Hedvig - Det ”hippa” försäkringsbolaget

Permalänk
Medlem

Hedvig - Det ”hippa” försäkringsbolaget

Marknadsförs som hippt, med app och möjlighet till skadeanmälan via chat. Lockar även med nästan 50% lägre pris på hemförsäkring men hur tillförlitliga är dom?

Referrall-länkade omdömen på trustpilot/Google kan ju nästan anses som köpta omdömen vilket ger en riktigt dålig bild av ett företag, finns det någon här inne som använder sig av Hedvig och kan ge en någorlunda onyanserad bild av dom?

Vilket företag hade du innan och varför lämnade du dom för Hedvig?

Sitter själv och tittar på deras hemförsäkring men blir inte riktigt klok på vad som egentligen diffar i villkoren gentemot Länsförsäkringar som jag har idag.

Permalänk
Medlem

Har aldrig rikigt fått tillfälle att använda försäkringen men valde mestadels Hedvig p.g billigt, hade tidigare Swedbanks.

Permalänk
Medlem

Försäkring skulle jag knappast chansa med på ett okänt bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Försäkring skulle jag knappast chansa med på ett okänt bolag.

Hedvig är rätt långt ifrån okända. De riktar främst in sig mot ungdomar och studenter.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Har använt Hedvig i ca 3 år nu för brf-försäkring. Snabba vid försäkringsärenden, använt dem 3 ggr vid två stulna cyklar samt tappat objektiv som gick sönder. Fick pengarna inom 30 min så har varit nöjd med deras hantering.
Dock så höjdes min premie nu från 189:-/månad till 309:-/månad då nya försäkringstiden inleddes, så funderar på byte till Lärarförsäkringar som fn har en premie på 164:-/månad för min bostad. 🤔

Permalänk
Medlem

Har varit kund lite mer än 1år tror jag det är. Ett försäkringsärende där jag fick snabb hjälp efter tappat min iPhone i marken. Smidigt med app och chat faktiskt.

Permalänk

Bytte precis till Hedvig från If Stor från årsskiftet. Ca halva månadspremien (170:-/mån) mot förut. Har inte haft några ärenden än men verkar fungera bra. Gillar att allt sköts från appen, väldigt likt Lemonade som finns i USA (verkar dock som att de är på väg till Sverige!)

Permalänk
Medlem

Hedvig verkar ju billig. 85kr istället för 227kr som jag har på ICA. Täcker i princip samma saker. Men när jag försökte byta så fick jag det informativa felmeddelandet "Någonting gick fel" när jag skulle signera bytet med bankid..
Får se om de svarar imorgon.. :/

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Noctua u12A. Corsair Vengeance 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Fractal Design Torrent Compact. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Tänk på att det är den totala kostnaden för alla dina försäkringar som spelar roll. Jag har till exempel en bil och får samlingsrabatt genom att ha hemförsäkringen och bilförsäkringen på samma ställe. Jag hade Hedvig tidigare men bytte till ett storbolag. Tänk också på att du kan ringa upp respektive bolag och förhandla, precis som man gör med bolånet. Priset på sajten är inte hugget i sten, du kan nästan alltid få bättre deal genom att våga ringa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

Tänk på att det är den totala kostnaden för alla dina försäkringar som spelar roll. Jag har till exempel en bil och får samlingsrabatt genom att ha hemförsäkringen och bilförsäkringen på samma ställe. Jag hade Hedvig tidigare men bytte till ett storbolag. Tänk också på att du kan ringa upp respektive bolag och förhandla, precis som man gör med bolånet. Priset på sajten är inte hugget i sten, du kan nästan alltid få bättre deal genom att våga ringa.

Jag har själv funderat på detta, har du några tips på hur man kan framföra det för att det ska låta vettigt för dem liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Jag har själv funderat på detta, har du några tips på hur man kan framföra det för att det ska låta vettigt för dem liksom?

Det är väl bara att säga att man jämför lite olika försäkringar och tycker de verkar bra men lite dyra och fråga om det går att göra något åt premien? Då kan man ju ha hämtat in kostnadsförslag från något/några bolag så man har siffror att luta sig mot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

"finns det någon här inne som använder sig av Hedvig och kan ge en någorlunda onyanserad bild av dom?"

Varför vill du ha en onyanserad bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Varför vill du ha en onyanserad bild?

Kanske var fel ordval men jag vill inte ha sponsorvinklade svar.

Permalänk

Jag har precis skaffat hedvig för villa.
Innan jag bestämde mig för det så kontaktade jag både trygg hansa och länsförsäkringar och fick deras deras "bästa" offert med 40% samlingsrabatt.
Trots detta kommer priset inte i närheten av hedvig och när man pratar med storbolagens försäkringrsådgivare så säger de att de inte kan prismatcha hedvig för det är "för" bra och för billigt och att endast nya mindre bolag kan ge sånna här erbjudanden.

Nu återstår det att se hur bra de hanterar ärrenden.

Permalänk
Medlem

Utifrån hur olika bolag hanterar de viktiga skadorna som vattenskador mm hade jag inte valt annan hemförsäkring än Folksam. De börjar bli lite hårdare nu men det är allmänt känt att de är väldigt givmilda i sin tolkning av villkoren vid den typen av skador.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Hedvig verkar ju billig. 85kr istället för 227kr som jag har på ICA. Täcker i princip samma saker. Men när jag försökte byta så fick jag det informativa felmeddelandet "Någonting gick fel" när jag skulle signera bytet med bankid..
Får se om de svarar imorgon.. :/

Det gick inge bra för mig med Hedvig. Den vägrade resolut att acceptera mitt bankid. Mailade med supporten och de nämnde nåt om att det kan vara Skandiabanken som inte accepterar deras betalningslösning med Trustly. Verkar som supporten inte kan gå in och se vad som skett i loggen så det var det enda svaret jag fick, och därmed blev det för mycket bök för mig.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Noctua u12A. Corsair Vengeance 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Fractal Design Torrent Compact. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Det gick inge bra för mig med Hedvig. Den vägrade resolut att acceptera mitt bankid. Mailade med supporten och de nämnde nåt om att det kan vara Skandiabanken som inte accepterar deras betalningslösning med Trustly. Verkar som supporten inte kan gå in och se vad som skett i loggen så det var det enda svaret jag fick, och därmed blev det för mycket bök för mig.

Vet inte om Skandia/Hedvig gjort något eller om det är så simpelt att jag använde Chromium istället för Firefox, men nu lyckades jag beställa en försäkring. TIden får utvisa om det är för bra för att vara sant, sänkte hemförsäkringskostnaden med nästan 200kr i månaden och betalar bara 89kr nu med i princip samma skydd. Jag hade ICA hemförsäkring tidigare.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Noctua u12A. Corsair Vengeance 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Fractal Design Torrent Compact. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Har haft ett försäkringsärende hos Hedvig det gick smidigt, ska man klaga på något så var det att jag själv fick leta upp ett företag som åtgärdade problemet och betala dom för att sedan för ersättning från Hedvig.

Nu var detta varken en akut eller jätte dyr sak men hoppas att dom har partners eller liknade om man t ex skulle råka ut för något större.

Hedvig kostrar mig förövrigt 50% mot vad jag betalade hos länsförsäkringar och endast 25% av vad fortum ville ha.