RX590 visar ingen bild förrän ett OS är laddat (2 GPUer)

Permalänk
Medlem

RX590 visar ingen bild förrän ett OS är laddat (2 GPUer)

Som rubrik,

Jag har två GPUer i min dator, RX590 och ett 3070. 3070 var egentligen min primära GPU och sitter i PCIe-slotten högst upp. Däremot vill jag för det mesta ha bilden på Radeonkortet istället, men det blir svårt när man inte kan se någon bild i t.ex. UEFI-inställningar eller Grub att ändra inställningar eller vilket OS man ska boota.

Det spelar ingen roll om det sitter på HDMI eller Displayport eller om något annat grafikkort är inkopplat (i skärmen) samtidigt. Det enda jag inte har testat är att ta ur det andra grafikkortet eftersom mitt moderkort och chassi är så perfekt designade att det inte går att komma åt den lilla flärpen som något geni satte på moderkortet för att förhindra att ett grafikkort någonsin ska gå att ta ut efter att det är installerat.

Kan det spela roll vilken slot som kortet sitter i, eller är det något annat problem som gör att ett Radeon inte fungerar förrän ett OS kommer in med drivrutiner och hjälper till?

Moderkortet är ett ASUS ROG Strix Z490-f Gaming (tror jag det heter).

Permalänk
Avstängd

Jag har fått detta problem ett par gånger, och löst det genom att reseta "BIOS" genom att plocka ut batteriet. Jag vet inte varför det uppstod, och det funkade på en annan skärm på det grafikkortet men inte min primära, på samma sätt funkade min primära i ett annat grafikkort eller det inbyggda. Så jag har bara tagit det som en tillfällig bug och gått vidare med livet.

Permalänk
Medlem

Det handlar om vilken port som av systemet anses vara den primära. Har liknande problem med mitt moderkort (med 5600G) där DP-porten är kopplad till förstärkaren för ljudet räknas som den primära medan HDMI till TVn verkar vara den sekundära. Det verkar inte finnas något sätt att ändra på detta så får leva med det. Ska jag in i BIOS måste jag byta ingång på TVn för att se något.

Gissningsvis skulle detta lösa sig om du byter plats på korten då sloten ditt 3070 sitter i är den primära.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Gissningsvis skulle detta lösa sig om du byter plats på korten då sloten ditt 3070 sitter i är den primära.

Urk. Blir till att ta fram svetsen och vinkelslipen och testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Gissningsvis skulle detta lösa sig om du byter plats på korten då sloten ditt 3070 sitter i är den primära.

Testat nu, och nej.

Är det helt enkelt så att "Visa BIOS" inte ingår i specifikationerna för vad ett RX590 ska klara av? Det spelar ingen roll om jag plockar ur Nvidiakortet helt och hållet, det enda sättet jag kan se vad som händer under booten i så fall är om jag kopplar in det integrerade grafikkortet istället, men eftersom min skärm är en MSI som är helt värdelöst jävla kass så kan man inte byta input på skärmen hur man vill. Det kräver att du stänger av skärmen, startar upp den, hamrar på inputknappen och hoppas hitta den lucka på typ 3 sekunder där den tänds upp och du kan byta, innan den byter till "No input" (för då får man självfallet inte byta input hur man vill).

Den här proceduren tar 20 sekunder ungefär och är ganska dryg att hålla på med, speciellt eftersom att det uppenbara att bara dra ur sladden ur Radeonkortet inte heller är en lösning eftersom Displayport verkar vara som PS/2 i att du inte kan koppla in en enhet efter att datorn redan är igång.

Om det låter som om jag är lätt irriterad är det för att jag är det.

Permalänk
Medlem

Att grafikkortet skulle ha någon sådan specifikation är ganska uteslutet, såvida det inte är något custom BIOS på kortet som gör detta.

Om du bara har det kortet installerat och du ändå inte får POST på skärmen är felet något annat. Du skriver att du har iGPU, har du provat i moderkortets BIOS ändra inställning så att det installerade grafikkortet är det primära och inte iGPUn? Alternativt helt stänga av iGPU i BIOS.

En annan idé är ju att helt enkelt göra en CMOS reset när du har bara det kortet installerat för att se om det hjälper.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Om du bara har det kortet installerat och du ändå inte får POST på skärmen är felet något annat. Du skriver att du har iGPU, har du provat i moderkortets BIOS ändra inställning så att det installerade grafikkortet är det primära och inte iGPUn? Alternativt helt stänga av iGPU i BIOS.

Att stänga av den helt har jag inte testat och jag hittar ingen inställning för att ändra hur GPUer är prioriterade, men det kanske är vanligt att det finns? Att stänga av den helt är inte en permanent lösning då jag i så fall sågar av grenen jag sitter på i någon bemärkelse (det är inte varje gång det är helt enkelt att få bild i BIOS med den andra GPUn heller, och så fort OS:et laddat är den obrukbar och om jag då schabblat till något som gör att jag inte får bild på Radeonkortet heller så är den integrerade GPUn det enda som garanterat fungerar).

Men jag testar och återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Att stänga av den helt har jag inte testat och jag hittar ingen inställning för att ändra hur GPUer är prioriterade, men det kanske är vanligt att det finns? Att stänga av den helt är inte en permanent lösning då jag i så fall sågar av grenen jag sitter på i någon bemärkelse (det är inte varje gång det är helt enkelt att få bild i BIOS med den andra GPUn heller, och så fort OS:et laddat är den obrukbar och om jag då schabblat till något som gör att jag inte får bild på Radeonkortet heller så är den integrerade GPUn det enda som garanterat fungerar).

Men jag testar och återkommer.

Det har åtminstone traditionellt varit en vanlig funktion.

Exempel ur en godtycklig manual hur det KAN se ut:

"Initial Display Output
Specifies the first initiation of the monitor display from the installed PCI Express graphics card or the onboard graphics.
IGD Video (Note) Sets the onboard graphics as the first display.
PCIe 1 Slot Sets the graphics card on the PCIEX16 slot as the first display. (Default)
PCIe 2 Slot Sets the graphics card on the PCIEX8 slot as the first display.
PCIe 3 Slot (Note) Sets the graphics card on the PCIEX4 slot as the first display."

Om ditt kort har något motsvarande så kan det ju vara en grej...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det har åtminstone traditionellt varit en vanlig funktion.

Exempel ur en godtycklig manual hur det KAN se ut:

"Initial Display Output
Specifies the first initiation of the monitor display from the installed PCI Express graphics card or the onboard graphics.
IGD Video (Note) Sets the onboard graphics as the first display.
PCIe 1 Slot Sets the graphics card on the PCIEX16 slot as the first display. (Default)
PCIe 2 Slot Sets the graphics card on the PCIEX8 slot as the first display.
PCIe 3 Slot (Note) Sets the graphics card on the PCIEX4 slot as the first display."

Om ditt kort har något motsvarande så kan det ju vara en grej...

Exakt det jag menar. Jag har svårt tro att ett moderkort med iGPU inte har den inställningen.

Vilket moderkort gäller det?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kör ett höftskott, har nämligen haft ett liknande problem. När jag körde ett GTX 970 i mitt Asus ROG STRIX B550-F GAMING och använde displayporten så fick jag inte upp moderkortets BIOS-bild. Testade med HDMI och då funkade det. Det visade sig att på GTX 970 var man tvungen att uppdatera firmware, och Voila! Plöstsligt funkade även displayporten. Lite info om just detta finns här: https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/ Dock verkar detta vara specifikt för lite äldre kort.

En annan variant man kan testa är att ändra från UEFI till CSM i Bios på moderkortet. Detta ska enligt källor kunna funka. Finns mer info här: https://linustechtips.com/topic/663941-post-screenbios-doesnt-display-with-displayport

Kanske inte säkert att det hjälper men hoppas det löser sig!

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Exakt det jag menar. Jag har svårt tro att ett moderkort med iGPU inte har den inställningen.

Vilket moderkort gäller det?

Z490f, står i första inlägget Det finns en inställning att välja prioritet för grafikkortet så jag kan säga att den ska prioritera PCIe, men båda grafikkorten är ju så klart PCIe så det förklarar ju inte varför det ena kan visa bild i BIOS men inte det andra. Notera alltså att problemet kvarstår även om jag plockar ur det grafikkort som faktiskt fungerar till att visa bild i BIOS.

Skrivet av Truelies:

Kör ett höftskott, har nämligen haft ett liknande problem. När jag körde ett GTX 970 i mitt Asus ROG STRIX B550-F GAMING och använde displayporten så fick jag inte upp moderkortets BIOS-bild. Testade med HDMI och då funkade det. Det visade sig att på GTX 970 var man tvungen att uppdatera firmware, och Voila! Plöstsligt funkade även displayporten. Lite info om just detta finns här: https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/ Dock verkar detta vara specifikt för lite äldre kort.

En annan variant man kan testa är att ändra från UEFI till CSM i Bios på moderkortet. Detta ska enligt källor kunna funka. Finns mer info här: https://linustechtips.com/topic/663941-post-screenbios-doesnt-display-with-displayport

Kanske inte säkert att det hjälper men hoppas det löser sig!

En firmwareuppdatering kanske kan vara något, ska se om det är något som låter sig göras! Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Z490f, står i första inlägget Det finns en inställning att välja prioritet för grafikkortet så jag kan säga att den ska prioritera PCIe, men båda grafikkorten är ju så klart PCIe så det förklarar ju inte varför det ena kan visa bild i BIOS men inte det andra. Notera alltså att problemet kvarstår även om jag plockar ur det grafikkort som faktiskt fungerar till att visa bild i BIOS.
En firmwareuppdatering kanske kan vara något, ska se om det är något som låter sig göras! Tack för hjälpen

Kan du visa vad GPU-Z visar? Saknas UEFI-checkboxen på kortet som inte öht fungerar innan operativet laddar sina drivrutiner? (Borde inte göra det på hyggligt moderna kort, men någonting skumt händer ju tydligt)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Z490f, står i första inlägget Det finns en inställning att välja prioritet för grafikkortet så jag kan säga att den ska prioritera PCIe, men båda grafikkorten är ju så klart PCIe så det förklarar ju inte varför det ena kan visa bild i BIOS men inte det andra. Notera alltså att problemet kvarstår även om jag plockar ur det grafikkort som faktiskt fungerar till att visa bild i BIOS.
En firmwareuppdatering kanske kan vara något, ska se om det är något som låter sig göras! Tack för hjälpen

Missade det.

Ja, det låter märkligt. Det hjälper inte med en CMOS reset när du bara har det grafikkortet installerat?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Kan du visa vad GPU-Z visar? Saknas UEFI-checkboxen på kortet som inte öht fungerar innan operativet laddar sina drivrutiner? (Borde inte göra det på hyggligt moderna kort, men någonting skumt händer ju tydligt)

Det är som sagt ett RX590 så det är ju inte ett lastgammalt kort som inte är designat för moderna datorer.

Skrivet av Alphahanne:

Ja, det låter märkligt. Det hjälper inte med en CMOS reset när du bara har det grafikkortet installerat?

Det är jag extremt osugen på att göra om jag ska vara ärlig. Har varit runt en massa och petat med RAM-hastigheter, nvme-lägen på M.2-portar etc som inte var som standard. Jag ser inte det här som ett problem med mitt moderkort med tanke på att minst ett annat grafikkort fungerar utan anmärkning. Dessutom är det drygt nog bara att ta loss en GPU från det här moderkortet i det här chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

<Uppladdad bildlänk>

Det är som sagt ett RX590 så det är ju inte ett lastgammalt kort som inte är designat för moderna datorer.
Det är jag extremt osugen på att göra om jag ska vara ärlig. Har varit runt en massa och petat med RAM-hastigheter, nvme-lägen på M.2-portar etc som inte var som standard. Jag ser inte det här som ett problem med mitt moderkort med tanke på att minst ett annat grafikkort fungerar utan anmärkning. Dessutom är det drygt nog bara att ta loss en GPU från det här moderkortet i det här chassit.

Det är väl bara att spara ner dina bios-inställningar på usb eller disk innan du gör det och sen ladda in de sparade inställningarna efter clr cmos? Så länge ingen uppdatering av bios gjorts så ska inställningsmöjligheterna vara detsamma efter reset av cmos.

Stavfel
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det är väl bara atg spara ner dina bios-inställningar på usb eller disk innan du gör det och sen ladda in de sparade inställningarna efter clr cmos? Så länge ingen uppdatering av bios gjorts så ska inställningsmöjligheterna vara detsamma efter reset av cmos.

Smart, den möjligheten hade jag inte ens övervägt. Men känslan kvarstår ju att problemet i den här situationen inte är mitt moderkort med tanke på att ett annat PCIe-grafikkort i samma dator i samma slot fungerar utan anmärkning.

Om man dessutom lägger till det faktum att Radeonkortet drar på fläktarna på 100% 0,5-200 sekunder (slumpmässigt hur lång tid det tar innan de tystnar) efter boot helt utan anledning så länge en annan GPU är inkopplad så leder det ju tankarna till att det är ett Radeon-problem mer än nått annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Smart, den möjligheten hade jag inte ens övervägt. Men känslan kvarstår ju att problemet i den här situationen inte är mitt moderkort med tanke på att ett annat PCIe-grafikkort i samma dator i samma slot fungerar utan anmärkning.

Om man dessutom lägger till det faktum att Radeonkortet drar på fläktarna på 100% 0,5-200 sekunder (slumpmässigt hur lång tid det tar innan de tystnar) efter boot helt utan anledning så länge en annan GPU är inkopplad så leder det ju tankarna till att det är ett Radeon-problem mer än nått annat.

Har du testat DP firmware update som nvidia tillhandahåller?

Och har du testat att byta plats på grafikkorten? (Även efter DP firmware update:n)

Sen undrar jag såklart varför du har två grafikkort från två olika tillverkare samtidig? 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

<Uppladdad bildlänk>

Det är som sagt ett RX590 så det är ju inte ett lastgammalt kort som inte är designat för moderna datorer.
Det är jag extremt osugen på att göra om jag ska vara ärlig. Har varit runt en massa och petat med RAM-hastigheter, nvme-lägen på M.2-portar etc som inte var som standard. Jag ser inte det här som ett problem med mitt moderkort med tanke på att minst ett annat grafikkort fungerar utan anmärkning. Dessutom är det drygt nog bara att ta loss en GPU från det här moderkortet i det här chassit.

Som shrugge skrev så är det inget du egentligen behöver oroa dig för, det är bara spara dina inställningar så du kan snabbt ladda dem igen efteråt. Gör det och testa sedan en reset för att se om det löser problemet. Om inte så har du inte förlorat något då det bara är läsa in dina sparade inställningar, om det löser problemet så är det nog ändå värt besväret att göra om resterande inställningar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du testat DP firmware update som nvidia tillhandahåller?

Och har du testat att byta plats på grafikkorten? (Även efter DP firmware update:n)

Sen undrar jag såklart varför du har två grafikkort från två olika tillverkare samtidig? 🙂

Vet inte om Nvidia har någon firmware som löser ett problem med ett Radeon-kort Ja, jag har bytt plats på grafikkorten och även kört med enbart Radeon-kortet inkopplat.

Anledningen att jag har två grafikkort är för att jag primärt kör Linux på min dator men har Nvidiakortet inkopplat för att dela ut till en virtuell windowsmaskin när jag vill spela spel via looking-glass som kräver att du har ett annat grafikkort (RX590:t) att använda för att driva host-maskinen som samtidigt pallar tillräckligt med bandbredd för att skicka över hög upplösning i 100Hz helt okomprimerat via PCIe. Vilket, ska tilläggas, är en helt fantastisk lösning som jag rekommenderar till alla som har möjlighet. Det finns ingen anledning att sitta och felsöka varför raytracing och DLSS inte funkar i ett spel i Linux om du kan köra det helt native i ett fönster med minimal prestandaförlust. Om du i samma veva dessutom installerar detta Windows på en separat nvme-disk så kan du dela ut den med till din virtuella maskin och samtidigt bara boota från den om du vill köra Windows helt native för att t.ex. kolla vad GPU-Z säger som efterfrågades en bit ovanför. Framtiden är här, och den heter VFIO och looking-glass. Du vet vart du hörde det först!

Skrivet av Alphahanne:

Som shrugge skrev så är det inget du egentligen behöver oroa dig för, det är bara spara dina inställningar så du kan snabbt ladda dem igen efteråt. Gör det och testa sedan en reset för att se om det löser problemet. Om inte så har du inte förlorat något då det bara är läsa in dina sparade inställningar, om det löser problemet så är det nog ändå värt besväret att göra om resterande inställningar.

Det är väl kanske inte en oro över att inte kunna ställa tillbaka allting efteråt som driver min motvilja utan snarare att det är otroligt drygt att koppla ur ett grafikkort (eftersom nått snille satte in flärpar som ska petas på som inte går att komma åt på något vettigt sätt* när det sitter två grafikkort i vägen) och nollställa BIOS för något som känns ha otroligt liten möjlighet att bero på moderkortets sparade inställningar, varav ingen av dem är satt till något annat än default som har med PCIe att göra. Förutom då att jag ändrade prioriteten från "auto" till "pcie" vilket gjorde noll skillnad. Men för att utesluta det så ska jag absolut testa så fort jag hunnit till bolaget för att köpa den flaska whisky som krävs för att inte tappa fattningen totalt när jag tvingas konfronteras med den otroliga frustration som den sammanlagda hårdvarudesignen i denna soppa utgör.

Med det sagt så är det väl kanske läge att kolla om inte moderkortet i sig har några firmwareuppgraderingar som går att göra för det har jag inte gjort sen, ja, aldrig.

* Nu ljuger jag lite, jag löste problemet sist med en ätpinne och lite precision och jag kan göra det igen, men det var drygt första gången och kommer vara drygt nästa gång med. Men vidhåller att det inte finns ett sätt som är vettigt.