Förstärkare hembiosystem

Permalänk
Medlem

Förstärkare hembiosystem

Har en Epson EH-TW9400 och en Nvidia Shield pro 2019 hemma samt ett 5.1 system. Förstärkaren i dagsläget är en Harman Kardon AVR 355.

Jag är ute efter en så billig förstärkare som möjligt att ersätta den befintliga med så jag kan få ljud i 5.1 systemet (enda anledningen jag behöver en förstärkare).

För att få full funktionalitet i systemet borde den kunna klara nedanstående
* 4k 60 Hz via HDMI (HDMI 2.0 eller bättre)
* HDMI CEC
* Dolby Atmos/Dolby Digital Plus
* 5.1 system (har ej plats för ett 7.1 så kommer inte bli aktuellt)

All hjälp är väldigt uppskattat! :)[/b]

Permalänk
Keeper of the Bamse

https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...

HBB har en billigare, men den har bara 4K-passthrough. Denna modell har jag ingen erfarenhet av själv (Denon/Marantz 4life) men Sony är Sony, bra skit ju

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

4K-passthrough räcker gott och väl
Funderar däremot på om det går att koppla det: Projektor-Shield-Förstärkare, dvs att man på något vis kör ljudet från shield till förstärkaren (den befintliga harman kardon 355)?

Men hittar inget sätt att köra audio out från shielden förutom via den enda HDMI porten, och den är ju redan kopplad till projektorn :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av belee:

Funderar däremot på om det går att koppla det: Projektor-Shield-Förstärkare, dvs att man på något vis kör ljudet från shield till förstärkaren (den befintliga harman kardon 355)?

Men hittar inget sätt att köra audio out från shielden förutom via den enda HDMI porten, och den är ju redan kopplad till projektorn :/

Det är ju en helt annan fråga än vad du öppnade tråden med, men ja sådana tillbehör finns och brukar kallas audio extractor:

https://noerdic.se/collections/extractor

De billigare versionerna brukar dock bara ha optisk ljudutgång och då får du inte ut Atmos, TrueHD eller annat som kräver HDMI hela vägen.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt gällande trådämnesändringen! Övervägde att göra en ny tråd, men kändes som spam då
Tack för tipset! Känns värt ett försök

Permalänk
Medlem

Man kan sätta ett externt ljudkort på Nvidia Shielden men så snart man separerar ljud och bild så bäddar man för diverse problem. Jag Körde själv med detta ett tag för att få HDR till TVn med en förstärkare som saknade stöd för HDR, det strulade dock ganska mycket så tillslut köpte jag ny förstärkare(Denon AVR-X2700H).

Tänk över vilken teknik du kan behöva framöver ex 8K eller annat och se till så att förstärkare du köper har stöd för det så du slipper problem längre fram. Jag har trixat allt för mycket med förstärkare som inte har stöd för vad jag behöver och även om workaround ska fungera så är det oftast en sanning med modifikation. De vill såklart att man ska köpa nytt

När det gäller Sony så erbjuder de mycket funktioner men kvalitén är ganska låg rent fysiskt, även mjukvaran var ganska undermålig och seg. Dock möjligt att detta fortfarande är bästa produkten för dig, det kan bara du själv avgöra.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...

HBB har en billigare, men den har bara 4K-passthrough. Denna modell har jag ingen erfarenhet av själv (Denon/Marantz 4life) men Sony är Sony, bra skit ju

Sony:n (riktig budget modell) har inte banananslutning på alla högtalaranslutningar utan även klämlister, på min gamla Pioneer VSX 515 receiver (från 2003 eller 2004, ingen Hdmi, 6.1 kanals) för ca samma pris som Sony:n fick man iallafall banankontktanslutningar till alla högtalaranslutningar. Detta är år 2023 men Sony har en viss förkärlek till klämlister. Har själv en 4K Sony UBP - X700 Blu ray å den är jag nöjd med. Marantz/Denon är klart bättre märken.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.