Permalänk
Medlem

Nytt bygge - ingen bild, fel ram?

Hej!

Precis satt ihop min nya dator och till min besvikelse så är skärmen svart när jag startar upp den. Allt lyser och fläktar går. På moderkortet lyser DRAM med konstant gult ljus. Fattar det som att RAM-minnena är fel. Jag har ett moderkort med stöd för DDR5 och har köpt DDR5 minnen. Däremot var dom ”optimerade” för AMD och jag kör Intel. Vad jag kunde läsa mig till skulle det inte spela någon roll. Minnena sitter i slot 2&4 från vänster som det står i manualen.

Är det nya minnen som behövs?

Permalänk
Medlem

Har du dubbelkollat att de verkligen sitter helt i? Händer ibland att de sitter löst eller inte har "klickat in" ordentligt.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Insåg också att moderkortet tar 4600mhz, minnena jag köpt är 5600mhz. Men läser mig också till att det endast kommer leda till att dom körs i 4600 istället för 5600?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Har du dubbelkollat att de verkligen sitter helt i? Händer ibland att de sitter löst eller inte har "klickat in" ordentligt.

Dom lyser, då borde dom vara inkopplade korrekt tänker jag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andjon93:

Dom lyser, då borde dom vara inkopplade korrekt tänker jag?

Har du ändrat något i BIOS?

Kommer du in i BIOS kan du se så allt ser bra ut.

Inte satt kabeln i moderkortet istället för grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Har du ändrat något i BIOS?

Kommer du in i BIOS kan du se så allt ser bra ut.

Inte satt kabeln i moderkortet istället för grafikkortet?

Jag är helt ny på detta ska nämnas. Har inte kommit till BIOS, allt är bara svart. Ingen reaktion.

Vilken kabel syftar du på?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av andjon93:

Jag är helt ny på detta ska nämnas. Har inte kommit till BIOS, allt är bara svart. Ingen reaktion.

Vilken kabel syftar du på?

Skärmkabeln, sitter den i grafikkortet eller moderkortet. Byt plats och se om det funkar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andjon93:

Jag är helt ny på detta ska nämnas. Har inte kommit till BIOS, allt är bara svart. Ingen reaktion.

Vilken kabel syftar du på?

DisplayPort kabeln som ska gå ifrån skärmen till grafikkortet så att du får bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

DisplayPort kabeln som ska gå ifrån skärmen till grafikkortet så att du får bild.

Testat båda! Efter lite vidare forskning så verkar det som att moderkortet inte stödjer 13th gen intel. Måste ha en 12th gen för att updatera i BIOS och sedan kan jag köra med 13th. Blir annat moderkort istället. Får se om det fungerar bättre då. Känns bara lite drygt då det stod listat som kompatibelt... menmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andjon93:

Testat båda! Efter lite vidare forskning så verkar det som att moderkortet inte stödjer 13th gen intel. Måste ha en 12th gen för att updatera i BIOS och sedan kan jag köra med 13th. Blir annat moderkort istället. Får se om det fungerar bättre då. Känns bara lite drygt då det stod listat som kompatibelt... menmen.

Beroende på moderkort så kan du uppdatera många av dom via en usb sticka bara, samt en knapp på moderkortet.
Dom går att uppdatera helt utan CPU/skärm inkopplad (eller med den inkopplad)
Kolla om du har en sådan funktion på ditt moderkort.
Speciellt så har många ASUS moderkort denna funktion, men andra märken också!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Moderkortet kanske kan uppdateras med ny BIOS version med USB?

Det fick jag göra när jag gjorde en komplett uppgradering och hade exakt samma problem som du.
Ladda ned ny BIOS version på en sticka, sen stoppa i den i en speciell USB ingång på moderkortet och trycka på en dedikerad knapp för USB-flashback som det kallades.
Efter det fick jag till slut bild när jag kopplat tillbaka allt igen.

Vilken modellnamn har moderkortet som du tänker byta ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Moderkortet kanske kan uppdateras med ny BIOS version med USB?

Det fick jag göra när jag gjorde en komplett uppgradering och hade exakt samma problem som du.
Ladda ned ny BIOS version på en sticka, sen stoppa i den i en speciell USB ingång på moderkortet och trycka på en dedikerad knapp för USB-flashback som det kallades.
Efter det fick jag till slut bild när jag kopplat tillbaka allt igen.

Vilken modellnamn har moderkortet som du tänker byta ut?

Det är detta moderkortet: https://www.inet.se/produkt/1903653/asus-prime-z690-a

Permalänk
Medlem

-A saknar tyvärr bios Flashback.

Bör du nära NetOnNet brukar dom kunna vara snäll och hjälpa till

Permalänk
Medlem

"Ja det kommer behövas en BIOS uppdatering för att det ska vara kompatibelt med 13600K. Det är värt att notera att detta moderkort inte kommer med någon knapp för att flasha BIOS, så du kommer behöva en 12:e generations processor för att kunna uppdatera BIOS."

Visa signatur

Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon!
MSröj4K
Phanteks Enthoo Evolv X | ASRock Taichi B550 | AMD Ryzen 9 5950x | Samsung 980 PRO 1TB | G.Skill Trident 3600MHz CL14 Royal | NZXT Kraken Z73 360mm | EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA | MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X | Asus ROG Thor 1200w | Noctua NF-A14 x3 |

Permalänk
Medlem

Som det sades här uppe.
Kolla innan köp att nya kortet (om du inte redan beställt nytt) har BIOS Flashback, annars är det samma visa igen ifall det kommer levererat med gammal BIOS version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andjon93:

Insåg också att moderkortet tar 4600mhz, minnena jag köpt är 5600mhz. Men läser mig också till att det endast kommer leda till att dom körs i 4600 istället för 5600?

Har dator i sign, likadant moderkort som du har, 13700k
Kör mina minnen i 6000Hz.
Så du bör kunna överklocka minnena till 5600

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Liten update i detta nudå, har lämnat tillbaka moderkortet till Netonnet, det var lugnt och har nu tänkt beställa detta istället: https://www.inet.se/produkt/1903924/gigabyte-z790-gaming-x-ax. Har också bytt till dessa minnen: https://www.inet.se/produkt/5304946/kingston-32gb-2x16gb-ddr5.... Nu BORDE det ju fungera kan jag tycka.