Byte från Rx 460 8gb till gigabyte geforce rtx 3060 12gb aorus elite

Permalänk

Byte från Rx 460 8gb till gigabyte geforce rtx 3060 12gb aorus elite

Hejsan! Är väldigt novis inom det här med komponenter, jag har för närvarande ett Radeon Rx 460 8gb. Har skaffat en ny skärm Acer Predator XB323QK. Minns att När jag spelade nyare spel på min 24 tums 1080p skärm fick jag i vissa fall dra ner inställningar. Fick ett erbjudande på ett 3060 av en kollega för 3000 kr. Är det ett bra pris? Kör med en äldre prossesor 4-5000 serien av Intels i5, behöver jag byta ut den om jag skaffar det nya kortet. Kanske även andra saker på datorn, har 16 gb ram. Tack på förhand

Permalänk
Avstängd

3000 är ett rätt bra pris, vad jag kan se på blocket så brukar de kosta nästan 4000 som lägst. Annars behöver du inte byta ut något. Processorn börjar bli lite gammal förstås men det är inget större problem än på ett tag. Nätaggregatet är väl det som kan vara ett problem, men skillnaden i strömförbrukning mellan 460 och 3060 är inte superstor direkt så är det inte något riktigt budget-aggregat så är det sannolikt inga problem.

Permalänk
Medlem

Som Snajk säger är 3000:- är bra pris.

Men att köra den ihop med en i5a med 4kärnor och 4 trådar räcker inte till i dagens spel och kommer flaska ett flertal spel.
Uppgradera till en beggad i7a med 4 kärnor och 8 trådar så tjänar du uppåt 50% i prestanda.
Är det 4 serien du har så är det 4770-4790k som gäller, är det 5 serien som är mer ovanlig så är det 5775c.
5 serien använder sig av ddr4 medans 4 serien ddr3.

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Som Snajk säger är 3000:- är bra pris.

Men att köra den ihop med en i5a med 4kärnor och 4 trådar räcker inte till i dagens spel och kommer flaska ett flertal spel.
Uppgradera till en beggad i7a med 4 kärnor och 8 trådar så tjänar du uppåt 50% i prestanda.
Är det 4 serien du har så är det 4770-4790k som gäller, är det 5 serien som är mer ovanlig så är det 5775c.
5 serien använder sig av ddr4 medans 4 serien ddr3.

Tack så mycket, då är det en 4 serie. En fråga till, har hört att geforce är bara kompatibel med Intels prossesorer. Stämmer det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FreddeRadeon:

Tack så mycket, då är det en 4 serie. En fråga till, har hört att geforce är bara kompatibel med Intels prossesorer. Stämmer det?

Nej, det stämmer inte.

Angående processorn så tycker jag du kan testa först. Fyra kärnor/trådar är inte katastrof på något sätt, ens idag, så det kan absolut fungera bra beroende på vilka spel du spelar och så. Ska du börja leta en begagnad i7 från den generationen så är de generellt rätt svåra att hitta, och därmed ofta dyra också. Säg en tusenlapp i bästa fall för en som ger aningen bättre prestanda än vad du har idag. Uppgraderar du till nyare grejer kostar processorn inte så mycket mer, men å andra sidan måste du ju köpa nytt moderkort och nya minnen också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bulltazar:

Som Snajk säger är 3000:- är bra pris.

Men att köra den ihop med en i5a med 4kärnor och 4 trådar räcker inte till i dagens spel och kommer flaska ett flertal spel.
Uppgradera till en beggad i7a med 4 kärnor och 8 trådar så tjänar du uppåt 50% i prestanda.
Är det 4 serien du har så är det 4770-4790k som gäller, är det 5 serien som är mer ovanlig så är det 5775c.
5 serien använder sig av ddr4 medans 4 serien ddr3.

5000-serien kör DDR3 faktiskt, DDR4 kom först på 7000-serien på desktop. Har en 5675C som sitter i min HTPC nu, som tjänade mig väl under lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

5000-serien kör DDR3 faktiskt, DDR4 kom först på 7000-serien på desktop. Har en 5675C som sitter i min HTPC nu, som tjänade mig väl under lång tid.

6000-serien också vill jag minnas. Körde DDR4 med 6700k

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Håkis:

6000-serien också vill jag minnas. Körde DDR4 med 6700k

Jo så verkar det vara. Det var väl chipsetet som kom med den där DDR4 kom, dock valfritt så den gick att köra med DDR3 också beroende på moderkort. 5000-serien körde på samma chipset som föregående generation dock så där var det bara DDR3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

5000-serien kör DDR3 faktiskt, DDR4 kom först på 7000-serien på desktop. Har en 5675C som sitter i min HTPC nu, som tjänade mig väl under lång tid.

Ja självklart, minnet svek mig, blandade ihop 5 och 6 serien när ddr4 började användas