Lillebror behöver nya delar till minecraft? Kan nästan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Lillebror behöver nya delar till minecraft? Kan nästan ingenting om datorer.

Hej! Lillebrorsan spelar Minecraft med en massa mods (Typ 300?) och laggar tydligen, så tänkte försöka assistera lite på den fronten men kan inte så mycket om datorer nu mera Skriver ner de specs jag vet att han har. Ifall någon vänlig själ hade kunnat assistera lite vad som behövs bytas ut? Eventuellt om det är mer aktuellt att köpa ny burk helt och hållet

CPU: AMD Ryzen 5 3600 6 core
GPU: Nvidia Geforce GTX 1650
Ram: 16GB

Tack på förhand!!

Permalänk
Medlem

Han bör nog kolla användning av CPU, GPU och RAM samt sätta en budget innan vi kan ge rekommendationer.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Han bör nog kolla användning av CPU, GPU och RAM samt sätta en budget innan vi kan ge rekommendationer.

Tack för svar, bad han kika och verkar vara kring 70% på typ allt? Ingenting som skjuter upp till högre när det kommer lagspikes, nämde också att energiförbrukning enligt aktivitetshanteraren står på "Mycket hög" i röd text, kan det ha någonting med saken att göra eller är det bara att det tar mycket prestanda?

Eventuell budget landar kanske runt, säg runt 20 i runda slängar, gärna under

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av whozi:

Tack för svar, bad han kika och verkar vara kring 70% på typ allt? Ingenting som skjuter upp till högre när det kommer lagspikes, nämde också att energiförbrukning enligt aktivitetshanteraren står på "Mycket hög" i röd text, kan det ha någonting med saken att göra eller är det bara att det tar mycket prestanda?

Eventuell budget landar kanske runt, säg runt 20 i runda slängar, gärna under

mvh

Skriv gärna ner alla nuvarande delar. Kanske går att behålla t.ex. PSU och chassi utan problem. Ser ingen hastighet på RAM heller.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Är det grafikkrävande mods är det såklart grafikkortet, annars borde den där burken klara det rätt bra.

Permalänk
Medlem

Minecraft kommer alltid bråka om man stoppar in alltför många moddar. Det finns väl ett flertal (javaversionen förutsatt) mod managers just för att hantera detta och reducera risken för konflikter - men helt oberoende av hårdvara kommer problem uppstå.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

När jag spelar moddat Minecraft (MC) brukar jag tilldela 16bg åt spelet i diverse launchers t.ex. Curse eller FTB app. Endast 4 eller vad det nu brukar vara orginal är något snålt oxh skapar lagg i moddat.Men det är inte optimalt att tilldela allt sitt ram till MC så att tilldela alla 16 på din lillebrors är inte att rekommendera.

Så länge man inte kör krävande "texture packs" så är inte grafiken super krävande. Det tuggar mest på ram och cpu enligt min erfarenhet. Jag kulle satsa på en liten fin senaste gen i5, moderkort samt 32gb ram. Sen när 40xx serien släpps kan ni köpa ett billigt 30xx för att uppgradera grafiken något.

Kör han på server med många spelande och där serven har vart igång länge och inte blivit rensad på ett tag så kan det ju vara så att servern laggar.
Ni kan ju testa att starta ett single player och slänga ut en massa moddade saker i creative för att se om det är lika laggigt.
Kan ju även lagga en del om hårdisken börjar bli full eller i alla fall bli riktigt segt så testa även att rensa upp lite så kanske lillebrorsan klarar sig lite längre med befintligt burk

Permalänk
Medlem

Minecraft, speciellt moddat är inget man kan använda för att utvärdera prestanda.

Jag skulle istället kolla de vanligaste problemen kopplat till minecraft. allokerat ram och inkompatibla mods i det här fallet, optifine brukar vara ett mod som kan både hjälpa och skapa problem

Kika på Shift + F3 ingame så kanske det är uppenbart vad som laggar

Stavning