Linux Foundation vill skapa eget metaversum

Permalänk
Melding Plague

Linux Foundation vill skapa eget metaversum

Medan flera företag satsat på egna stängda metaversum vill Linux Foundation gå egen väg med ett virtuellt universum som är öppet för alla.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, men varför inte! Kan knappt finna ord för hur mycket jag håller mig borta från Meta och deras tjänster, men öppet och standardiserat av en sån här industrigigant låter rimligt

Hoppas fler ansluter!

Permalänk
Medlem

Men nej. Inte mer bullshit.

Kan vi inte alla sitta med popcorn o titta på när Mark o Meta eldar upp alla sina pengar på sitt skit Metaverse?

Dom ville göra en "Ready player One" men gjorde en teletubbies.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Om vi nu prompt måste ha ett metaversum så ska det iaf vara en öppen plattform. Så även om jag inte är intresserad så är detta bra.

Permalänk
Medlem

Ska VR bli så stort som det har potential att bli inom överskådlig framtid så krävs det att det blir billigare, simplare att använda och ett stort community att kunna vända sig till vid frågor/problem.
Är detta ett steg på den vägen så gör jag tummen upp.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Härligt!
Min VR är för närvarande största orsaken att jag inte flyttat min main-PC till linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

The potential for the open Metaverse is immense

Nej. Det är ett socialt nätverk, med VR headset.
Det blir inte ett Ready Player One, det blir Facebook, i VR.

Kanske är gammal och tråkig men finns noll intresse för ett Metaverse, jag ser hellre att man lägger den energin på att konsolidera sina distros så Linux blir ett verkligt alternativ till Windows/Osx. Det är samma hype som för 3D TV apparater och vi vet hur det gick. Eller Laserdisk. Eller Betamax. Eller Lunarstorm.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nej. Det är ett socialt nätverk, med VR headset.
Det blir inte ett Ready Player One, det blir Facebook, i VR.

Kanske är gammal och tråkig men finns noll intresse för ett Metaverse, jag ser hellre att man lägger den energin på att konsolidera sina distros så Linux blir ett verkligt alternativ till Windows/Osx. Det är samma hype som för 3D TV apparater och vi vet hur det gick. Eller Laserdisk. Eller Betamax. Eller Lunarstorm.

Internet är en fluga.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Finns inte en chans att man tar på sig ett jävla headset och fjantar runt bland massa ads....... eller "support open ai/vr"-ads

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nej. Det är ett socialt nätverk, med VR headset.
Det blir inte ett Ready Player One, det blir Facebook, i VR.

Kanske är gammal och tråkig men finns noll intresse för ett Metaverse, jag ser hellre att man lägger den energin på att konsolidera sina distros så Linux blir ett verkligt alternativ till Windows/Osx. Det är samma hype som för 3D TV apparater och vi vet hur det gick. Eller Laserdisk. Eller Betamax. Eller Lunarstorm.

Konsolidera distros? Så man skall ta bort den största fördelen med Linux, dvs valfrihet? Linux är ett verkligt alternativ till Windows och OSX, det handlar bara om viljan att lära sig. Sen så tycker jag inte det finns något egenvärde i att Linux måste bli ett OS för Svenssons. Windows och OSX fungerar bra för dem redan. Om ett bredare Linux innebär att valfrihet och modularitet får stryka på foten så är det inte värt det.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Konsolidera distros? Så man skall ta bort den största fördelen med Linux, dvs valfrihet? Linux är ett verkligt alternativ till Windows och OSX, det handlar bara om viljan att lära sig. Sen så tycker jag inte det finns något egenvärde i att Linux måste bli ett OS för Svenssons. Windows och OSX fungerar bra för dem redan. Om ett bredare Linux innebär att valfrihet och modularitet får stryka på foten så är det inte värt det.

Går det inte att ha båda?
För mig låter det skitbra att ha EN Linux distro som är så nära windows vi kan komma. För oss som vill ha det.
Det hindrar inte att det finns tusen andra för dom som vill ha det.
Det är det fina med Linux.
Det krävs en jävligt användarvänlig distro för att Linux ska bli ett verkligt alternativ.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Går det inte att ha båda?
För mig låter det skitbra att ha EN Linux distro som är så nära windows vi kan komma. För oss som vill ha det.
Det hindrar inte att det finns tusen andra för dom som vill ha det.
Det är det fina med Linux.
Det krävs en jävligt användarvänlig distro för att Linux ska bli ett verkligt alternativ.

Där finns jävligt användarvänliga och stabila distros för dom som vill ha det.

Men det är lite som: Hej jag är en hyffsad hundtränare, varför lyssnar inte min katt?

Det krävs inte direkt kunskap för att komma igång, bara ett öppet sinne och viljan att bekanta sig med det. OSX är ju känt för att vara användarvänligt, men sätt en renodlad windows användare och dom kommer inte hitta så bra i början.

Windows är egentligen inte användarvänligt, folk är bara vana vid det.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Windows är egentligen inte användarvänligt, folk är bara vana vid det.

Windows XP och 7 var det. Nu känner jag mig helt lost i Windows 10/11.
Om det inte beror på att jag blivit gammal...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Konsolidera distros? Så man skall ta bort den största fördelen med Linux, dvs valfrihet? Linux är ett verkligt alternativ till Windows och OSX, det handlar bara om viljan att lära sig. Sen så tycker jag inte det finns något egenvärde i att Linux måste bli ett OS för Svenssons. Windows och OSX fungerar bra för dem redan. Om ett bredare Linux innebär att valfrihet och modularitet får stryka på foten så är det inte värt det.

Du anser att det är den största friheten, men det gör även att applikationer sällan fungerar på allt.

Och när applikationer fungerar sådär 99% av tiden så blir det frustrerande, och folk som vågar testa byter snabbt tillbaka. För att inte tala om communityt som är en bakteriepool av besserwissers som aldrig förstår något annat perspektiv "För det funkar ju för mig".

Missförstå mig rätt - jag gillar valfriheten också, men det behövs inte så mycket valfrihet. 4st konsumentdistros baserade på Debian, BSD, Arch och något mer hade räckt och gjort att man faktiskt hade kunnat plocka andelar istället för att harva bland bottenskrapet. Linux behöver bli mer mainstream för att bli bättre, något som Valve gjort bättre än LF någonsin kunnat drömma om.

Edit*
Jag pratar alltså enbart om fullfjädrade distros för PCs, ex Ubuntu, Pop, Fedora etc.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Linux behöver bli mer mainstream för att bli bättre, något som Valve gjort bättre än LF någonsin kunnat drömma om.

Vet inte om Linux kan bli "bättre än bottenskrap" alt "mainstream" dvs lite mer som Win eller macOS utan att bli lite mer som macOS och Win dvs mindre kontroll, mindre konfigurerbarhet, blind tillit till ett stort företag istället nånting lite mer öppet, lite mer tjänst istället för din egen värld.

Jag håller för övrigt helt med Rebben.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Linux behöver bli mer mainstream för att bli bättre, något som Valve gjort bättre än LF någonsin kunnat drömma om.

Det Valve har gjort är att skapa ytterligare en distribution...

(Vilket jag inte har något emot. Alls. Valfrihet. Typ.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du anser att det är den största friheten, men det gör även att applikationer sällan fungerar på allt.

Och när applikationer fungerar sådär 99% av tiden så blir det frustrerande, och folk som vågar testa byter snabbt tillbaka. För att inte tala om communityt som är en bakteriepool av besserwissers som aldrig förstår något annat perspektiv "För det funkar ju för mig".

Missförstå mig rätt - jag gillar valfriheten också, men det behövs inte så mycket valfrihet. 4st konsumentdistros baserade på Debian, BSD, Arch och något mer hade räckt och gjort att man faktiskt hade kunnat plocka andelar istället för att harva bland bottenskrapet. Linux behöver bli mer mainstream för att bli bättre, något som Valve gjort bättre än LF någonsin kunnat drömma om.

Edit*
Jag pratar alltså enbart om fullfjädrade distros för PCs, ex Ubuntu, Pop, Fedora etc.

Bara som ett förtydligande så är inte BSD ett Linux OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vet inte om Linux kan bli "bättre än bottenskrap" alt "mainstream" dvs lite mer som Win eller macOS utan att bli lite mer som macOS och Win dvs mindre kontroll, mindre konfigurerbarhet, blind tillit till ett stort företag istället nånting lite mer öppet, lite mer tjänst istället för din egen värld.

Jag håller för övrigt helt med Rebben.

Allt jag säger är att om man hade koncentrerat resurserna till ett mindre antal (ex. 4st) distros istället för att spreta så hade de kunnat bli bättre. Det betyder inte mindre kontroll eller blind tillit till ett stort företag, utan bara att fokusera resurserna som finns.

Jag vill ha ett riktigt alternativ till Windows, och trots att jag kör Linux dagligen så når det verkligen inte upp, för det är alltid något litet som ger problem, oavsett om det är applikationer som inte fungerar eller OSet som krånglar.

Skrivet av MarkSix:

Bara som ett förtydligande så är inte BSD ett Linux OS

Suck. Vi alla vet vad jag menade, oavsett om det är Linux, Unixbaserat eller byggt på apelsiner.

Men tack, det var ett bra tillägg

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

OSX är ju känt för att vara användarvänligt, men sätt en renodlad windows användare och dom kommer inte hitta så bra i början.

Mer användarvänligt innebär ju också att det blir mer av 'gör som vi tycker', 'funktioner som försvinner', 'simplifiera', osv. Vill minnas att Finder saknade en hel del saker som finns i Windows Explorer och som jag ville använda. Men nu är det ett par versioner sedan jag senast körde OSX... Och jag försöker hålla mig från Windows så mycket det går...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Allt jag säger är att om man hade koncentrerat resurserna till ett mindre antal (ex. 4st) distros istället för att spreta så hade de kunnat bli bättre.

Skall vi gör det samma med fönsterhanterare också? Bara fyra?

Här är 20.

https://www.ubuntupit.com/best-linux-window-managers-a-compre...

Personligen så valde jag i3 för en hel del år sedan. Den är inte särskilt visuell. Kanske den skall bort? Och jag skall i stället välja KWin kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Missförstå mig rätt - jag gillar valfriheten också, men det behövs inte så mycket valfrihet. 4st konsumentdistros baserade på Debian, BSD, Arch och något mer hade räckt och gjort att man faktiskt hade kunnat plocka andelar istället för att harva bland bottenskrapet.

Och vilken av dessa använder du? Om du inte använder någon av dem så bevisar du ju själv varför det inte skulle fungera.

Permalänk
Medlem

Vad mycket bättre spelen skulle bara om det bara fanns tio och alla satsade på att göra dessa bättre. Istället har vi mängder av spel med en massa buggar och det är ibland svårt att hitta folk att spela med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du anser att det är den största friheten, men det gör även att applikationer sällan fungerar på allt.

Och när applikationer fungerar sådär 99% av tiden så blir det frustrerande, och folk som vågar testa byter snabbt tillbaka. För att inte tala om communityt som är en bakteriepool av besserwissers som aldrig förstår något annat perspektiv "För det funkar ju för mig".

Missförstå mig rätt - jag gillar valfriheten också, men det behövs inte så mycket valfrihet. 4st konsumentdistros baserade på Debian, BSD, Arch och något mer hade räckt och gjort att man faktiskt hade kunnat plocka andelar istället för att harva bland bottenskrapet. Linux behöver bli mer mainstream för att bli bättre, något som Valve gjort bättre än LF någonsin kunnat drömma om.

Edit*
Jag pratar alltså enbart om fullfjädrade distros för PCs, ex Ubuntu, Pop, Fedora etc.

Så länge man håller sig till någon av de större distarna så finns det knappast några problem med att applikationer inte fungerar. Vill man köra någon mer obskyr dist är det klart den blir värre men vill man ha en sån så bör man ju veta vad man ger sig in i först.

Communityt är har blivit bättre. På ställen som level1techs eller de större reddit-grupperna är det rätt vänligt nuförtiden. Inloppet av nya Linuxanvändare har blivit rätt stort och den nya skaran bryr sig inte mycket om den gammalmodiga Linuxskäggsprestigen. De gamla gökarna blir en proportionellt mindre skara dag för dag. Jag ser inte längre Linuxskäggen som ett problem för man stöter så sällan på dem. Folk är mestadels vänliga och hjälpsamma.

Varför skall vi ha flera konsumentdistros? Det förstör ju hela grejen med att konsolidera i så fall. En distro baserad på Arch eller Fedora är att föredra då de har mycket nyare drivrutiner och snabbare uppdateringar. Ubuntu, Debian och andra stora distar är ofta mer än ett halvår efter. Men de bör hålla sig till en dist i så fall, flera kommer bara att förvirra folk.
Steam är nog de enda som har kraft och inflytande nog att skapa en sån konsumentdistro och jag tycker de är på rätt god väg.

Varför skall vi ha en BSD-distro för konsumenter? BSD är inte ens Linux, har svagt hårdvarustöd och passar bättre som applikationsplattform för tex Truenas eller pf/OpnSense eller liknande.

Skrivet av filbunke:

Personligen så valde jag i3 för en hel del år sedan. Den är inte särskilt visuell. Kanske den skall bort? Och jag skall i stället välja KWin kanske?

Gillade du i3 så kan du prova SwayWM. Waylandbaserad i3-port som totalt har gått om i3 utvecklingsmässigt. Jag har kört det som main i några år och det är helt underbart.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
AKA AudioBamse

Alltid bra tycker jag att det finns öppna alternativ, gillar inte när viss teknik är låst och bara kontrolleras av ett eller fåtal företag.

Bra att detta intiativ tas.

Nästa steg är att det utvecklas ett alternativ till ChatGPT som är open source.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Där finns jävligt användarvänliga och stabila distros för dom som vill ha det.

Men det är lite som: Hej jag är en hyffsad hundtränare, varför lyssnar inte min katt?

Det krävs inte direkt kunskap för att komma igång, bara ett öppet sinne och viljan att bekanta sig med det. OSX är ju känt för att vara användarvänligt, men sätt en renodlad windows användare och dom kommer inte hitta så bra i början.

Windows är egentligen inte användarvänligt, folk är bara vana vid det.

Jag tror en av de stora problemen i denna fråga är att alla de programmen man vill använda endast finns till Windows. T.ex. har jag länge velat gå över, men många program jag använder (Adobe CC, FL Studio & Ableton Live med alla plugins, spel i VR etc) förhindrar mig från att byta. Många har föreslår alternativ till linux, men detta kräver mycket tid och energi av användaren att lära sig nya plattformar + man har inte tillgång till gamla filer och projekt. Även många spel fungerar inte på linux (speciellt spel egna säkerhetslösningar).

Det är svårt att gå över till ett nytt operativsystem när allt detta väger in. Visst finns wine och lutris, men med det lilla jag kikat är det inte alla spel och mjukvaror som fungerar, de som fungerar kan stundvis krasha, uppdateringar kan förstöra kompabilitet och hur mycket prestanda förlorar man (även om jag läst att man ibland får bättre prestanda i vissa fall). Jag har ett nytt Nvidia grafikkort, fungerar det som det ska? (efter man hört allt negativt om nvidia och linux)

Provade köra PopOS, Ubuntu och Zorin 2019 på min laptop. Märkte att den upplevdes något mer responsiv, ibland hängde det sig några sekunder, batteritiden förkortades, problem med drivrutiner för musplatta i någon distro. Alltid upplevt att wifi't lagt av efter ett tag (timmar?) och kräver omstart för att fungera igen. Jag har ännu inte givit upp, men dessa är några av de problem jag upplevt. Vad de berott på vet jag inte, men som användare tycker jag att systemet 'bara ska fungera'.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Sötast

Nice!

En terminal i VR! Den enda Linux applikationen utan grafikbuggar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Allt jag säger är att om man hade koncentrerat resurserna till ett mindre antal (ex. 4st) distros istället för att spreta så hade de kunnat bli bättre. Det betyder inte mindre kontroll eller blind tillit till ett stort företag, utan bara att fokusera resurserna som finns.

Jag skulle säga att resurserna är koncentrerade till 2 distros i huvudsak. RedHat (inkl. Fedora) och Ubuntu. Båda kör Gnome som förvald skrivbordsmiljö så där har du också plockat bort problemen med att välja det. Gnome är ju som MacOS på steroider så det är inte så illa om man nu orkar lära sig att använda det. Sedan finns Linux Mint Cinnamon för personer som vill ha en Windowskopia i funktionalitet. Arch/Gentoo/Slackware etc. är kul om man vill leka, men om man vill ha en install-and-forget så är ovanstående det bästa.

Skrivet av SuperSverker:

Jag vill ha ett riktigt alternativ till Windows, och trots att jag kör Linux dagligen så når det verkligen inte upp, för det är alltid något litet som ger problem, oavsett om det är applikationer som inte fungerar eller OSet som krånglar.

Jag har helt omvänd uppfattning. Det som fungerar dåligt är appar som Teams och MSOffice, samt 10% av spelbiblioteket. Om man håller sig till en stabil kernel och skiter i att installera en massa extensions till Gnome så är det absurt stabilt. Startar i princip aldrig om de desktopdatorer som jag har med Linux Mint och AlmaLinux. Jag tror du har haft otur med hårdvaran.

//Skrivet på MacOS Ventura - något som motvilligt tvingat mig att ta det lugnt i jämförelse med Gnome.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Windows XP och 7 var det. Nu känner jag mig helt lost i Windows 10/11.
Om det inte beror på att jag blivit gammal...

Håller med. Win 10 o 11 är så jävla plottrigt med deras settings meny t ex. Det va så mycket lättare o fixa saker i gamla kontrollpanelen.
Nya settings menyn är helt jävla sämst. inget är logiiskt där. En grej där. en grej här borta o en anna därborta.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Jag tror du har haft otur med hårdvaran.

Ja..det är ju just detta det kommer tillbaka till tyvärr. Det är aldrig fel på operativsystemet eller upplägget "man alltid kört med", det är bara jag som har otur för det fungerar så bra för alla andra.
Man kanske blir hemmablind, jag föredrar Linux alla dagar i veckan men det är totalt oanvändbart till en 2in1 till exempel och jag verkar uppenbarligen råka ut för problem som ingen annan gör. Vilket är en del av problemet jag försöker peka på, oavsett dator eller distro så är Linux schrödingers OS - det är samtidigt mycket stabilare och snabbare, och samtidigt trögare, buggigt och fungerar sämre, och du får aldrig reda på vilket det är förrän du öppnar locket.

Menmen, vem är jag att peka på att förändring krävs, det verkar ju fungera som det ska för alla andra, annars hade det ju inte varit fast runt 2% av enheter sedan...ja, 2009.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ja..det är ju just detta det kommer tillbaka till tyvärr. Det är aldrig fel på operativsystemet eller upplägget "man alltid kört med", det är bara jag som har otur för det fungerar så bra för alla andra.
Man kanske blir hemmablind, jag föredrar Linux alla dagar i veckan men det är totalt oanvändbart till en 2in1 till exempel och jag verkar uppenbarligen råka ut för problem som ingen annan gör. Vilket är en del av problemet jag försöker peka på, oavsett dator eller distro så är Linux schrödingers OS - det är samtidigt mycket stabilare och snabbare, och samtidigt trögare, buggigt och fungerar sämre, och du får aldrig reda på vilket det är förrän du öppnar locket.

Menmen, vem är jag att peka på att förändring krävs, det verkar ju fungera som det ska för alla andra, annars hade det ju inte varit fast runt 2% av enheter sedan...ja, 2009.

2% på Desktop gissar jag? Inom IoT och server så är det knappast 2%...

Men jag gissar att det är Desktop du menar och då är väl frågan vad som är önskvärt. Så länge Valve fortsätter sin resa och så länge övrig utveckling inte stagnerar så är jag nöjd. Jag vill inte att RedHat eller Canonical får 90% av marknaden, det skulle sannolikt driva dem i Microsofts riktning. Du behöver nog något annat och det fina är att du kan välja Windows eller MacOS om det passar dig bättre och om du inte bryr dig om personlig integritet. Hade inte Windows samlat någon användardata så hade jag sannolikt aldrig kört Linux på desktop annat än kanske via WSL eller VirtualBox. Jag tycker inte övriga problem med Windows är stora nog att motivera ett byte, det är ett ok OS (som snart blir en service som du får prenumerera på).

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson