Skog av skärmar för kontorsarbete och massa flikar. Vilken dator och vilka uppgraderingar bör man satsa på? Begagnad dator ok

Permalänk

Skog av skärmar för kontorsarbete och massa flikar. Vilken dator och vilka uppgraderingar bör man satsa på? Begagnad dator ok

Hej
Jag är på jakt efter en stationär kontorsdator som ska fixa en skog av skärmar, en del kontorsprogram och kanske 200-500 webflikar
Idag har jag
2 st 4Kskärmar och en vanlig på 1900*1200 men skulle vilja ha det dubbla
Jag kör bara enkla program som Word Excel Youtube men har kanske ett tiotal dokument uppe och även sisådär 50 PDFer öppna där många är under 10 MB men några är över 100 MB.

Finns det något nyckeltal på hur mycket systemresurer som går åt per flik i tex Crome eller vad ett 10 MB dokument kostar att ha igång i Acrobat?

Min börjar sega nu och det jag har är
jag har en
Intel(R) Core(TM) i7-3770 CPU @ 3.40GHz 3.40 GHz
16,0 GB
Windows 10 Pro
Enhetshanteraren säger att jag har ett NAVIDA GeForce GT640

Jag brukar lägga operativsystem och program på en SSD. Den jag har nu är på 500 GB och nästa bör vara lite större.
Alla filer ligger på en separat disk.

Finns det något jag borde ändra för att få fart på den jag har eller borde jag konfigurera en ny.
Om ny viken ny borde man skaffa? Jag själv utgår gärna från en begagnad Dell från någon av rekonditioneringsföretagen.

Permalänk
Medlem

Budget?

Visa signatur

Ryzen 5 1600X
ASUS Prime B350-plus
Corsair 2x8 GB 3200
MSI Geforce 1660 Super

Permalänk
Medlem

Lättast är ju att kolla hur mycket RAM säg 100 av dina flika och dokumenter drar. Beror till stor del av vilken typ av innehåll speciellt vid det antalet. Annars kanske mellan 50-100mb per flik.

Sen behöver du nog 2 grafikkort om du ska ha fler än fyra skärmar. De behöver inte matcha men du behöver lediga PCIe slots och kablar från PSU.

Permalänk
Skrivet av Ykalon:

Under 10 är bra
över 10 är ok

Inser att bara en HDD kan gå på 3,5 men då har jag 18TB plats att sortera innehåll på div USBdiskar

Permalänk

Är det Chrome som är skurken?

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du har så många flikar öppna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl.mittiskogen:

Hej
Jag är på jakt efter en stationär kontorsdator som ska fixa en skog av skärmar, en del kontorsprogram och kanske 200-500 webflikar
Idag har jag
2 st 4Kskärmar och en vanlig på 1900*1200 men skulle vilja ha det dubbla
Jag kör bara enkla program som Word Excel Youtube men har kanske ett tiotal dokument uppe och även sisådär 50 PDFer öppna där många är under 10 MB men några är över 100 MB.

Finns det något nyckeltal på hur mycket systemresurer som går åt per flik i tex Crome eller vad ett 10 MB dokument kostar att ha igång i Acrobat?

Min börjar sega nu och det jag har är
jag har en
Intel(R) Core(TM) i7-3770 CPU @ 3.40GHz 3.40 GHz
16,0 GB
Windows 10 Pro
Enhetshanteraren säger att jag har ett NAVIDA GeForce GT640

Jag brukar lägga operativsystem och program på en SSD. Den jag har nu är på 500 GB och nästa bör vara lite större.
Alla filer ligger på en separat disk.

Finns det något jag borde ändra för att få fart på den jag har eller borde jag konfigurera en ny.
Om ny viken ny borde man skaffa? Jag själv utgår gärna från en begagnad Dell från någon av rekonditioneringsföretagen.

Nu vet jag inte vad du pysslar med men jag har de senaste åren byggt fyra datorer för ett liknande syfte. Använder datorn i "research" inom finans så har hundratals webbflikar, kvartalsrapporter, vetenskapliga forskningsrapporter (PDF) öppna samtidigt. Använder i bakgrunden ett anteckningsprogram, även Office och har till detta riggat med en backuplösning som gör att jag inte tappar något arbete ifall en disk eller annan komponent går sönder.

Första bygget var en dator med Intel 9800X (10-kärning processor med fyrkanaligt minnestöd) tillsammans med 64GB DDR4, kopplad till 3 st 4K skärmar. Det fyrkanaliga minnestödet lyfter den plattformen rejält i jämförelse med gaming-cpu:erna från Intel just när det kommer till just kontorsgöra och multitasking på högre nivå. Det är svårt att hitta tester på detta då väldigt få har detta fokus online. De flesta kör workstation-testerna som en eftertanke och fokuserar på spelen. Efterföljarna jag byggde blev lite mer påkostade med 18-kärniga processorer med 64-256GB minne.

Har själv suttit med den processorn du har men tror det var runt 2013 om jag inte missminner mig. Minnesbandbredden är rätt slö på den plattformen och med DDR3 så gynnas du inte nämnvärt av mer minne.

Tror det klokaste du kan göra att att köpa moderkort+processor+minne i stil med https://komponentkoll.se/bygg/ZDfHc

Om du köper en rekonditionerad så får du rätt lite för pengarna. Både Optiplex från Dell och Thinkcentre från Lenovo är okej men du betalar dyrt för maskiner som verkligen tömts på all hårdvara inför försäljning.

Eller så satsar du begagnat. Skicka ett PM så tar jag fram någon av mina byggen.

Visa signatur

13900KS | ASUS Z690 EXTREME | 128GB 6000MHz CL30-40-40-96 | 4090 | Optane P5800X 400GB | Optane 905P 960GB | M.2 4TB | HDD 34 TB | AX1600i | Phanteks Enthoo Elite | Custom Water 8 x 420mm; 5 x pump D5 PCMark10 Extended https://www.3dmark.com/pcm10/87369725

Permalänk
Medlem

Så länge task manager i Windows inte går över 95% minnesutnyttjande så brukar det inte uppstå några konkreta problem. Därefter brukar Windows bete sig ”konstigt”, till exempel vägra utföra operationer. Thrashing, däremot, att allt går långsamt på grund av överdriven swap av virtuellt minne mot disk verkar ha arbetats bort i nya Windows.

30% CPU är inte heller något som bör märkas. Att läsa PDF:er och webbsidor kräver ingen CPU, vilket vi ser på skärmdumpen- varken Chrome eller PDF-läsaren drar nämnvärd CPU, det är något utanför bild som står för det.

Så om screenshotten är någorlunda representativ så borde prestandaproblemen vara begränsade.

Ett till grafikkort behöver du antagligen ändå för 6 skärmar, så det kan du köpa. 32 GB RAM är inte heller fel, med tur är det bara att klämma i två 8-stickor till. Sedan ska du ju spendera en del pengar på skärmar…