Knäpptysta kretsar kan vara framtidens kylare

Permalänk
Medlem

Funkar säkert jättebra för kunder som kör sina datorer i renrum. 21DB känns dock inte så imponerande. Det är ju typ som en fläkt på lågt varvtal vilket är allt som borde behövas för att kyla dem värmelast som de här manickerna är spexade för. Så känns snarare som en lösning som letar efter ett problem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Märkligt att få se så många bakåtsträvare i den här tråden, jag trodde inte detta om sweclockers medlemmar. Detta var en nyhet för mig och jag kan se en massa applikationer där tekniken kan komma till användning när man skalar upp enheternas storlek och effekt.

Permalänk
Medlem

Vist vore det fint med en helt tyst dator. Men för mig personligen så är det mer hur den låter än att den låter som kan störa.
Den fläkten som låter mest i min dator är en 240mm i toppen. Men den har ett mycket behagligare ljud när den spinner upp än vilken 120mm fläkt som helst.
Fläkten på 240mm har ett dovare och "mjukare" ljud. Det stör mig inte.

Så om detta nya sätt att kyla är hörbart, så är det hur det låter som avgör för mig om jag vill ha det eller inte.

Jag är väldigt nyfiken på vad det blir av det. 😃

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Jag tänker först på coil whine som vissa kallar knäpp tyst kallar andra extremt störande oljud. Och jag funderar på hur denna låter? Kan den låta som en coil whine?

Permalänk
Medlem
Citat:

Airjet-produkterna monteras direkt på den processor som ska kylas, men det handlar inte lika mycket om kylning som att undvika throttling. I skrivande stund kan kylningskretsarna heller inte hålla mer kraftfulla kretsar i schack, men att vrida effekttaket från 10 till 20 watt i en tunn bärbar dator nämns som exempel. 5 respektive 10 watt är den effekt som förs bort med Airjet Mini respektive Pro. Detta görs till en specificerad ljudnivå om tysta 21 dB(a) och med maximalt effektuttag om 1 watt, samt ett tryck högt nog för att tränga igenom kapslingsskydd.

@Wittwang

Såg videon för någon dag sen.
Representanten sa ju att dessa inte är så lämpliga att montera direkt på processorn som ska kylas.
För att de behövs något med större yta för att uppnå bättre effektivitet.
Därför skulle man först använda effektiva ångkammare (vaporchambers) för att förflytta värmen från processorn till en större yta och sen kyla ångkammaren med dessa Airjet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

10 watt värme att forsla bort och 21dB är väl knappast imponerande? När du väl sätter i dem här i en gaminglaptop så är vi tillbaka till jetplan ljudnivå?

Vad de sa är åtminstone denna generation till för kretsar som inte utvecklar så mycket värme.
Gaming datorer med 100W+ värme är inte marknaden för denna typ av kylare.
Åtminstone inte ännu. Men de hade förhoppningar på att skala upp kylkapaciteten i framtiden.
Frågan är hur mycket de kan förbättra dem och hur lång tid det tar.

Räkna inte med några gaminglaptops med denna tekniken detta året åtminstone.

Skrivet av Ozzed:

Funkar säkert jättebra för kunder som kör sina datorer i renrum. 21DB känns dock inte så imponerande. Det är ju typ som en fläkt på lågt varvtal vilket är allt som borde behövas för att kyla dem värmelast som de här manickerna är spexade för. Så känns snarare som en lösning som letar efter ett problem.

Åtminstone enligt representanten så skulle de fungera bättre ihop med dammfilter än traditionella fläktar.
Sen är det klart att väldigt dammiga och/eller skitiga miljöer är en utmaning för all typ av aktiv kylning.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av GuessWho:

@Wittwang

Såg videon för någon dag sen.
Representanten sa ju att dessa inte är så lämpliga att montera direkt på processorn som ska kylas.
För att de behövs något med större yta för att uppnå bättre effektivitet.
Därför skulle man först använda effektiva ångkammare (vaporchambers) för att förflytta värmen från processorn till en större yta och sen kyla ångkammaren med dessa Airjet.

Nja, det är lite dubbla bud som ges från Frore Systems där. I videon talas om att många kunder väljer att montera Airjet bredvid processorn för tunnare enheter, och värmeöverföringen ska då lämpligen ske med ångkammare. I videon lyfts även en fördel med jämnare värmespridning under Airjet vid sådan användning, men på de illustrationer som företaget tillhandahåller är det en stapel som visas. Lägger till ett ”kan” i början av den citerade texten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vad de sa är åtminstone denna generation till för kretsar som inte utvecklar så mycket värme.
Gaming datorer med 100W+ värme är inte marknaden för denna typ av kylare.
Åtminstone inte ännu. Men de hade förhoppningar på att skala upp kylkapaciteten i framtiden.
Frågan är hur mycket de kan förbättra dem och hur lång tid det tar.

Räkna inte med några gaminglaptops med denna tekniken detta året åtminstone.

Åtminstone enligt representanten så skulle de fungera bättre ihop med dammfilter än traditionella fläktar.
Sen är det klart att väldigt dammiga och/eller skitiga miljöer är en utmaning för all typ av aktiv kylning.

Det viktigaste är ju om det ger bättre kylning än en vanlig fläkt vid samma ljudnivå. Eller om den kan kyla samma effekt vid lägre ljudnivå. Är svaret nej är det ju liksom ingen poäng.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det viktigaste är ju om det ger bättre kylning än en vanlig fläkt vid samma ljudnivå. Eller om den kan kyla samma effekt vid lägre ljudnivå. Är svaret nej är det ju liksom ingen poäng.

Även om kylning och ljudnivå är exakt samma så är vinsten en mindre behändigare kylare.
Då hänger det på priset.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är imponerande med den, är lufttrycket. Så mycket högre tryck än vanliga fläktar, vilket gör att man använda riktiga dammfilter.
Sen är jag jävligt nyfiken på hur det går när någon kommer att strappa ett gäng av dessa på ett RC plan och flyga med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Även om kylning och ljudnivå är exakt samma så är vinsten en mindre behändigare kylare.
Då hänger det på priset.

Jo, det är väl sant. Folk är ju helt galna i så tunna enheter som möjligt. Och där har dessa en fördel jämfört med en fläkt. Så visst finns det områden där de skulle lämpa sig bättre än fläktar bara designen är tålig mot damm.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är lite "sådär" att kalla detta solid state och silent. Det är membran som vibrerar. Kan man tänka sig att det är turbulensen som genererar oljudet? Jag hoppas att det inte är membranen som låter.

Jag är svagt positiv till produkten iaf.

Ljudnivån, cfm och värmetransport ser ut att hänga ihop nästan linjärt. (Källa: Frore Systems video)
En AirJet ger 0.21 cfm med 21 dBA för att transportera 5.25W
En AirJetPro ger 0.42 cfm med 24 dBA för att transportera 10.75W
Tre AirJetPro ger ??? cfm med 29 dBA för att transportera 28W
Fyra AirJet ger ??? cfm med 27 dBA för att transportera 20W

Att kalla 29 dBA för silent är lite kaxigt.

https://player.vimeo.com/video/783075094?h=b9ebf0ddea

Video hämtad från: https://www.froresystems.com/

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?