Permalänk
Medlem

Dator för runt 25-30k

Dags att uppgradera min dator. Siktar på en i stort sett helt ny build då det enda jag kommer potentiellt spara (om de som svarar på detta anser att det fungerar) är min PSU (750W)

Har redan köpt det nya 4070 ti kortet som jag hittade för ett bra pris. Behöver hjälp med att bygga ett system runt detta, kommer framförallt användas till spel men möjligt att jag kommer börja streama innom kort så bra om det finns möjlighet för bra prestanda för det.

Har en 240hz monitor som jag gjärna vill få ut kraft av, spelar inga super tunga spel men vill ha något som kommer hålla ett långt tag, tror Overwatch 2 är det mäst kravande spelet.

Har inga problem att gå upp till 30 000kr om det ger mig än bättre uppdatering, har aldrig haft liquid cooling till CPU innan men kan tänka mig att tackla det om det finna bra anledningar för det

Rekkomendationer uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dynnamo:

Dags att uppgradera min dator. Siktar på en i stort sett helt ny build då det enda jag kommer potentiellt spara (om de som svarar på detta anser att det fungerar) är min PSU (750W)

Har redan köpt det nya 4070 ti kortet som jag hittade för ett bra pris. Behöver hjälp med att bygga ett system runt detta, kommer framförallt användas till spel men möjligt att jag kommer börja streama innom kort så bra om det finns möjlighet för bra prestanda för det.

Har en 240hz monitor som jag gjärna vill få ut kraft av, spelar inga super tunga spel men vill ha något som kommer hålla ett långt tag, tror Overwatch 2 är det mäst kravande spelet.

Har inga problem att gå upp till 30 000kr om det ger mig än bättre uppdatering, har aldrig haft liquid cooling till CPU innan men kan tänka mig att tackla det om det finna bra anledningar för det

Rekkomendationer uppskattas.

Detta kanske är något

https://www.inet.se/kundvagn/visa/x04PAc6pT-V80yFLlcZxHf6qjro/namnlos

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, gillar det lilla jag förstår samt föredrar att se en vanlig fläkt istället för watercooled. Om jag skall vara lite dum å köpa en i9 istället för i7 an som du rekkomenderade, kommer det betyda att jag behöver byta ut något?

Osäker på om jag vill overkilla med i9 men möjligt att jag gör det då jag vanligtvis använder samma dator i över 5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dynnamo:

Tack för hjälpen, gillar det lilla jag förstår samt föredrar att se en vanlig fläkt istället för watercooled. Om jag skall vara lite dum å köpa en i9 istället för i7 an som du rekkomenderade, kommer det betyda att jag behöver byta ut något?

Osäker på om jag vill overkilla med i9 men möjligt att jag gör det då jag vanligtvis använder samma dator i över 5 år.

Tror inte i9 hänger med så mycket längre än i7, de har ju lika många starka kärnor.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att en i5 13600k räcker hela vägen. Med en Asus Strix Z690-F OCH 32GB DDR landar uppgraderingspaketet på 10000kr. Vattenkylning rekommenderar jag då en Arctic Liquid Freezer II 240 eller 280 är billigt, svalare än alla luftkylare och knäpptyst. 13th gen Intel går varmare än tidigare.
Det jag rekommenderar är det jag byggde precis till en 240HZ gaming rig som kommer att lira främst R6 Siege, Halo Infinite och Valorant.
Kolla den videon. i5an står sig väldigt bra mot de andra, särkilt om man fokuserar på 1% och 0,1% min FPS.

https://www.youtube.com/watch?v=-KbNz8966-I

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dynnamo:

Tack för hjälpen, gillar det lilla jag förstår samt föredrar att se en vanlig fläkt istället för watercooled. Om jag skall vara lite dum å köpa en i9 istället för i7 an som du rekkomenderade, kommer det betyda att jag behöver byta ut något?

Osäker på om jag vill overkilla med i9 men möjligt att jag gör det då jag vanligtvis använder samma dator i över 5 år.

Nää inte värt pengarna i detta fall skulle jag säga.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av dynnamo:

Dags att uppgradera min dator. Siktar på en i stort sett helt ny build då det enda jag kommer potentiellt spara (om de som svarar på detta anser att det fungerar) är min PSU (750W)

Har redan köpt det nya 4070 ti kortet som jag hittade för ett bra pris. Behöver hjälp med att bygga ett system runt detta, kommer framförallt användas till spel men möjligt att jag kommer börja streama innom kort så bra om det finns möjlighet för bra prestanda för det.

Har en 240hz monitor som jag gjärna vill få ut kraft av, spelar inga super tunga spel men vill ha något som kommer hålla ett långt tag, tror Overwatch 2 är det mäst kravande spelet.

Har inga problem att gå upp till 30 000kr om det ger mig än bättre uppdatering, har aldrig haft liquid cooling till CPU innan men kan tänka mig att tackla det om det finna bra anledningar för det

Rekkomendationer uppskattas.

Bef nätagg.

Välj en processor med iGPU, är det en Intel kan du dessutom använda den till encode så inte GPUn belastas när du streamar.

iGPU
Permalänk
Medlem

Nästan dubbelt så dyrt som mitt bygge och inte mycket snabbare. Känns som mycket pengar i sjön tycker jag.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Nästan dubbelt så dyrt som mitt bygge och inte mycket snabbare. Känns som mycket pengar i sjön tycker jag.

OK, om planen var att streama, varför inte ta en CPU med iGPU för att sköta encode av streamen?

Håller med om att det inte skiljer så mycket i prestanda men trist om din build inte räcker för något TS vill göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dynnamo:

Tack för hjälpen, gillar det lilla jag förstår samt föredrar att se en vanlig fläkt istället för watercooled. Om jag skall vara lite dum å köpa en i9 istället för i7 an som du rekkomenderade, kommer det betyda att jag behöver byta ut något?

Osäker på om jag vill overkilla med i9 men möjligt att jag gör det då jag vanligtvis använder samma dator i över 5 år.

Tyvärr så räcker inte en luftkylare om man vill ha ut max ur en 13th gen Intel.

Permalänk
Medlem

Du tror inte det blir problem med thermal throttling?

Permalänk
Medlem

Jag skulle själv inte köpa någon billigare moderkort att sätta ihop med en i9. VRM på Asus Prime och AsRock budget variant knappt duger till en i5 13600k.
Dessutom vill man försöka undervolta går det inte att göra på b660 och b760 chipset utan rejäl prestanda förlust (med undantag för MSI kort som har en light load alternativ som enligt forum funkar bra).
Jag hade en B chipset Strix och det var katastrof oavsett metod (fixed v.core och loadline Calibratiok, negativ offset, IA AC load line, power limits..).
Med en Z chipset och samma CPU kan jag sätta -100mv offset med stock prestanda och max core temp på 68 med en 240 AIO.
Om du vill undervolta eller undervolta + OC borde du hålla dig borta från B chipset.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

En 139000K/S är en CPU de flesta bör undvika då den drar så otroligt mycket mer effekt och utvecklar mycket värme om den ska användas fullt ut. För en streamer räcker en i5a väl och i7an är definitivt det högsta jag hade rekommenderat.

I9an kräver därtill den bästa kylningen. 360/420 AIO är ett minimum helt klart. En i7 klarar sig nog rätt bra på en 240/280.

Tycker @Ronz bygge ser bra ut. Byt till en AIO som du ville ha och det är perfekt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

En 139000K/S är en CPU de flesta bör undvika då den drar så otroligt mycket mer effekt och utvecklar mycket värme om den ska användas fullt ut. För en streamer räcker en i5a väl och i7an är definitivt det högsta jag hade rekommenderat.

I9an kräver därtill den bästa kylningen. 360/420 AIO är ett minimum helt klart. En i7 klarar sig nog rätt bra på en 240/280.

Tycker @Ronz bygge ser bra ut. Byt till en AIO som du ville ha och det är perfekt.

Tack för tipset, har du någon bra AIO i tanken som passar i Fractal Design Focus 2?

Behöver jag då extra fläkten från Ronz build som jag antar kommer sitta som en ut fläkt på baksidan. Eftersom jag inte har haft liquid cooling innan vet jag inte mycket om det. Är det något jag behöver tänka på efter installationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dynnamo:

Tack för tipset, har du någon bra AIO i tanken som passar i Fractal Design Focus 2?

Behöver jag då extra fläkten från Ronz build som jag antar kommer sitta som en ut fläkt på baksidan. Eftersom jag inte har haft liquid cooling innan vet jag inte mycket om det. Är det något jag behöver tänka på efter installationen?

Ingen expert alls på AIOs men jag kör personligen med en EK 240 AIO där fläktarna byttes ut mot Phanteks T30, blev en grym combo.

Denna kanske: https://www.inet.se/produkt/5322982/arctic-liquid-freezer-ii-...

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Inaktiv

Ska man bara spela så räcker garanterat en luftkylare utan problem. Jag hade då gått för Noctuas NH-U12A eller NH-D15 men Dark rock kylaren fungerar också även om den känns billig och är ett helvete att montera jämfört med alla Noctuas kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Ska man bara spela så räcker garanterat en luftkylare utan problem. Jag hade då gått för Noctuas NH-U12A eller NH-D15 men Dark rock kylaren fungerar också även om den känns billig och är ett helvete att montera jämfört med alla Noctuas kylare.

Lufkylare räcker om man tycker att det är ok med 90+ grader i stresstest/tyngre CPU load samt inte vill OC eller ha kraftigare CPU än en i5.

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i5-13600k/23.ht...

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Bef nätagg.
https://komponentkoll.se/bild/TRtQy.png

Välj en processor med iGPU, är det en Intel kan du dessutom använda den till encode så inte GPUn belastas när du streamar.

Ryms en 420 mm radiator i Meshify 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Ryms en 420 mm radiator i Meshify 2?

420 passar i toppen endast, men det verkar vara väldigt tight. Lägger in en länk som jag hittade med ett bygge som använder Arctic LF II 420.
https://forums.overclockers.co.uk/threads/compatibility-psa-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Ryms en 420 mm radiator i Meshify 2?

Enligt Inet i toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

420 passar i toppen endast, men det verkar vara väldigt tight. Lägger in en länk som jag hittade med ett bygge som använder Arctic LF II 420.
https://forums.overclockers.co.uk/threads/compatibility-psa-f...

Japp, han verkar ha fått in det men trångt ser det ut att vara (och han bekräftar ju det själv). Själv har jag en Liquid Freezer 2 280 mm i ett FD Define 2 och med mitt RAM (Crucial Ballistix 2x16 GB) och mobo (MSI MPG B550 Gaming Carbon WIFI AM4 ATX) så fick inte AIOn rum i toppen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VinceAkStyle:

Lufkylare räcker om man tycker att det är ok med 90+ grader i stresstest/tyngre CPU load samt inte vill OC eller ha kraftigare CPU än en i5.

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i5-13600k/23.ht...

Givetvis är 90C okej i stresstest. Enligt din länk fungerar alla intel CPUer bra med NH 14 i spel även om 13900k börjar närma sig problemområdet