Cyklist vid övergångsställe - vem har väjningsplikt?

Permalänk
Medlem

Blev påkörd när jag cyklade över en likande uppfart för några år sen (dock en upphöjning vid en vägkorsning där det var ett vejningspliktmärke innan , föraren åkte dit på det ( vårdslösher i trafik samt ignorerat väjningsplikt, )men vad hade de hjälpt om jag blivit mer skadad , klarade mig med lite trasiga kläder o spräckt hjälm , man får typ 0 kronor i ersättning för trasig cyckel osv ) , djävulens påfund med upphöjningar för man misstar sig med att bilar saktar in för dom ser mig medan de egentligen bara saktar in för upphöjningen , efter den händelsen passar jag mig jäkligt noga oavsett om jag går eller cyklar efter som man som sagt inte kan veta varför fordonet saktar in , det kan man ju på ett vanligt

Men bilden hade jag tolkat som ett övergångsställe och att cyklister har väjningsplikt, brukar dock släppa fram cyklister också när man cyklar själv vet man ju hur uppskattat de är samt känns säkrare för alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Cyklisten ska lämna företräde.

Det farliga kan dock inträffa när en cyklist nästan i farten kastar sig av cykeln för att leda den över vägen. Så fort hen gör det så är det du som måste lämna företräde

Om det nu skulle inträffa så är det fortfarande hens fel.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Citat:

Men gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Om det nu skulle inträffa så är det fortfarande hens fel.

Vem är hens? Föraren eller cyklisten?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vem är hens? Föraren eller cyklisten?

@suhrim syftar på cyklisten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Trafikverket i ett nötskal.

Varför ska vi alltid försvåra allt så in i helvete. 90% av befolkningen vet inte skillnaden mellan en cykelöverfart eller en cykelpassage. Kan de inte bara göra om det till EN regel och att bilister ALLTID har väjningsplikt mot cyklister. Hade varit så mkt lättare då.

Eller så kan cyklister ALLTID ha väjningsplikt mot bilar.
Gående vid övergångsställen borde oxå ha väjningsplikt mot bilar. (Hatar den så kallade Zebralagen som kom för massa år sen)
Det är mer miljövänligt oxå att inte behöva stanna o gasa iväg.

(Ja jag hatar cyklister. Till 90% kan dom inte trafikregler och/eller skiter i dom.)
Men ja. Oftast släpper jag fram cyklister även om dom har fel. För dom åker ändå rakt ut så lika bra o stanna för att inte döda nån.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Är rädd om bilen så jag släpper fram cyklisten fast de ska stanna i exemplet

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

@suhrim syftar på cyklisten.

Efter flera inlägg i denna tråd kan man inte vara säker.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag cyklar mycket och antar att jag måste kliva av cykeln vid övergångsställen för att ha företräde. Men det är bekvämare att bara stanna och låta bilarna passera. Men många bilister stannar också. För att snabbt få igång trafiken så kör jag. Kanske är bilisten bara är vänlig, försiktig eller tror att jag har företräde. Men det jag har problem med är övergångsställe efter rondell. Man kan aldrig lita på hur bilisten i rondellen blinkar. Ska bilisten fortsätta i rondellen så kan jag passera övergångsstället. Istället tvingas jag vänta tills det är tomt i rondellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Detta är glasklart om man kan reglerna. Men cyklister är ju aktiva självmordskandidater som inte har någon aning om en enda trafikregel. Även om de har körkort så blir allt bortblåst av fartvinden.

Intressant nog är det rätt få saker när det gäller cykelbanor och vem som ska lämna företräde som är glasklara. Trafikverket har tydligen medvetet valt att göra det lite diffust så alla ska vara osäkra och iakta extra försiktighet. Av någon anledning har man resonerat helt annorlunda när det gäller biltrafik.

Kan rekommendera denna sidan för den som verkligen är intresserad om vem som ska lämna företräde för vem när det gäller interaktioner mellan bil och cykel. Det är klyddigt som tusan...

https://www.cyklistbloggen.se/2020/06/den-uppdaterade-guiden-...

Skrivet av Mullvaden83:

Jag är ganska säker på att eftersom cykelbanan är upphöjd har bilen väjningsplikt.
Hade det inte varit upphöjt hade cyklisten haft väjningsplikt.

Krävs mer än upphöjning för att cyklisten inte ska ha väjningsplikt - det krävs då skyltning för cykelöverfart (som bara bilisterna ser) samt att det krävs målade vita "sockerbitar" och "hajtänder" i bilvägen innan överfarten. Men informationen riktas bara till bilförarna, som cyklist så får man inga som helst indikationer på vem som ska lämna företräde...som cyklist kan det vara i princip omöjligt att se skillnad på en cykelöverfart och en cykelpassage som har HELT olika regler för vem som ska lämna företräde för vem och i vilket skede. Bilisterna däremot har oftast tydlig information om vad som gäller, även om skyltning/målning inte alltid ställer där heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Men det jag har problem med är övergångsställe efter rondell. Man kan aldrig lita på hur bilisten i rondellen blinkar. Ska bilisten fortsätta i rondellen så kan jag passera övergångsstället. Istället tvingas jag vänta tills det är tomt i rondellen.

Bilar har alltid väjningsplikt mot cyklisterna som åker på sånna där cykelövergångar efter rondellen.
Men det kan vara svårt o se cyklisten när man prevcis haft fullt upp med att åka genom rondellen o byta fil ut o grejer.
Och Ja. Folk är förbannat dåliga på att blinka rätt i rondeller.
Enda som det är lag på är att blinka ut. Men inte ens det gör folk.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Krävs mer än upphöjning för att cyklisten inte ska ha väjningsplikt - det krävs då skyltning för cykelöverfart (som bara bilisterna ser) samt att det krävs målade vita "sockerbitar" och "hajtänder" i bilvägen innan överfarten. Men informationen riktas bara till bilförarna, som cyklist så får man inga som helst indikationer på vem som ska lämna företräde...som cyklist kan det vara i princip omöjligt att se skillnad på en cykelöverfart och en cykelpassage som har HELT olika regler för vem som ska lämna företräde för vem och i vilket skede. Bilisterna däremot har oftast tydlig information om vad som gäller, även om skyltning/målning inte alltid ställer där heller.

I Uppsala har kommunen målat cykelöverfarter där cyklarna företräde. Dom har målat överfarten i rött. Om det är lagligt att måla vägen röd vet jag inte. Det är antagligen något hittepå. Men det gör det iaf lättare för alla att se att cyklisterna har företräde. bilarna väjningsplikt. Plus skyltat o sånt. Men just att dom målat vägen röd är grejen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vem är hens? Föraren eller cyklisten?

Jag menar såklart cyklisten, eller gångtrafikanten som det skulle vara efter han hoppat av sin cykel, med tanke på vad jag citerar under i inlägget borde det inte vara svårt att förstå.

Citat:

Men gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Efter flera inlägg i denna tråd kan man inte vara säker.

Var det otydligt för att jag skrivit flera gånger i tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

I Uppsala har kommunen målat cykelöverfarter där cyklarna företräde. Dom har målat överfarten i rött. Om det är lagligt att måla vägen röd vet jag inte. Det är antagligen något hittepå. Men det gör det iaf lättare för alla att se att cyklisterna har företräde. bilarna väjningsplikt. Plus skyltat o sånt. Men just att dom målat vägen röd är grejen.

Tyvärr är det inte alltid så att kommunerna har riktigt koll på vad dom gör. Det finns säkert inga lagliga hinder att måla överfarter eller vägbanor i valfri färg, däremot har det ingen som helst betydelse för vad det är för typ av överfart/passage man färdas på. Hur det ser ut Uppsala vet jag inte, men det är inte direkt ovanligt att man signalerar en sak för cyklister och en annan för bilister.

Sedan har ingen någonsin företräde i trafiken, däremot skiljer det sig om vem som ska lämna företräde. Säger man att någon har företräde så finns alltid risken att någon struntar i att se sig för (man har ju företräde) vilket kan leda till olyckor. Oavsett var/när/hur man kör och i vilket fordon så lär det finnas situationer där någon missar att lämna företräde och då är det bra om man är uppmärksam. Kan tyckas vara en petitess, men det ger en viss skillnad i beteende mellan att tänka att andra ska lämna företräde mot mig snarare än att tänka att jag har företräde. I alla fall upplever jag en viss skillnad för egen del

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Jag menar såklart cyklisten, eller gångtrafikanten som det skulle vara efter han hoppat av sin cykel, med tanke på vad jag citerar under i inlägget borde det inte vara svårt att förstå.

Var det otydligt för att jag skrivit flera gånger i tråden?

Nej, rent allmänt så verkar vissa - trots länkar till både lagar och informationssidor - hävda både det ena och det andra. Ur det perspektivet kan jag inte vet med säkerhet veta hur just du tolkar informationen om du är otydlig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Sedan har ingen någonsin företräde i trafiken, däremot skiljer det sig om vem som ska lämna företräde. Säger man att någon har företräde så finns alltid risken att någon struntar i att se sig för (man har ju företräde) vilket kan leda till olyckor. Oavsett var/när/hur man kör och i vilket fordon så lär det finnas situationer där någon missar att lämna företräde och då är det bra om man är uppmärksam. Kan tyckas vara en petitess, men det ger en viss skillnad i beteende mellan att tänka att andra ska lämna företräde mot mig snarare än att tänka att jag har företräde. I alla fall upplever jag en viss skillnad för egen del

Jag förstår hur du tänker o resonerar med ordet.
Använder väl det som dagligt språk.

Men tänker ändå att jag har företräde vid trafikljus då jag har grönt. Inte stannar jag i ett trafikljus o kollar så att alla som har rött har stannat lixom. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Men tänker ändå att jag har företräde vid trafikljus då jag har grönt. Inte stannar jag i ett trafikljus o kollar så att alla som har rött har stannat lixom. XD

Jag stannar inte, men jag gasar inte på in i en ljusreglerad korsning och kollar noga åt båda håll så att alla stannar eller saktar in ordentligt innan jag kör in i korsningen. Så borde alla göra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, rent allmänt så verkar vissa - trots länkar till både lagar och informationssidor - hävda både det ena och det andra. Ur det perspektivet kan jag inte vet med säkerhet veta hur just du tolkar informationen om du är otydlig.

Citat:

Men gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig.

Hur är detta otydligt? Det går omöjligen att tolka till att bilisten skulle ha fel i ett sånt läge, hoppar man av sin cykel och rusar ut på gatan så har man gjort fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Det går omöjligen att tolka till att bilisten skulle ha fel i ett sånt läge, hoppar man av sin cykel och rusar ut på gatan så har man gjort fel.

Om cyklisten hinner hoppa av och börja leda cykeln innan övergångstället så borde bilisten hinna bromsa, så snabb är man inte när man leder en cykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Hur är detta otydligt? Det går omöjligen att tolka till att bilisten skulle ha fel i ett sånt läge, hoppar man av sin cykel och rusar ut på gatan så har man gjort fel.

Hur är detta otydligt: "Nej, rent allmänt så verkar vissa - trots länkar till både lagar och informationssidor - hävda både det ena och det andra. Ur det perspektivet kan jag inte vet med säkerhet veta hur just du tolkar informationen om du är otydlig" - och då avser jag det inlägg jag svarade på, "det borde inte vara svårt att förstå".

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Om cyklisten hinner hoppa av och börja leda cykeln innan övergångstället så borde bilisten hinna bromsa, så snabb är man inte när man leder en cykel.

Är du säker på det...?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Om cyklisten hinner hoppa av och börja leda cykeln innan övergångstället så borde bilisten hinna bromsa, så snabb är man inte när man leder en cykel.

Citat:

Det farliga kan dock inträffa när en cyklist nästan i farten kastar sig av cykeln för att leda den över vägen. Så fort hen gör det så är det du som måste lämna företräde

Detta var scenariot jag svarade på, rätt extremt det kan jag hålla med om men absolut inte omöligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hur är detta otydligt: "Nej, rent allmänt så verkar vissa - trots länkar till både lagar och informationssidor - hävda både det ena och det andra. Ur det perspektivet kan jag inte vet med säkerhet veta hur just du tolkar informationen om du är otydlig" - och då avser jag det inlägg jag svarade på, "det borde inte vara svårt att förstå".

Jag kanske skulle varit tydligare och skrivit cyklisten/gångtrafikanten istället för hen, jag tyckte det var tydligt nog iaf

Permalänk
Medlem

För att ytterligare krångla till det så gäller ju att bilister har väjningsplikt mot korsande cykelleder strax efter en korsning eller cirkulationsplats (rondell). Detta (min tolkning) är för att cyklisten kan ju ha påbörjat korsandet innan bilen ens hunnit svänga ur rondellen eller korsningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

För att ytterligare krångla till det så gäller ju att bilister har väjningsplikt mot korsande cykelleder strax efter en korsning eller cirkulationsplats (rondell). Detta (min tolkning) är för att cyklisten kan ju ha påbörjat korsandet innan bilen ens hunnit svänga ur rondellen eller korsningen.

Inte rakt fram i korsning men ut från cirkulationsplats ja.

Förtydligande
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Enkelt, cyklisten har väjningsplikt men jag utgår alltid efter två regler när jag kör.

1. Alla är idioter på vägarna
2. Ingen har rättigheter bara skyldigheter

Så även om jag vet att jag inte behöver stanna kommer jag sakta ner för att se om cyklisten kommer kasta sig ut eller stanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tja, de lär ju inte leda sin cykel snabbare än fotgängaren Usain Bolt. Så per definition borde man ju hinna bromsa för dem med, om man är redo att bromsa för alla fotgängare.

Permalänk
Medlem

Ett skämt från polisen men tycker man ska införa en lag på hjälm och enklare teoriprov för att kunna cykla. Undantag om barn cyklar med föräldrar

Som det är nu så blir föraren bötfäld om man kör på cyklist och har även för mig att man åker dit som föraren blir påkörd av cyklist

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

https://i.imgur.com/1pfWlGm.jpg

Ett skämt från polisen men tycker man ska införa en lag på hjälm och enklare teoriprov för att kunna cykla. Undantag om barn cyklar med föräldrar

Som det är nu så blir föraren bötfäld om man kör på cyklist och har även för mig att man åker dit som föraren blir påkörd av cyklist

Oavsett vad det är så är ju alltid bilen "bakom" skyldig. Ditt försäkringsbolag ersätter inte ens reporna i lacken om du kör på någon. Kör du på någon oavsett orsak så är det antingen vållande av ... eller försök till ... enligt lagen. Vilket polisen antagligen tittar mer på än om man följt trafikregler. Finns inga olyckshändelser i trafiken, bara skyldigheter.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Sedan räknas ju cyklister som "oskyddad trafikant", dvs särskild hänsyn skall tas till cyklister och fotgängare. Kontentan blir alltså att cyklisten lämnar företräde och bilisten tar det lite extra lugnt vid övergångsstället. I verkligheten vet vi alla hur det är
Jag har körkort och cyklar både långt och ofta, så jag ser ständigt trafiken från båda sidorna. De trafikanter jag känner mig tryggast med är långtradare och timmerbilar, kvittar om man kör bil eller cyklar, samspelet fungerar till 100 %.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

https://i.imgur.com/1pfWlGm.jpg

Ett skämt från polisen men tycker man ska införa en lag på hjälm och enklare teoriprov för att kunna cykla. Undantag om barn cyklar med föräldrar

Som det är nu så blir föraren bötfäld om man kör på cyklist och har även för mig att man åker dit som föraren blir påkörd av cyklist

Jag tycker det skulle behövas bättre utbildningar för hur man beter sig i trafiken oavsett hur man transporterar sig.

Även för vanligt B-körkort skulle jag vilja se repetitionsutbildningar för att få behålla körkortet. Känns som det är evigheter nu sedan man skaffade körkort... och det är ganska många nya regler som tillkommit sedan dess.