Jag kan ha haft sönder min laptop, vad kan vara felet? (Lenovo Legion Y520)

Permalänk
Medlem

Jag kan ha haft sönder min laptop, vad kan vara felet? (Lenovo Legion Y520)

Jag råkade knuffa ner min laptop, en Lenovo Legion Y520, på golvet från en höjd på ca 50 cm. Det var inga problem med den omedelbart, men efter ca 2 timmars surfande så hakade sig datorn plötsligt och bilden på skärmen frös (den slocknade inte och ingen blåskärm)

Så jag startade om datorn, men då ville den inte starta igång.

När jag startar den så blinkar det belysta tangentbordet till nån millisekund, slocknar några sekunder, börjar lysa igen ett par sekunder, slocknar igen några sekunder och börjar sen lysa igen och då fortsätter den lysa (några gånger har det bara slocknat en gång istället för två) och några sekunder senare går fläkten igång men på skärmen syns ingen bild.

Jag har provat koppla datorn till TV:n via HDMI för att se om jag får nån bild, men det funkade inte.

Jag har också provat starta datorn med RAM-minnena ett och ett var för sig, men det gjorde ingen skillnad förutom att tangentbordet inte blinkade typ 2 av 5 gånger jag provade starta.

Vad kan detta bero på och vad kan jag prova göra?

Jag ser iaf inte med blotta ögat att nån kabel ska ha lossnat eller att nåt ska vara trasigt.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en risk att det är nån lödning som släppt eller att det uppstått en spricka. Du kan också prova att montera om kylaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lite långsökt kanske, men laddar den ordentligt när du har nätkabeln i? Min erfarenhet är att Legions strömkontakt på moderkortet är ganska bräcklig, och när batteriet börjar ta slut kan ju datorn bete sig lite märkligt precis innan den ger upp.

Permalänk
Medlem

Ser ut som den har en mekanisk hårddisk. Ligger os på den eller på m.2-disken? Mekaniska diskar brukar inte vara så förtjusta i att åka på däng

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns en risk att det är nån lödning som släppt eller att det uppstått en spricka. Du kan också prova att montera om kylaren.

Menar du att skruva loss den och sätta tillbaka den igen eller vad menar du?

Skrivet av monocles:

Lite långsökt kanske, men laddar den ordentligt när du har nätkabeln i? Min erfarenhet är att Legions strömkontakt på moderkortet är ganska bräcklig, och när batteriet börjar ta slut kan ju datorn bete sig lite märkligt precis innan den ger upp.

Provat ha igång den en halvtimme och tangentbordet lyser och fläkten går, men inget syns på skärmen. Så batteriet verkar iaf funka.

Skrivet av Perrablerra:

Ser ut som den har en mekanisk hårddisk. Ligger os på den eller på m.2-disken? Mekaniska diskar brukar inte vara så förtjusta i att åka på däng

Ingen mekanisk disk monterad, bara en NVMe.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av favouredhawk:

Menar du att skruva loss den och sätta tillbaka den igen eller vad menar du?

Provat ha igång den en halvtimme och tangentbordet lyser och fläkten går, men inget syns på skärmen. Så batteriet verkar iaf funka.

Ingen mekanisk disk monterad, bara en NVMe.

Ja, egentligen borde du demontera allt som går att demontera och återmontera det för allt som kan röra sig kan ha rört sig av smällen, annars kan som sagt lödningar släppa och sprickor uppstå och det är svårare att både hitta och reparera och ibland går det inte alls utan specialverktyg man inte brukar ha hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.