Forskare detekterar rörelse med Wifi

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se hur de skall ersätta en kamera på tex en flygplats som kan se om det är Helge eller en människa som går därute 500 meter bort i mörkret. Blir en del routers.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Maskininlärning ∈ AI

Nej, maskininlärning är en delmängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Nej, maskininlärning är en delmängd.

Definitionsfråga, men visst.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara riktigt effektivt för t.ex. DEA eller SWAT när de gör raids, att innan de går in i huset så sätter de ut typ 3 portabla wifi punkter runt huset för att kunna se vad och hur som rör sig inne i huset.
Nu har jag inte koll på vad de har för utrustning, de kanske redan har något liknande och effektivare.

Skulle iafl få de kriminella att börja klä väggarna i folie om det började användas 😂.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag läste om exakt den här tekniken för några år sedan..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yippikayey:

Skulle kunna vara riktigt effektivt för t.ex. DEA eller SWAT när de gör raids, att innan de går in i huset så sätter de ut typ 3 portabla wifi punkter runt huset för att kunna se vad och hur som rör sig inne i huset.
Nu har jag inte koll på vad de har för utrustning, de kanske redan har något liknande och effektivare.

Skulle iafl få de kriminella att börja klä väggarna i folie om det började användas 😂.

I filmer kör dom ju ibland med värmekameror.
Men som komplement, framförallt om man kan få tekniken att fungera på lite längre avstånd än vanlig wifi

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Definitionsfråga, men visst.

Okej. Hur definierar man maskininlärning som ett element medan AI är en mängd? Bara nyfiken.

Permalänk
Medlem

Får ont i huvudet bara av att se den bilden.

Permalänk
Medlem

Rätt imponerande, må jag säga. Bra grundforskning om inte annat.

Då återstår "bara" att ta fram en dräkt som i praktiken blir genomskinlig för radiovågor i relevanta våglängder då.

Skrivet av johanandersson:

Maskininlärning ∈ AI

Eller om man ska vara lite petig: Maskininlärning ⊂ AI

Personligen föredrar jag starkt att var specifik, att kalla det maskininlärning när det är maskininlärning, och inte kalla allt för AI.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Häftigt detta. Det är som det där att de kan avlyssna ett rum som har en glödlampa med tråd. Finns det bara ett fönster så de kan filma lampan så gick det.

Permalänk
Medlem

Man har ju en sån gammal Archer A7 som föräldrarna fått, kanske ska börja spåra dem

Permalänk
Medlem

Tänker på Alien direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yippikayey:

Skulle kunna vara riktigt effektivt för t.ex. DEA eller SWAT när de gör raids, att innan de går in i huset så sätter de ut typ 3 portabla wifi punkter runt huset för att kunna se vad och hur som rör sig inne i huset.
Nu har jag inte koll på vad de har för utrustning, de kanske redan har något liknande och effektivare.

Skulle iafl få de kriminella att börja klä väggarna i folie om det började användas 😂.

Med tanke på hur SWAT och andra bara bullrar in och ibland skjuter hej vilt så verkar jag inte sett det användas i praktiken.
Men visst vore det riktigt coolt om man bara satt en stark antenn och visste var tex. barn etc. befinner sig så man inte behövde göra folk illa i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag har letat efter en svensktillverkad router länge nu.

En dator, och sen är det bara att jacka in pfsene/OPNsense.
Då har du kontroll över ditt nätverk.