Helgsnack: Vilken är den viktigaste processorn genom tiderna?

Permalänk
Medlem

Intel 80386

Om Linus Torvalds inte hade haft en dator med en Intel 80386 hade vi inte fåt Linux, och hela OS-landskapet skulle ha sett helt annorlunda ut idag.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 5 5600G | Gigabyte B550M DS3H | 2x16GB DDR4 3600 | 2x Kingston NV1 2TB | Asus Xonar DGX | Aerocool CS105BK | 2x Dell P2421 24" 16:10 | Logitech K380+M590 | Denon RCD-M41 | Dali Spektor 1 + B&W ASW600 | Proxmox 8.0
🎹 AMD Ryzen 5 1500X | ASRock B450M Pro4 | AMD Radeon HD 5450 Passive | 2x16GB DDR4 3000 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Aerocool CS105BK | 2x Asus VT229H 22" Touch | Logitech K230+M305 | Presonus AudioBox GO + Eris E5 + Eris Sub8 | Windows 10 | Hauptwerk 8
💻 Apple MacBook Pro 2012 i5 3210M 13" | 2x8GB DDR3 1600 | Samsung 850 EVO 1TB
💊 Apple iPad 9th Gen | 64GB
📱 Apple iPhone 12 Pro | 128GB

Permalänk
Datavetare

Kan inte välja en viktigaste processor genom tiderna.
Däremot rätt lätt att välja viktigaste processorn den här sidan millenieskiftet: Apples M1.

Orsaken är att man redan på 70-talet, observerade att vilka CPU-instruktioner som en människa kan använda när denne skriver Assembler och vilka man effektiva kan använda när mer mänskligt anpassade programspråk ska konverteras (kompileras/JIT:as) till underliggande CPU-instruktioner skiljer sig en hel del.

Gjordes en rad försök med RISC-designer på 80/90-talet, problemet var att de hade både för- och nackdelar mot x86 så inte en slam-dumk som ersättare. Intel/AMD lyckades länge hålla sig i fronten i heltalsprestanda, RISC:arna var ofta långt före i flyttalsprestanda. Heltalsprestanda är långt viktigare på skrivbordet, även idag.

Nämnda Digital Alpha var ett flyttalsmonster och därför relativt populär för olika former av beräkningar. Gjorde ex-jobb 1997 på en Alpha 21064, den demolerade den AMD K6-II jag hade hemma i flyttalsberäkningar (gjorde exjobb som innehåller väldigt mycket beräkningar). Var däremot ingen gigantisk skillnad i heltal.

När x86_64 designer allt mer blev "RISC-designer" intern samtidigt som de CPU-modellerna fick allt bättre prestanda så var allmänna känslan att ISA betyder inte speciellt mycket, man använder ju ändå kompilatorer är bara kvalitén på dessa samt mikroarkitekturen i CPUn som spelar någon relevant roll.

Tog fram till 2010, när både ARM64 och RISC-V lanserades, till att något tillräckligt mycket bättre än de instruktionsuppsättningar skapade på andra sidan millenskiftet för att det riktigt skulle märkas.

När M1 lanserades var den, kärna för kärna, bättre på varenda punkt jämfört med samtida x86_64 från AMD/Intel. Den var snabbare i absoluta termer, hade långt bättre perf/W och trots det färre transistorer per CPU-kärna. Vidare är dessa ISA så totalt designade kring att en kompilator ska generera koden att man kommit runt en av RISC-designernas akilleshälar: samma program innehåller typiskt färre instruktioner och är mer kompakt när det kompileras till ARM64/RISC-V jämfört med x86_64. PowerPC och framförallt MIPS samt SPARC hade alltid nackdelen att samma program var klart större jämfört med motsvarande x86 program.

D.v.s. det viktiga med M1 är att visa att kunskapen om CPU-design / CPU-ISA nått en punkt där en modern design är konsekvent bättre än "den gamla skolan". Även när "den gamla skolan" använder så mycket modern teknik som är möjligt utan att paja bakåtkompatibiliteten. Tittar man på multicore är skillnaden ännu större, var först åren efter millenieskiftet som man lyckade enas om en minnes-modell som fungerar bra både i programspråk och som effektivt kan realiseras i kisel. Både x86 och de tidiga RISC:arna missar detta mål och det är en sak som inte kan rättas utan att bryta bakåtkompatibilitet.

680x0 är nämnd ett par gånger i tråden. Det trevliga med 680x0 var hur pass enkelt det var att skriva Assembler till den CPUn, det jämfört med x86, Z-80 och 6502 (även om 6502 hade sitt "zero-page" som nästan var som att ha 256 register i en CPU-skapad på 70-talet )

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Finns flera olika här:
-De tidigaste
-De som var med el möjliggjorde för bredare användningsområden/användargrupper.
-De som tillförde något nytt el stort steg.

CPU:erna var ju inte heller ensamma i att föra utvecklingen vidare, utan det handlade om en allmän teknikutveckling.
Svårt att då peka på någon enskild CPU som skulle ha varit den viktigaste, många har gjort sitt.

Då jag personligen inte haft mycket att göra med el direkt intresse av äldre prylar, före 90-talet, så uttalar jag mig inte heller om dessa även om de banade vägen för persondatorn.

Det som haft störst betydelse för användningen av vanliga PC som vi ser dem idag skulle jag säga är när processorerna kunde exekvera flera trådar samtidigt, först i form av Hyperthreading och sen flera kärnor. Att gå från en kärna, via HT, till 2-3-4-6-8 osv kärnor/trådar har gjort enormt mycket.

Men även att inte minst processorer blivit så pass strömsnåla och kraftiga att de möjliggjort de portabla enheter, i form av både bärbara datorer och inte minst mobiler, som är så självklara i dagens samhälle.

Permalänk

För mig personligen i9900k som jag fortfarande har, den var verkligen en hit att köpa. Den fick Amd att steppa upp. Den var före sin tid helt enkelt.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Grejen är väl den att på PCn hade du ett dedikerat grafikkort som hjälpte till. På Amigan var det bara de vanliga grafikkretsarna som hanterade grafiken.

Jag har själv kört Quake på min Amiga 4000 med 040/40, både i AGA och med Cybervision 64/3D. Med AGA såg det ut precis som i videon, med grafikkortet blev det bättre men då egentligt stöd för 3D-kretsen saknades så var det inte särskilt mycket bättre.

Nej nu talar jag om software render.

Quake på Voodoo 1 var annars ett stort "WOW ögonblick" men en helt annan historia...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga Pentium III / Pentium M som var starten på ett fokus på energieffektivitet.
Sen Zen gen 1 för att vi återigen fick priskrig på CPU-fronten...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av GoldenGoose:

Nehalem då detta var den första varianten av alla moderna generationer. Hyper-threading etc.

Nehalem var grym. Har en 950? 3.2 Ghz alla fall. Dock brände frugan C: disken. Så nu återstår att köpa en beg burk, med 4790 CPU, som man kan flytta över alla minnen, ljudkort och diskar till. Eller en ny till mig, och flytta ner min ca fem år? Gamla 9900k till äldsta barnet.

Går naturligtvis att bara byta disk. Men när resten är så gamalt, så hoppar jag över det.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alphahanne:

Grejen är väl den att på PCn hade du ett dedikerat grafikkort som hjälpte till. På Amigan var det bara de vanliga grafikkretsarna som hanterade grafiken.

Jag har själv kört Quake på min Amiga 4000 med 040/40, både i AGA och med Cybervision 64/3D. Med AGA såg det ut precis som i videon, med grafikkortet blev det bättre men då egentligt stöd för 3D-kretsen saknades så var det inte särskilt mycket bättre.

För Doom var det ren CPU-rendering.

Amigan hade ju sina hjälpkretsar, de fungerade bra för 2D-grafik men de var rejält i vägen för spel som Doom då det inte fanns ett effektiv sätt att adressera enskilda pixels.

Fanns grafikkort som hade VGA-likt adresserings-läge.

På standard AGA-utrustade Amigor renderas spelet till RAM och sedan fick man använda en algoritm som konverterade "chunky pixel" formatet (vilket var att färgen på en enskild pixel låg i en egen byte) till Amigans "bitplan" format (en bit representerar ett pixel, har man sedan N antal plan får man 2N st färger).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

Nehalem då detta var den första varianten av alla moderna generationer. Hyper-threading etc.

Skrivet av Andromeda:

Glömmer aldrig min Celeron 300A som utan problem överklockades till 450MHz.

"Nail'em" eller Celeron 300A "Malay" @ 450MHz

Thuban får en honorary mention, Phenom II var rätt viktig serie för AMD tror jag; bra iaf

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Skulle vilja säga Pentium III / Pentium M som var starten på ett fokus på energieffektivitet.
Sen Zen gen 1 för att vi återigen fick priskrig på CPU-fronten...

Håller med om Pentium M, den jag hade i min laptop på 1.5GHz var ofta snabbare än min stationära med P4HT på 3.2, dessutom vid halva strömförbrukningen och mindre ljudnivå

Permalänk
Medlem

Z80 och 6502, utan dessa CPU:er hade vi fått någon hemdator våg på 80 talet. Även 68000 bör också räknas till dessa.

x86 är inte den bästa, utan den har bara vunnit marknaden. När 8088 som satt första IBM PC, då fanns redan 68000 på marknaden ändå valde IBM den sämre 8088. Lite som att VHS vann över Betamax. Betamax var bättre än VHS, men vann inte marknaden.

Men skall man utse någon x86 favorit..

Pentium 90, den kunde man köra i en SMP konfiguration på ett Tyan Tomcat II moderkort. Var lite förre min tid på den tiden. Den datorn slutade dock som router emot bostreams udda ADSL lösning , körde någon router RED HAT installation på den. ( Det var 90 tal och det fanns inte billiga routrar att köpa i butiken som idag.

CPU i modern tid :

Vet inte! Har en i9 på min huvuddator fungera väl fint. . Men jag tro att ARM kommer ta över x86 , tyvärr kommer ARM innebär döden för den öppna PCn utan det kommer bli låsta produkter till tillverkaren. Se skräck exempel som Chromebook och liknade.

Permalänk
Medlem

Hands down MOS 6502, så mycket som använt den genom tiderna (inklusive avarter) så kan ingen annan processor mäta sig med den.
Fruktansvärd bang for the buck helt klart och mängder med embedded utrustning har använt den hela vägen in i modern tid.

Moderna processorer har inte en skugga till chans att ens fylla skuggan av den här processorn.

Sen om även den keramiska är den vanligaste så är den fasen fin.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

När X86 användarna knappt vågade röra musen under CD-bränning kunde man verkligen multitaska på en Alpha

Jag känner mig jävligt träffad av det där. 😠

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

CPU i modern tid :

Vet inte! Har en i9 på min huvuddator fungera väl fint. . Men jag tro att ARM kommer ta över x86 , tyvärr kommer ARM innebär döden för den öppna PCn utan det kommer bli låsta produkter till tillverkaren. Se skräck exempel som Chromebook och liknade.

Finns ett antal Linux-distros som funkar på Chromebooks och det är på gång för Apples ARM. Blir det unika arkitekturer / ARM-implementationer per tillverkare blir det svårare, men inte omöjligt så länge de inte byter då och då.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Men jag tro att ARM kommer ta över x86 , tyvärr kommer ARM innebär döden för den öppna PCn utan det kommer bli låsta produkter till tillverkaren. Se skräck exempel som Chromebook och liknade.

Ja, tyvärr är det väl så.
Det verkar ju iaf som att alla (som producerar hårdvara i någon större omfattning iaf) hittills är noga med att inte göra "misstaget" att bidra till skapandet av en ny gemensam (relativt) öppen plattform...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

AMD FX-8150 BULLDOZER !!!

HA!

Permalänk
Medlem

Cyrix

Cyrix lär ju iaf INTE varit en 😉, men skulle vilja påstå Pentium 60-233 då dessa MMX-försedda monster införde media som argument och således drivande i utveckling mot det vi har idag.

Visa signatur

Chassi: Antec nine hundred PSU: Corsair HX 520W Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 (rev. 1.0) CPU: Core i7 930 2.8Ghz RAM: 6GB Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 460 1024MB OC Ljudkort: X-Fi XtremeMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennis.B:

Cyrix lär ju iaf INTE varit en 😉, men skulle vilja påstå Pentium 60-233 då dessa MMX-försedda monster införde media som argument och således drivande i utveckling mot det vi har idag.

Pentium 60 hade ju inte MMX, om vi nu ska dissekera det där.
(det var en senare "refresh" som introducerade MMX, tror den startade vid 166 MHz, iaf för desktop)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Grejen med pentium var att den kunde köra Flyttalsoperationer parallellt.

Pentium är en s.k. ”Dual issue in-order”. Detta betyder att dispatchern först skickar ut nästa instruktion i flödet, och därefter tittar på om nästa instruktion är oberoende av den första. Om det då finns en exekveringsenhet ledig som kan hantera den instruktionen, så skickar den ut den också. En Pentium kan exekvera två heltalsinstruktioner eller en heltalsinstruktion och en flyttalsinstruktion - om vi förenklar det något.

Att processorn är dual-issue är iofs inte helt illa pinkat av en processor från 1993, men det är allt annat än unikt. 603 från året efter fungerar på motsvarande sätt (om vi struntar i deras branch folding) och Pentium Pro och 604 tog mycket större steg framåt - de är out-of-order och kan leta instruktioner i ett fönster för att hitta några som skall exekveras parallellt.

Så jo, Pentiumen kunde exekvera heltal och flyttal parallellt - om man kompilerade koden så att det var precis varannan instruktion heltal och flyttal, och inte hade några problem med att man kapade heltalsprestandan till hälften. Inte speciellt unikt, dock.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Finns ett antal Linux-distros som funkar på Chromebooks och det är på gång för Apples ARM. Blir det unika arkitekturer / ARM-implementationer per tillverkare blir det svårare, men inte omöjligt så länge de inte byter då och då.

Chromebook är låst.. Visst köra linux på apple m1 , väl ok! Men kommer någon annan tillverkare bygga snabba ARM CPU och sedan låta vem som helst få slödja ihop en dator med den? Raspberry PI borde få en eloge , denna lilla mikrodator ( Nej det är ingen minidator, PDP11 är en minidator ) har gjort det som t.ex Sinclair Zx maskinerna gjorde på 80 talet. Billiga datorer åt folk, var kreativ med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Chromebook är låst.. Visst köra linux på apple m1 , väl ok! Men kommer någon annan tillverkare bygga snabba ARM CPU och sedan låta vem som helst få slödja ihop en dator med den? Raspberry PI borde få en eloge , denna lilla mikrodator ( Nej det är ingen minidator, PDP11 är en minidator ) har gjort det som t.ex Sinclair Zx maskinerna gjorde på 80 talet. Billiga datorer åt folk, var kreativ med detta.

"Ett antal Linux-distros som funkar på Chromebooks" kanske var en bit från sanningen, my mistake, men "är låst" (till Chrome OS eller vad det heter) verkar vara en sanning med modifikation
https://www.pcmag.com/how-to/install-linux-on-your-chromebook

Jag hoppas att det inte blir olika pastellfärger ARM som blir dominanta. RPIs är trevliga saker, hoppas rpi4 finns i lager i landet i december (De ska satsa på nya inventarier det här året, rpi4 sist i ordningen).

Huruvida slöjda ihop en dator kommer att fortsätta att gå beror nog på om desktops kommer fortsätta att existera.Har lite svårt att tänka mig att det bara kommer att finna prebuilts. Men alla kanske kommer med fastlödda bitar, en eller flera, likt NUC Pro eller Macmini.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

För mig personligen så var det Sandy Bridge.

Hade en svacka i spelandet mellan 2005-2011. Tyckte spelutbudet var tråkigt och att den hårdvara som lanserades denna tid inte bidrog med någon stor förändring, bara små steg framåt.

Men sen kom dom. Lätta att överklocka, drog inte mycket ström jämfört med tidigare generation och bidrog med så mycket annat nytt.
Känslan när jag för första gången satte ihop ett nytt system med en 2600k och en msata disk på moderkortet, ingen optisk läsare eller HDD. Det var så rent! Luftflödet var kanon, ljudnivån var obefintlig. På nytt tyckte jag att det var enormt intressant igen att sätta ihop burkar på samma vis som innan dippen

Har ännu idag ett ITX kort, som kör en 2500S, med en 256GB MSATA som mediadator. Driver youtube, netflix och filmer utan problem. I ett chassi lika stort som 2 mjölkpaket. Främst tack vare att jag kan koppla in strömmen direkt på moderkortets I/O med en laptopladdare. Samma sak där, cleant, strömsnålt och tyst. 10 år senare

Kan inte annat än hålla med, Sandy Bridge och mina kära 2600K/3960X hängde med i en väldans många år; bästa köpet EVER (och kommer nog aldrig se sig besegras)

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Ah, minnen! Jo, som nicket antyder så är det MC68000 jag kan sitta och krama hela kvällen. Men jag skulle vilja lyfta fram några andra som "speciella omnämnanden":
PDP-11 som lade grunden för UNIX och många av de kommandon som är så välbekanta i bl.a. Linux och Apples OS. Den hade en superenkel assembler och det var datorn jag lärde mig DATA på. I 2:a ring på gymnasiet hackade vi assemblern genom att ändra boottexten "Basicen är i luften" till "Bacillen är i luften." Efter någon vecka knackade sysadmin mig försiktigt på axeln

Vi hade också givande undersökningar av VIC-20'ans BASIC-tolk då vi efter vuxen-kurserna skrev en disassemblerare för att läsa av ROM-minnet. Samt den första processorn jag köpte privat, AMD XP1800+, då jag ruttnade på priset på hemdatorreformens andra dator. Kollegorna var inte så hemma på AMD och många frågade mig "om det var något att ha?" Jodå, Go AMD! Den datorn blev det linux på, och jag har aldrig tittat tillbaka på Windows som primäroperativ sedan dess.

Permalänk
Skrivet av metalmac:

Motorola 68000, den gav oss så underbart många maskiner att använda.
Macintoch, Amiga, Atari st, Mega drive mfl.

68030 var skön också.

Ganska många köpte Amiga 3000 med 16MHz-versionen eftersom alla gick att klocka till åtmintone 25MHz. En del lätt till 33.

Var roliga tider då när man behövde löda lite för att få dit nya oscillatorn (sockel rekommendat isf det inte går bra med överklockingen). Min tuffade på bra med 33MHz. 40 hoppade jag över för 33 var bra nog och hade ingen lust att bränna datorn.

Permalänk
Medlem

Intel 8086 att ni ens diskuterar?!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

"Ett antal Linux-distros som funkar på Chromebooks" kanske var en bit från sanningen, my mistake, men "är låst" (till Chrome OS eller vad det heter) verkar vara en sanning med modifikation
https://www.pcmag.com/how-to/install-linux-on-your-chromebook

Jag hoppas att det inte blir olika pastellfärger ARM som blir dominanta. RPIs är trevliga saker, hoppas rpi4 finns i lager i landet i december (De ska satsa på nya inventarier det här året, rpi4 sist i ordningen).

Huruvida slöjda ihop en dator kommer att fortsätta att gå beror nog på om desktops kommer fortsätta att existera.Har lite svårt att tänka mig att det bara kommer att finna prebuilts. Men alla kanske kommer med fastlödda bitar, en eller flera, likt NUC Pro eller Macmini.

Desktopen kommer nog fortsätta existera.. Men vi åker tillbaka till 50 - 60 talet, då fanns det massor med radiobyggare i Sverige. Fanns massor med tillverkare av radioapparater. Det fanns AGA, Centrum , DUX .. Radion på den tiden var lite som PCn, idag, man kunde bygga sin egna radio, fanns en hel industri kring detta precis som man kan bygga sin egna PC idag. Men att skruva ihop sin egna dator kanske bli mindre möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennis.B:

Cyrix lär ju iaf INTE varit en 😉, men skulle vilja påstå Pentium 60-233 då dessa MMX-försedda monster införde media som argument och således drivande i utveckling mot det vi har idag.

Beror på hur man ser det, Cyrix var väldigt populära CPU:er i industrimaskiner med mera. de gjorde stor skillnad för tex gruvindustrin med CPU:er. inte top performance, men stabila och billiga. Futaba och Hitachi var två stora bolag som använde Cyrix i industri maskiner förr. Men att dem skulle varit något tekniskt underverk för gamers framtid? Nää

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freevorn:

Tycker det är en svår fråga att svara på. Resultat av Alan Turing's arbete som ledde till avkodningen av Enigma. Uppfyller väl inte definitionen av en cpu, aka prosessor. Men den ska ha sparat in åratal på kriget mot Nazi Tyskland och där med, betydand mängd människoliv och lidande. Så är man inte så strikt i sin definition skulle jag säga denna. Enligt Wikipedia ska den haft namnet Bomba.

Ingen processor. Det var en enorm uppsättning Enigma-analoger sammankopplade så man snabbt kunde brute-forcea fram en korrekt inställning för dagen. Irrelevant för datorer i egentlig betydelse.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennis.B:

Cyrix lär ju iaf INTE varit en 😉

För mig var Cyrix Cx486DLC steget in i PC-världen någongång runt 1993/1994. Inget fartmonster, men mer prisvärd än dåtidens 486DX.

I början av 1997 köpte vi lösa delar bestående av Pentium MMX 166MHz, Asus TX97-X och Matrox Millenium 4MB.

Hade mycket skoj med MMX:en vid sidan av min Amiga 4000 med PowerPC och CyberVision PPC.

Nästa hopp blev till en AMD Duron 600MHz som överklockades med blyertspenna.

Så för mig har Cyrix, Intel och AMD alla bidragit till vidarutveckling av x86 CPU:erna vid olika tillfällen.

Däremot anser jag att ARM är en långt större revolution som idag finns i allt omkring oss. Utan ARM så hade dagens mobiltelefoner antagligen aldrig blivit verklighet.

Permalänk
Medlem

Ikoniska processorer för mig personligen:
MOS 6502
Zilog Z80
Motorola 68000
Intel Pentium 75
Intel Celeron 300A
AMD Athlon 64 X2
Snapdragon 800 (Här någon stans anade jag att ARM arkitekturen började komma ikapp enklare laptop-cpuer)