Spotify kan bli näst på tur med personalnedskärningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är många "IT-företaget" som varslar och man undrar om lågkonjekturen är på ingående.

Det jag inte kan begripa är hur vissa företag kan ha så extremt många anställda.
Spotify har såklart ett gäng utvecklare för deras hemsida, Android app, iOs, både mobil och smartklockor. De har såklart lite supporthjälp, testare etc. Några anställda insatta i kommunikation, betaltjänster, ekonomi osv. Jag förstår lätt att det blir många när så många använder deras tjänst.
Men 12 000 personer. Vaf-n, speciellt när jag inte tycker deras appar utvecklas något större.

Frågan jag ställer är hur stor andel är någon slags moderatorer som styr och ställer vilka låtar som ska få finnas, har som jobb att lyssna på låtar och ta bort om de ej följer regler, skapa spellistor etc?

Enligt årsredovisningen för 2021 så jobbar strax under hälften av de anställda med R&D, utvecklarna faller inom den kategorin men den innehåller nästan garanterat fler typer av tjänster än enbart utvecklare.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja men det går inte. Enda anledningen att bolagen överhuvudtaget gick med på att ha sina artister på Spotify var att spotify gick med på avtal som i praktiken gör att de aldrig kan gå med vinst, och om bolag drar sig ur så blir ju tjänsten rätt värdelös. Så de kommer fortsätta gå med förlust som bolag. Men sen är det klart att det är bättre för själva bolaget om de gör så lite förlust det går. Men som artist som har min musik där så ser jag ärligt talat hellre att de kursar än löser sitt förlust"problem" genom att nalla av mina pengar.

Alternativet hade ju varit att alla hade egna tjänster som det är på videofronten. Så vill du lyssna på hammerfall och iron maiden samma vecka måste du ha två tjänster, eller att vissa album saknas, och så vidare…

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Vad betyder det egentligen när en VD säger att den tar "fullt ansvar"?

Det innebär bara att de har gått den obligatoriska chefskursen "Floskler som låter bra men inte säger något"

Permalänk
Medlem

Hur är youtube music? Funderar på att skaffa det o samtidigt slippa reklam på YT.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Instämmer helt. Sedan så mycket pengar Musk förlorade på Twitteraffären.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.774984/elon-musk-har-s...

Men vi kan gå emot tuffare tider för oss inom It och det drabbar "alla" oss på olika sätt. Även om man har sitt jobb kvar, så kan ens kunder bli mer sparsamma och förvänta sig mer osv.

Svårt å mäta hans förlust i att aktien ska ha fallit när twitter inte längre är ett publikt bolag och inga aktier finns å sälja/köpa. Men de kanske menar värdet på företaget har sjunkit?

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alternativet hade ju varit att alla hade egna tjänster som det är på videofronten. Så vill du lyssna på hammerfall och iron maiden samma vecka måste du ha två tjänster, eller att vissa album saknas, och så vidare…

Alternativet är inte lagligt, men säkrare och mer riskfritt nu än någonsin. Svenska folket skulle få dåndimpen om det visade sig att polisen hjälper rättighetsallianen och andra fåntrattar att jaga fildelare i dagar som dessa, så det gör de inte. Så bolagen har Spotify i ett järngrepp. Visst, det finns andra tjänster, typ Tidal, Deezer, Google Musoc och så men de är ju inte så stora att det spelar någon roll.

Spotify har dock försökt tjäna mer pengar. De höjde ju avgiften för premium för ett tag sedan har jag för mig, men det hjälper ju inte. Såsom avtalen ser ut så tar spotify själva en procent av inkomsterna de genererar, 30% går till Spotify som bolag, och 70% går till rättightshavare som sedan fördelar pengarna enligt gängse avtal. Så det Spotify kan göra är i så fall att be om nytt avtal där de får mer än 30%, men då skulle ju rättighetshavarna få mindre pengar, och därmed ha mindre pengar att dela ut till artister, låtskrivare och allt vad det är, så det skulle göra både artister och skivbolag irriterade.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

And så is the bubbel bursting. Känns familiar

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Snusfri

Sa upp mitt Spotify idag och bytte till Tidal.
Jösses vilken skillnad, Tidal har ca 1000000x bättre app och ljudkvalité samt är billigare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Fundilerar på att testa Tidal ett tag istället för Spotify.

Vi kör nu Tidal Family och alla är nöjda. Lägre pris, bättre kvalitét.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Alternativet är inte lagligt, men säkrare och mer riskfritt nu än någonsin. Svenska folket skulle få dåndimpen om det visade sig att polisen hjälper rättighetsallianen och andra fåntrattar att jaga fildelare i dagar som dessa, så det gör de inte. Så bolagen har Spotify i ett järngrepp. Visst, det finns andra tjänster, typ Tidal, Deezer, Google Musoc och så men de är ju inte så stora att det spelar någon roll.

Appropå Deezer som jag provat förr.
Fick ett mail i början av januari...

In late 2022, the music streaming service Deezer disclosed a data breach that impacted over 240M customers. The breach dated back to a mid-2019 backup exposed by a 3rd party partner which was subsequently sold and then broadly redistributed on a popular hacking forum. Impacted data included 229M unique email addresses, IP addresses, names, usernames, genders, DoBs and the geographic location of the customer.

Deras säkerhet verkar inte riktigt 100.

Permalänk
Medlem

Trist för de som får sluta
Skulle vara intressant att se inom vilka yrkesgrupper de skär (och hur mycket det är i förhållande till gruppens storlek).

Spotify som plattform är jag inte speciellt nöjd med (musik försvinner när utgivare känner för det, appen är dryg att använda) men använder den för vi har familjekonto och det är meck att byta för alla.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camper7:

Appropå Deezer som jag provat förr.
Fick ett mail i början av januari...

In late 2022, the music streaming service Deezer disclosed a data breach that impacted over 240M customers. The breach dated back to a mid-2019 backup exposed by a 3rd party partner which was subsequently sold and then broadly redistributed on a popular hacking forum. Impacted data included 229M unique email addresses, IP addresses, names, usernames, genders, DoBs and the geographic location of the customer.

Deras säkerhet verkar inte riktigt 100.

Jag har också testat Deezer men tyckte inte de var så bra då. Det där känns ju riktigt otäckt. Som företag så får man ju kolla sina partners. Att de säljer data vidare borde ju göra att ingen vill anlita dem igen så jag hoppas Deezer gick ut med namn på företaget och varnade andra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hur är youtube music? Funderar på att skaffa det o samtidigt slippa reklam på YT.

Tycker det är helt okej, har bättre radio funktion än Spotify hade när jag bytte. Alltså att man slår på en låt och YT music väljer liknande låtar, min mest använda funktion.

Men det som lockade mest var reklamfritt YT utan att hålla på att böka med olika adblockers.

Finns familjeabb också 179 kr/mån för upp till 5 medlemmar

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Camper7:

Vi kör nu Tidal Family och alla är nöjda. Lägre pris, bättre kvalitét.

Vad kostar det för er? Funderar på att lämna Spotify

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Som andra nämnt. Vad gör alla anställda... Har de egna serverhallar som de driver?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av flashen:

Vad kostar det för er? Funderar på att lämna Spotify

https://tidal.com/pricing

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Sa upp mitt Spotify idag och bytte till Tidal.
Jösses vilken skillnad, Tidal har ca 1000000x bättre app och ljudkvalité samt är billigare.

Frågor: har Tidal lika bra utbud? Hur mkt tjänar artisterna ijmf med Spotify? Går Tidal med vinst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Frågor: har Tidal lika bra utbud? Hur mkt tjänar artisterna ijmf med Spotify? Går Tidal med vinst?

Jag portade över alla mina spellistor och det saknades kanske några procent av låtarna. Inget som har stört mig.

Tidal betalar ungefär fyra gånger bättre än Spotify om man ska tro de siffror som finns tillgängliga.

Vinstfrågan försökte jag googla svar på, men det är oklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Tidal betalar ungefär fyra gånger bättre än Spotify om man ska tro de siffror som finns tillgängliga.

Det beror ju dock lite på hur man räknar.

Ska man bara stirra sig blind på hur mycket dom betalar ut per spelad låt eller hur mycket dom betalar ut totalt?
Hur stor del av intäkterna som sedan betalas ut till artisterna?

En anledning till varför Spotify betalar ut mindre per spelad låt än många konkurrenter är att den genomsnittlige spotify användaren spelar upp fler låtar varje månad än den genomsnittlige användaren av dom flesta andra tjänster.

Man kan inte bara stirra sig blind på enskilda siffror om man vill ha en bild av hur det ser ut.

Och Tidal har ju andra issues också:

https://variety.com/2020/digital/global/tidal-jay-z-beyonce-d...

https://www.bbc.com/news/technology-44066139

Eller hur dom pushar det proprietära formatet MQA med licensavgifter istället för ett öppet format: https://www.makeuseof.com/what-is-tidal-mqa-why-is-it-controv...

Spotify suger och Daniel Ek är ett kräk men tyvärr är inte Tidal räddaren direkt.

Permalänk
Medlem

Sevärt:

Uppföljning:

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kan du ge en TL;DW sammanfattning?

Permalänk
Medlem

Jobbade på Spotify för många år sedan, att dom två mest värdelösa personerna där (Alex N. och Gustav S.) får _mer_ ansvar nu är ju fullkomligt barockt, dock ändå intressant att man kan tjäna så mycket på att bara gissa dag ut och dag in.

Redan på min tid var 50% av dom anställda onödiga, Spotify har i år in och år ut anställt för att "det är det man gör". Det finns många exceptionellt talangfulla där, men dom drunknar ganska snabbt i alla räkmackor resten sitter och mumsar på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flashen:

Vad kostar det för er? Funderar på att lämna Spotify

149 SEK/month. Up to 5 users.

Tidal Info

Permalänk
Skrivet av ipac:

Frågor: har Tidal lika bra utbud? Hur mkt tjänar artisterna ijmf med Spotify? Går Tidal med vinst?

Jag testade Tidal i en månad. De hade riktigt bra musikutbud, men nästan helt obefintligt utbud av poddar. Gjorde att jag gick tillbaka till Spotify.