Permalänk

Köp av ny iPhone

Hej. Min sambo sitter på en iPhone 12 och jag sitter på en iPhone 8. Måste köpa ny telefon.
Tänkte först att jag skulle köpa en 14 som mina sambo kan ta så tar jag hennes gamla. Men jag funderar på hur stor skillnaden är på iPhone 12, 13 och 14? Uteslut PRO och plus. Vilken modell är mest värd i dagens läge sett till priset? Är skillnaden tillräckligt stor mellan 12 och 14 att de ska vara värt 3-4 tusen? Kan ingenting om mobiltelefoner. Mvh Eddie

Permalänk
Medlem

@Eddiefrank Jag hade en iPhone 12 och fick en 14 av jobbet och det som jag egentligen märker skillanden på är väll batteriet, Batteriet i 12an var aldrig lika bra som i 14 tycker jag, annars har jag inte märkt någon direkt större skillnad på det sättet, viset det är vill ny teknik i 14... Men frågan är om det är något som du kommer märka av.

Denna länken visar specifikationer för 12,13 och 14 så den kanske kan ge dig ett litet hum iaf:
https://www.apple.com/se/iphone/compare/?modelList=iphone12,i...

Edit: Kan tillägga att vi nyss köpte nya 13 till barnen som gick ifrån XS och där blev det en större skillnad.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Hej,

Är Pro uteslutet pga prisbilden? Måste du köpa en helt ny telefon eller kan begagnat fungera?

Nämner det för att från och med 13 Pro -> så kör Apple med "Promotion"-display, alltså en skärm som kan rendera upp till 120Hz.
Det är för mig en ganska stor gamechanger (När du väl provat) och ger ett helt annat flyt i upplevensen. Att gå från 60/75Hz på PC upp till 120/144Hz var förvisso ett stort steg det också men frågan är om inte detta är större med tanke på skärmens storlek.

Värt att fundera över iaf. En seriös sida för begagnade iPhones verkar vara Swappie.
https://swappie.com/se

OBS: Jag har ingen personlig koppling dit på något sätt men vet att de är seriösa för att slippa det värsta klabbet på Marketplace etc.

Men ja, annars är ju iPhone 12-14 väldigt små skillnader. Med iPhone 12 och framåt fick alla iPhones OLED-paneler vilket bör vara ett minimumkrav. Skulle ej köpa iPhone 11 eller <.

Permalänk
Skrivet av edson:

Hej,

Är Pro uteslutet pga prisbilden? Måste du köpa en helt ny telefon eller kan begagnat fungera?

Nämner det för att från och med 13 Pro -> så kör Apple med "Promotion"-display, alltså en skärm som kan rendera upp till 120Hz.
Det är för mig en ganska stor gamechanger (När du väl provat) och ger ett helt annat flyt i upplevensen. Att gå från 60/75Hz på PC upp till 120/144Hz var förvisso ett stort steg det också men frågan är om inte detta är större med tanke på skärmens storlek.

Värt att fundera över iaf. En seriös sida för begagnade iPhones verkar vara Swappie.
https://swappie.com/se

OBS: Jag har ingen personlig koppling dit på något sätt men vet att de är seriösa för att slippa det värsta klabbet på Marketplace etc.

Men ja, annars är ju iPhone 12-14 väldigt små skillnader. Med iPhone 12 och framåt fick alla iPhones OLED-paneler vilket bör vara ett minimumkrav. Skulle ej köpa iPhone 11 eller <.

Tack för svaret! Ja, förstår att de är riktig nice med skärmen men känner att de inte är något som behövs sett till stora prisskillnaden. Om de nu skiljer sig ganska lite generellt så känns ju 12an ganska prisvärd fortf!

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

@Eddiefrank Jag hade en iPhone 12 och fick en 14 av jobbet och det som jag egentligen märker skillanden på är väll batteriet, Batteriet i 12an var aldrig lika bra som i 14 tycker jag, annars har jag inte märkt någon direkt större skillnad på det sättet, viset det är vill ny teknik i 14... Men frågan är om det är något som du kommer märka av.

Denna länken visar specifikationer för 12,13 och 14 så den kanske kan ge dig ett litet hum iaf:
https://www.apple.com/se/iphone/compare/?modelList=iphone12,i...

Edit: Kan tillägga att vi nyss köpte nya 13 till barnen som gick ifrån XS och där blev det en större skillnad.

Nice att du berättar av vad du själv upplevt. Låter som att de skiljer några tusen på inte så uppenbara skillnader så kanske får räcka med en 12a sålänge! Tack

Permalänk
Medlem

Pixel 6a för 3 500 kr? Tycker 8 000 kr känns dyrt för en iPhone 12.

https://www.elfynd.se/google-pixel-6a-smartphone-6-128gb-sage

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiefrank:

Nice att du berättar av vad du själv upplevt. Låter som att de skiljer några tusen på inte så uppenbara skillnader så kanske får räcka med en 12a sålänge! Tack

Inga problem!

Glömde en sak: En fördel med att välja minst en iPhone 13 (alla modeller) är att lagringsutrymmet är på minst 128GB som standard / bas. 12:an har 64GB.

Tycker att 128GB känns som minimum år 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiefrank:

Nice att du berättar av vad du själv upplevt. Låter som att de skiljer några tusen på inte så uppenbara skillnader så kanske får räcka med en 12a sålänge! Tack

Ja det var inga direkta super skillnader som jag märkte av. Men jag skulle nog kanske kolla på en 13 ist för en 12 just för att 12an börjar bli lite äldre, ingen dålig telefon i mitt tycke, men 12 är ju lite nyare iaf, kollade på prisjakt och skilde sig ca 1500.- mellan dom. Då kollade jag på 128GB på både 12 och 13.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Är inte halva grejen med iPhone (eller ja, Apple överlag) att basmodellen förändras väldigt lite från år till år, likt priset? Om något höjs väl priset av nya modeller istället för att sänka priset på äldre. Så iPhone 12 är billigaste och därmed förmodligen bästa valet.

Däremot kan jag själv tycka att det känns som en blåsning att köpa en ny 2-3 år gammal modell för dess lanseringspris. Men jag vet att det är så här det är i Apple-världen, så jag ska inte propsa på andra alternativ Du skulle ju kunna kolla om det finns något abonnemang som ger mer förmånliga priser på äldre modeller i alla fall.