Udda problem, Inget tangentbord tycks uppfylla mina krav.

Permalänk
Medlem

Udda problem, Inget tangentbord tycks uppfylla mina krav.

Till att börja med har TRE tangentbord lagt av på ett år, varav ett nytt dyrt (sista exemplaret som fanns att köpa i Sverige...) som höll 5 månader och gick sönder pga. eget misstag med i och utkoppling av USB kontakt - trodde inte det kunde förstöra ett tangentbord, men tydligen går det.

Har just köpt ännu ett som förvisso fungerar perfekt och har allt man kan önska i funktion, men det räcker inte... letar därför efter ännu ett.

De udda kraven består i att det ska vara trådbundet och miljöklassat med inga eller låga halter av flamskyddsmedel och andra kemiska tillsatser som inte är fast bundna utan avges i form av ångor.
Dessutom ska det finnas lite fler funktioner än bara bokstäver och inga dumma dåligt placerade knappar som försvårar användningen och svensk layout, i nödfall nordisk.

Om dessa krav läggs ihop blir utbudet noll... det existerar inte ett enda tangentbord som uppfyller detta oavsett hur mycket man är beredd att betala.
Det jag har uppfyller allt utom miljökravet.

Därför har jag börjat funder på att laga de gamla istället som alla har elektronikfel av någon sort.
Men finns det någon som skulle ta på sig jobbet att fixa ett tangentbord där det inte är mekaniken som krånglar?
Normalt kastar man dem ju och köper nytt med argumentet att det blir oekonomiskt...
Ett argument helt utan relevans för mig.

Eftersom jag trots veckor av sökande hittat absolut noll och ingen information om något av detta, någonstans i hela världen (mer än meningslösa uppgifter som inte är till någon hjälp) i ren uppgivenhet kastar jag ut frågan om någon vet någonting alls om dessa underliga önskningar, som de flesta inte bryr sig ett smack... om.

Permalänk

Hur mycket misshandlar du dina tangentbord?

T.om. mina random tangentbord för 200:- har hållt i flera år utan några problem.

Brukar väl byta om det uppstår problem pga slitage men är sällan oftare än typ var 5e år.

Med andra ord beskriv lite närmre vad somär fel på dem kanske är användarvanor a som behöver förändras i första hand om du inte vill behöva byta tancentbord ofta.

För inte normalt att man sliter ut tangentbord på 5 månader.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Finns absolut sådana tangentbord Används för vissa militära syften. Bara att man inte hittar dom så lätt

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Köp begagnat om du vill slippa flamskyddsmedel. Efter ett par år har största delen av de lättflyktiga kemikalierna försvunnit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HP8200:

Därför har jag börjat funder på att laga de gamla istället som alla har elektronikfel av någon sort.
Men finns det någon som skulle ta på sig jobbet att fixa ett tangentbord där det inte är mekaniken som krånglar?
Normalt kastar man dem ju och köper nytt med argumentet att det blir oekonomiskt...

Har du inga generella elektronikreparatörer där du bor? Någon som är händig med en multimeter kan säkert ta reda på varför ett tangentbord inte fungerar om det inte är något mekaniskt fel på det.

Permalänk

Om du bygger ett eget custum keyboard då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HP8200:

Till att börja med har TRE tangentbord lagt av på ett år, varav ett nytt dyrt (sista exemplaret som fanns att köpa i Sverige...) som höll 5 månader och gick sönder pga. eget misstag med i och utkoppling av USB kontakt - trodde inte det kunde förstöra ett tangentbord, men tydligen går det.

Har just köpt ännu ett som förvisso fungerar perfekt och har allt man kan önska i funktion, men det räcker inte... letar därför efter ännu ett.

De udda kraven består i att det ska vara trådbundet och miljöklassat med inga eller låga halter av flamskyddsmedel och andra kemiska tillsatser som inte är fast bundna utan avges i form av ångor.
Dessutom ska det finnas lite fler funktioner än bara bokstäver och inga dumma dåligt placerade knappar som försvårar användningen och svensk layout, i nödfall nordisk.

Om dessa krav läggs ihop blir utbudet noll... det existerar inte ett enda tangentbord som uppfyller detta oavsett hur mycket man är beredd att betala.
Det jag har uppfyller allt utom miljökravet.

Därför har jag börjat funder på att laga de gamla istället som alla har elektronikfel av någon sort.
Men finns det någon som skulle ta på sig jobbet att fixa ett tangentbord där det inte är mekaniken som krånglar?
Normalt kastar man dem ju och köper nytt med argumentet att det blir oekonomiskt...
Ett argument helt utan relevans för mig.

Eftersom jag trots veckor av sökande hittat absolut noll och ingen information om något av detta, någonstans i hela världen (mer än meningslösa uppgifter som inte är till någon hjälp) i ren uppgivenhet kastar jag ut frågan om någon vet någonting alls om dessa underliga önskningar, som de flesta inte bryr sig ett smack... om.

Det är imponerande att ha ihjäl 3 tangentbord på ett år utan att de är utsatta för "spillolyckor"... om jag tolkar din text rätt.
När det kommer till in- och ur-koppling av tangentbord så ska de i princip inte kunna ta skada av att kopplas in eller ur när usb-portarna är aktiva, de är ju designade för den funktionen.
Något som däremot kan hända och som hänt mig några gånger är att drivrutinen för USB-enheten som blir kopplad till respektive port USB-enheten kopplats till kan bli korrupt och därmed så fungerar inte USB-enheten när man kopplar in den i den porten men fungerar oftast när man ansluter den till en annan.

Nu framgår det inte från ditt inlägg hur du hanterar dina tangentbord, om du flyttar runt dem ofta eller ej.
Jag misstänker att du kopplar det in och ut och flyttar på det relativt ofta.
OM så är fallet så har jag också en misstanke om vad som är fel på dina tangetbord och det är inte relaterat till USB-porten utan till själva kabeln.
Om du tex virar kabeln hårt tangentbordet efter att du kopplat bort det och du virar det ganska hårt så är det nästan säkert att det är kabelbrott där kabeln går in i tangetbordet.
Det är i sådant fall bara öppna upp tangentbordet, kapa kabeln utanför tangentbordet + några cm, skala ledningarna och löda fast dem på samma sätt på det lilla kretskortet som de gamla ledningar var monterade.

Är det löstagbar kabel så prova med en annan kabel du vet fungerar.

Permalänk
Medlem

Jaha...
För att svara på alltsammans så.

En sak jag själv funderade på var - " drivrutinen för USB-enheten som blir kopplad till respektive port USB-enheten kopplats till kan bli korrupt och därmed så fungerar inte USB-enheten"

Men då en annan dator sa tydligt att det var fel på tangentbordet avskrev jag den möjligheten.
Men?

Det är två äldre tangentbord och ett nytt som lagt av, ett från 2004 misstänker jag kan ha fått lite för många stötar då det åkt i golvet runt 15 gånger totalt under åren, från bara 40 cm höjd, men ändå, det väger nämligen ingenting och glider iväg hur lätt som helst om man är slarvig.

Det är dock så konstruerat att det förmodligen skulle hålla för evigt, allt är gummi och plast, man kan spola av det i vatten och tvätta med såpa om man vill, endast uppe i högra hörnet sitter ett litet kretskort, 4x6 cm stort, det är allt.
Jag funderade på kabeln, men den är extremt väl inbyggd och skyddad vid ingången i tangentbordet, jag kan inte se hur den skulle ha kunnat skadas som den är utformad.

Dock är det så att det har kommit och gått vid rörande på kabeln, innan det slocknade helt, så jag trodde att det var felet tills jag skruvade isär och såg hur det såg ut.
Så ?

"Köp begagnat om du vill slippa flamskyddsmedel. Efter ett par år har största delen av de lättflyktiga kemikalierna försvunnit."
DET var just därför jag använde det, från en gammal dator när jag sedan dess bytt till en ny två gånger.
Tittat lite på begagnat men inte fått någon klar bild av hur det ser ut med tillgången där.

Ett av de andra tangentborden är till och med äldre än det och har kanske helt enkelt blivit för gammalt, det har aldrig råkat ut för någonting, i varje fall aldrig åkt i golvet då det väger en hel del.

Det tredje är det nya då, tillverkat i Bambu rätt lyxigt, men när jag provade det i en äldre Vista dator för att se om det fungerade där kom meddelandet att det var fel på USB enheten, det får man ju inte veta i en Windows 10 som är rätt snål med diagnoser och reparationer och information,
10 säger tvärtom vid felsökning av tangentbord att det inte finns något fel, samtidigt som den vägrar acceptera tangentbordet som inte ens får ström, obegripligt.

Jag flyttar inte tangentborden men jag har för vana att sitta med tangentbordet i en vilstol och skriva med det i knät istället för på datorbordet, jag siter i genomsnitt 14 timmar per dygn och skriver, varför man gärna väljer en mer bekväm position.

Ur och isättandet av tangentbordet var en helt unik isolerad händelse som aldrig förekommit förut och inte kommer att hända igen.
Jag behövde koppla i en USB joystick och sakande tillräcklig antal USB, så jag föll för frestelsen, att fuska, men samtidig var tangentbordet nödvändigt för att styra funktioner så båda behövdes och programmet krånglade och det blev en röra...

Det är också så att jag inte sitter vid datorn, utan den står i ett rum och skärmen och tangentbordet är i ett annat rum med 6 meter långa förlängningssladdar med förstärkare och därför är antalet USB begränsat just där.

När det krånglade kopplade jag dock in det direkt i datorn men det hjälpte inte.

Nu har jag ny teknik med fler USB men jag var för otålig för att vänta på det, och trodde som sagt inte att det kunde hända något.

Vad som också kan tilläggas är att jag nu köpt ett nytt tangentbord igen det var ju nödvändigt om än inte... önskvärt, och kopplade in det i samma kabel och USB port där det förra som slutade fungera satt och det fungerade omedelbart utan problem och har inte krånglat det minsta.

Jag har funderat på att bygga ett eget men jag är osäker på kretskort och den delen, gällande flamskyddsmedel och även andra tillsatser i övriga material i komponenterna, den typen av teknisk information förekommer aldrig eftersom ingen är intresserad av sådana frågor.