Helgsnack: Vilken är den viktigaste processorn genom tiderna?

Permalänk
Medlem

För stor fråga för mig, får skala ner den till personlig nivå. Och då var största CPU-lyftet när jag äntligen kunde skaffa en 2–kärnig CPU (Athlon 64 x2 hette den väl) till min PC och äntligen lämna 1-kärneträsket. För mig har övergången till 2-4 kärnor som standard varit mer intressant än högre klocka. Även om det såklart skiljde grymt mellan cpu-generationerna under 90/00-tal.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

MOS 6502 får min röst.
Att 1975 kunna köpa en bra CPU för $25 var ju en revolution, och det märktes med tanke på hur många olika system den och derivat som 6510/8502 hamnade i.

Permalänk
Medlem

386an alt Motorola 68000.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Jag tänkte direkt på 2600K då kom EUFI men det var ju inte bara knuten till den CPUn. Men UEFI var ett ordentligt lyft.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är i vart fall ingen modern Intel för de är dussinvaror som inte ändrat historien.
Mos 6502 eller Zilog Z80 är starka kandidater för de skapade datorhobbyn möjligen kan nån gammal Intel eller Motorola också plats men definitivt inget modernt x86 tjafs, av moderna cpuer är det väl i så fall Arm64 eller Risc V som är betydelsefulla och visar vägen mot framtiden.

Håller helt med det resonemanget, och det är kanske allra mest rätt så som du föreslår det, eventuellt då t.ex. Intel 8086/8088 eller Motorola 68000 som kandidater...

Men om vi väljer att helt fokusera på x86-plattformen (vilket de flesta gör här i tråden) så vill jag nog ändå slå ett slag för 80286 (och senare 80386) som slog in på och sedan cementerade vägen till dundersuccé för Intel och den x86-värld som uppstått med vidareutvecklade arkitekturer med bakåtkompatibilitet på binärnivå (så hade ju inte Intel jobbat från början). Även i den svängen vi fick protected mode, osv, med mer "modern" minneshantering och vettiga förutsättningar för multitasking.

Kanske inte det bästa, och inte alltid en jättebra grej att ta med sig en massa gammalt baggage vidare (särskilt inte långsiktigt), men det spacklade över massor av problem i stunden och skapade en stabilitet som fick den x86-baserade PC-plattformen att fortsätta att blomstra under lång tid.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av freevorn:

Tycker det är en svår fråga att svara på. Resultat av Alan Turing's arbete som ledde till avkodningen av Enigma.

Ska vi vara noga var det inte Turing som knäckte Enigma. Han var en väldigt begåvad matematiker och viktig för Storbritannien under kriget, men jobbet var redan utfört av polska underrättelsetjänsten.

Permalänk
Medlem

Enskild CPU tycker jag är knepigt, ur persondatorperspektiv;

Intel x86
AMD x64
Arm64
Apple Silicone

Är väl min lista, allt innan dess har dött av en anledning, dålig skalbarhet och ekonomi. AMD hade inte funnits idag om det inte vore för Intel, svårt att säga hur Itanium stått sig idag men troligen inget vidare om det inte vore för x64. Apple hade inte kunnat utveckla Arm64 om det inte vore för ARM. Det Motorola, IBM, Texas Instrument, Zilog, mfl bidragit med var viktigt på sin tid men har inte överlevt tidens tand. Enskilda förbättringar som Core, Ryzen etc är relativt betydelselösa. Fler kärnor är mer än mjukvarudesign än hårdvara.

Permalänk
Medlem

Det är många som bidrog till att knäcka Enigma - men även efter reduktion med den forskningen som gjordes av polska underrättelsetjänsten så var det för många alternativ kvar ändå även med maskinell 'provning' med 'bomba' och iden att använda kända formella standardfraser i meddelande-huvuden för att ytterligare reducera alternativen till hanterbar nivå för maskinerna får nog ändå sägas vara Turings bidrag - även om det troligen hade kommit på av andra senare, så var det väldigt viktig tidpunkt att det kom på just då och inte senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Sandy Bridge serien vill jag minnas var grymt bra, mycket prestanda när man överklockade dem och heller inte jätte dyra.

Det som gör sandy bridge så sjukt imponerande är ju att t.ex. en överklockad i7 2600k med 16gb 2133mhz ddr3 kan köras ihop med dagens komponenter utan att flaskhalsa! 10+ år och kan fortfarande spela nya titlar i 60 fps med bra inställningar.

Jag körde själv min i7 3770k med ett 980 ti i perfekt harmoni utan antydan på flaskhals efter jag lyckades köpa 4x4gb ddr3 cl9 2133mhz minnen på inet för 990kr. Denna setupen gick dock på knäna när jag skaffade 1440p 144hz monitor.

i7 2600k och ett RTX 3060 skulle säkerligen fungera hur bra som helst i 1440p 60hz t.ex.

Kanske avsaknaden av pci-e 3.0 kan märkas? Men tror faktiskt inte det ändå.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Ska vi vara noga var det inte Turing som knäckte Enigma. Han var en väldigt begåvad matematiker och viktig för Storbritannien under kriget, men jobbet var redan utfört av polska underrättelsetjänsten.

Se där. Tack för förtydligandet!

Permalänk

AMD FX-8150 BULLDOZER !!!

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Det som gör sandy bridge så sjukt imponerande är ju att t.ex. en överklockad i7 2600k med 16gb 2133mhz ddr3 kan köras ihop med dagens komponenter utan att flaskhalsa! 10+ år och kan fortfarande spela nya titlar i 60 fps med bra inställningar.

Jag körde själv min i7 3770k med ett 980 ti i perfekt harmoni utan antydan på flaskhals efter jag lyckades köpa 4x4gb ddr3 cl9 2133mhz minnen på inet för 990kr. Denna setupen gick dock på knäna när jag skaffade 1440p 144hz monitor.

i7 2600k och ett RTX 3060 skulle säkerligen fungera hur bra som helst i 1440p 60hz t.ex.

Kanske avsaknaden av pci-e 3.0 kan märkas? Men tror faktiskt inte det ändå.

Det är väl precis det som är flaskhals. Ett 3060 ska ju lugnt klara 1440 över 60 fps.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Ska vi vara noga var det inte Turing som knäckte Enigma. Han var en väldigt begåvad matematiker och viktig för Storbritannien under kriget, men jobbet var redan utfört av polska underrättelsetjänsten.

Nej nej nej nej nej!

Polska delen var att knäcka enigmas föregångare, den med två trummor och vad jag minns inte heller patcpanelen. Den fulla enigma krävde bletchley park, deras dator, och allt det andra

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cryptanalysis_of_the_Enigma

Edit: bara för att vara tydlig, utan polens hjälp hade allierade varit långt långt efter, och deras lösningar och maskiner för tidig enigma var fantastiska, men allt var inte löst av dem innan kriget och mycket ändrades kontinuerligt under krigets gång

Permalänk
Medlem

Kändes som 5000 serien satte en ny ribba i nutid iallafall. X 64 minns jag som ett steg upp när de kom också . Finns nog mycket mer relevanta än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Digital Alpha.
Processorn som var långt före sin tid.
När X86 användarna knappt vågade röra musen under CD-bränning kunde man verkligen multitaska på en Alpha

Det där kan jag intyga hade med Windows och göra. Har kört både Alpha och x86 Linux när Alpha var modernt. Och I x86 Linux hade man inga sådana problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det där kan jag intyga hade med Windows och göra. Har kört både Alpha och x86 Linux när Alpha var modernt. Och I x86 Linux hade man inga sådana problem.

Visst är det som du säger, bara att byta från Windows 95 till NT med dess mer avancerade kärna gjorde en jätteskillnad på samma hårdvara. Monumentalt förbättrad stabilitet och respons, även om dåtidens långsamma hårddiskar precis som idag var en betydande flaskhals.

Skrivet av medbor:

Nej nej nej nej nej!

Det är bara några månader sedan som jag läste The Codebreakers of Bletchley Park så har god koll på historien. Och normalt sett brukar man ju nämna de första personerna som gör ett vetenskapligt genombrottet, inte de som gör senare
förbättringar. Turing var viktig, men han var inte ensam utan en av många som jobbade med problemet att dekryptera tysk radiotrafik.

Men detta är väldigt off-topic. 😀

Permalänk
Medlem

I historien? Jag skulle svara Digital Equipment PDP-11. Programmeringsspråket C är ganska anpassat för att köra på den: t.ex är uttrycken "*(--var)" och "*var++" direkta adresseringsformer. Unix är också utvecklat på den, samtidigt av mer eller mindre samma människor.
Många mikroprocessorer som kom efter är starkt inspirerade av den, framför allt Motorola 68000-serien som satt i bl.a. Mac, Amiga, Atari, NeXT, Sun-arbetsstationer, Sega MegaDrive bl.a.
Sen kom visserligen RISC, men många RISC-arkitekturer är i sin tur designade för att köra C bra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit jättesvag för Apollo Guidance Computer, den körde inte en specifik CPU så den heter bara så. Men realtids-OS och grejer på mitten av 60-talet, det är tufft.

Det är så många saker som bygger på tidigare innovation när det gäller CPU och då blir det lätt att ta frågan från ett marknads-perspektiv istället, och svara typ 8086. Men det ger inte tillräckligt med cred till de som banade vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Visst är det som du säger, bara att byta från Windows 95 till NT med dess mer avancerade kärna gjorde en jätteskillnad på samma hårdvara. Monumentalt förbättrad stabilitet och respons, även om dåtidens långsamma hårddiskar precis som idag var en betydande flaskhals.

Det är bara några månader sedan som jag läste The Codebreakers of Bletchley Park så har god koll på historien. Och normalt sett brukar man ju nämna de första personerna som gör ett vetenskapligt genombrottet, inte de som gör senare
förbättringar. Turing var viktig, men han var inte ensam utan en av många som jobbade med problemet att dekryptera tysk radiotrafik.

Men detta är väldigt off-topic. 😀

Bra bra! Jag håller med att han får för mycket cred

Permalänk
Hedersmedlem

En processor som etsat sig fast i mitt minne för alltid är Thunderbird med stepping AYHJA... Kördes på ett 8K7A+.

Det var en viktig processor för mig då den "startade" hela hobbyn med hemmabyggt på riktigt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag är nog beredd på att bygga på här.

Tidigare CPUer i all ära ja.
68000

Men skulle vilja börja den moderna utvecklingen vid
Intel Pentium, dess flyttalsprestanda gjorde spel som Quake möjliga.

Intel Centrino, denna CPU för laptops kom senare att bli grunden för Core arkitekturerna. Stödde bland annat att CPUn nu kunde köra i olika frekvenser beroende på last.

Athlon 64 som nämnts i citatet ovan.

Intel Sandybridge var ett stort lyft i prestanda på många plan.

Många av de senaste CPUerna har ju imponerande prestanda och funktioner.

Eftersom det gick att porta Quake till Amigan så var väl sådana spel möjliga på 68000? Bara för att 3dspel eran tog fart på PCn betyder det inte att Pentium var revolutionerande på något sätt. Det var väl mer minneshanteringen som blev bättre än själva cpun?

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0Oo:

Eftersom det gick att porta Quake till Amigan så var väl sådana spel möjliga på 68000?

Jag körde QuakePPC på min Amiga 4000 med 604e@180MHz Har dock svårt att nämna MC680x0 som viktigaste processorn, då Paula, Agnus och Denise hjälpte till att avlasta CPU:n.

Viktigaste processorn genom tiderna är för övrigt Apple Silicon M1! Revolutionen har börjat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det är väl precis det som är flaskhals. Ett 3060 ska ju lugnt klara 1440 över 60 fps.

menade nog mer att det kan leverera 60+ fps i 1440p med en 10+ år gammal CPU.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Den allra första processorn såklart, utan den hade inte denna fråga kunnat ställas.

Permalänk
Medlem

Viktigaste CPU'n är utan tvekan 6502 då den via sin prissättning såg till att datorn för första gången var tillgänglig för massan, utan den så skulle aldrig IBM fått upp ögonen för en marknad utanför företag och institutioner.
Att IBM sen gick vidare med den sämsta tänkbara CPU berodde endast på tid och tillgänglighet, visst så har x86/64 utvecklats något enormt, men förefaller ändå alltid ligga ett eller flera steg bakom andra designer.
Kanske delvis då IBM redan från starten vägrade att anpassa sig till Intel's spec. och utvecklingsplaner, då dom byggde in begränsningar som vi fortfarande idag dras med.
Vilket visas av att i80186 aldrig fick en chans i IBM PC pga. inkompatibilitet.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Den allra första processorn såklart, utan den hade inte denna fråga kunnat ställas.

Menar du Charles Babbage Difference Engine och senare Analytical Engine vars grund fortfarande finns i dagens CPU'er?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Skönt att man får känna sig ung nån gång, min första egenbyggda dator innehöll en AMD Phenom II X6 1100T. Minns hur andra kunde behålla och överklocka sina 2500k bra mycket bättre. Gick sen över till en 4670k och nu en 12600k. Nästa blir Ryzen. Vilken som är bäst och viktigast? Ingen som helst aning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem

Den viktigaste var nog en av de tidiga på 70-80 talet såklart.

Personligen är min första egna 386a med turboknapp speciell för mig. Men 233mmx som klockades till 301mhz var fin den med. I5 2500k var ett monster på allcore oc på 1.5ghz, vissa med guld ex kunde närma sig 2ghz oc.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Apollo PRISM från 1988 säger jag i flödet av tråkiga dussinprocessorer från Intel/Motorola/AMD m.fl. Prestanda som dittills varit förbehållen superdatorer gick plötsligt få i en workstation.

På x86-sidan är nog Cyrix de intressantaste, och hela historien med hur de med små resurser lyckades göra en x86-kompatibel CPU. Jag ångrar fortfarande att jag inte snackade med Jim Keller om Cyrix på Sweclockers tjugoårsjubileum! 🥲

Båda satte fart på de stora jättarnas utveckling när de antagligen insåg att man inte kunde sälja bordsräknarprestanda för evigt enbart baserat på sin dominerande ställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag körde QuakePPC på min Amiga 4000 med 604e@180MHz Har dock svårt att nämna MC680x0 som viktigaste processorn, då Paula, Agnus och Denise hjälpte till att avlasta CPU:n.

Viktigaste processorn genom tiderna är för övrigt Apple Silicon M1! Revolutionen har börjat!

Funkade även på "vanliga" Amigor. Jag hade en 68060 66Mhz och vill minnas att jag prövade det på den även om det är länge sen nu.

Ja Amigan hade hjälpchip som tog 68000 till magiska höjder och det borde varit så cpuutvecklingen borde fortsatt. Var ju bara att jämföra med dåtidens Macar hur värdelösa de var jämfört med Amigorna även fast de hade samma processor.

Steget som sen togs på PC tycker jag motsvarar amerikanska muskelbilar på 60-70-talet. Gick jättefort men kom en kurva dog du(läs mulitasking t ex). Detta fick spelutveclare att bli pengakåta latmaskar och från Amigan och fått hela universum på en diskett så tog plötsligt harpan upp en gig på hddn. Så för mig var pcrevolutionen 10 förlorade år.

Börjar ju ordna upp sig nu då man inte behöver köpa ett nytt grafikkort för varje nytt spel men det är ju en annan diskussion. 🙂