Sverige saknar 25 000 spelutvecklare

Permalänk
Medlem

Till vilket pris

Har själv jobbat inom spelindustrin och startat en studio tidigt 2000-tal. Kul visst, men otroligt mycket jobb och inte mycket till hjälp av förläggare förrän du har ett klart spel. Sen att jobba som spelutvecklare åt "vanliga" bolag är generellt låga löner och övertid i drivor.

Så ja, det många skriver stämmer. En bekant som jobbade på Blizzard slutade ganska snabbt när han upptäckte att företaget mer eller mindre ansåg att de anställda skulla vara tacksamma för att få jobba på ett sånt känt ställe. De var deras skyldighet att jobba övertid konstant och inte ställa så mycket krav.

Att vara spelutvecklare är över-hypat och glorifierat. Om industrin skriker efter kompetens får dom börja erbjuda bättre förhållanden och löner. Som 40+ skulle jag aldrig återvända. Fin-tech är mycket mer givande ...

Permalänk
Medlem

Har babblat om detta i flera år, vi har helt enkelt för många som inte tar långa vägen genom utbildning och examen. Gäller inte bara spelutvecklare, gäller data/it allmänt, programmerare, säkerhetsfolk, och så vidare.

Men, det är lite självförvållat för vi har över tid skapat så jefla många olika yrkesroller och kompetensnischer att det är svårt som attan att hitta rätt utbildningsväg. Eller vad man vill utbilda sig till. Kolla bara Udemy. Det är en utbildningsportal. Jag kan inte bedöma hur seriös den är, men jag behöver plugga nätverk/säkerhet. Antalet kurser för de kategorierna är hopplöst många: https://www.udemy.com/courses/it-and-software/network-and-sec...
Visst de har en intern ranking, men även i dennas olika kategorier är det tusentals.

Visa signatur
Permalänk

"dåligt betalt" Ja om man förväntar sig att kliva in på 50.000/mån 1:a dagen ja. Tveksamt att någon studio skulle kasta upp mer än 35k som ingångslön innan dom vet vad du egentligen går för. Är du duktig & har bra referenser ligger du kanske på max 60k.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

22-24 tusen kronor som ingångslön efter (kan vara) 5års utbildning... Vem kunde ana att unga och ambitiösa spelutvecklare skulle inte nappa på ett sådant erbjudande...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Handlar minst lika mycket om att företag inte vill betala för kompetens. Finns det ingen som vill jobba för svältlön heter det istället "personalbrist"

Har ingen som helst sympati för stora företag som gnäller mer än dina så kallade "soffpotatisar". Företag gnäller när vinsten går ner från 200% till 195%.

Nej det är sant det ska man inte göra, men det finns andra jobb att välja på, ingen behöver sitta arbetslös.
Det är otroligt personalbrist överallt. Jag skrev som sagt även jobb som inte kräver hög kompetens.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

"dåligt betalt" Ja om man förväntar sig att kliva in på 50.000/mån 1:a dagen ja. Tveksamt att någon studio skulle kasta upp mer än 35k som ingångslön innan dom vet vad du egentligen går för. Är du duktig & har bra referenser ligger du kanske på max 60k.

Tror inte någon ny inom programmering förväntar sig 50.000 i månaden dag ett, men jag tror det flesta förväntar sig högre lön än en "simpel" lastbilschaufför, betald övertid och dräglig tillvaro i största allmänhet.

Men precis som inom lastbilsbranschen, så innebär attraktiva jobb att anställda går med på fullständigt vansinniga villkor för att få jobben.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det är sant det ska man inte göra, men det finns andra jobb att välja på, ingen behöver sitta arbetslös.
Det är otroligt personalbrist överallt. Jag skrev som sagt även jobb som inte kräver hög kompetens.

Jo jag vet. Problemet är att en stor del av dom jobben har en lön som inte ens täcker normala levnadskostnader, trots att det ofta handlar om jobb som, lets be real, varken du eller jag skulle vilja jobba med rent fysiskt eller psykiskt.

Permalänk
Medlem

Vem vill inte lägga sitt yrkesverksamma liv på att generera spelberoende som man sedan kan suga pengar ur? Låter ju som en framtid att drömma om för unga människor.

Jag har varit verksam i andra branscher där sådana här utspel gjorts. Man vill helt enkelt ha fler människor att välja på, till lägre kostnad. Men det uppmuntrar inte precis unga att utbilda sig inom området, det är inte svårt att förstå att det antagligen finns skäl till att företag i en bransch inte kan värva som de skulle önska. Och att om de kunde det, skulle det definitivt inte vara i arbetstagarens intresse att det är mängder av desperata sökande per tjänst.

Permalänk
Medlem

Inte spelbranchen men tro jag berör ett allmänt problem. Artikel från idag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gELqWJ/anstallda-pa-espr...

Permalänk
Medlem

Att spelbolagen har svårt att anställa är inte så konstigt med tanke på att lönen är helt absurt låg och förmåner obefintliga mot vad andra branscher som söker samma kompetens betalar..

När jag tog examen 2019 i lund erbjöd stora spelstudios som exempelvis massive och Ubisoft i Malmö folk som studerat till civilingenjör 20-25 i lön och ingen extra lön för arbetad övertid samt 25 dagars semester. Samtidigt erbjöd stora industri bolag som Tetra Pak, Alfa Laval, Axis, Volvo mm. Folk med helt identisk bakgrund 35-40 i ingångslön, 35 dagars semester, 100h komptid om året och vid övertid 3 gånger lönen + dubbla tiden i kompledighet samt diverse andra förmåner..

Man behöver inte vara ett geni för att förstå varför folk valde att börja jobba hos industri bolagen istället för spelbolagen när skillnaden är så enorm

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Är utvecklare o så trött på höra hur de är brist på utvecklare.

Nej ert medelmåttiga företag som knappt kan betala 45k i lön kommer inte hitta de duktiga seniora utvecklarna. De driver redan eget eller jobbar på provionsbaserade konsultbolag.

De är fan borderline kriminellt hur de stora konsultbolagen drar in ungefär 1.7-2 miljoner om året på en konsult men lönekostnader ligger runt 7-800k dvs runt 45-55k i månaden.

De har enorma marginaler på en.

Så nej, det är ingen brist. Ni kan bara inte betala ut ens i närheten den lönen en utvecklare faktiskt fakturerar.

Vilken jävla lön ändå, 45-55 papp!
Nu känner inte jag till utbildnings eller kompetensnivån hos en medelgod senior utvecklare men 45k kan väl ändå inte ses som en dålig lön, eller? Om marginalen för konsultföretaget är avsevärt högre kan man givetvis diskutera det hela men ändå.

Jag har 3,5 års högskolestudier och min fru nästan 5. Ingen av oss tjänar i närheten av 45 papp. Vi är verksamma i helt andra branscher ska tilläggas.

Blev nyfiken iom att du tycker 45-55k är alldeles för lite, så vad anses vara en bra lön för dem?

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av to55e:

Har själv jobbat inom spelindustrin och startat en studio tidigt 2000-tal. Kul visst, men otroligt mycket jobb och inte mycket till hjälp av förläggare förrän du har ett klart spel. Sen att jobba som spelutvecklare åt "vanliga" bolag är generellt låga löner och övertid i drivor.

Så ja, det många skriver stämmer. En bekant som jobbade på Blizzard slutade ganska snabbt när han upptäckte att företaget mer eller mindre ansåg att de anställda skulla vara tacksamma för att få jobba på ett sånt känt ställe. De var deras skyldighet att jobba övertid konstant och inte ställa så mycket krav.

Att vara spelutvecklare är över-hypat och glorifierat. Om industrin skriker efter kompetens får dom börja erbjuda bättre förhållanden och löner. Som 40+ skulle jag aldrig återvända. Fin-tech är mycket mer givande ...

Jag känner 3 personer som varit i spelbranschen.
Bara en är kvar, han är någon rätt hög chef. Allas utsagor är precis som du skriver. Dom två som slutade fick betydligt bättre lön och villkor genom att börja programmera åt ett "vanligt" bolag. Han som numera är chef säger att "han aldrig hade stannat om ha inte lyckats slå sig upp till chefslagret".

--------

Gällande detta med "brist" så är jag fundersam. Jag tycker man konstant med jämna mellanrum läser "rapporter" och "varningar" om brist på folk.
Samtidigt pratar jag med "hur många som helst" i branschen (IT & hårdvara) som är leds på sina jobb och vill vidare, men inte hittar något att söka.

Jag skulle säga såhär: Det är brist inom mängd-roller som nästan ingen vill sitta på i ett helt arbetsliv, där har vi problemet. Antingen får man ändra på folks föväntningar eller så får man börja erbjuda bättre villkor.

Jag känner _MÄNGDER_ av riktigt grymma "tekniker/ingenjörer" som växlat över till nån random 3-akronym-tjänst för att komma vidare i lön och karriärstege.

Skrivet av liten_lemmel:

Vilken jävla lön ändå, 45-55 papp!
Nu känner inte jag till utbildnings eller kompetensnivån hos en medelgod senior utvecklare men 45k kan väl ändå inte ses som en dålig lön, eller? Om marginalen för konsultföretaget är avsevärt högre kan man givetvis diskutera det hela men ändå.

Jag har 3,5 års högskolestudier och min fru nästan 5. Ingen av oss tjänar i närheten av 45 papp. Vi är verksamma i helt andra branscher ska tilläggas.

Blev nyfiken iom att du tycker 45-55k är alldeles för lite, så vad anses vara en bra lön för dem?

Mitt jobb har satt ett tak på 60k vid rekryteringar och vi lyckas inte anställa
Jag själv skulle inte flytta på mig under 75.

Precis som @Cameltotem skriver så tjänar duktiga seniorer redan så pass bra att det inte är värt att flytta på sig för en tusenlapp hit eller dit.
Även egenkonsulterna har tamejfasen exploderat, detta pga bristen av duktigt folk. Tillslut tvingas företagen konsulta in, och det utnyttjar folk. Varför gå för 40-60k/mån när du kan starta eget och mer eller mindre "garanterat" ha jobb, samtidigt som du fakturerar 170-200k/mån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag känner 3 personer som varit i spelbranschen.
Bara en är kvar, han är någon rätt hög chef. Allas utsagor är precis som du skriver. Dom två som slutade fick betydligt bättre lön och villkor genom att börja programmera åt ett "vanligt" bolag. Han som numera är chef säger att "han aldrig hade stannat om ha inte lyckats slå sig upp till chefslagret".

--------

Gällande detta med "brist" så är jag fundersam. Jag tycker man konstant med jämna mellanrum läser "rapporter" och "varningar" om brist på folk.
Samtidigt pratar jag med "hur många som helst" i branschen (IT & hårdvara) som är leds på sina jobb och vill vidare, men inte hittar något att söka.

Jag skulle säga såhär: Det är brist inom mängd-roller som nästan ingen vill sitta på i ett helt arbetsliv, där har vi problemet. Antingen får man ändra på folks föväntningar eller så får man börja erbjuda bättre villkor.

Jag känner _MÄNGDER_ av riktigt grymma "tekniker/ingenjörer" som växlat över till nån random 3-akronym-tjänst för att komma vidare i lön och karriärstege.

Mitt jobb har satt ett tak på 60k vid rekryteringar och vi lyckas inte anställa
Jag själv skulle inte flytta på mig under 75.

Precis som @Cameltotem skriver så tjänar duktiga seniorer redan så pass bra att det inte är värt att flytta på sig för en tusenlapp hit eller dit.
Även egenkonsulterna har tamejfasen exploderat, detta pga bristen av duktigt folk. Tillslut tvingas företagen konsulta in, och det utnyttjar folk. Varför gå för 40-60k/mån när du kan starta eget och mer eller mindre "garanterat" ha jobb, samtidigt som du fakturerar 170-200k/mån?

Tror dock att konsult kostnader blir plus minus noll för ett företag då konsulten står för alla extrakostnader som arbetsgivaravgift etc. Ibland känns det som att företag anlitar konsulter för att dom själva inte har kompetensen och/eller orken att rekrytera själva. Gud ska veta att chefer inte ska jobba för sin lön i samma utsträckning som anställda.

På mitt förra jobb betalade företaget så dåligt att dom till slut anställde utlänningar (Baltstater etc) som inte ens kunde prata förståligt engelska än mindre svenska. Så långt var detta företag villiga att gå för att slippa betala en vettig lön. Och nu snackar vi normal löner runt 30-35 000 för kompetent hantverk. Går inte ens in på nivån av "kompetens" dessa arbetare besitter 9/10.

Det roliga var att även detta företag ylade om att dom inte hittade kompetent folk. Rena skämtet faktiskt.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

När jag såg rubriken övervägde jag att dra det otroligt roliga skämtet "Och var har dom tagit vägen?" men jag avstår från detta.

Permalänk
Skrivet av friArsenik:

22-24 tusen kronor som ingångslön efter (kan vara) 5års utbildning... Vem kunde ana att unga och ambitiösa spelutvecklare skulle inte nappa på ett sådant erbjudande...?

Är det så lite?
Som vanlig jävla lastbilschaufför får jag ju fan 29k före skatt, utan premiekompen inräknad...

Permalänk
Medlem

Känner flera som arbetat inom spelbranchen, dom som lyckats lämna beskriver att dom har mer än dubbla lönen och arbetar knappt något mot vad dom gjorde innan.
Har tidigare kollegor som tagit sig till King, dom verkar ha ok löner, men var nog inte pusselspel till mobiler när dom tänkte sig spelutveckling. LOL

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Är det så lite?
Som vanlig jävla lastbilschaufför får jag ju fan 29k före skatt, utan premiekompen inräknad...

Och du får dessutom övertidsersättning och OB. Och studieskulderna brukar ligga kring 0 kronor

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Det är som Sverige i övrigt, det saknas personal och kompetens inom flera brancher.
Helt otroligt att brancher som inte ens kräver speciellr hög kompetens saknar folk.
Samtidigt sitter massvis med folk som bor i sverige på sina arslen outbildade och arbetslösa.
"Finns inga jobb", det är årtiondets floskel.

Nja, det finns jobb, men inte alltid möjlighet att flytta till dem. Ekonomin är inte heller byggd får låg arbetslöshet och en del av de styrande vill inte heller att folk omutbildar sig senare i livet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Skitsnack, det finns inga 25k jobb.
De enda anställningar som finns är anställningar för personer som har information från att jobba hos konkurrenter.
Lön eller arbetstider kommer faktiskt inte ens på fråga.
Finns det 1 jobb så skapas det minst 10 olika annonser om det, precis som bankerna skapar pengar ur tomma intet.

Sedan ska vi ju inte gå in på det politiska systemet gällande arbetsmarknaden.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Vilken jävla lön ändå, 45-55 papp!
Nu känner inte jag till utbildnings eller kompetensnivån hos en medelgod senior utvecklare men 45k kan väl ändå inte ses som en dålig lön, eller? Om marginalen för konsultföretaget är avsevärt högre kan man givetvis diskutera det hela men ändå.

Jag har 3,5 års högskolestudier och min fru nästan 5. Ingen av oss tjänar i närheten av 45 papp. Vi är verksamma i helt andra branscher ska tilläggas.

Blev nyfiken iom att du tycker 45-55k är alldeles för lite, så vad anses vara en bra lön för dem?

Som konsult är 45-55 en "ok" lön, oavsett vilken bransh det är så kan du tjäna väldigt bra som konsult men din lön kommer ju därifrån. Även om du skulle vara elektriker och egen så drar med en normal arbetstid in låt oss säga 600/hx168 dvs 108000, sen har du mer försäljning på det. Om merförsäljning täcker dina kostnader kan du drygt ta ut 50 netto i lön(dock är det korkat att lägga sig över 50 brutto som egen.). Lägger du till att faktuerering för en utvecklare börjar väl vid som lägst 700-800 för ett väldigt långt uppdrag(som inhyrd tex) och åtminstone 1000kr/h för ett kortare men tror många ligger på 1300-1500/h.

Så med det sagt konsult livet erbjuder väldigt höga pengar oavsett bransh om du är eftertraktad, som egen saknar du säkerheten men har du bra rulljans/ lägger undan lite reserv vilket det finns plats för.

Men i det fall som inlägget grundandes dvs att konsult bolag tar pengar så ja har du grunden ovan, ofast får du lön för ca halva till 60% vad du drar in resten går till bolaget. Men det är lätt att glömma att stora bolag har många tjänster som inte genererar så det är inte helt obefogat, hr, ekonomi,rektyrerare mm. Dessa och många fler ska ju konsultens tid också betala.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Och du får dessutom övertidsersättning och OB. Och studieskulderna brukar ligga kring 0 kronor

Fyfasen.
Nädu blir nog att meddela min studievägledare att jag iallafall inte är intresserad av just spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag var ung och ville söka mig in till spelutveckling. En skola stängde för att marknaden var mättad, en skola tog bara in folk som redan jobbar i branschen och sen fanns det två andra skolor som tog in kanske 12 pers per år.

Är glad att jag inte kom in och slapp slavlönerna. Företag hade sparkat mig för jag jobbar aldrig gratis, vägrar sånt.

Permalänk
Medlem

Jag hade kunnat jobba som spelutvecklare om jag velat. En gång i tiden ville jag det, men när jag fick höra om hur fruktansvärda förhållanden som det är inom den branchen så tappade jag intresset.

Hellre högre lön och mycket lugnare jobb.

Oavsett vad man jobbar med så blir det mer eller mindre tråkigt förr eller senare. Det är mest nya saker som är roligare. Tror det är myyyycket roligare att utveckla mindre "indiespel" än de stora behemots som AAA-titlar är dessutom. Fast det är i 99.99% fallen inte ekonomiskt gångbart, vad jag förstår.

Så nä, vad är poängen med spelbranchen egentligen? Verkar som det bara passar passionerade ungdommar utan familj och inget behov av fritid.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liten_lemmel:

Vilken jävla lön ändå, 45-55 papp!
Nu känner inte jag till utbildnings eller kompetensnivån hos en medelgod senior utvecklare men 45k kan väl ändå inte ses som en dålig lön, eller? Om marginalen för konsultföretaget är avsevärt högre kan man givetvis diskutera det hela men ändå.

Jag har 3,5 års högskolestudier och min fru nästan 5. Ingen av oss tjänar i närheten av 45 papp. Vi är verksamma i helt andra branscher ska tilläggas.

Blev nyfiken iom att du tycker 45-55k är alldeles för lite, så vad anses vara en bra lön för dem?

Högskolestudier kan vara allt från civil/högskoleingenjör till 3 år av filosofi. Det går inte att förvänta sig en hög lön bara för att man studerat…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Jo jag vet. Problemet är att en stor del av dom jobben har en lön som inte ens täcker normala levnadskostnader, trots att det ofta handlar om jobb som, lets be real, varken du eller jag skulle vilja jobba med rent fysiskt eller psykiskt.

Vad tänker du då på för jobb?
Dom flesta jobb i sverige är varken tunga fysikt eller psykiskt.
Men det är klart, är man van att jobba i skjorta kanske man inte vill ta på sig arbetshandskar och "arbetskläder" men jag tror att det är vissa som måste inse att det är vad man kanske måste göra.
En gång i tiden tvingades folk att flytta från norr till söder för att skaffa sig ett arbete, undrar när denna stora march tvärt om kommer ske, från söder till norr för att jobba i industri. Jag gissar på aldrig.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av lasseedsvik:

25 000?

Ok, låter lite överdrivet... men anställ en hel stad!

Dom la ner en kolgruva i USA och där blev mycket arbetskraft som gick utan jobb, då var det en rätt stor it firma där som anställde folk som ville sadla om och lära sig att programmera. I Sverige kan vi bara böla o klaga vara avundsjuka på andra och inte göra ett skit själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onedayumay:

Om du bara visste hur många efterblivna kollin det finns där ute som knappt klarar att knyta sina egna skor..

Ett resultat av att precis varje individ ska räddas till varje pris oavsett åkomma.

Det är ite sådana jag räknar.
Det finns massvis med arbetsför folk som inte arbetar.
Råga på allt har en del mage att klaga över sin situation också.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Elyxiator:

Att spelbolagen har svårt att anställa är inte så konstigt med tanke på att lönen är helt absurt låg och förmåner obefintliga mot vad andra branscher som söker samma kompetens betalar..

När jag tog examen 2019 i lund erbjöd stora spelstudios som exempelvis massive och Ubisoft i Malmö folk som studerat till civilingenjör 20-25 i lön och ingen extra lön för arbetad övertid samt 25 dagars semester. Samtidigt erbjöd stora industri bolag som Tetra Pak, Alfa Laval, Axis, Volvo mm. Folk med helt identisk bakgrund 35-40 i ingångslön, 35 dagars semester, 100h komptid om året och vid övertid 3 gånger lönen + dubbla tiden i kompledighet samt diverse andra förmåner..

Man behöver inte vara ett geni för att förstå varför folk valde att börja jobba hos industri bolagen istället för spelbolagen när skillnaden är så enorm

Medan jag upplever att det blivit lite bättre de senaste åren får jag nog instämma i att det här åtminstone är en del av anledningen. Jag har hört både skräckhistorier med mardrömsvillkor och kassa löner, men också en hel del positiva där folk genuint verkar trivas och ha det bra, men det första avskräckade åtminstone mig från att ge mig in i spelbranschen. Kombinerat med att jag var relativt medelmåttig var det ett ganska enkelt beslut att se sig om efter andra alternativ, men såklart blir det annorlunda om man är riktigt duktig.

Ironiskt nog är jag nog faktiskt en del av statistiken i rapporten, eftersom jag tog examen 2021 efter att ha fått in ett sista kvarvarande betyg/rest sent 2020, men det blev ju en annan väg till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

22-24 tusen kronor som ingångslön efter (kan vara) 5års utbildning... Vem kunde ana att unga och ambitiösa spelutvecklare skulle inte nappa på ett sådant erbjudande...?

Skrivet av totte1015:

Är det så lite?
Som vanlig jävla lastbilschaufför får jag ju fan 29k före skatt, utan premiekompen inräknad...

Nej detta är ett påhitt. Skulle tippa på minst 30k i ingångslön.

On topic: Så tror jag 25000 pers innefattar annat än just mjukvaruutvecklare inriktade mot spelbranchen.

Jag är elektronikingenjör och har jobbat mest med embeddedutveckling men även .NET och JAVA.
Jag har sökt spelutvecklarjobb men intresset har varit väldigt svalt, många annonser vill att man redan varit med på ett AAA spel och liknande.

Jag har två bekanta som jobbat på DICE och de sa att det var väldigt stressigt och inte jätteskön företagskultur (samma som nämnts tidigare: "ni ska vara tacksamma som får jobba hos oss")

Jag håller på och lär mig Unreal Engine 5 på fritiden och inser att om jag kommer jobba med spel behöver jag nog göra det själv eller i ett litet gäng där vi investerar vår fritid.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Mitt jobb har satt ett tak på 60k vid rekryteringar och vi lyckas inte anställa
Jag själv skulle inte flytta på mig under 75.

Precis som @Cameltotem skriver så tjänar duktiga seniorer redan så pass bra att det inte är värt att flytta på sig för en tusenlapp hit eller dit.
Även egenkonsulterna har tamejfasen exploderat, detta pga bristen av duktigt folk. Tillslut tvingas företagen konsulta in, och det utnyttjar folk. Varför gå för 40-60k/mån när du kan starta eget och mer eller mindre "garanterat" ha jobb, samtidigt som du fakturerar 170-200k/mån?

Skrivet av Palme_570:

Som konsult är 45-55 en "ok" lön, oavsett vilken bransh det är så kan du tjäna väldigt bra som konsult men din lön kommer ju därifrån. Även om du skulle vara elektriker och egen så drar med en normal arbetstid in låt oss säga 600/hx168 dvs 108000, sen har du mer försäljning på det...

...Lägger du till att faktuerering för en utvecklare börjar väl vid som lägst 700-800 för ett väldigt långt uppdrag(som inhyrd tex) och åtminstone 1000kr/h för ett kortare men tror många ligger på 1300-1500/h.

Så med det sagt konsult livet erbjuder väldigt höga pengar oavsett bransh om du är eftertraktad, som egen saknar du säkerheten men har du bra rulljans/ lägger undan lite reserv vilket det finns plats för.

Galet. Tack för svaren.

Skrivet av first:

Högskolestudier kan vara allt från civil/högskoleingenjör till 3 år av filosofi. Det går inte att förvänta sig en hög lön bara för att man studerat…

Nej, och det har jag heller inte påstått.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W