Cyklist vid övergångsställe - vem har väjningsplikt?

Permalänk
Medlem

Cyklist vid övergångsställe - vem har väjningsplikt?

Hej.

En cyklist kommer från höger (gul pil)
En bil kör fram i höger körfält (svart pil)

Vem har företräde?

Rubrik smått justerad. // MOD
Permalänk
Medlem

file:///C:/Users/jocke/Downloads/Cykla%20r%C3%A4tt.pdf

"Vid obevakade cykelpassager ska fordonsförare på vägen anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklande. Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelpassage. Det finns även bevakade cykelpassager."

Så jag gissar på bilen?
Vad jag förstått så ska man kliva av cyckeln vid övergångställ om man ska ha företräde

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vid övergångställe "måste" cyklister leda cykeln, men oavsett är det idiotiskt att leka med sitt (cyklisten) liv och bilistens "rätt" att (eventuellt) inte behöva stanna bara för att någon cyklar

Edit: La till kaninöron

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vid övergångställe måste cyklister leda cykeln

Nej, det är fullt lagligt att cykla över, men då måste man som cyklist lämna företrädande för korsande trafik.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Båda svaren är fel. Ingen har företräde, men om cyklisten cyklar så ska denne lämna företräde.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av cyklonen:

Nej, det är fullt lagligt att cykla över, men då måste man som cyklist lämna företrädande för korsande trafik.

Skrev ju inte att det är förbjudet men vill du leka med ditt liv så varsågod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Hej.

En cyklist kommer från höger (gul pil)
En bil kör fram i höger körfält (svart pil)

Vem har företräde?

<Uppladdad bildlänk>

Bilen har företräde och cyklisten har väjningsplikt Det är inte en cykelöverfart utan ett övergångsställe. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Även fast vägen kan vara upphöjd så cyklister enkelt kan korsa vägen betyder inte det att det automatiskt blir en cykelöverfart - det är i så fall en cykelpassage och cyklisten har väjningsplikt mot fordon på den korsande vägen. Cyklister får alltså inte bara cykla rätt ut i vägen som 99% av alla cyklister jag stöter på ute verkar tro

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Till historien.

Jag är bilen som kör framåt, kör sakta på gatan, ser en cyklist komma farandes från höger.
Givetvis saktar jag ner, och vägguppet gör att jag måste sakta ner ännu mer.

Jag ser cyklisten och har full koll på situationen.
Anser att jag har bra koll på dessa trafikregler då jag kör mycket bil i jobb.
Jag stannar framför cyklisten då han nästan är ute i vägen, och vevar med sina armar. Jag vevar ner fönstret där han skriker och svär åt mig. Jag nämner att han inte har företräde här, och han skakar endast på huvudet. Jag kör vidare.

Jag vill tro att jag kan trafikregler hyfsat väl men jag kan förstås även ha fel ibland.

Tack för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Skrev ju inte att det är förbjudet men vill du leka med ditt liv så varsågod

Vad pratar du om? Tänk efter lite innan du skriver.

Det korsas vägar miljontals gånger per år utan att det är nån korsande trafik i närheten. Ingen leker med nåt liv där.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Citat:

Tänk på att fordonsförare däremot inte har någon väjningsplikt mot den som cyklar på ett obevakat övergångsställe.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av cyklonen:

Vad pratar du om? Tänk efter lite innan du skriver.

Det korsas vägar miljontals gånger per år utan att det är nån korsande trafik i närheten. Ingen leker med nåt liv där.

Vi pratar om TS scenario: Bil vs cyklist (Där ingen har företräde såklart, utan väjningsplikt) Vi pratar inte om tomma vägar lol - Läs trådstarten..
Du skriver basically att jag menar på att det är förbjudet att cykla över. Du får cykla över men då har DU väjningsplikt mot bilisten, om du leder cykeln har bilisten väjningsplikt mot dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vi pratar om TS scenario: Bil vs cyklist (Där ingen har företräde såklart, utan väjningsplikt) Läs trådstarten..
Du skriver basically att jag menar på att det är förbjudet att cykla över. Du får cykla över men då har DU väjningsplikt mot bilisten, om du leder cykeln har bilisten väjningsplikt mot dig.

Du skrev en sak som du sen redigerat, men som du skrev det framstod det som om du menade att det är förbjudet. Och min kommentar var att det inte är förbjudet. Du har tolkat in att det handlade om situationen i första inlägget. Tänk först och skriv sen, är mitt råd till dig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Till historien.

Jag är bilen som kör framåt, kör sakta på gatan, ser en cyklist komma farandes från höger.
Givetvis saktar jag ner, och vägguppet gör att jag måste sakta ner ännu mer.

Jag ser cyklisten och har full koll på situationen.
Anser att jag har bra koll på dessa trafikregler då jag kör mycket bil i jobb.
Jag stannar framför cyklisten då han nästan är ute i vägen, och vevar med sina armar. Jag vevar ner fönstret där han skriker och svär åt mig. Jag nämner att han inte har företräde här, och han skakar endast på huvudet. Jag kör vidare.

Jag vill tro att jag kan trafikregler hyfsat väl men jag kan förstås även ha fel ibland.

Tack för input!

Du har ju inte fel i det här fallet.

Skulle gärna se resultat av omröstningen

edit: nu syns det av nån anledning, de flesta verkar hålla med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Du har ju inte fel i det här fallet.

Skulle gärna se resultat av omröstningen

Har öppnat resultatet av omröstningen, efter att man har lagt sin röst.

Spännande resultat.

Permalänk
Medlem

Företräde

Sedan skulle jag vilja citera min gamla körskolelärare. "Man har inga rättigheter i trafiken. Bara skylldigheter". Så jag skulle vilja formulera frågan: Vem ska lämna företräde?

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem

Cykeln var vi inte på övergångsstället utan på cykelbanan man ser gå bredvid?
Jag har fått lära mig att alla höjdskillnader ska tolkas med infart/utfart regel och eftersom bilen passerar upphöjningen
ska den lämna företräde till trafik som befinner sig där.
Så vägen korsar cykelbanan och inte tvärt om, och bilen skulle lämnat företräde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Till historien.

Jag är bilen som kör framåt, kör sakta på gatan, ser en cyklist komma farandes från höger.
Givetvis saktar jag ner, och vägguppet gör att jag måste sakta ner ännu mer.

Jag ser cyklisten och har full koll på situationen.
Anser att jag har bra koll på dessa trafikregler då jag kör mycket bil i jobb.
Jag stannar framför cyklisten då han nästan är ute i vägen, och vevar med sina armar. Jag vevar ner fönstret där han skriker och svär åt mig. Jag nämner att han inte har företräde här, och han skakar endast på huvudet. Jag kör vidare.

Jag vill tro att jag kan trafikregler hyfsat väl men jag kan förstås även ha fel ibland.

Tack för input!

Om man tänker på att cyklister och gående inte behöver genomgå någon som helst utbildning för att få vistas ute i trafiken så ska man inte ställa så höga krav på dem till skillnad från oss som kör bil, mc, moped eller lastbil.

Så brukar jag tänka när det kommer cyklister från ett eller annat håll som man inte hinner uppmärksamma... eller gående som bara kliver rakt ut i gatan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Till historien.

Jag är bilen som kör framåt, kör sakta på gatan, ser en cyklist komma farandes från höger.
Givetvis saktar jag ner, och vägguppet gör att jag måste sakta ner ännu mer.

Jag ser cyklisten och har full koll på situationen.
Anser att jag har bra koll på dessa trafikregler då jag kör mycket bil i jobb.
Jag stannar framför cyklisten då han nästan är ute i vägen, och vevar med sina armar. Jag vevar ner fönstret där han skriker och svär åt mig. Jag nämner att han inte har företräde här, och han skakar endast på huvudet. Jag kör vidare.

Jag vill tro att jag kan trafikregler hyfsat väl men jag kan förstås även ha fel ibland.

Tack för input!

Detta är glasklart om man kan reglerna. Men cyklister är ju aktiva självmordskandidater som inte har någon aning om en enda trafikregel. Även om de har körkort så blir allt bortblåst av fartvinden.

Permalänk
Medlem

Vägen är upphöjd då "vägbulan" täcker hela övergångsstället. Bilisten har alltså väjningsplikt mot allt inom detta område.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Saknar svarsalternativet "båda ska lämna företräde" vilket också är det rätta svaret.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Hej.

En cyklist kommer från höger (gul pil)
En bil kör fram i höger körfält (svart pil)

Vem har företräde?

<Uppladdad bildlänk>

Man får alltid vara försiktig runt cyklister även om de har fel då de inte kan trafikreglerna eller har farliga beteenden

Kanske dags att införa körkort för cyklister? (och det säger jag som cyklar och kör bil rätt mycket själv).

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

Vägen är upphöjd då "vägbulan" täcker hela övergångsstället. Bilisten har alltså väjningsplikt mot allt inom detta område.

Skrivet av talonmas:

Saknar svarsalternativet "båda ska lämna företräde" vilket också är det rätta svaret.

Nej, det står ju klart och tydligt vad som gäller på transportsyrelsens hemsida.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Citat:

Tänk på att fordonsförare däremot inte har någon väjningsplikt mot den som cyklar på ett obevakat övergångsställe.

Permalänk
Medlem

Jag lämnar alltid företräde till cyklister,.
De kör mot rött, rakt över gång trafikanter. Ut på motorvägen. Inget stoppar Bertil/Berit utan hjälm som skall fram och köpa ekologiskt innanför tullarna.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

Vägen är upphöjd då "vägbulan" täcker hela övergångsstället. Bilisten har alltså väjningsplikt mot allt inom detta område.

Var är då skylten för cykelöverfart?

Permalänk
Medlem

Låga odds på att tråden skulle urarta i urskillningslöst cyklisthat. Varje gång, överallt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Var är då skylten för cykelöverfart?

Det är inte en cykelöverfart, det är en cykelbana som går upphöjd från vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Låga odds på att tråden skulle urarta i urskillningslöst cyklisthat. Varje gång, överallt.

Jag cyklar själv, flera gånger i veckan. Min mening är att upplysa både bilister och cyklister om vad som är rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Nej, det står ju klart och tydligt vad som gäller på transportsyrelsens hemsida.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Cykeln kör väl ändå på cykelbanan och inte på övergångsstället bredvid cykelbanan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Jag cyklar själv, flera gånger i veckan. Min mening är att upplysa både bilister och cyklister om vad som är rätt.

Inte heller dina inlägg i tråden som är problemet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att eftersom cykelbanan är upphöjd har bilen väjningsplikt.
Hade det inte varit upphöjt hade cyklisten haft väjningsplikt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros