Permalänk
Medlem

Cad dator budget 50k

Hej!

Jobbar med projektering av vatten och avlopp. Ritar upp ledningsnät och vägkorridorer i cadprogrammet Civil 3D. Vi har alltid köpt in bärbara datorer till jobbet men är lite sugen på att bygga ihop en stationär dator. Är trött på att det blir tungt att jobba med stora filer i stora projekt och skulle vilja ha en dator som jobbar på riktigt snabbt. Är så frustrerande när det laggar när man projekterar.

Problem uppstår oftast när vi har stora terrängmodeller, det vill säga LIDAR-data (i form av punktmoln) som trianguleras i programmet till en yta. Ytan skapas i en enskild fil som sedan tas in i projekteringsfilen via data shortcut. Det vill säga filen läses in i projekteringsfilen som en style (likt en xref fast med data kan man säga). Kan det vara att terrängmodellsfilen ligger på servern som gör så att det går trögt?

Läste på lite för ett år sen när jag skulle införskaffa min bärbar dator till jobbet. Det verkar som att Civil 3D endast jobbar med en processorkärna, så det verkar vara viktigt med snabba frekvenser på processorkärnorna. Men annars verkar det vara riktigt att svårt att hitta info om vad man ska ha för komponenter för att det ska gå snabbt. Därför vänder jag mig till er behöver eran expertis.

Permalänk
Medlem

Det är nog bra att resonera som du gör och förstå problemet,
en dyr dator med massor med kärnor och dyrt grafikkort hjälper inte om programmet inte utnyttjar det.

Jag gissar att era bärbara redan har 32gb eller mer minne så frågan kanske är om ni kan flytta alla filer lokalt innan de bearbetas eller om det är så enkelt som att se till att köra fast uppkopplat nätverk och testa så man får ut full hastighet där.

En stationär dator lär ändå bli billigare och något snabbare än en bärbar, det kan ju vara värt att testa bara hur saker flyter men dubbla minnet - men resonera och testa lite mer om vad som är flaskhalsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det är nog bra att resonera som du gör och förstå problemet,
en dyr dator med massor med kärnor och dyrt grafikkort hjälper inte om programmet inte utnyttjar det.

Jag gissar att era bärbara redan har 32gb eller mer minne så frågan kanske är om ni kan flytta alla filer lokalt innan de bearbetas eller om det är så enkelt som att se till att köra fast uppkopplat nätverk och testa så man får ut full hastighet där.

En stationär dator lär ändå bli billigare och något snabbare än en bärbar, det kan ju vara värt att testa bara hur saker flyter men dubbla minnet - men resonera och testa lite mer om vad som är flaskhalsen.

Ja, precis. Har testat arbeta lokalt. Går något snabbare men ändå inte tillräckligt snabbt tycker jag. Problemet med stora projekt är att terrängmodellen måste ligga på servern så att alla arbetar mot samma terrängmodell. Det går självklart att kopiera terrängmodellen lokalt och jobba via den men inte helt optimalt om nya inmätningar tas och bearbetas in i modellen.

Ja det stämmer. Bärbara datorerna vi använder har 32 gb och är rätt dyra tycker jag (40k) men tycker ändå det går trögt:) Kan ju helt enkelt vara så att programmet är inte kan utnyttja all arbetskraft på ett optimalt sätt.

Permalänk
Medlem

När jag jobbar i AutoCAD så är det RAM som används som mest, samt CPU. Dock har jag inte kikat om jag har Hardware Acceleration aktivt i programmet, det lär hjälpa avsevärt.

Options
System fliken
3d performance
Performance settings
Manual tune
Enable Hardware Acceleration

RTX A4000 vs 4080 i Civil 3D vore intressant. eller AutoCAD.. som jag förstår körs Civil genom Autocad, så det kan vara lättare att söka på RTX vs Quadro AutoCAD istället.

https://www.youtube.com/watch?v=jT6YwF7NUSk

Permalänk
Medlem

Sen är väl inte en CPU i en bärbar lika kraftfull som samma modell i en stationär pga värme som måste strypas bort?
Drar inte det där programmet nån nytta av ett ordentligt Quadro GPU kort? Eller ja motsvarande quadro kort. dom heter väl inte quadro längre?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

När jag jobbar i AutoCAD så är det RAM som används som mest, samt CPU. Dock har jag inte kikat om jag har Hardware Acceleration aktivt i programmet, det lär hjälpa avsevärt.

Options
System fliken
3d performance
Performance settings
Manual tune
Enable Hardware Acceleration

RTX A4000 vs 4080 i Civil 3D vore intressant. eller AutoCAD.. som jag förstår körs Civil genom Autocad, så det kan vara lättare att söka på RTX vs Quadro AutoCAD istället.

https://www.youtube.com/watch?v=jT6YwF7NUSk

Ja, hardware Acceleration är aktivt i programmet och vi testade en bärbar dator som har RTX 3080 (Lenovo legion 7) och jämförde med en HP Zbook RTX A3000 och Lenovon var något bättre men tror mer det berodde på att processorn klockade högre på Lenovon. Men inte jättestora skillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Sen är väl inte en CPU i en bärbar lika kraftfull som samma modell i en stationär pga värme som måste strypas bort?
Drar inte det där programmet nån nytta av ett ordentligt Quadro GPU kort? Eller ja motsvarande quadro kort. dom heter väl inte quadro längre?

Nej så är det ju, stationära har ju större spelrum för processorn. Se svaret ovan angående Cad-kort (RTX A3000 i detta fallet).

Permalänk
Medlem

Om du bara tänker köra CAD och jobbrelaterat så Quaddro (eller vad dom nu heter nu förtiden) Är planen på annat så förmodligen RTX. Sedan är väl 13900K den CPU som klockar högst, för 1500 mer kan man köpa KS för att "säkra" 6ghz single core

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det är nog bra att resonera som du gör och förstå problemet,
en dyr dator med massor med kärnor och dyrt grafikkort hjälper inte om programmet inte utnyttjar det.

Jag gissar att era bärbara redan har 32gb eller mer minne så frågan kanske är om ni kan flytta alla filer lokalt innan de bearbetas eller om det är så enkelt som att se till att köra fast uppkopplat nätverk och testa så man får ut full hastighet där.

En stationär dator lär ändå bli billigare och något snabbare än en bärbar, det kan ju vara värt att testa bara hur saker flyter men dubbla minnet - men resonera och testa lite mer om vad som är flaskhalsen.

Nej det blir flerfalt snabbare då den portabla throttlar när man läser in punktmoln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

När jag jobbar i AutoCAD så är det RAM som används som mest, samt CPU. Dock har jag inte kikat om jag har Hardware Acceleration aktivt i programmet, det lär hjälpa avsevärt.

Options
System fliken
3d performance
Performance settings
Manual tune
Enable Hardware Acceleration

RTX A4000 vs 4080 i Civil 3D vore intressant. eller AutoCAD.. som jag förstår körs Civil genom Autocad, så det kan vara lättare att söka på RTX vs Quadro AutoCAD istället.

https://www.youtube.com/watch?v=jT6YwF7NUSk

Nej Civil3D använder inte samma motor som AutoCAD. Om den delar teknik med något är det Revit.

Permalänk
Medlem

https://ibb.co/2634N8h
vad tror du om denna då? quaddro kan nog utan problem byta ut till ett RTX eller AMD RX kort, men ska det bara caddas så är det kanske bättre med quaddro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nej Civil3D använder inte samma motor som AutoCAD. Om den delar teknik med något är det Revit.

Okey, från deras forum sa dom " AutoCAD is the core program, and Civil 3D, Map, and Raster are code that runs on top of it. You need AutoCAD first in order to run the latter three. " därav tänkte jag så.. men givetvis kan jag ha fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

Hej!

Jobbar med projektering av vatten och avlopp. Ritar upp ledningsnät och vägkorridorer i cadprogrammet Civil 3D. Vi har alltid köpt in bärbara datorer till jobbet men är lite sugen på att bygga ihop en stationär dator. Är trött på att det blir tungt att jobba med stora filer i stora projekt och skulle vilja ha en dator som jobbar på riktigt snabbt. Är så frustrerande när det laggar när man projekterar.

Problem uppstår oftast när vi har stora terrängmodeller, det vill säga LIDAR-data (i form av punktmoln) som trianguleras i programmet till en yta. Ytan skapas i en enskild fil som sedan tas in i projekteringsfilen via data shortcut. Det vill säga filen läses in i projekteringsfilen som en style (likt en xref fast med data kan man säga). Kan det vara att terrängmodellsfilen ligger på servern som gör så att det går trögt?

Läste på lite för ett år sen när jag skulle införskaffa min bärbar dator till jobbet. Det verkar som att Civil 3D endast jobbar med en processorkärna, så det verkar vara viktigt med snabba frekvenser på processorkärnorna. Men annars verkar det vara riktigt att svårt att hitta info om vad man ska ha för komponenter för att det ska gå snabbt. Därför vänder jag mig till er behöver eran expertis.

Du har fått svar som inte har så bra koll på ditt specifika behov. Punktmolnen använder ReCap Pro. Det har jag inte jobbat med och du har säkert koll på hur man beskär dessa innan man lyfter in dessa i Civil3D för att få mer hanterbara datasets.
https://knowledge.autodesk.com/support/recap/troubleshooting/...

Autodesk är medvetet luddiga med GPU-rekommendationer. I De flesta fall är nVidias konsumentkort absolut bäst men det kan finnas fall där deras workstation-kort kan vara bättre, Nu har nVidia strulat till namnen på korten så A X000-serien är inte den senaste utan i den nya har de tagit bort A.....

Civil 3D använder DirectX 12 och ReCap Pro DirectX 11. Som du säger är det mesta i Civil3D inte parallelliserbart men det finns oftast mer än en kärna aktiv.

Jag har precis byggt min egen workstation för Revit, wow vilket monster! Slår laptopsen med hästlängder.
Mitt tips, som jag gjorde, låt Inet bygga den. Då får du en komplett dator specifikt för ditt ändamål men med garanti på hela datorn, du slipper felsökning etc. Ber man snällt installerar de en Contact Frame vilket jag skulle rekommendera.

Jag tänker att 50 000:- är ex moms.
https://www.inet.se/datorbygge/b1353399/civil3d

Det skall vara tre till Noctua samt en Grizzly Contact Frame.

Så här har jag tänkt
CPU, bäst binnade CPUn för enkeltrådsprestanda.
Billigaste 4090-kortet. Här kan det vara intressant att ta utan grafikkort om NVIDIA RTX 4000 Ada Generation kommer snart.
CPU-radiator i toppen utblås
Tre fläktar i front och två i botten insug
En fläkt bak utsug.
MSI PSU för att det är det enda kvalitetsnätagget Inet har med ATX 3.0 för att slippa adapterkablar.
Samsung 990 Pro för prestanda i topp med mjukvara i topp.
64GB Ram som inte är långsammast men ändå rimligt pris. Här kan ett 32GB-kit med 6000MT/s 30-Cas vara intressant.
Rymligt chassi för maximal kylning.

Datorn kommer vara tyst som en mus förutom under extrem last, då kommer den klara att hålla CPUn i tillräckligt låg temp för att få ut maximal boost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Okey, från deras forum sa dom " AutoCAD is the core program, and Civil 3D, Map, and Raster are code that runs on top of it. You need AutoCAD first in order to run the latter three. " därav tänkte jag så.. men givetvis kan jag ha fel

Du har helt rätt och jag hade fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

https://ibb.co/2634N8h
vad tror du om denna då? quaddro kan nog utan problem byta ut till ett RTX eller AMD RX kort, men ska det bara caddas så är det kanske bättre med quaddro?

Tror inte kylaren räcker på långa vägar. I Revit som i huvudsak är enkeltrådat kommer jag med en Arctis 420 upp i 70 grader enkelt, har för mig att 75 är gränsen för boost.

Jag skulle också rekommendera workstation-kort men skulle definitivt vänta på Ada-versionen av Nvidia RTX 4000-serien. De heter ju inte Quadro längre så namnen är minsta sagt förvirrande.

https://www.nvidia.com/en-us/design-visualization/desktop-gra...

OBS! Inte AMD-kort, i alla fall inget konsumetkort lirar med Autodesks mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tror inte kylaren räcker på långa vägar. I Revit som i huvudsak är enkeltrådat kommer jag med en Arctis 420 upp i 70 grader enkelt, har för mig att 75 är gränsen för boost.

Jag skulle också rekommendera workstation-kort men skulle definitivt vänta på Ada-versionen av Nvidia RTX 4000-serien. De heter ju inte Quadro längre så namnen är minsta sagt förvirrande.

https://www.nvidia.com/en-us/design-visualization/desktop-gra...

OBS! Inte AMD-kort, i alla fall inget konsumetkort lirar med Autodesks mjukvara.

Okey, min 13700k sänker vid 100 grader först, tänker att en AIO eller liknande inte är något man vill hålla på med i en workstation.
Så om det är en tråd som används bör det vara enklare att leda bort värmen då en tråd inte lär spika 125w.

Gällande AMD så misstänkte jag lite det.. brukar generellt vara sämre stöd i dessa applikationer.

Vet inte om DDR5 kommer nyttja sin bandbredd, eller om latens är viktigare därav D4 setup.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte jobbat med punkmoln i Revit (recap) och vet inte hur optimerat det skulle vara mot hårdvara.
Vet däremot att AMDs 3Dvcahe är fantastiskt med sin stora cache gällande sådana beräkningar generellt OM det är optimerade samt fokuserade på CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Nu har jag inte jobbat med punkmoln i Revit (recap) och vet inte hur optimerat det skulle vara mot hårdvara.
Vet däremot att AMDs 3Dvcahe är fantastiskt med sin stora cache gällande sådana beräkningar generellt OM det är optimerade samt fokuserade på CPU.

Försökte hitta något om autocad och om den nyttjar X3D modellerna, men finner inget. Då hade jag hellre kört vidare på 13900k/kan (ks då dom klockar högre) då jag ser att skillnaden mellan 4.5ghz och 6ghz skulle vara större.

Försökte hitta om det fanns någon länk mellan DDR4 vs DDR5 och för denna applikation är det bara pengar i sjön.
https://m.youtube.com/watch?v=naVuiBdd-6A
Lite snabbt testat, men då du ändå inte nyttjar bandbredden för DDR5 så kör DDR4, poänglöst i dagsläget

Permalänk
Medlem

Kolla över på företaget om ni kan gå över till projectwise för datalagring och projekthantering.
Då sparas alltid en lokal kopia av de xrefs du jobbar i och synkas sen på servern när det är dags att avsluta arbetet med modellen.

Det har hjälpt för oss när vi har tyngre vägmodeller som vi jobbar i.
Är en del inställningar och anpassningar för att få det att fungera bra. Men är det ett större företag du jobbar på så kan det verkligen vara värt det.

I övrigt har jag tyvärr inget att tillägga. Men vet att våra HP-datorer, dvs de som jobbar med tyngre filer också har problem i de tyngsta modellerna och de större projekten. Men blev kanske 20-40% snabbare sen vi började med ProjectWise.
Själv så sitter jag bara med planeringen då jag inte jobbar med CAD längre så har förträngt allt som har med det att göra. Men jobbade mycket med Civil3D tidigare och haft mycket nära samarbete med många som jobbar med VA och annan ledningshantering.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Det här är en väldigt programspecifik detaljfråga som berör ditt jobb. Min spontana tanke är att det troligen finns ett supportavtal för Civil3D på företaget du jobbar för. Skulle inte de kunna svara på detta?
Inte för att vi på Sweclockers inte gärna svarar, men de har troligen större resurser att lägga på att besvara din fråga samt en större insikt i programmet i sig. Nu är det möjligt att du kommer till en första linje först och de kanske inte kan så mycket, men stå på dig.
Om de inte tar emot frågan i nuvarande form, lägg upp det som ett prestandaproblem och att du har testat att jobba lokalt men att det går trögt ändå.

Permalänk
Medlem

https://ibb.co/kmW3tdC
behöver du mer videominne så kan 4090 vara vettigt även det.
Slängde in en AIO men jag tvekar som sagt att det skall behövas, kör min 13700k i 5.8 ghz just nu och har renderat CB23 i 30 minuter hittills på min custom loop. alla fläktar ställde jag ner till 600rpm och pumpen på 2000, maxtemp hittills är 69 grader och den har inte klockat ner sig, men jag vet med säkerhet att 13700k klockar ner sig vid 100 först (as intended enl Intel när jag pratade med dom) svårt att tro att 13900ks skulle vara annorlunda där.

DDR4 vs DDR5 ser som sagt ut att vara pengar i sjön. Nvidias quadro kort kanske du eventuellt får bättre support för om något där skulle fela, men jag antar att det sitter ett GTX/RTX kort i bärbara du sitter med nu? så har du inte problem med det, skulle du nog inte få problem med nyare korten heller. Det jag la in i varukorgen är det jag skulle köpa iallafall, även om jag inte betalar själv så kan jag heller inte lägga pengar på delar som prestanda inte kommer kunna nyttjas.

Detta är då vad jag anser skulle ge best prestanda för pengarna, och bör fungera ypperligt på lokal nivå, sedan hurvida saker fungerar mellan serversidan och din burk, låter jag vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Du har fått svar som inte har så bra koll på ditt specifika behov. Punktmolnen använder ReCap Pro. Det har jag inte jobbat med och du har säkert koll på hur man beskär dessa innan man lyfter in dessa i Civil3D för att få mer hanterbara datasets.
https://knowledge.autodesk.com/support/recap/troubleshooting/...

Autodesk är medvetet luddiga med GPU-rekommendationer. I De flesta fall är nVidias konsumentkort absolut bäst men det kan finnas fall där deras workstation-kort kan vara bättre, Nu har nVidia strulat till namnen på korten så A X000-serien är inte den senaste utan i den nya har de tagit bort A.....

Civil 3D använder DirectX 12 och ReCap Pro DirectX 11. Som du säger är det mesta i Civil3D inte parallelliserbart men det finns oftast mer än en kärna aktiv.

Jag har precis byggt min egen workstation för Revit, wow vilket monster! Slår laptopsen med hästlängder.
Mitt tips, som jag gjorde, låt Inet bygga den. Då får du en komplett dator specifikt för ditt ändamål men med garanti på hela datorn, du slipper felsökning etc. Ber man snällt installerar de en Contact Frame vilket jag skulle rekommendera.

Jag tänker att 50 000:- är ex moms.
https://www.inet.se/datorbygge/b1353399/civil3dhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1353399/civil3d
Det skall vara tre till Noctua samt en Grizzly Contact Frame.

Så här har jag tänkt
CPU, bäst binnade CPUn för enkeltrådsprestanda.
Billigaste 4090-kortet. Här kan det vara intressant att ta utan grafikkort om NVIDIA RTX 4000 Ada Generation kommer snart.
CPU-radiator i toppen utblås
Tre fläktar i front och två i botten insug
En fläkt bak utsug.
MSI PSU för att det är det enda kvalitetsnätagget Inet har med ATX 3.0 för att slippa adapterkablar.
Samsung 990 Pro för prestanda i topp med mjukvara i topp.
64GB Ram som inte är långsammast men ändå rimligt pris. Här kan ett 32GB-kit med 6000MT/s 30-Cas vara intressant.
Rymligt chassi för maximal kylning.

Datorn kommer vara tyst som en mus förutom under extrem last, då kommer den klara att hålla CPUn i tillräckligt låg temp för att få ut maximal boost.

Yes, bearbetningen av punktmolnet görs i Recap innan det tas in i Civil 3d. Där man även kan beskära höjdmodellen så att inte den blir så tung.

Ja jag instämmer, Autocad har inga bra rekommendationer vad gäller GPU. Har varit inne på diverse forum och blir inte vettigare:P

Vad kul! det var detta jag var ute efter. Någon som upplevt en förbättring jämfört med bärbara datorn och ett förslag också tack :). Jobbar du med terrängfiler i Revit också? Hur funkar det i stora projekt med tunga filer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

https://ibb.co/2634N8h
vad tror du om denna då? quaddro kan nog utan problem byta ut till ett RTX eller AMD RX kort, men ska det bara caddas så är det kanske bättre med quaddro?

Ja, detta skulle absolut kunna vara ett alternativ. Ser dock inte om det är någon större skillnad på en RTX Axxxx och RTX 4090. Känns bättre att köra med en 4090?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

Ja, detta skulle absolut kunna vara ett alternativ. Ser dock inte om det är någon större skillnad på en RTX Axxxx och RTX 4090. Känns bättre att köra med en 4090?

Ser som ingen fördel med Axxxx vad jag fått fram, mer än att support kanske eventuellt kan hjälpa med något. 24gb minne på GPU bör ju räcka och bli över tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tror inte kylaren räcker på långa vägar. I Revit som i huvudsak är enkeltrådat kommer jag med en Arctis 420 upp i 70 grader enkelt, har för mig att 75 är gränsen för boost.

Jag skulle också rekommendera workstation-kort men skulle definitivt vänta på Ada-versionen av Nvidia RTX 4000-serien. De heter ju inte Quadro längre så namnen är minsta sagt förvirrande.

https://www.nvidia.com/en-us/design-visualization/desktop-gra...

OBS! Inte AMD-kort, i alla fall inget konsumetkort lirar med Autodesks mjukvara.

okej, du tror ändå att de är bättre än konsumentkorten? Är det inte bara att de är certifierade för cad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Försökte hitta något om autocad och om den nyttjar X3D modellerna, men finner inget. Då hade jag hellre kört vidare på 13900k/kan (ks då dom klockar högre) då jag ser att skillnaden mellan 4.5ghz och 6ghz skulle vara större.

Försökte hitta om det fanns någon länk mellan DDR4 vs DDR5 och för denna applikation är det bara pengar i sjön.
https://m.youtube.com/watch?v=naVuiBdd-6A
Lite snabbt testat, men då du ändå inte nyttjar bandbredden för DDR5 så kör DDR4, poänglöst i dagsläget

Autocad är INTE revit

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Autocad är INTE revit

Lugn nu. Båda nyttjar 1 kärna och föredrar snabba såna. Boda fungerar ypperligt med rtx kort, båda nyttjar inte DDR5 bandbredd. Att jag använder ordet autocad är för jag är van

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Autocad är INTE revit

Nej men det bygger på samma arkitektur.

Däremot är tex. Tekla Structure och Revit två helt olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Nu har jag inte jobbat med punkmoln i Revit (recap) och vet inte hur optimerat det skulle vara mot hårdvara.
Vet däremot att AMDs 3Dvcahe är fantastiskt med sin stora cache gällande sådana beräkningar generellt OM det är optimerade samt fokuserade på CPU.

Jaha, då kanske man kan vänta på AMD:s 7000 serie med 3D cache som kommer i februari:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Försökte hitta något om autocad och om den nyttjar X3D modellerna, men finner inget. Då hade jag hellre kört vidare på 13900k/kan (ks då dom klockar högre) då jag ser att skillnaden mellan 4.5ghz och 6ghz skulle vara större.

Försökte hitta om det fanns någon länk mellan DDR4 vs DDR5 och för denna applikation är det bara pengar i sjön.
https://m.youtube.com/watch?v=naVuiBdd-6A
Lite snabbt testat, men då du ändå inte nyttjar bandbredden för DDR5 så kör DDR4, poänglöst i dagsläget

Ja, jag tycker det är svårt och hitta någon info överhuvudtaget tyvärr. Väldigt lite tester som görs också. Svårt att veta hur bra det fungerar innan man provat. Men det jag läst är iallafall att single core performance är det viktigaste men vet inte om AMD:s 3D cache hjälper eller inte...