Helgsnack: Vilken är den viktigaste processorn genom tiderna?

Permalänk
Medlem

Min första PC var en Atari Portfolio ( Den som räddade världen i någon terminater film ) den hade 80C88 i sej och hade även en Atari PC1..Hade också någon 8086 den hade intel 8088-2 ..

Permalänk
Medlem

MOS 6502/6510.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Skulle dra till med något såpass modernt som Bloomfield faktiskt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur många hemdatorer som MOS6502 satt i lär det med stor sannolikhet vara den som gjort mest för utvecklingen, tätt följt av Motorola 68000.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk

Motorola 68000 är väl nummer ett men MOS 6502 tar extremt stark andra plats, båda på olika sätt.

M68K är vad jag förknippar med modern dator och det var Amiga 500an, mycket pga WB men också att det var en så kapabel allround dator för hyffsade pengar, den var inte bara en spelmaskin, ett arbetsredskap etc.

VIC20 och C64 var dock det som verkligen fick in gemene man med dator känner jag, visst finns det fler hemdatorer och så men Commodore är det som jag känner sticker ut mest!

Annars så är det väl AMD Opteron/Athlon 64, utan det så vet jag inte vad vi hade haft idag faktiskt, sure 8086 lade grunden men X86-64 är nog bland det viktigaste!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Gällande den aktuella diskussionen vill jag ändå slänga in följande:
* Om vi nu förutsätter att "68000" i det ursprungliga påståendet syftar på hela 680x0-serien (rimligt men inte nödvändigtvis 100% självklart eftersom t.ex. klassikern A500 har just modellen 68000) så blir det lite konstigt att använda detta som ett argument som vänds mot mot en specifik generation i Intels x86-serie.
* Motorola 68060 kom ju ut lite *efter* Intel Pentium, och hade påtagliga likheter sett till arkitekturella framsteg. Så om 68060 är vad som krävs så verkar det ju ha krävts en ny i princip motsvarande generation CPU för att Quake skulle rulla bra, oavsett x86 eller 680x0.
* Den direkta kopplingen till Amiga förminskas ju något av att ingen Amiga-modell levererades med 68060 även om det, som det pratas om här, finns möjlighet att uppgradera åtminstone en del Amiga-modeller (med acceleratorkort antar jag?).

Hursomhelst, det blir något skevt i jämförelsen om man säger att Intel Pentium inte var så speciell för det går att köra Quake på Amiga, men den Amigan behöver då en tredjepartsuppgradering med en CPU som släpptes efter Intel Pentium (inte de modellerna med de mest intressanta klockfrekvenserna, iofs) för att det ska funka ungefär motsvarande bra?

Kan ha fel förstås, mina Amiga-kunskaper är relativt grunda och mina kunskaper om Quake på Amiga är i princip obefintliga.

Du har helt rätt i att 060 kom 94 och pentium i mars 93. Jag får väl dra till med då att man redan 1990 kunde köpa en stock Amiga med 68040 med fpu och quake skulle nog funka på den med. Sen hävdar vissa här att Quake gick knackigt på Amigan. Ja för även om Quake var ett unikum när det gäller optimering så var det gjort för pc. Vet att den versionen jag såg var bara den exekverbara filen utbytt om jag inte minns fel. Men det fanns ju motsvarande spel på Amigan som flöt på bra t ex Gloom.

Det man var mest pissed på var väl eg utvecklingen mot PClådan där alla helt plötsligt satt med en unik uppsättning hårdvara vilket gjorde mjukvaruutveckling till en mardröm. På Amigan hade alla samma hårdvara till största delen och visst fanns buggar men inte på nivån som kom efter. Man brukar ju skratta åt hur dåligt Windows ME var och det var det men hade hårdvaran varit lite mer intelligent hade det nog haft ett helt annat rykte är jag övertygad om. Men nu hamnade jag lite off topic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Intel 8086? Pentium II? AMD Phenom II? Vilken är viktigast och varför?

Läs hela artikeln här

Oerhört svårt att välja en enda.

System/360 Model 30 - IBMs kommersiellt framgångsrika processor för 360-serien av stordatorer.
4004 - Första mikroprocessorn.
8080 - Starten för många av de första mikrodatorerna. Den första praktiskt användbara 8-bitars mikroprocessorn (8008 var rätt knölig).
PDP-11/20 - UNIX utvecklades på denna, och stort kommersiellt genombrott för DEC. Ingen mikroprocessor, men väl inspiration för kommande 68000.
6800 - Motorolas första mikroprocessor.
6502 - Klonen av 6800 som MOS nådde enorma kommersiella framgångar med. Apple II, VIC20/C64, Nintendo NES, Atari, etc.
Z80 - Klonen av 8080 som Zilog nådde enorma kommersiella framgångar med. ZX81, ZX Spectrum, Amstrad, etc. Grunden för många mikrodatorer med DRI CP/M.
68000 - Motorolas 16-bitars mikroprocessor. Macintosh, Atari ST, Amiga, etc. Vanlig för många mikrodatorer med UNIX. Bla. Microsoft XENIX utvecklades för denna. Sun, Apollo och många andra tidiga arbetsstationer använde 68000 (men kompletterad med egen logik för minneshantering).
8086/8086 - Den stora kommersiella framgången för Intel. IBM PC och PC-kloner. MS-DOS och PC-DOS utvecklades för denna.
6808 - Oerhört vanlig 8-bitars CPU för inbyggnad, som kunder konkurra prismässigt med 6502 och Z80 (nästan).
ARM - Acorns viktiga RISC-processor som lade grunden för den gamla 32-bitars ARM-arkitekturen och bolaget ARM.
MIPS - En av de första kommersiellt framgångsrika RISC-processorerna för många arbetsstationer och inbyggnadssystem.
80386 - Grunden för dagens x86-arkitektur. Den största kommersiella 32-bitarsarkitekturen genom historien.
POWER - Ingen mikroprocessor, men viktig RISC-arkitektur från IBM som används än i dag. Föregångare till PowerPC som ett tag var en viktig konkurrent till MIPS och ARM för inbyggnadssystem.

Sedan kan man även nämna PICO, VAX11, Alpha, många IBM-processorer i mini/stor-datorer, SPARC, Arduino, etc.

Skulle jag nämna de historiskt två viktigaste processerna så får det nog ändå bli 80386 och ARM.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Glömmer aldrig min Celeron 300A som utan problem överklockades till 450MHz.

Förutom att överklocka de till 450 MHz så SMP-moddade jag de och körde två stycken i min PC. Grym prestanda på mitten av 90-talet för väldigt lite pengar!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/