Permalänk
Medlem

Subwoofer brum

Tänkte höra om någon har en idé vad jag har för fel.
Jag har en aktiv subwoofer med auto on/off. Subwoofern stänger inte av sig efter 5 minuter som den ska.
Istället brummar det till och högtalaren står kvar i aktivt läge. Recievern står i standbyläge och inga ljudsignaler är aktiva.
Vad är det som orsakar detta?

Permalänk
Medlem

Jordfel eller elektriska fält är absolut vanligast. Brummet minskade för mig när jag skaffade en skärmad kabel till subben och kopplade skärmen på förstärkaren men inte på subbens sida.

Du kan även testa den enkla att vända på stickproppen, kan ha tur att det är så enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Jordfel eller elektriska fält är absolut vanligast. Brummet minskade för mig när jag skaffade en skärmad kabel till subben och kopplade skärmen på förstärkaren men inte på subbens sida.

Du kan även testa den enkla att vända på stickproppen, kan ha tur att det är så enkelt

Subwoofern är tyst och det är bara när den försöker gå ned i standbyläge var 5:e minut som det brummar till högt och tydligt. Super irriterande. Spelar ingen roll om signal kabeln sitter i eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NicSahl:

Subwoofern är tyst och det är bara när den försöker gå ned i standbyläge var 5:e minut som det brummar till högt och tydligt. Super irriterande. Spelar ingen roll om signal kabeln sitter i eller ej.

Så 5 minuter efter du stängt av förstärkaren börjar den brumma kraftigt och "vaknar" i ytterligare 5 minuter? Fortsätter den så här vidare?
Är den ny eller har du haft den länge och detta beteende har kommit krypande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Så 5 minuter efter du stängt av förstärkaren börjar den brumma kraftigt och "vaknar" i ytterligare 5 minuter? Fortsätter den så här vidare?
Är den ny eller har du haft den länge och detta beteende har kommit krypande?

Ja, den ska gå ned i standbyläge efter 5 minuter. Jag håller på att bygga om mitt bio rum, men subwoofer låtar bra så jag hoppas jag slipper byta den. Vet inte när det började för barnen har haft rummet några år. Känns som det blir något "överslag" när den försöker stänga ned och får istället en impuls och stannar på? Håller på så varje 5:e minut.

Permalänk
Medlem

Vilket märke/modell är det på högtalaren? När/var fungerade det senaste?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av NicSahl:

Ja, den ska gå ned i standbyläge efter 5 minuter. Jag håller på att bygga om mitt bio rum, men subwoofer låtar bra så jag hoppas jag slipper byta den. Vet inte när det började för barnen har haft rummet några år. Känns som det blir något "överslag" när den försöker stänga ned och får istället en impuls och stannar på? Håller på så varje 5:e minut.

Skriv gärna ned exakt vad du redan testat för felsökning.
Testa även att stänga av och kortsluta ingången mot jord (Om du kör RCA kortslut både vänster och höger kanal). Borde inte skada subben eftersom det är en input.

Är det ett brum eller pop?

De mesta audio elektronik kör positiv och negativ matning så kan bli gott om skumma effekter vid nedstängning om matningen hamnar i obalans. Trötta kondingar?

För att göra det enkelt. Sätt subben i always on och sen skaffa en master/slave grendosa som startar subben när förstärkaren är igång. Kör så hemma för att garanterat slippa risk för trubbel med brum och som bonus marginellt minskad risk för skada på subben vid åska med betoning på marginellt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Vilket märke/modell är det på högtalaren? När/var fungerade det senaste?

Det är en Mordaunt Short MS907W

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Skriv gärna ned exakt vad du redan testat för felsökning.
Testa även att stänga av och kortsluta ingången mot jord (Om du kör RCA kortslut både vänster och höger kanal). Borde inte skada subben eftersom det är en input.

Är det ett brum eller pop?

De mesta audio elektronik kör positiv och negativ matning så kan bli gott om skumma effekter vid nedstängning om matningen hamnar i obalans. Trötta kondingar?

För att göra det enkelt. Sätt subben i always on och sen skaffa en master/slave grendosa som startar subben när förstärkaren är igång. Kör så hemma för att garanterat slippa risk för trubbel med brum och som bonus marginellt minskad risk för skada på subben vid åska med betoning på marginellt...

Jag har provat både med signalkabel i och utan. Jag har provat i ett annat rum utan signalkabel och även vänt kontakten i uttaget.
Det är nog mer av et ganska högt pop ljud var femte minut när det försöker stänga av sig.
Vet inte hur jag ska kortsluta. Vad behövs?
Master/slave grendosa låter som en bra idé! Hur får en Masterslave grendosa signal att starta när förstärkaren är igång? Har du tips på någon ok?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NicSahl:

Jag har provat både med signalkabel i och utan. Jag har provat i ett annat rum utan signalkabel och även vänt kontakten i uttaget.
Det är nog mer av et ganska högt pop ljud var femte minut när det försöker stänga av sig.
Vet inte hur jag ska kortsluta. Vad behövs?
Master/slave grendosa låter som en bra idé! Hur får en Masterslave grendosa signal att starta när förstärkaren är igång? Har du tips på någon ok?

Men har du provat att bara prova med en kortsluten ingång, om den då inte går i standby är det fel på nått i elektroniken i suben, att bara dra ut signalkabeln ger inget säkert svar på det för en öppen ingång kan plocka upp signaler så ingången måste kopplas mot jord (kortslutas)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av NicSahl:

Vet inte hur jag ska kortsluta. Vad behövs?

typ en avklippt och skalad rca kabel där du tvinnat ihop bägge polerna i varje kontakt bör fungera

räcker med ett billigt lakrissnöre från typ biltema för det.

https://www.biltema.se/kontor---teknik/ljud/ljudkablar/rca-ka...

bara klipp å skala av kablarna som kommer ur varje rca kontakt och lägg ihop dem. ev kan du behöva elda av lacken från ledarna med en tändare för att de ska få kontakt.

annars ett böjt metallgem mellan hålet i rca kontakten till utsidan på kontakten på varje kontakt.

eller bara en random kabelsnutt skulle också funka. finns många sätt att flå katten på

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan gå att kortsluta med kabeln om kabeln inte är jättelång och/eller dåligt skärmad kan man kortsluta i rcakontakten utan att kabeln ändå riskerar att plocka in brum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat kortsluta subben med exakt samma resultat. Antar att det är fel/glapp i elektroniken.
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NicSahl:

Jag har provat både med signalkabel i och utan. Jag har provat i ett annat rum utan signalkabel och även vänt kontakten i uttaget.
Det är nog mer av et ganska högt pop ljud var femte minut när det försöker stänga av sig.
Vet inte hur jag ska kortsluta. Vad behövs?
Master/slave grendosa låter som en bra idé! Hur får en Masterslave grendosa signal att starta när förstärkaren är igång? Har du tips på någon ok?

Samma problem med kortis enligt mrqaffes förslag så är det djupare felsökning i elektroniken som krävs, se det som en hobby

Jag köpte en master/slave grendosa från kjell, finns i olika kombinationer. Den mäter effekten på masteruttaget så fungerar dåligt på produkter som drar mycket i standby eller lite när dom är igång (finns en justerskruv på min som jag inte använt). Ska inte vara något hinder med en normal förstärkare/tv eller liknande som master.

Brennenstuhl Grenuttag
https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/stromkabl...