EU undersöker hårdare reglering av lootlådor

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Om nu metoderna var så utstuderade skulle isåfall alla vara spelberoende, det som gör folk spelberoende är dålig själv disciplin / karaktär. Hamnar dessa personer inte detta beroende hamna dom i något annat, ser dock inte heller att just detta beroende skulle kosta så mycket ur "samhälls"-synvinkel eller vara så skadligt. Finns sämre beroenden.

Grundpoäng med inlägget var mindre byråkrati inte mera.

Om man har någon som helst om människan så förstår man att det inte är dålig disciplin/karaktär som gör att folk drabbas av beroende. Om man hade någon form av empati skulle man inse svårt det är för folk som har dessa problem och hur skadligt det är för dessa människor när andra hävdar att dom bara har dålig diciplin/karaktär.
Om man är psykopat/sociopat skulle man tycka att folk får skylla sig själva, och att det finns värre beroenden. (titta jag kan också använda logiska fel för att få någon att låta sämre än den är).

Vad spelar mer byråkrati för roll i det här fallet?

Permalänk

Jag tycker det är kul att där ändå är så pass många som ogillar byråkratin. Jag tycker det är bara bra att där läggs mer fokus på detta.

kanske inte förbjuda helt men lägg åldersgräns på det och gör det svårare att faktiskt spendera pengarna. Många spelmissbrukare är medvetna om deras missbruk, men det är det där "kliet" som inte riktigt försvinner, rastlöshet etc.

Lootlådor osv har förpestat spel för länge nu för att ingen gör det med måtta eller på ett vettigt sätt, förutom valve möjligen, eller riot med valorant där det är rena kosmetiska grejer utan pay to progress faster eller dylikt.

Å andra sidan kunde dom lika gärna förbjuda cigaretter eller andra niktoin baserade grejer(även fast jag själv var dum nog att börja)

Men ja, det är upp till en själv också! Även om företagen psyko-analyserar sin kundbas för extrema belopp för att förpesta för sin egen vinning, så är det ju trots allt ens eget val

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Om nu metoderna var så utstuderade skulle isåfall alla vara spelberoende, det som gör folk spelberoende är dålig själv disciplin / karaktär. Hamnar dessa personer inte detta beroende hamna dom i något annat, ser dock inte heller att just detta beroende skulle kosta så mycket ur "samhälls"-synvinkel eller vara så skadligt. Finns sämre beroenden.

Så att vara beroende av kokain är OK, det kunde ju vara heroin?
I verkligheten är det ju så att beroenden slår mot mer än bara individen (och det är illa nog). Partners, barn och så vidare, alla som är närstående påverkas i högre eller mindre utsträckning. Vi är väl bekanta med spelberoende, och berättelser om hur människor spelat bort sin familjs levebröd sträcker sig tillbaka tusentals år. Vi vet hur det här funkar, vilka psykologiska knappar att trycka på, och vilka konsekvenser det kan/kommer att få för dem som fastnar i beroendet.

Det som gör dataspelsindustrin så ovanligt ful är dels att de tar både modern teknik och psykologi till hjälp för att bli så effektiva som möjligt, och att de gör det i ett medium som i hög utsträckning riktar sig till barn och ungdomar. Som att sälja knark utanför skolgårdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Vet inte vad du vill ha sagt med det här, jo jag förstår att företag vill tjäna pengar och att göra spel är en sak man kan tjäna pengar på. Loot boxes och liknande är dock inte bara skapade och släppta för att hoppas att någon köper dom, dom är specifikt skapade för att manipulera folk att skiljas från deras pengar. Vi pratar åratal av forskning som har använts för att hitta så bra sätt som möjligt att lura på folk dessa lådor. Vissa här verkar tro att det bara är en oskyldig låda medan det egentligen är ett ytterst uträknat och vidrigt sätt att manipulera människor..

Mycket reklam, "varumärken", "erbjudanden", VIP, "Premiumpaket" etc. etc. är skapade efter åratal av forskning i hur man lurar fårskallar att betala mer. Företagande har mer med psykologi att göra än matematik i grunden. Visst, sätt höga åldersgränser för sådant men man bör inte förbjuda det helt. Låt konsumenterna själva straffa dessa giriga bolag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Mycket reklam, "varumärken", "erbjudanden", VIP, "Premiumpaket" etc. etc. är skapade efter åratal av forskning i hur man lurar fårskallar att betala mer. Företagande har mer med psykologi att göra än matematik i grunden. Visst, sätt höga åldersgränser för sådant men man bör inte förbjuda det helt. Låt konsumenterna själva straffa dessa giriga bolag.

Och varför ska man inte skydda människor från sånt här genom att förbjuda det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Vet inte vad du vill ha sagt med det här, jo jag förstår att företag vill tjäna pengar och att göra spel är en sak man kan tjäna pengar på. Loot boxes och liknande är dock inte bara skapade och släppta för att hoppas att någon köper dom, dom är specifikt skapade för att manipulera folk att skiljas från deras pengar. Vi pratar åratal av forskning som har använts för att hitta så bra sätt som möjligt att lura på folk dessa lådor. Vissa här verkar tro att det bara är en oskyldig låda medan det egentligen är ett ytterst uträknat och vidrigt sätt att manipulera människor..

Det gör de med reklam, battlepass, dailies i spel och allt sånt också för att få folk att köpa och spela ett spel så mycket som möjligt. Ska reklam, dailies, battle pass också förbjudas?

Achievements är också uppbyggt att ge dig endorfinkick, det är inte där för din skull, ska det också förbjudas?

Alla mmos är uppbyggda för att få fast dig i spelandet så du inte vill sluta fast du kanske till och med inte vill spela längre. Ska mmos också förbjudas?

Permalänk
Medlem

Det kanske är en diskussion som måste has. Och varför skulle dessa inte förbjudas kanske är en intressantare fråga, du har ju redan gått igenom vad som gör dom dåliga.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag upprepar något här (hann inte läsa alla inlägg). Jag tycker att lootlådor per se inte är problemet utan det är hur det är implementerat. Hur används spelmekanik och spelloopar för att driva spelets mtx?

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Och varför ska man inte skydda människor från sånt här genom att förbjuda det?

För att nästan all försäljning inbegriper sådant psykologisk skit som appliceras på konsumenter som man har utvecklat i många år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Som liten gillade man att se reklam om action-figurer.
Som stor hatar man all reklam.

Att förbjuda reklam eller dess liknelse är oväsentligt.
Att däremot förhindra att endast vuxna ges möjlighet att köpa en impuls vara.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Vet inte om jag upprepar något här (hann inte läsa alla inlägg). Jag tycker att lootlådor per se inte är problemet utan det är hur det är implementerat. Hur används spelmekanik och spelloopar för att driva spelets mtx?

Är därför folk ska lära sig mate å allmän logik.
Tror du det är skillnad på en Triss-lott om man ändrar dess värde till 29,99 eller du får med lite glitter vid varje lotto köp?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Opopulär opinion: Jag gillade lootboxen i Overwatch 1. Jag spelade nästa varje dag ett game för att få en låda och fylla på med cosmetics. Man kunde ju dock köpa dem också fast det la jag inte en krona på.

OW1: Kan spela till ett legendary skin på en dag + kan köpa lootbox du inte vet vad som finns i.
OW2: Kan spela till ett legendary skin på 32 veckor + inga lootboxar, du köper in-game currency till kosmetika direkt.

Hade gärna haft första delen av OW1 och andra delen av OW2 men då de inte kan samla pengar på spelberoende folk som "älskar" slot machine boxar så måste de för min åsikt ta kål helt o hållet på "free-to-play" delen och göra kosmetika svindyrt.
Kom ihåg att OW1 betalade man för, själv har jag collector's edition. Spelar tyvärr inte OW2 då du får 1/100 av vad du fick innan av att bara spela.

Jag tror den generösa delen för OW1 var just för att man hade OW2 i pipen och man struntade mer eller mindre i OW1 (inga nya karaktärer etc). Lite för att hålla kvar den skaran som fanns.

Permalänk
Medlem

Något som borde förbjudas är ingame currency för deras ingame shop. Skins, lådor etc ska prisas med FIAT-valuta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Det finns många som spelar fotboll utan att få medaljer. Jag själv har spelat enormt massor av Counterstrike och DotA i deras begynnelse då det inte fanns en tillstymmelse till achievements eller lootlådor, eller ens en stege att klättra på. Men du har en poäng, någon form av framsteg behövs nog men det kan väl lika gärna vara något innuti dig själv? Att du blir bättre på spelet? Det finns väl någon form av ranking/stege i spelet också?

Nja mja, tränar jag får jag ju träning. Skulle det inte va roligare med en reward var 3dje vunnen match i cs säger du? Jag är för gammal för att försöka bli bra på tvspel, är gött när det finns nåt litet man kan vinna utan att vara bra. Är det bättre att slösa 3k timmar på att försöka bli bra på ett online spel? Det känns ohälsosamt om nåt. Sen försvarar jag inte att man ska kunna köpa de för pengar vilket det kanske lät som. Skulle aldrig få för mig att betala för crap i ett spel ja redan köpt. Poängen var att de tog bort reward system, inte lootlådor då jag inte köpte de somsagt
Edit: handlar altså om reward för icke seriösa matcher.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

För att nästan all försäljning inbegriper sådant psykologisk skit som appliceras på konsumenter som man har utvecklat i många år.

Är det här ett svar på min fråga eller ett argument för att förbjuda all reklam? Om det är det senare så är jag helt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Om man har någon som helst om människan så förstår man att det inte är dålig disciplin/karaktär som gör att folk drabbas av beroende. Om man hade någon form av empati skulle man inse svårt det är för folk som har dessa problem och hur skadligt det är för dessa människor när andra hävdar att dom bara har dålig diciplin/karaktär.
Om man är psykopat/sociopat skulle man tycka att folk får skylla sig själva, och att det finns värre beroenden. (titta jag kan också använda logiska fel för att få någon att låta sämre än den är).

Vad spelar mer byråkrati för roll i det här fallet?

Är helt övertyga att det är bättre att vara ärlig mot dessa personer än att låtsats om att dom inte behöver ändra på sig för att ta sig ur sitt beroende. Står på mig om att beroende handlar om disciplin/karaktär, har svårt att se att det skulle handla om något annat.

Tycker inte vi behöver anklaga varandra för det ena eller det andra, utan vi kan hålla diskutionen saklig.

Gällande byråkrati, handlar det till syven och sist om frihet ska vi ha möljighet att i detta fall köpa Lootlådor eller ska någon byråkrat sätt stop för det?, majoriteten av alla kan hantera detta utan problem och finner även glädje/spänning i detta. Ska då en liten klick sätta stopp för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Är helt övertyga att det är bättre att vara ärlig mot dessa personer än att låtsats om att dom inte behöver ändra på sig för att ta sig ur sitt beroende. Står på mig om att beroende handlar om disciplin/karaktär, har svårt att se att det skulle handla om något annat.

Tycker inte vi behöver anklaga varandra för det ena eller det andra, utan vi kan hålla diskutionen saklig.

Gällande byråkrati, handlar det till syven och sist om frihet ska vi ha möljighet att i detta fall köpa Lootlådor eller ska någon byråkrat sätt stop för det?, majoriteten av alla kan hantera detta utan problem och finner även glädje/spänning i detta. Ska då en liten klick sätta stopp för detta?

Stå på dig hur mycket du vill, du har fel och forskningen säger emot dig, att lättare kunna bli beroende är ärftlig. Ingen har sagt att människor med beroenden inte behöver ändra på sig, det är klart att dom måste det oavsett vad deras beroende beror på. Dock är det jäkligt svårt att ändra på sig när något man gör som avkoppling hela tiden försöker få en att återgå till beroendet.

Jag anklagade egentligen inte dig för att vara psykopat, jag visade att samma logiska misstag som du använde för att kalla folk karaktärslösa/odisiplinerade kan användas mot dig.

Du verkar tro att byråkrati/byråkrat är någon form av skällsord, vilket det inte är.

Om vi ska prata frihet så är det inte din frihet som är på tapeten, det är företagens frihet att använda dessa försäljningsmetoder. Dessa försäljningsmetoder drabbar vissa grupper hårdare än andra, nämligen folk som har olika problem t.ex. ADHD, PTSD, depression, ångest och bipolaritet förutom dom som har det ärftligt. Varför ska de svagaste i samhället behöva få sina liv förstörda bara för att vissa tycker att det är kul i några sekunder? Vill ni spela hasardspel så får ni göra det men håll det skillt från andra typer av spel.

Skulle det verkligen göra så stor skillnad på spelet om loot boxes, battle passes och säsonger togs bort? Vad är det så blir så dåligt av att ta bort det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Stå på dig hur mycket du vill, du har fel och forskningen säger emot dig, att lättare kunna bli beroende är ärftlig. Ingen har sagt att människor med beroenden inte behöver ändra på sig, det är klart att dom måste det oavsett vad deras beroende beror på. Dock är det jäkligt svårt att ändra på sig när något man gör som avkoppling hela tiden försöker få en att återgå till beroendet.

Jag anklagade egentligen inte dig för att vara psykopat, jag visade att samma logiska misstag som du använde för att kalla folk karaktärslösa/odisiplinerade kan användas mot dig.

Du verkar tro att byråkrati/byråkrat är någon form av skällsord, vilket det inte är.

Om vi ska prata frihet så är det inte din frihet som är på tapeten, det är företagens frihet att använda dessa försäljningsmetoder. Dessa försäljningsmetoder drabbar vissa grupper hårdare än andra, nämligen folk som har olika problem t.ex. ADHD, PTSD, depression, ångest och bipolaritet förutom dom som har det ärftligt. Varför ska de svagaste i samhället behöva få sina liv förstörda bara för att vissa tycker att det är kul i några sekunder? Vill ni spela hasardspel så får ni göra det men håll det skillt från andra typer av spel.

Skulle det verkligen göra så stor skillnad på spelet om loot boxes, battle passes och säsonger togs bort? Vad är det så blir så dåligt av att ta bort det?

Har jag verkligen fel?, ytterst få som blir beroende även om man har det ärftligt så länge man har disciplin/självkontrol.

Om man gör något som avkoppling som får en beroende skulle jag säga att man har valt fel avkoppling. Lite som att en alholist försöker hålla fast vid den avkopplande fredags ölen, men gång på gång återhamnar i beroende.

Det är väl visst min (och din) frihet som är på tapeten, jag mister både friheten att kunna levera dessa tjänster om jag skulle få för mig att starta en sådan affärsverksamhet och jag mister även friheten att kunna köpa dessa tjänster.

För mig är det en idiologisk fråga, vill vi ha ett samhälle där alla potentiella möjligheter för folk att fara illa är borttagan, kommer vi behöva inskränka nästan all friihet.
Om det ska hårddras kommer det alltid finnas någon som blir beroende av något och allt kommer behövs förbjudas. Eller var ska gränsen dras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

Nja mja, tränar jag får jag ju träning. Skulle det inte va roligare med en reward var 3dje vunnen match i cs säger du? Jag är för gammal för att försöka bli bra på tvspel, är gött när det finns nåt litet man kan vinna utan att vara bra. Är det bättre att slösa 3k timmar på att försöka bli bra på ett online spel? Det känns ohälsosamt om nåt. Sen försvarar jag inte att man ska kunna köpa de för pengar vilket det kanske lät som. Skulle aldrig få för mig att betala för crap i ett spel ja redan köpt. Poängen var att de tog bort reward system, inte lootlådor då jag inte köpte de somsagt
Edit: handlar altså om reward för icke seriösa matcher.

Jovisst hade det varit roligare (åtminstone kortsiktigt) med lite belöningar då och då, ändå en av anledningarna till att jag spelar vissa mobilspel sporadiskt. Däremot får jag alltid känslan av att slösa bort min tid efteråt till skillnad från att spela spel med mer substans, där det kanske finns en intressant handling som man får följa eller på något sätt växer själv som person (lär sig något).

Jag har generellt något emot achievements. Det känns ofta som ett väldigt billigt sätt att försöka få våra stackars reptilhjärnor att känna att vi faktiskt gör något vettigt, när vi i själva verket grindar samma sak om och om igen (och/eller kastar pengar på det) för att få en checkbox bredvid en ikon som tog 5 minuter att lägga till för utvecklarna. Det fungerar ur ett affärsperspektiv (ökar retention, att få spelare att komma tillbaka om och om igen och spela mer), men jag tycker det sänker kvaliteten på spelet. Jag killgissar också att spelare egentligen inte heller blir gladare/mår bättre av dem.

Vet inte om det påverkar, men jag är spelutvecklare själv och vill gärna fokusera min tid på att göra ett _bra_ spel som kan ge roliga, tänkvärda, bra upplevelser. Retention och intäkter har ingenting med kvaliteten på spelupplevelsen att göra enligt mig. Några av de bästa spel jag har spelat har blivit avklarade rätt fort utan motivation att spela mer/igen. Dock rätt svårt att överleva som spelutvecklare om man helt bortser från intäkter (och retention om det gäller multiplayer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Har jag verkligen fel?, ytterst få som blir beroende även om man har det ärftligt så länge man har disciplin/självkontrol.

Om man gör något som avkoppling som får en beroende skulle jag säga att man har valt fel avkoppling. Lite som att en alholist försöker hålla fast vid den avkopplande fredags ölen, men gång på gång återhamnar i beroende.

Det är väl visst min (och din) frihet som är på tapeten, jag mister både friheten att kunna levera dessa tjänster om jag skulle få för mig att starta en sådan affärsverksamhet och jag mister även friheten att kunna köpa dessa tjänster.

För mig är det en idiologisk fråga, vill vi ha ett samhälle där alla potentiella möjligheter för folk att fara illa är borttagan, kommer vi behöva inskränka nästan all friihet.
Om det ska hårddras kommer det alltid finnas någon som blir beroende av något och allt kommer behövs förbjudas. Eller var ska gränsen dras?

Ja du har fel. Ditt argument om disciplin är också ett dåligt argument, vilket jag försökte förklara/påpeka med psykopat-liknelsen tidigare. Bara för att någon har dålig disciplin förtjänar dom inte att utnyttjas.

Hur tror du folk hamnar i beroenden? Det är ju inte riktigt så att det är något som folk planerar. Din liknelse här är inge vidare då i datorspelarens fall inte är själva spelet som är beroendeframkallande utan det är loot lådorna/hasardspelet på sidan om, och i alcoholistens fall är ölen som är problemet. Det hade fungerat bättre om det var en person vars avkoppling var att spela casino-spel och fick återfall varje gång dom skulle köra lite fredags-slotts. Men det är inte casino-spel vi pratar här.

Nej det inskränker inte din frihet, vill du spela hasardspel kan du göra det på andra ställen. Varför ska företags frihet att tjäna pengar gå före människors frihet att inte bli utnyttjade?

Det hela är en ideologisk fråga, men du formulerar den fel. Det handlar inte om att ta bort alla sätt för folk att fara illa. Det handlar om att företag inte ska kunna utnyttja utsatta människor.
Resterande argument är bara "slippery slope".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Ja du har fel. Ditt argument om disciplin är också ett dåligt argument, vilket jag försökte förklara/påpeka med psykopat-liknelsen tidigare. Bara för att någon har dålig disciplin förtjänar dom inte att utnyttjas.

Hur tror du folk hamnar i beroenden? Det är ju inte riktigt så att det är något som folk planerar. Din liknelse här är inge vidare då i datorspelarens fall inte är själva spelet som är beroendeframkallande utan det är loot lådorna/hasardspelet på sidan om, och i alcoholistens fall är ölen som är problemet. Det hade fungerat bättre om det var en person vars avkoppling var att spela casino-spel och fick återfall varje gång dom skulle köra lite fredags-slotts. Men det är inte casino-spel vi pratar här.

Nej det inskränker inte din frihet, vill du spela hasardspel kan du göra det på andra ställen. Varför ska företags frihet att tjäna pengar gå före människors frihet att inte bli utnyttjade?

Det hela är en ideologisk fråga, men du formulerar den fel. Det handlar inte om att ta bort alla sätt för folk att fara illa. Det handlar om att företag inte ska kunna utnyttja utsatta människor.
Resterande argument är bara "slippery slope".

Vet inte varför jag ska svara på detta, jag har ju ändå bara fel och dåliga argument, alltid lika härligt att argumentera med folk som har totalt rätt oavsett och noll förmåga att lyssna in den andres argument.

Men vill ändå har sista order så, tiden för ditt svar tyder ändå på att du saknar discipiln och/eller jobb när du går och lägger dig 01:36 på en torsdag.

Permalänk

Låder utan kostnad

Skrivet av ChaosClocker:

Opopulär opinion: Jag gillade lootboxen i Overwatch 1. Jag spelade nästa varje dag ett game för att få en låda och fylla på med cosmetics. Man kunde ju dock köpa dem också fast det la jag inte en krona på.

OW1: Kan spela till ett legendary skin på en dag + kan köpa lootbox du inte vet vad som finns i.
OW2: Kan spela till ett legendary skin på 32 veckor + inga lootboxar, du köper in-game currency till kosmetika direkt.

Hade gärna haft första delen av OW1 och andra delen av OW2 men då de inte kan samla pengar på spelberoende folk som "älskar" slot machine boxar så måste de för min åsikt ta kål helt o hållet på "free-to-play" delen och göra kosmetika svindyrt.
Kom ihåg att OW1 betalade man för, själv har jag collector's edition. Spelar tyvärr inte OW2 då du får 1/100 av vad du fick innan av att bara spela.

Det är värt att säga att loot lådor där man spelar med pengar är problemet. Det är ju inga gratis loot låder som inte kan köpas som kommer skadas. För rouge lite spel kör ju loot box system och dom har inga problem då det inte finns pengar inblandat i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Men jag som generellt gillar att utforska mycket, göra sidoaktiviteter, ogillar "fast travel" osv stöter liksom aldrig på problem med att framsteg tar för lång tid eller att det saknas resurser. Tvärt om får jag ofta hålla igen och det är ju inte helt sällan meningen att man inte ska kunna ha precis allt utan kan får välja och prioritera lite också.

Det låter ju helt enkelt som att du inte spelar spelen i fråga. Oftast när det kommer till frågan om MTX så är det spel som CoD, FIFA eller typ CS man snackar om. Inte spel som Skyrim, Fallout eller Assasins creed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Vet inte varför jag ska svara på detta, jag har ju ändå bara fel och dåliga argument, alltid lika härligt att argumentera med folk som har totalt rätt oavsett och noll förmåga att lyssna in den andres argument.

Men vill ändå har sista order så, tiden för ditt svar tyder ändå på att du saknar discipiln och/eller jobb när du går och lägger dig 01:36 på en torsdag.

Jag kanske skulle lyssna på dina argument om dom inte bara bestod av "alla som blir beroende är dåliga och får skylla sig själva", "jag vill kunna tjäna pengar på utsatta människor" och slippery slope. Om du hade något sätt att backa upp dina påståenden skulle det också vara bra.

Och till sist tar du till personangrepp som argument? Vad fan vet du om mitt liv? Och framförallt vad spelar det för roll om jag har dålig disciplin, det gör inte dina argument bättre, mina argument sämre eller mig till en dålig människa.

Permalänk
Medlem

Tror fortfarande FL85 och de andra två i tråden som argumenterar för loot och hasardspel är involverade i branchen på något sätt. Berätta vilket bolag ni jobbar för...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Tror fortfarande FL85 och de andra två i tråden som argumenterar för loot och hasardspel är involverade i branchen på något sätt. Berätta vilket bolag ni jobbar för...

Kan bara hålla med, förstår inte varför man annars skulle hålla så hårt i loot lådor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Kan bara hålla med, förstår inte varför man annars skulle hålla så hårt i loot lådor.

Stämmer, ni kan gärna titta in på min hemsida www.marknadsfrihetochmindrebyrakratietack.se, själv då? Representater för Sveriges kommunistiska parti?

Hade egentligen tänkt avsluta diskutionen men fick en fin inbjudan och det är ju trots allt fredag ,så någon måste man ha att koppla av till efter en hård disciplinerad arbetsvecka.

Trevlig helg på er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nja, men däremot måste man kunna garantera att bara myndiga personer får spela casino-spel.

Fast det här ju helt annat än vad casino-spel är?/var.

Hade det varit ett casinospel av äldre sort, ett fysiskt casinospel, så finns det ju ett fåtal enkla regler och sannolikheter. Satsar du på en siffra på ett roulettebord så är sannolikheten så här mycket att du vinner och vinner du så får man ut så här mycket, osv.

Finns ju inga regler där man tex plötsligt vinner för att man spelat bort tillräckligt mycket pengar så att man skall fortsätta spela, som det då finns i mängder med lootbox-system.

Men med tanke på att alla nätcasinon ligger i något skatteparadis typ Malta, så kanske de ägnar sig åt precis samma sak. Har inte precis någon erfarenhet av dem.

Och sån skit borde helt enkelt förbjudas. Skall lootboxar tillåtas så skall det vara klara sannolikheter och regler, inget annat. Hårda regleringar alltså.