Elmopeder och erfarenheter eller frågor.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlyingFinn:

Mjo, fast dom ser alla ut som överdjävligt fula kinacyklar och stabilitet/hållbarher är minst sagt ifrågasättningsvärd. Allt med navmotor går bort av ren princip med.

Fulheten är en smaksak men navmotor är bra och snarare en fördel på denna typ av fordon, motortypen funkar bra för lite större motorer som kan göras direktverkande (utan växellåda) (men små navmotorer är inte lika trevliga) och man slipper transmissionen och slipper ha motorn i ramen så det blir bra plats för batteriet.

De tunga budcyklarna (Velove) är inte heller elmopeder eftersom man måste röra på benen men de kan nog få väldigt lång räckvidd om man vill.

https://www.velove.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en Elmoped jag också. Har precis börjat köra till jobbet med den.
Men den går nu som klass 2. Och jag vill försöka regga den som moped klass 1. Men är inte riktigt säker på vad en klass 1 kräver för att gå igenom.
Jag har koll på ursprungskontroll och att jag behöver coc osv.
Men tänker just på blinkers, bromsljus samt bromsar. Vad är det för krav? Jag ska prata med Transportstyrelsen och besiktningsingenjör på besiktningen innan jag provar. Vill inte betala för en besiktning utan att ha lite chans att gå igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fulheten är en smaksak men navmotor är bra och snarare en fördel på denna typ av fordon, motortypen funkar bra för lite större motorer som kan göras direktverkande (utan växellåda) (men små navmotorer är inte lika trevliga) och man slipper transmissionen och slipper ha motorn i ramen så det blir bra plats för batteriet.

De gustibus non est disputandum eller hur det nu hette. Men navmotorer har flera, stora nackdelar som överväger för mej. Dels får man mycket vikt långt bak, sen är det ofjädrad och roterande massa, bägge som arbetar hårt på att slå sönder bakhjulet och sabotera väghållning. Kanske ok på en elcykel som går i 25 men redan i 45 blir det fort obehagligt. Och sist men inte minst har dom inget vidare vridmoment och kass verkningsgrad jämfört med en växlad motor. Mittmotor är dyrare, ja, men som jag ser det helt klart överlägset.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Elmoped ES1

Har försökt hitta någon som kan felsöka en Eloped ES1. Verkar bara finnas i Malmö. Någon som vet mer?
Jonas

Permalänk
Medlem

Försäkring

Återupplivar denna tråd för att fråga om försäkring. Jag kollade upp några elmopeder klass 1 (Vässla) på blocket och kollade vad det skulle kosta med en halvförsäkring för dessa. De flesta bolag verkar ta över 6000 kr per år eller mer, och det är bara för en halvförsäkring! Det är ju mer än vad jag skulle betala för att halvförsäkra en bil. Varför är det såpass dyrt, är dessa elmopeder särskilt stöldbegärliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Återupplivar denna tråd för att fråga om försäkring. Jag kollade upp några elmopeder klass 1 (Vässla) på blocket och kollade vad det skulle kosta med en halvförsäkring för dessa. De flesta bolag verkar ta över 6000 kr per år eller mer, och det är bara för en halvförsäkring! Det är ju mer än vad jag skulle betala för att halvförsäkra en bil. Varför är det såpass dyrt, är dessa elmopeder särskilt stöldbegärliga?

Har du kollat med ICAs försäkring?
Men ja, det är dyrt med försäkring på mopeder.
Men hos ICA betalar jag 3200 helår/halvförsäkring för en Surron El-moped. Bor på landet, hade varit lite dyrare i stan.

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

Har du kollat med ICAs försäkring?
Men ja, det är dyrt med försäkring på mopeder.
Men hos ICA betalar jag 3200 helår/halvförsäkring för en Surron El-moped. Bor på landet, hade varit lite dyrare i stan.

Mjo, Ica var något billigare med 5000 kr/år för den moped jag kollade på. Fortfarande såpass dyrt att jag börjar känna att elmoped är ovärt. Verkar allmänt mycket dyrare att försäkra elmopeder än gamla bensinare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Mjo, Ica var något billigare med 5000 kr/år för den moped jag kollade på. Fortfarande såpass dyrt att jag börjar känna att elmoped är ovärt. Verkar allmänt mycket dyrare att försäkra elmopeder än gamla bensinare.

Hur mycket kostar en sådan elmoppe du tänkt dig? Om den kostar tex 15 tusen så är det meningslöst att betala 5 tusen per år. För blir den ej stulen eller förstörd på 3 år så har man ej förlorat nått rent ekonomiskt på att inte ha försäkringen

Permalänk
Medlem

Både för klass I och klass II är det obligatoriskt med trafikförsäkring, alla försäkringsbolag tillåter inte att man inte betalar när den är avställd.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av urban22:

Mjo, Ica var något billigare med 5000 kr/år för den moped jag kollade på. Fortfarande såpass dyrt att jag börjar känna att elmoped är ovärt. Verkar allmänt mycket dyrare att försäkra elmopeder än gamla bensinare.

Kollade en Vivarelli elmoped och det kostade 700 trafik och 2200 hel per år för mig via Dina. Inte så farligt, men nästan vad jag betalar för min bil.