Räkna ut GAV (genomsnittligt anskaffningsvärde) vid swing-trading?

Permalänk
Medlem

Räkna ut GAV (genomsnittligt anskaffningsvärde) vid swing-trading?

Är det någon mer matematiskt bevandrad som vill hjälpa mig med följande problem. Låt säga att jag köper 3 aktier i bolag A för 80:- kronor styck (vi inkluderar courtaget för enkelhetens skull, så mitt GAV blir 80:-). Jag säljer sedan dessa 3 aktier för 120:- kronor. När priset på aktien gått ned till 100:- kronor så köper jag tillbaka aktierna och adderar ytterligare en, så nu äger jag istället 4 aktier. Hos min börsmäklare kommer mitt GAV nu bli 100:-, eftersom det var vad jag betalade per aktie vid senaste köpet.

För mig personligen blir det lite felaktigt, eftersom jag trots min kortsiktiga trading tänkt vara långsiktig ägare i aktien om man tänker ur ett längre perspektiv. Därför vill ju jag att mitt GAV hos börsmäklaren istället ska vara 85:- kr (matematiken bakom blir (0,75 x 80) + (0,25 x 100)), så när aktien längre fram fortsätter stiga så beräknas min procentuella avkastning i aktien mot GAV 85:- och inte 100:-. Det blir en mer rättvis bild till mig själv när jag vill se vad jag avkastat i aktien.

Det här är enkel matematik i exemplet ovan, men blir mer komplext om det handlar om hundratals köp & sälj fram och tillbaka i aktien. Hur gör jag för räkna ut mitt "egentliga" GAV då? Har Excel till hjälp.

Visa signatur

Citera för att jag garanterat ska hitta tillbaka.

Permalänk
Medlem

(Summa alla köp)-(Summa alla sälj)=Vad du betalt för aktierna totalt.
Både hos nordnet och avanza kan du filtrera fram detta direkt på deras hemsidor.
Dividera detta med antalet aktier du äger så borde du få vad du efterfrågar.

Exempel från nordnet:

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar ovanstående rätt:
köp 240 kr
sälj 360 kr
köp 400 kr

= 240+400-360 = 280
du äger 4 aktier: 280/4 = 70.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LÖVTRÄ:

(Summa alla köp)-(Summa alla sälj)=Vad du betalt för aktierna totalt.
Både hos nordnet och avanza kan du filtrera fram detta direkt på deras hemsidor.
Dividera detta med antalet aktier du äger så borde du få vad du efterfrågar.

Exempel från nordnet:
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av FX9:

Om jag tolkar ovanstående rätt:
köp 240 kr
sälj 360 kr
köp 400 kr

= 240+400-360 = 280
du äger 4 aktier: 280/4 = 70.

Blir det där verkligen rätt?

I mitt huvud så ska mitt GAV vara 85:- kronor. Jag har ju betalat 80:- kronor styck för 3 aktier (75% av mitt innehav), och 100:- kronor för 1 aktie (25% av mitt innehav).

Vad jag utöver detta har sålt 3 aktier för är väl helt irrelevant i sammanhanget? Det är ju mitt genomsnittliga anskaffningsvärde jag ska räkna ut, det har väl ingenting att göra med min försäljning?

Tänker jag helt fel?

Det låter helt galet i mina öron att mitt GAV skulle kunna bli 70:- kronor när alla mina aktieköp skett en bra bit över det priset.

Visa signatur

Citera för att jag garanterat ska hitta tillbaka.

Permalänk

Du har glömt bort vinsten du gick på din försäljning.

Permalänk
Medlem

GAV är 100 kr.
Du betalade 240kr för 3 aktier.
Sålde dem för 360.
Gjorde en vinst på 120kr som du förmodligen ska betala skatt på.
Och du köpte 4 nya aktier för 100kr st.
Din nuvarande investering har ett anskaffningsvärde på 400kr.

Du frågade om just GAV, finns andra sätt att räkna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma Zed:

Blir det där verkligen rätt?

I mitt huvud så ska mitt GAV vara 85:- kronor. Jag har ju betalat 80:- kronor styck för 3 aktier (75% av mitt innehav), och 100:- kronor för 1 aktie (25% av mitt innehav).

Vad jag utöver detta har sålt 3 aktier för är väl helt irrelevant i sammanhanget? Det är ju mitt genomsnittliga anskaffningsvärde jag ska räkna ut, det har väl ingenting att göra med min försäljning?

Tänker jag helt fel?

Det låter helt galet i mina öron att mitt GAV skulle kunna bli 70:- kronor när alla mina aktieköp skett en bra bit över det priset.

Svårt att säga vad som är rätt och fel här, det kan bara du avgöra.
Men du ville ha siffran för att hjälpa dig att hålla koll på vad du avkastat i aktien och om du har köpt och sålt om vartannat och förhoppningsvis gjort vinst på dessa affärer så behöver du ta hänsyn till detta.
Om man räknar så som jag gjort så skulle jag säga att det ger dig en bättre bild av avkastningen du gjort i aktien än din uträkning eftersom min tar hänsyn till de vinster/förluster som du gjort när du handlat aktien fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem

Du ska se det som två försäljningstillfällen. Då du sålde alla vid första försäljningstillfället så har du förbrukat hela anskaffningsvärdet 80 kr per aktie vid denna försäljningen. När du köper 4 nya från att tidigare inte ägt någon vid detta tillfälle så har du påbörjat en ny affär där den tidigare affären inte påverkar det nya anskaffningsvärdet.

Affär nummer 1: Du har gjort en vinst på 360 kr - 240 kr = 120 kr vinst som du får skatta på. Efter försäljningen äger du ingen aktie och har 0 kr i anskaffningsvärde kvar att utnyttja.

Affär nummer 2: Du har köpt 4 nya aktier för 100 kr styck, totalt anskaffningsvärde 400 kr delat på 4 aktier, alltså 100 kr per aktie du ska ha koll på till nästa försäljning som ännu inte har ägt rum. Blir ingen skatt på detta förrän du sålt dem med vinst.

Man räknar alltså kontinuerligt ut genomsnittlig köpsumma på det som man för tillfället äger. Syftet är att veta hur mycket man betalt i genomsnitt för det antal som man sedan säljer vid just detta tillfälle. Vid affär 1 80 kr. Vid affär två (i framtiden) 100 kr.

Kanske hade varit ett intressantare räkneexempel om du bara hade sålt 2 stycken vid första försäljningen och sedan köpt 3 nya:
1: Anskaffningsvärde per aktie 80 kr. Efter affären har du en aktie kvar med totalt anskaffningsvärde 80 kr.
2: Du köper 3 nya för 100 kr per aktie och har nu 4 aktier med totalt anskaffningsvärde 380 kr, 380/4 = 95 kr per aktie.