Cyklist vid övergångsställe - vem har väjningsplikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

Vägen är upphöjd då "vägbulan" täcker hela övergångsstället. Bilisten har alltså väjningsplikt mot allt inom detta område.

Skrivet av ajn:

Det är inte en cykelöverfart, det är en cykelbana som går upphöjd från vägen

Skrivet av Mullvaden83:

Jag är ganska säker på att eftersom cykelbanan är upphöjd har bilen väjningsplikt.
Hade det inte varit upphöjt hade cyklisten haft väjningsplikt.

Precis vad jag fick lära mig när jag gick på körskolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Cykeln var vi inte på övergångsstället utan på cykelbanan man ser gå bredvid?
Jag har fått lära mig att alla höjdskillnader ska tolkas med infart/utfart regel och eftersom bilen passerar upphöjningen
ska den lämna företräde till trafik som befinner sig där.
Så vägen korsar cykelbanan och inte tvärt om, och bilen skulle lämnat företräde.

Skrivet av microblaze:

Vägen är upphöjd då "vägbulan" täcker hela övergångsstället. Bilisten har alltså väjningsplikt mot allt inom detta område.

Skrivet av ajn:

Det är inte en cykelöverfart, det är en cykelbana som går upphöjd från vägen

Skrivet av ajn:

Cykeln kör väl ändå på cykelbanan och inte på övergångsstället bredvid cykelbanan

Transportstyrelsen är ändå rätt tydliga med vad som gäller.

Kopierat från Transportstyrelsen som jag länkade till ovan:
Cykelpassager
Cykelpassager är markerade med vägmarkering för cykelpassage och ska användas av cyklister eller förare av moped klass II för att korsa en väg eller en cykelbana. Det finns både bevakade och obevakade cykelpassager. Här nedan får du veta mer om vem som har väjningsplikt vid obevakade cykelpassager – fordonsföraren på vägen eller den cyklande som kommer från cykelbanan och ska korsa vägen.

Vid obevakade cykelpassager ska fordonsförare på vägen anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelpassagen. Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelpassage.

Det finns även bevakade cykelpassager. Vid bevakade cykelpassager regleras trafiken av trafiksignaler eller av polis.

---

Hade det däremot vart skyltat för en Cykelöverfart (se bild nedan) så hade föraren av fordonet haft väjningsplikt mot cyklisten. Men nu handlar det alltså om en Cykelpassage (bredvid ett övergångsställe) som inte är skyltad - endast upphöjd (vilket länken ovan nämner i filmklippet) som då inte innebär att föraren av fordonet har väjningsplikt.

*Edit* skärmdump från videoklippet på transportstyrelsen.

"Ibland är cykelpassagen upphöjd för att fordon ska köra sakta"

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Transportstyrelsen är ändå rätt tydliga med vad som gäller.

Kopierat från Transportstyrelsen som jag länkade till ovan:
Cykelpassager
Cykelpassager är markerade med vägmarkering för cykelpassage och ska användas av cyklister eller förare av moped klass II för att korsa en väg eller en cykelbana. Det finns både bevakade och obevakade cykelpassager. Här nedan får du veta mer om vem som har väjningsplikt vid obevakade cykelpassager – fordonsföraren på vägen eller den cyklande som kommer från cykelbanan och ska korsa vägen.

Vid obevakade cykelpassager ska fordonsförare på vägen anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelpassagen. Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelpassage.

Det finns även bevakade cykelpassager. Vid bevakade cykelpassager regleras trafiken av trafiksignaler eller av polis.

---

Hade det däremot vart skyltat för en Cykelöverfart (se bild nedan) så hade föraren av fordonet haft väjningsplikt mot cyklisten. Men nu handlar det alltså om en Cykelpassage (bredvid ett övergångsställe) som inte är skyltad - endast upphöjd (vilket länken ovan nämner i filmklippet) som då inte innebär att föraren av fordonet har väjningsplikt.
http://www.trafiksakerhet.se/wp-content/uploads/2017/09/cykel%C3%B6verfart2.jpg

Du motsäger dig själv, det är uppenbarligen inte en cykelpassage, eftersom den inte har vägmarkeringar för cykelpassage, och därmed är inget av det ovan relevant.

Dock hade det varit bättre för alla om de hade skyltst on det till cykelöverfart eftersom många inte verkar förstå hur viktig den där lilla höjdskillnaden är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Cykeln kör väl ändå på cykelbanan och inte på övergångsstället bredvid cykelbanan

I så fall måste det finnas vägmärke vilket det inte gör i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Du motsäger dig själv, det är uppenbarligen inte en cykelpassage, eftersom den inte har vägmarkeringar för cykelpassage, och därmed är inget av det ovan relevant.

Dock hade det varit bättre för alla om de hade skyltst on det till cykelöverfart eftersom många inte verkar förstå hur viktig den där lilla höjdskillnaden är.

Skrivet av Pamudas:

https://i.imgur.com/bhmNMTf.png
"Ibland är cykelpassagen upphöjd för att fordon ska köra sakta"

Och som kan anges med vägmarkering men det var inte ett krav innan 2018-10-15.

"OBSERVERA! Definitionen av cykelpassage har ändrats sedan filmen gjordes. I filmen uppges den äldre definitionen att cykelpassage ”kan” anges med vägmarkering. Enligt den nya definitionen (2018-10-15) anges cykelpassage med vägmarkering."

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Och som kan anges med vägmarkering men det var inte ett krav innan 2018-10-15.

"OBSERVERA! Definitionen av cykelpassage har ändrats sedan filmen gjordes. I filmen uppges den äldre definitionen att cykelpassage ”kan” anges med vägmarkering. Enligt den nya definitionen (2018-10-15) anges cykelpassage med vägmarkering."

Precis, i den citerade texten i inlägget stod de nuvarande reglerna, och eftersom det inte finns vägmarkeringar är det därmed inte en cykelpassage (och inte heller cykelöverfart såklart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Du motsäger dig själv, det är uppenbarligen inte en cykelpassage, eftersom den inte har vägmarkeringar för cykelpassage, och därmed är inget av det ovan relevant.

Dock hade det varit bättre för alla om de hade skyltst on det till cykelöverfart eftersom många inte verkar förstå hur viktig den där lilla höjdskillnaden är.

Antingen pekar du på var den regeln faktiskt återfinns, eller så är det en ”regel” av samma typ som att den som kör på den större vägen har företräde (där det i själva verket är högerregeln som gäller).

Permalänk
Medlem

Egentliga kärnan i frågan är om cykelvägen korsar vägen, jag hävdar att den inte gör det eftersom vägen "avbryts" av upphöjningen och fordon på vägen ska lämna företräde i samband med att det passerar en nivåskillnad enligt in/utfarts reglerna. Därmed korsar vägen cykelbanan och inte vice versa, och därför har bilen väjningsplikt.
Cykelpassage/överfart saknar också därmed relevans, för det är bara applicerbart när en cykelväg korsar en väg.

Permalänk
Medlem

Trafikverket i ett nötskal.

Varför ska vi alltid försvåra allt så in i helvete. 90% av befolkningen vet inte skillnaden mellan en cykelöverfart eller en cykelpassage. Kan de inte bara göra om det till EN regel och att bilister ALLTID har väjningsplikt mot cyklister. Hade varit så mkt lättare då.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Antingen pekar du på var den regeln faktiskt återfinns, eller så är det en ”regel” av samma typ som att den som kör på den större vägen har företräde (där det i själva verket är högerregeln som gäller).

Precis det står i texten som är citerad och länkad??

Permalänk
Medlem

Jag lämnar tråden och tar helg nu, enda sättet vi kan få reda med 100% säkerhet vad som gäller är om ts nästa gång kör på cykeln och det går till domstol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Trafikverket i ett nötskal.

Varför ska vi alltid försvåra allt så in i helvete. 90% av befolkningen vet inte skillnaden mellan en cykelöverfart eller en cykelpassage. Kan de inte bara göra om det till EN regel och att bilister ALLTID har väjningsplikt mot cyklister. Hade varit så mkt lättare då.

Jag är inget fan av Transportstyrelsen (inte heller av Trafikverket, men det är inte rätt myndighet när det gäller den här kritiken), men här var det faktiskt inte riktigt deras fel. Initiativet till ändringen kom från politikerhåll och drevs igenom mot Transportstyrelsen vilja. Det hann inte förberedas eller analyseras på myndigheten, men klubbades ändå.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det här ett typiskt sånt ställe som blir allt vanligare idag, när man inte längre tänker och allt ska vara så snabbt och billigt som möjligt utan kompetens.

Designen av både körbanan och cykelbanan ger intrycket av att här är något särskilt, kanske en överfart, kanske en korsning? Men inget av det är det eftersom skyltning saknas. Upplagt för missförstånd och frustrerade medborgare.

I såna här faller brukar jag sakta ner, försöka läsa av situationen och göra det som ger minst motstånd och tjaffs. Jag hade alltså släppt över cyklisten och inte tänkt mer på det. Kanske mailat de som är ansvariga för gatan (kommunen eller Trafikverket) och gnällt lite svenskt indignerat. Hade jag cyklat hade jag sett mig för och cyklat över, men inte hävdat något eller tagit onödiga risker eftersom många bilister förvandlas till Mr Hyde, i synnerhet i kontakt med oskyddade trafikanter ”som är i vägen”.

Permalänk

Cyklisten har väjningsplikt såvida det inte är en cykelöverfart vilket inte är fallet här, det spelar ingen roll att vägbanan är upphöjd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Extremaz:

Trafikverket i ett nötskal.

Varför ska vi alltid försvåra allt så in i helvete. 90% av befolkningen vet inte skillnaden mellan en cykelöverfart eller en cykelpassage. Kan de inte bara göra om det till EN regel och att bilister ALLTID har väjningsplikt mot cyklister. Hade varit så mkt lättare då.

Tvärtom så hade det varit betydligt bättre i så fall att cyklister alltid har väjningsplikt.

Edit. Dessutom har du ju förkörsrätt som cyklist ifall du stiger av cykeln och leder den över övergångsstället. Vilket är logiskt när man tänker efter, det är svårt att ta hänsyn till cyklister som kommer i full fart och svänger ut på övergångsställen som bilist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Det här ett typiskt sånt ställe som blir allt vanligare idag, när man inte längre tänker och allt ska vara så snabbt och billigt som möjligt utan kompetens.

Designen av både körbanan och cykelbanan ger intrycket av att här är något särskilt, kanske en överfart, kanske en korsning? Men inget av det är det eftersom skyltning saknas. Upplagt för missförstånd och frustrerade medborgare.

I såna här faller brukar jag sakta ner, försöka läsa av situationen och göra det som ger minst motstånd och tjaffs. Jag hade alltså släppt över cyklisten och inte tänkt mer på det. Kanske mailat de som är ansvariga för gatan (kommunen eller Trafikverket) och gnällt lite svenskt indignerat. Hade jag cyklat hade jag sett mig för och cyklat över, men inte hävdat något eller tagit onödiga risker eftersom många bilister förvandlas till Mr Hyde, i synnerhet i kontakt med oskyddade trafikanter ”som är i vägen”.

Håller absolut med men frågan var ju vad som gäller inte vad man bör göra.

Jag släpper hellre fram cyklister/gångtrafikanter än att riskera att köra över dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Håller absolut med men frågan var ju vad som gäller inte vad man bör göra.

Jag släpper hellre fram cyklister/gångtrafikanter än att riskera att köra över dem.

Det som gäller är samspel och moget omdöme. Lagstiftarna tar sällan hänsyn till kass samhällsplanering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Det här ett typiskt sånt ställe som blir allt vanligare idag, när man inte längre tänker och allt ska vara så snabbt och billigt som möjligt utan kompetens.

Designen av både körbanan och cykelbanan ger intrycket av att här är något särskilt, kanske en överfart, kanske en korsning? Men inget av det är det eftersom skyltning saknas. Upplagt för missförstånd och frustrerade medborgare.

I såna här faller brukar jag sakta ner, försöka läsa av situationen och göra det som ger minst motstånd och tjaffs. Jag hade alltså släppt över cyklisten och inte tänkt mer på det. Kanske mailat de som är ansvariga för gatan (kommunen eller Trafikverket) och gnällt lite svenskt indignerat. Hade jag cyklat hade jag sett mig för och cyklat över, men inte hävdat något eller tagit onödiga risker eftersom många bilister förvandlas till Mr Hyde, i synnerhet i kontakt med oskyddade trafikanter ”som är i vägen”.

Förmodligen var där en cykelöverfart innan den nya lagen kom för 8-9 år sen, och då togs vägmålningen bort. Det förändrar inte mycket i sak, men i de gamla reglerna gällde en jämkning där båda hade viss plikt att sakta in och lämna företräde, medan de nya reglerna gjorde att cyklisterna fick allt ansvar i en sån korsning. Därför togs de gamla cykelpassager som inte uppgraderades till nya cykelöverfarten helt bort.

Och en snabb koll på Google Streetview från 2009 visar att min gissning var riktig. Där fanns målningen. Har en bild men den kassa bilduppladdningen här på SweC låter mig inte göra det. En bättre programmerad funktion hade talat om vad det är för fel, men inte här...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Och en snabb koll på Google Streetview från 2009 visar att min gissning var riktig. Där fanns målningen. Har en bild men den kassa bilduppladdningen här på SweC låter mig inte göra det. En bättre programmerad funktion hade talat om vad det är för fel, men inte här...

Lägg bilden på imgur eller något?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Det här ett typiskt sånt ställe som blir allt vanligare idag, när man inte längre tänker och allt ska vara så snabbt och billigt som möjligt utan kompetens.

Designen av både körbanan och cykelbanan ger intrycket av att här är något särskilt, kanske en överfart, kanske en korsning? Men inget av det är det eftersom skyltning saknas. Upplagt för missförstånd och frustrerade medborgare.

I såna här faller brukar jag sakta ner, försöka läsa av situationen och göra det som ger minst motstånd och tjaffs. Jag hade alltså släppt över cyklisten och inte tänkt mer på det. Kanske mailat de som är ansvariga för gatan (kommunen eller Trafikverket) och gnällt lite svenskt indignerat. Hade jag cyklat hade jag sett mig för och cyklat över, men inte hävdat något eller tagit onödiga risker eftersom många bilister förvandlas till Mr Hyde, i synnerhet i kontakt med oskyddade trafikanter ”som är i vägen”.

Skrivet av cyklonen:

Förmodligen var där en cykelöverfart innan den nya lagen kom för 8-9 år sen, och då togs vägmålningen bort. Det förändrar inte mycket i sak, men i de gamla reglerna gällde en jämkning där båda hade viss plikt att sakta in och lämna företräde, medan de nya reglerna gjorde att cyklisterna fick allt ansvar i en sån korsning. Därför togs de gamla cykelpassager som inte uppgraderades till nya cykelöverfarten helt bort.

Ja, just att byta vilken typ av korsning något är, ta bort de indikationer som är billiga att ta bort och sedan lämna efter sig något som kanske formellt är "helt tydbart" men som är lite av ett mischmasch i praktiken så har man ju ett bra recept för förvirring.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Förmodligen var där en cykelöverfart innan den nya lagen kom för 8-9 år sen, och då togs vägmålningen bort. Det förändrar inte mycket i sak, men i de gamla reglerna gällde en jämkning där båda hade viss plikt att sakta in och lämna företräde, medan de nya reglerna gjorde att cyklisterna fick allt ansvar i en sån korsning. Därför togs de gamla cykelpassager som inte uppgraderades till nya cykelöverfarten helt bort.

Och en snabb koll på Google Streetview från 2009 visar att min gissning var riktig. Där fanns målningen. Har en bild men den kassa bilduppladdningen här på SweC låter mig inte göra det. En bättre programmerad funktion hade talat om vad det är för fel, men inte här...

Så här såg det ut 2009.

Permalänk
Medlem

Så som det ser ut i TS bild så ska cyklisten lämna företräde oavsett om vägbanan är lite upphöjd för bilisten strax före. Den är till för att tydligare informera om att sakta ner och har inget med saken att göra i övrigt.

Varför? Detta är ej en cykelöverfart.

Som bilist i detta fall visar man hänsyn och kör i sådan låg hastighet att man säkert kan bromsa in om någon av de övriga mindre skyddade trafikanterna gör fel. Här håller jag helt med @Emma242

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

<Uppladdad bildlänk>

Så här såg det ut 2009.

Detta var som synes inte en cykelöverfart då heller.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Detta var som synes inte en cykelöverfart då heller.

Detta var den variant som fanns före den nuvarande regeln kom. Då ändrades det som då var cykelöverfart till att kallas cykelpassage (och degraderades till att cyklister alltid har ensam väjningsplikt). 2009 gällde de gamla reglerna, och då var det en jämkad väjningsplikt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Jag vevar ner fönstret där han skriker och svär åt mig. Jag nämner att han inte har företräde här, och han skakar endast på huvudet.

Angående just det där vill jag bara flika in att det inte ens nödvändigtvis är rätt slutsats att den andra personen ens ansåg att de hade rätt i trafiksituationen.
Detta då t.ex. om situationen faktiskt kan ha upplevts som obehaglig/skrämmande för denne, oavsett varför (t.ex. till följd av att de varit ouppmärksamma i första läget och "plötsligt" så var det en bil där).

Nu vet jag inte hur långsökt den tolkningen är i den givna situationen, men liknande har jag varit med om. Folk som helt solklart gör fel (pga *total* ouppmärksamhet), blir skärrade när de inser att en situation uppstått och då börjar gorma på den de var på vippen att köra på.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av suhrim:

<Uppladdad bildlänk>

Så här såg det ut 2009.

Ja, och markeringen är ju väldigt synlig där också precis som cyklonen påstod?
Det är alltså markeringen som ser ut som ett övergångsställe fast med korta streck, nästan kvadratiska, precis där cykelbanan slutar och den korsande vägen börjar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag tolkar dessa situationer som att ingen har företräde. Men eftersom jag har körkort och cyklisterna status för trafikregler är minst sagt oklar (kan ju vara ett barn t.ex.) så utgår jag från att cyklisten inte vet vad som gäller och därför så lämnar jag som billist företräde om det inte är helt uppenbart att cyklisten avser att stanna, genom att t.ex stanna och sätta en fot i marken.
Läs av och förstå situationen så är det här ett ickeproblem.

Permalänk
Medlem

Jag har lärt mig att cyklisten ska gå över vid övergångsställen och cykla där det tydligt framgår att cykelbanan fortsätter bredvid övergångsställsmarkeringen.

Jag själv cyklar till jobbet och kör bil på jobbet. Min enkla filosofi, som handlar om självbevarelsedrift i grunden, för att inte råka ut för något är att jag förutsätter att jag är osynlig för bilister, vare sig jag går eller cyklar, och lämnar alltid företräde om bilisten inte visar tydligt att han eller hon avser att släppa fram mig. Del två i den filosofin är att jag litar inte på bilister (eller andra trafikanter som gående eller de på sparkleksakerna).

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Till historien.

Jag är bilen som kör framåt, kör sakta på gatan, ser en cyklist komma farandes från höger.
Givetvis saktar jag ner, och vägguppet gör att jag måste sakta ner ännu mer.

Jag ser cyklisten och har full koll på situationen.
Anser att jag har bra koll på dessa trafikregler då jag kör mycket bil i jobb.
Jag stannar framför cyklisten då han nästan är ute i vägen, och vevar med sina armar. Jag vevar ner fönstret där han skriker och svär åt mig. Jag nämner att han inte har företräde här, och han skakar endast på huvudet. Jag kör vidare.

Jag vill tro att jag kan trafikregler hyfsat väl men jag kan förstås även ha fel ibland.

Tack för input!

Cyklisten ska lämna företräde.

Det farliga kan dock inträffa när en cyklist nästan i farten kastar sig av cykeln för att leda den över vägen. Så fort hen gör det så är det du som måste lämna företräde

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Angående just det där vill jag bara flika in att det inte ens nödvändigtvis är rätt slutsats att den andra personen ens ansåg att de hade rätt i trafiksituationen.
Detta då t.ex. om situationen faktiskt kan ha upplevts som obehaglig/skrämmande för denne, oavsett varför (t.ex. till följd av att de varit ouppmärksamma i första läget och "plötsligt" så var det en bil där).

Nu vet jag inte hur långsökt den tolkningen är i den givna situationen, men liknande har jag varit med om. Folk som helt solklart gör fel (pga *total* ouppmärksamhet), blir skärrade när de inser att en situation uppstått och då börjar gorma på den de var på vippen att köra på.

Mmm, när adrenalinet sprutar och man tror att man kunnat råka illa ut så kickar "fight or flight" in och man kan göra helt ogenomtänkta saker

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT