Microsoft säger upp 10 000 anställda

Permalänk
Medlem

Såg precis det här stapeldiagrammet på reddit

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Naiviteten på det här forumet är oroväckande. Företagen försöker, men om ni verkligen tror att dom har sån stenkoll att dom kan basera sin avsked på någon form av kvantifierbara grunder så har jag flertalet broar att sälja er.

Nu vet inte jag hur insatt du är, men jag har kompisar på flera av dessa bolag och det är ganska ingående processer varje år där de ska betygsätta kollegor och sig själva. Det räknas som negativt att värdera sig själv felaktigt och så vidare

Detta är absolut en grund till uppsägningarna som var på Klarna förra året i alla fall, det och att folk var fackligt aktiva

Permalänk
Snusfri

Google sparkar 12k personer.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-01-20/google-cut...

Så det är inte bara Microsoft som säger upp många personer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu vet inte jag hur insatt du är, men jag har kompisar på flera av dessa bolag och det är ganska ingående processer varje år där de ska betygsätta kollegor och sig själva. Det räknas som negativt att värdera sig själv felaktigt och så vidare

Detta är absolut en grund till uppsägningarna som var på Klarna förra året i alla fall, det och att folk var fackligt aktiva

Låter som det kan bli skön stämning på jobbet när man ska betygsätta varandra.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Microsoft är väl förebilden för Dilberts kontor?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Låter som det kan bli skön stämning på jobbet när man ska betygsätta varandra.

Kan också nämnas att rekryteringsprocessen var på nästan ett halvår med minst 5 intervjuer och mer än tre tester (kod, helt projekt, intelligens, …)

Hela strukturen på ett sånt ställe blir väldigt ’corporate’. Ingen som direkt bryr sig om kollegor och bolaget, man vet att hela avdelningar kan få gå på dagen. Snarare blir det väldigt transaktionellt, nästan som att alla är konsulter och alla får bra betalt för sin tid att göra precis det man blir tillsagd att göra

Jag har inte jobbat med det dagligen, så har inte full insikt, men av det jag förstått tror jag det skulle vara vägen in i depression för min del

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan också nämnas att rekryteringsprocessen var på nästan ett halvår med minst 5 intervjuer och mer än tre tester (kod, helt projekt, intelligens, …)

Hela strukturen på ett sånt ställe blir väldigt ’corporate’. Ingen som direkt bryr sig om kollegor och bolaget, man vet att hela avdelningar kan få gå på dagen. Snarare blir det väldigt transaktionellt, nästan som att alla är konsulter och alla får bra betalt för sin tid att göra precis det man blir tillsagd att göra

Jag har inte jobbat med det dagligen, så har inte full insikt, men av det jag förstått tror jag det skulle vara vägen in i depression för min del

Jag kan tänka mig att det funkar när man är 20-25 och precis blivit klar med någon fräsig utbildning. Då är det bara kötta på, utvecklas så mycket som möjligt och lägga pengar på hög. Om jag suttit där efter 30 hade det inte varit så roligt. Och efter 40...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag kan tänka mig att det funkar när man är 20-25 och precis blivit klar med någon fräsig utbildning. Då är det bara kötta på, utvecklas så mycket som möjligt och lägga pengar på hög. Om jag suttit där efter 30 hade det inte varit så roligt. Och efter 40...

Jag antar att processen är snabbare för de med mer erfarenhet och bättre referenser

De flesta över 40 har nog varit där länge och sätter snarare dessa policies än att följa dem