Ketchup på menyn när tyskt forum kyler grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det här är intressant forskning som jag stödjer till 100%. Lite förvånande dock att man som tysk inte testat öl eller kryddig sprit.

Eller bratwurst, kanske

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Klarspråkarn:

Eller bratwurst, kanske

Eller varför inte en schnitzel? Fast det kanske är mer Österrike, nu när jag tänker efter.

Borde göra en lista baserat på alla bra förslag här, och se vad jag kan övertala resten av gänget till för dumheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Majonäs har jag hört ska komplettera kylpasta bra

Det stämmer.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja rapsolja.

Såg för flera år sedan ett mer uttömmande test med olika material.
Referensen var att köra utan fyllning, och sedan se vad som var bättre/sämre.
Detta är till exempel ett av få användningsområden där vävtejp inte fungerar så bra...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landmarks:

Eller varför inte en schnitzel? Fast det kanske är mer Österrike, nu när jag tänker efter.

Borde göra en lista baserat på alla bra förslag här, och se vad jag kan övertala resten av gänget till för dumheter.

Almdudler är Österrikiskt. Det är inte bara gudomligt gott utan det borde fungera fint och absolut inte skapa problem med omkringliggande elektronik.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Eller varför inte en schnitzel? Fast det kanske är mer Österrike, nu när jag tänker efter.

Borde göra en lista baserat på alla bra förslag här, och se vad jag kan övertala resten av gänget till för dumheter.

Varför inte ett svenskt eller nordiskt tema? Köttbullar och lingon, pölse med danskt rågbröd, grandiosa pizza, finsk morotslåda...

Fast det låter onekligen väldigt roligt att se en testrigg med en hel schnitzel mellan kylare och cpu

Permalänk
Hedersmedlem

Bacon. Kanske inte leder värme värst bra men det luktar nog bäst när det når temperatur. I alla fall dag 1.

Permalänk
Medlem

Bladguld, tomatpure eller bredbar leverpastej.

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Inaktiv

Men är det här så kul verkligen? Känns som att jag sett tester av (mindre seriösa) alternativ till kylarpasta och de är alltid mycket sämrepå nästan alla punkter. Jag kan förstå om det känns lite kittlande om man inte sett det tidigare men för mig känns detta väldigt gjort vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

olja är en väldigt dålig värmeledare generellt.

att det används i element är just för att det leder värme dåligt dvs tar långt tid att värma upp och lång tid att svalna om det var oljeradiatorer du tänkte på.

Det visste jag inte, jag tänkte mer på stekpannan eftersom de testade livsmedel som kylningsmedel, vill jag steka något hett så använder jag ju matolja hellre än smör =).

Permalänk
Skrivet av FreddeY2K:

Det visste jag inte, jag tänkte mer på stekpannan eftersom de testade livsmedel som kylningsmedel, vill jag steka något hett så använder jag ju matolja hellre än smör =).

i stekpannan är det mest för att det inte ska bränna fast i pannan (och ev smak) inte direkt för värmeledningen.

du kan steka helt osmort men man kommer få använda typ stålborste för att få bort det fastbrännda för kommer sitta som berget i bottnen även i typ de flesta anti stick pannor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

olja är en väldigt dålig värmeledare generellt.

... i likhet med den "värmeledande" pasta vi vanligen använder. Den passiva värmeledningsförmågan nyttjas bland annat till att kyla större transformatorer. (Utan aktiv cirkulation av oljan.)
Luft har en värmekonduktivitet på 0,026 W/(K*m), transformatorolja 0,135 och olivolja 0,169. (Vatten har 0,60.)
Olivoljan från kylskåpet är därför ett bättre alternativ än att inte använda något alls.

Skrivet av Rouge of Darkness:

att det används i element är just för att det leder värme dåligt...

Nej, utan för att den, i likhet med vatten, har hög värmekapacitivitet samtidigt som den till skillnad från vatten (och metall) är elektriskt isolerande. Har ingenting med värmeledningsförmågan att göra.