga svar i alla fall 😊

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Hedersmedlem

Fixade precis en glasbädd från 3DJake. Första gången och inser att den inte bara ligger kvar av sig själv. Hur håller ni fast eran glasbädd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Fixade precis en glasbädd från 3DJake. Första gången och inser att den inte bara ligger kvar av sig själv. Hur håller ni fast eran glasbädd?

Jag använder klämmor. Något i den här stilen till ex. https://www.webhallen.com/se/product/357818-Creality-Clips-ti...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | i5-13600KF | MSI Pro Z690-A DDR4 | ASUS RTX3080 TUF OC | Corsair 32GB | Corsair HX850W M | Acer Predator 27" | Win10 64bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Iveco:

Jag använder klämmor. Något i den här stilen till ex. https://www.webhallen.com/se/product/357818-Creality-Clips-ti...

Köpte dessa istället:
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/klammor/miniklammo...

Riktigt passande tycker jag, verkar nypa bra och med skydd på näbben också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Fixade precis en glasbädd från 3DJake. Första gången och inser att den inte bara ligger kvar av sig själv. Hur håller ni fast eran glasbädd?

Skrivet av Iveco:

Jag använder klämmor. Något i den här stilen till ex. https://www.webhallen.com/se/product/357818-Creality-Clips-ti...

Har man en skrivare vars bädd flyttar sig är pappersklämmor som de länkade perfekta. Finns i vilken kontorsbutik som helst, och säkert även Classe, Biltema, etc. Den stora fördelen är förstås att man kan fälla tillbaks "handtagen" och inte behöver fundera på om de ska krocka med annat under utskrift. Tyngdpunkten är också fint centrerad, så klämman inte kastas av vid hastiga vändningar osv.

Vill du beställa från utlandet kan du söka på "binder clips". Kan vara värt besväret om du vill ha många, svenska skojare brukar göra enorma påslag på såntdär småplock.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Köpte dessa istället:
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/klammor/miniklammo...

Riktigt passande tycker jag, verkar nypa bra och med skydd på näbben också.

Jag tycker akta på dessa.
Jag hade nåt liknande tidigare då en av mina Creality-klämmor "försvann". Och BLT-proben kraschade in i klämman och böjdes... Gick att justera, men rådet blir att kolla ordentligt så att inget kommer att krocka...

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrTLU:

Jag tycker akta på dessa.
Jag hade nåt liknande tidigare då en av mina Creality-klämmor "försvann". Och BLT-proben kraschade in i klämman och böjdes... Gick att justera, men rådet blir att kolla ordentligt så att inget kommer att krocka...

Hade den oron när jag satte dit dem. Det är möjligtvis den klämman på bilden som är riskabel om jag skulle utnyttja hela ytan. Vet inte om den gör så stor skillnad egentligen, jag kanske tar bort den och testar för säkerhetsskull

Permalänk
Medlem

Jag gillar den magnetiska guldfärgade plattan, vad den nu heter. Står bra "Prima Creator" på den i vit text. Fungerar ypperligt för allt jag skriver ut, men så skriver jag inte med annat än PETG. Jag har en teori att de som har problem med att utskrifter lossnar eller liknande antingen har för låg temp på munstycket eller ännu mer att de har för låg temp på bädden. Möjligtvis att det är drag med kall luft och utskriften börjar skeva och lossnar i ena kanten, något jag märkt några gånger. Bara köra bredare "brim" som adhesive i inställningarna. När det gäller de här magnetiska alltså, både den man får(fick?) som standard med Ender 3 och de man kan köpa av andra märken.

Pefekt i alla fall då man slipper ha klämmor, det behövde jag däremot med originalplattan.

Permalänk
Hedersmedlem

Glasbädden jag köpte verkar stämma rätt väl med sin beskrivning, den har någon beläggning som hjälper med fäste så det inte behövs något lim eller hårspray. Lossnar smidigt sen när den svalnat. Klämmor är såklart inte lika smidigt som magnetbädd men på den bädden som medföljde kunde det bli lite för bra fäste så jag fick använda skrapan och då tog bädden skada med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Glasbädden jag köpte verkar stämma rätt väl med sin beskrivning, den har någon beläggning som hjälper med fäste så det inte behövs något lim eller hårspray. Lossnar smidigt sen när den svalnat. Klämmor är såklart inte lika smidigt som magnetbädd men på den bädden som medföljde kunde det bli lite för bra fäste så jag fick använda skrapan och då tog bädden skada med tiden.

Haha ja jag hade några saker som satt för hårt på originalet med, jag sänkte tempen på bädden och det satt inte lika hårt när man försökte ta bort det. Den jag har nu kör jag alltid 70 grader och det är väldigt få saker som lossnar och det är i så fall bara att leka med temp på bädden och hur bred "brim" man kör, speciellt saker som har litet avtryck på bädden men är lite högre. Brukar köra 7-8 mm men ökar till 156 om det är något som jag tror behöver mer fäste.

Permalänk

Nån i GBG-trakten som har en tom-spole till övers som hen vill bli av med mot upphämtning?
Behöver dock passa i en Filadryer S2, 210x85mm max.