bästa sätt att förvara bilder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Jag föredrar att spara på mekaniska diskar som jag förvarar i dubblett, en del i hemmet och kopian på annan ort. Har en del diskar från 90talet som funkar felfritt än idag när de kopplas in via ide-docka.

Hur vet Du att 90 tals diskarna fortfarande fungerar? Har kollat så att inga filer ruttnat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Hur vet Du att 90 tals diskarna fortfarande fungerar? Har kollat så att inga filer ruttnat?

Tror inte att filer ruttnar på en hårddisk, utan ev avmagnetiseras om de råkat komma för nära en högtalarelement (magnet).

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Har kollat på Hetzner Storage Boxes. Priset verkar OK. Någon som testat i praktiken? Jag ska nog testköra den billigaste på 1 TB först innan jag bestämmer mig. De har 1, 5, 10 och 20 TB alternativ och det går att uppgradera vid behov.

Permalänk
Medlem

Skapa en forumtråd o ladda upp allt här?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har kollat på Hetzner Storage Boxes. Priset verkar OK. Någon som testat i praktiken? Jag ska nog testköra den billigaste på 1 TB först innan jag bestämmer mig. De har 1, 5, 10 och 20 TB alternativ och det går att uppgradera vid behov.

Priserna ser skapliga ut, men det står 0 information om vad de använder för bandbredd (hastigheter). Det kan lika gärna kunna vara 28K modem som du kopplar upp dig mot eller så kan det vara 1Mbps, 10Mbps..

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Är det helt uteslutet att lagra på SSD över längre tider? har inte så mycket bilder så utrymmet är inget problem.

Permalänk

Jag lagrar det på min Synology NAS och för backup använder jag deras moln-"C2"-tjänst. Funkar smidigt men finns säkert billigare lösningar.
Dropbox har bara blivit bloatware nuförtiden så det har jag slutat med, tyvärr.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Jag tycker det funkar okej med två NAS som mirror:ar varandra, varav den ena finns utanför hemmet.
Absolut säkraste måste väl att gravera in binärkoden för bilderna på en tunn guldplatta och sedan gömma på bästa ställe alternativt placera den i lagrange point omloppsbana för senare användning.

Permalänk

Samlar allt från systemkamera och mobiler hemma på NAS (tillgängligt utifrån). Backup till storj.io varje natt. Manuell backup till extern hårddisk som hamnar i krypviden efter varje session.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av CymbalCrasher:

På tal om att jämföra SHA-summor, är det någon här som lagrar sällan använda filer i filarkiv, eller är det inte värt risken om arkivet skulle bli korrupt? Visst visst, backup bör naturligtvis finnas.

En hel del ja, använder egentligen inga filer men lagrar installationsprogram, ISO, privat media osv.
Jag lever inte som jag lär iaf, jämför nästan aldrig SHA1..

Permalänk
Medlem

Lägg in det på en intern hårddisk, säkerhetskopiera till extern hårddisk och ladda upp på Dropbox. Känns rätt bombsäkert. Allt kommer inte gå ner samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Tror inte att filer ruttnar på en hårddisk, utan ev avmagnetiseras om de råkat komma för nära en högtalarelement (magnet).

Nej, så är det nog, verkar vara större risk att diskarna inte startar upp när de blir äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Nej, så är det nog, verkar vara större risk att diskarna inte startar upp när de blir äldre.

Det kan isf vara korrosion som uppstår på PCB:n, eftersom det är enda delen på en hårddisk som kan ta fysisk skada då skivorna är förseglade inuti hårddiskchassit. Det som kan hända är att dagens system kan ge övervoltage vilket leder till att diskens motor haverar, beror ju helt och hållet på hur bra jordat datorn är förstås.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Hur är det med heliumfyllda diskar? Pyser gasen ur så småningom?

Permalänk
Medlem

Jag och bror min har varsin NAS placerad hos varandra. Utöver den så gör jag även kopior till externa diskar som aldrig annars är inkopplade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Hur vet Du att 90 tals diskarna fortfarande fungerar? Har kollat så att inga filer ruttnat?

Kan väl inte vara helt säker på alla diskar, men jag har provat fleartalet av dem i olika datorer och de verkar ha datan lagrad korrekt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Den enda lagring som hållit för mig är hårddiskar och floppys. Men en floppy går ju knappt att hitta en läsare för idag... Hårddisk byter ju Interface med jämna mellanrum, har exempelvis ingenting som kan läsa en hederlig scsi från 90talet idag
Att ha redundans på lagringen är det enda som fungerar i längden, d.v.s förvara kopior på din data på mer än ett medium och på mer än ett ställe. Har själv hårddiskar samt nas i olika byggnader.

Har förlorat en hårddisk med ett väldigt värdefullt innehåll som inte var backad, men det berodde på att jag städade för ivrigt när jag flyttade ihop med min fru. Hade jag funderat mera på vad som låg på hårddisken så hade jag vart ekonomiskt oberoende idag. (hade bitcoin på en hårddisk på min "lekdator" som gick till återvinning under 2010)

Skrivet av Toivo83:

Mina skivor från högstadiet fungerar än. Och nu pratar vi om 97-98.

Likaså dvder man bränt runt 2002 fungerar felfritt. Och de är över 20 år sen.

Jag har väldigt många cd och dvd skivor från 1998-2008 som inte funkar längre. Skulle tro att det handlar om runt hälften av skivorna som förlorat sin integritet.
Hade en hel 50 skivors spindel med olika Linux och Windows distros brända 2007-2009 där endast 3 gick att läsa när jag städade härom året.

Jag har lyckligtvis aldrig förvarat något som jag vart rädd att förlora på en cd/dvd men många i min omgivning har dock gjort det och förlorat massor av data. En släkting scannade in alla sina diabilder för att kunna förvara dessa enklare på ett optiskt medium, lyckligtvis lyckades jag övertyga honom att han inte skulle kasta diabilderna... Nu håller han på med 100timmars projektet "scanna diabilder" en gång till då flera av hans optiska skivor fallerat.
.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cheesen:

Den enda lagring som hållit för mig är hårddiskar och floppys. Men en floppy går ju knappt att hitta en läsare för idag... Hårddisk byter ju Interface med jämna mellanrum, har exempelvis ingenting som kan läsa en hederlig scsi från 90talet idag
Att ha redundans på lagringen är det enda som fungerar i längden, d.v.s förvara kopior på din data på mer än ett medium och på mer än ett ställe. Har själv hårddiskar samt nas i olika byggnader.

Har förlorat en hårddisk med ett väldigt värdefullt innehåll som inte var backad, men det berodde på att jag städade för ivrigt när jag flyttade ihop med min fru. Hade jag funderat mera på vad som låg på hårddisken så hade jag vart ekonomiskt oberoende idag. (hade bitcoin på en hårddisk på min "lekdator" som gick till återvinning under 2010)

Jag har väldigt många cd och dvd skivor från 1998-2008 som inte funkar längre. Skulle tro att det handlar om runt hälften av skivorna som förlorat sin integritet.
Hade en hel 50 skivors spindel med olika Linux och Windows distros brända 2007-2009 där endast 3 gick att läsa när jag städade härom året.

Jag har lyckligtvis aldrig förvarat något som jag vart rädd att förlora på en cd/dvd men många i min omgivning har dock gjort det och förlorat massor av data. En släkting scannade in alla sina diabilder för att kunna förvara dessa enklare på ett optiskt medium, lyckligtvis lyckades jag övertyga honom att han inte skulle kasta diabilderna... Nu håller han på med 100timmars projektet "scanna diabilder" en gång till då flera av hans optiska skivor fallerat.
.

Vi har nog alla olika erfarenheter som styr våra beslut om sånt här. Jag litar inte särskilt mycket på snurrdiskar då jag personligen har haft en failure rate på rätt nära 50% på sådana över åren. De kraschar som tur är inte plötsligt utan det börjar med tickande och kanske en och annan korrupt fil innan allt går åt skogen och det har gjort att jag för det mesta har lyckats rädda nästan allt viktigt. CD/DVD litar jag inte heller på i någon större utsträckning då jag har en massa brända skivor som inte fungerar längre. Jag har aldrig lagt något viktigt på skivor dock, men det hade ju varit lite kul att haft kvar hela mitt bibliotek av FLAC-filer som låg på ett antal DVD-skivor exempelvis, eller hela mitt mp3-bibliotek som jag hade utspritt på CD-skivor, men de skivorna har gått sönder av att bara ligga stilla.

Det fysiska medium som för mig verkar funka bäst är flashminnen av olika slag, vilket inte borde vara fallet. Jag har SD-kort som legat i åratal som ändå funkat utan problem exempelvis. Det betyder inte att jag inte har haft sådana som blivit korrupta men då handlar det om typ USB-minnen eller CF-kort på 16-128 MB och liknande som är så gamla och små att jag hade kunnat få in tusen av dem på ett modernt medium. Men onlinelagring har aldrig blivit korrupt, jag har aldrig blivit av med något konto, avstängd eller liknande, så det känns som det är rätt säkert. Sen ska man förstås aldrig ha en single point of failure på backup, så det har jag inte, men än så länge har det varit det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om molnlagring så välj ett större företag, typ Google, Apple, Amazon, eller Microsoft.

Sannolikheten att de kursar är inte särskilt hög. För vad händer med ens lagrade data om ett molnföretag kursar och inte längre har möjlighet att betala för bandbredd? Hur skall man då få sina foton eller filmer tillbaka?

----

Som redan påpekats att ett flertal i tråden så är det viktiga att sovra bland ens foton och videofilmer, sitter man med tiotusentals foton så har det gått fel. Och det här ju problemet med den digitala revolutionen, det kostar inte längre något att ta foton etc, vad som kostar är tiden att sitta och välja ut vad man vill behålla och vad som skall slängas, och tiden att katalogisera materialet. För lycka till att hitta det där speciella fotot eller filmen med ens barns första steg i nålstacken...

Jag investerade i en fru som har ett intresse för foton, varje tömning av icloud 2TB föregås av att hon mappar upp alla bilder med en beskrivning av datum samt vad fotona och videorna innehåller 😁

Galet många mappar men ”enkelt” att hitta

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Angående hårddiskar som är ca 30 år gamla, jag har flera sådana som funkar när jag kopplat in dem, men ett par har inte gått att läsa via IDE-USB-läsare utan endast via intern IDE-port. Någon disk har dock behövt räddas med ddrescue. Räddade min Amiga-disk med ddrescue och internt scsi-kort i min PC.

Det luriga är att jag har exempel på när gamla diskar startar efter att ha legat 20+ år i en byrålåda, men när man året efter ska starta dem har de kärvat ihop (eller nåt). Helt ok ena året, och skrot nästa. Så för riktig långtidslagring litar jag inte på HD.

Jag tror att mina barnbarn, om jag får sådana, kommer att kunna läsa en del av de optiska skivorna jag har dock. Har många skivor brända för kanske 15 år sedan som vid scanningar tycks bättre än de skivor jag bränner idag, så kvaliteten på brännbara skivor, och möjligen brännare, har nog fallit lite.

Ett tips kan vara att prova svårlästa skivor i flera läsare, jag har en hög med "kluriga" skivor sparad, flera läsare får inte ens kontakt med några av skivorna, andra misslyckas med att läsa hela, och någon läsare klarar hela skivan utan att hacka till. Finns ingen läsare som är bäst på allt, men jag har en Samsung dvd-läsare och en äldre långsam cd-läsare (kommer ej ihåg märke) som sticker ut positivt.

Molnlagring ser jag som komplement, det är för mycket som kan gå fel där, inte minst om man själv trillar av pinn.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Lägger in bilder från minneskort till SSDn i datorn och de synkas direkt till min NAS. När jag jobbat klart med bilderna flyttar jag dem till NASen. De synkas automatisk till Backblaze från NASen.

Tycker det är skönt att inte behöva tänka på backup då allt sköts automatiskt när det väl är på plats.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

7 år senare och 69 858 bilder, 30 000+ videos på barnen är det dags att tänka seriöst var jag ska förvara dessa?
Jag har idag 3 externa diskar där kopior finns. Men vad är egentligen bästa sättet att förvara viktiga filer?

Jottacloud, för moln lagring, billigaste men ändå dyrt.
1050 per år, 5 TB tror jag det var

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Jag har en egenbyggd NAS hemma som kör zfs-spegling, dit synkar min telefon mha folderSync och minio. Samtidigt synkar telefon även till google där jag betalar för 100gb och originalkvalitet på bilderna. Dock litar jag inte helt på originalkvalite hos dom, kanske obefogat men men. Även laddat upp tidigare bilder/systemkamera till Google Photos, dock inte originalkvalitet.
Backup-ytan på NAS:en backas upp varje natt mot Backblaze B2 mha hashbackup som också backar till en annan zfs-spegling, hashbackup kan även backa till andra tjänster.

Tittade på jottacloud ett par gånger, men de hade nån skrivning i avtalet jag inte gillade. Minns inte vad men det var lite rabalder runt det.

Ville främst ha en enkel möjlighet att skapa album i webläsaren, söka och dela med andra. Därför blev det google som telefon ändå synkar mot. Tittade även på ett gäng open-source varianter som hade AI som indexera bilder. Många var i utvecklingsstadie fortfarande och jag ville inte förlita mig på att de fanns kvar eller var aktiva inom en rimlig tid.
Hade gärna fått och delat yta med vänner, men de är inte lika tekniska eller själv har yta tyvärr.
Men jag har ögonen öppna för annat och förslagen i tråden är intressanta

Permalänk
Medlem

Jag kör också foldersync från telefonen till min egenbyggda ZFS NAS. Köpte foldersync pro, minns inte anledningen att jag behövde pro men det fungerar bra. Det körs automatiskt när telefonen är ansluten till wifi. Överföringar via SFTP. De flesta foton jag tar numera är tagna med telefonen. Var någon inställning i Android jag behövde ändra (batteriegenskaper) för att få foldersync att köra i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur är det med heliumfyllda diskar? Pyser gasen ur så småningom?

Nej eftersom hårddiskchassin är byggda för att vara i vakum. Det kommer varken luft in eller något kommer ut.
Dock försvinner ju gasen när disken demonteras och är inte lika effektiv längre som innan.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Priserna ser skapliga ut, men det står 0 information om vad de använder för bandbredd (hastigheter). Det kan lika gärna kunna vara 28K modem som du kopplar upp dig mot eller så kan det vara 1Mbps, 10Mbps..

Precis, därav frågan om någon testat. Jag provade att pinga deras olika datacenter och fick lägsta latenserna mot Finland, 15 ms mot 30 ms till Tyskland. Sedan testade jag ladda ner testfiler från deras olika datacenters och kunde maxa gigabit mot Finland men bara halva hastigheten mot Tyskland så latenserna över internet har betydelse. Men sedan kan de ändå throttlat lagringsboxarna. Så jag ska testa i liten skala först med en liten box på 1 TB i Finland.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miska:

Nej eftersom hårddiskchassin är byggda för att vara i vakum. Det kommer varken luft in eller något kommer ut.
Dock försvinner ju gasen när disken demonteras och är inte lika effektiv längre som innan.

Heliumdiskarna är nog täta men vanliga hårddiskar är inte det. Alla vanliga diskar har små ventilationshål, med dammfilter förstås, för att hantera ändringar i tryck och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Beror på hur sentimental du är. Om du vill vara extra säker så har du inte bara bilderna på flera hårddiskar, utan även på flera fysiska platser. Vad händer om huset brinner ned? Då spelar det ju ingen roll att du hade backup på bilderna i datorn, då båda brann upp.

Jag har en NAS där jag förvarar det jag inte vill förlora. Sedan har jag en till NAS hos mina föräldrar som då och då speglar NASen jag har hemma. Sen så är jag så hyvens att jag gör samma sak åt andra hållet åt mina föräldrar med samma NASar.

Speglingen av NAS, är det något som NASens programvara löser? Är det 2 identiska NAS, eller åtminstone samma tillverkare/system?

Permalänk

Jag föreslår NAS. Kör själv med Synology. En hemma och en på jobbet. De speglar varandra. Det räcker som backup för mig.

Synology har en fantastisk fototjänst som påminner väldigt mycket om Google Photo. Ansiktsigenkänning, sök, dela bilder, gemensamma mappar osv
Synka in bilder/filmer från mobilen fungerar som det ska.

Fördelen med NAS är ju också att man kan ha den till så mycket annat. Home Assistant, Plex och Docker. Hosta egna molntjänster helt enkelt. Att komma igång kräver inte heller mycket kunskap.

Hög kostnad att komma igång med NAS, men man vet ju inte hur mycket Google, MS och Apple höjer priser etc heller i framtiden.

Att även låta mamma synka in bilder från sin mobil i ett eget konto på min NAS har stoppat mycket huvudvärk!

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (snart)

Permalänk
Medlem

Skriv ut bilderna och sätt i ett fotoalbum. Ingen kommer om 100 år kolla på farfars gamla barndomsbilder om dessa finns på en usb-hårddisk. Som utskriva är det betydligt lättare att bevara dem över årtionden.