Vad räcker hastigheten till ... 1 Mbit

Permalänk
Medlem

Vad räcker hastigheten till ... 1 Mbit

Läst att man kan surfa och kolla web sidor samt göra bankärenden.... Men kan man kolla youtube klipp ... Det finns ett mobilabonnemang med obegränsad surf för 129 kr per månad med upp till 1 mbit

Lagt till text
Permalänk
Medlem

skulle säga att du inte kan se mycket till videos med 1 mbit. Samt att surfa är nog ingen vidare upplevelse

Netflix rekommendation:

720p: 3 Mbps

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Kolla systemkrav för youtube 500 knit/s
Får nog bli abonnemang med 10 mbit
Ska använda mobilen som router för datorn

Permalänk
Medlem

Tänk även på att 1Mbit/s blir ca 360Gbit/månaden dvs. 45Gigabyte/månaden ifall du maxar hastigheten, så det är inte särskilt imponerande mängd deras "obegränsade" surf är.

Ja jag har säker räknat fel på Milli/mega/bit/byte, så någon kan gärna räkna om ifall de blev fel

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Tänk även på att 1Mbit/s blir ca 360Gbit/månaden dvs. 45Gigabyte/månaden ifall du maxar hastigheten, så det är inte särskilt imponerande mängd deras "obegränsade" surf är.

Ja jag har säker räknat fel på Milli/mega/bit/byte, så någon kan gärna räkna om ifall de blev fel

Det blir max 316 GiB / Månad räknat på 30 dagar

1 / 8 = 125 kB/s
125 * 60 = 7500 kB (Per minut)
7500 * 60 = 450 000 kB (Per Timme)
450 000 * 24 = 10 800 000 (Per dag)
10 800 000 * 30 = 324 000 000 (Per månad)
324 000 000 kB / 1024 = 316 406 MiB (316.4 GiB) per månad

Då är inte overhead medräknat, med overhead medräknat kan man dra ned ca 297 GiB per månad om man maxar linan 24/7.

Med det sagt kommer du inte kunna streama med 1 Mbit/s, men de flesta tjänster har ju så du kan ladda ned avsnitt. Så gör du det över natten exempelvis så kan det ju fungera.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Obegränsade abonnemangen brukar inte vara obegränsade. Märker dom att en väldigt stor mängd data som används så blir man nedgradera i hastighet. Kolla noga vad avtalet säger och läs det finstilta.

Permalänk
Medlem

Det är chillimobil som erbjuder upp till 1 mbit för 129 obegränsad och upp till 10 mbit för 249 om man betalar årsvis annars 299 per månad ... Ska inte maxa utan streama normalt med vardaglig surf .... Men ska kolla det finstilta..... Nu betalar jag 249 bredband och 100 mobil och tänkte spara in 100 per månad

Permalänk
Medlem

Hej, byte mobil abonnemang till Chili med 1 Mbit obegränsad surf.
Men har kvar min fiber lina på 10/10 Mbit.

Stängde av routern och testa Chili 1 Mbit.
Surfar enkelt och smidigt, har inte märkt någon skillnad.
Testat YouTube fungerar utmärkt.
Spotify fungerar utmärkt.

Det enda som inte funkar är att streama film.

Är förvånad, på dom flesta lätt det som allt skulle bli långsammare och segare.
Men det har jag inte märkt eller upplevt.

MVH

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av pompado:

Hej, byte mobil abonnemang till Chili med 1 Mbit obegränsad surf.
Men har kvar min fiber lina på 10/10 Mbit.

Stängde av routern och testa Chili 1 Mbit.
Surfar enkelt och smidigt, har inte märkt någon skillnad.
Testat YouTube fungerar utmärkt.
Spotify fungerar utmärkt.

Det enda som inte funkar är att streama film.

Är förvånad, på dom flesta lätt det som allt skulle bli långsammare och segare.
Men det har jag inte märkt eller upplevt.

MVH

Spotify når upp till 320 Kb/s om man har premium så det bör fungera bra på 1 Mb/s. Youtube kan ändra upplösningen beroende på uppkoppling men sen kan man låta videon buffra.

Har för mig att jag hörde någonstans att Chili kör på samma affärsidé med mobilabbonemang i finland eller fast bredband i hemmet, man har faktiskt obegränsat datamängd men det som kostar är hastigheten.

I vilket fall som helst, skönt att du är nöjd. Testa gärna och se hur det fungerar vid tider då många tar sig till/från skola och jobb om du bor inne i någon stad, hade varit intressant att veta om du påverkas av det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pompado:

Hej, byte mobil abonnemang till Chili med 1 Mbit obegränsad surf.
Men har kvar min fiber lina på 10/10 Mbit.

Stängde av routern och testa Chili 1 Mbit.
Surfar enkelt och smidigt, har inte märkt någon skillnad.
Testat YouTube fungerar utmärkt.
Spotify fungerar utmärkt.

Det enda som inte funkar är att streama film.

Är förvånad, på dom flesta lätt det som allt skulle bli långsammare och segare.
Men det har jag inte märkt eller upplevt.

MVH

Det är få saker som verkligen inte kommer att fungera på nått sätt men du får ju tex begränsad upplösning eller buffring på YT, jag kollade bitraten på en musikvideo jag hade uppe och den drog 11000kbps, du skulle alltså inte kunna titta på den utan att sänka upplösningen eller buffra den, naturligtvis kommer du på nått sätt att kunna se på den men det blir inte med lika bra bild eller så kan du inte göra det i realtid. Din 1 Mbit/s lär innebära 360P. alal videos är inte kodade så här men de som är seriösda och vill ha bra kvalitet maximerar bitraten.

Recommended video bitrates for SDR uploads

To view new 4K uploads in 4K, use a browser or device that supports VP9.
Type Video Bitrate, Standard Frame Rate
(24, 25, 30) Video Bitrate, High Frame Rate
(48, 50, 60)
8K 80 - 160 Mbps 120 to 240 Mbps
2160p (4K) 35–45 Mbps 53–68 Mbps
1440p (2K) 16 Mbps 24 Mbps
1080p 8 Mbps 12 Mbps
720p 5 Mbps 7.5 Mbps
480p 2.5 Mbps 4 Mbps
360p 1 Mbps 1.5 Mbps
Recommended video bitrates for HDR uploads
Type Video Bitrate, Standard Frame Rate
(24, 25, 30) Video Bitrate, High Frame Rate
(48, 50, 60)
8K 100 - 200 Mbps 150 to 300 Mbps
2160p (4K) 44–56 Mbps 66–85 Mbps
1440p (2K) 20 Mbps 30 Mbps
1080p 10 Mbps 15 Mbps
720p 6.5 Mbps 9.5 Mbps
480p Not supported Not supported
360p Not supported Not supported
https://support.google.com/youtube/answer/1722171?hl=en#zippy...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Spotify når upp till 320 Kb/s om man har premium så det bör fungera bra på 1 Mb/s. Youtube kan ändra upplösningen beroende på uppkoppling men sen kan man låta videon buffra.

Har för mig att jag hörde någonstans att Chili kör på samma affärsidé med mobilabbonemang i finland eller fast bredband i hemmet, man har faktiskt obegränsat datamängd men det som kostar är hastigheten.

I vilket fall som helst, skönt att du är nöjd. Testa gärna och se hur det fungerar vid tider då många tar sig till/från skola och jobb om du bor inne i någon stad, hade varit intressant att veta om du påverkas av det.

Hej, fattar inte varför jag betalat 279 för internet och 100 för mobil, 379 kr per månad.
Och nu 129 och sparar 250 per månad och 3000 per år.

Jag har gratis tv med kanalerna 12345678 och klarar mig fint fint med det.
Behöver inte streama Netflix eller något annat.

Mycket glad och förvånad att allt fungerar så bra, så jag har sagt upp Bredband2 (fiber).

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är få saker som verkligen inte kommer att fungera på nått sätt men du får ju tex begränsad upplösning eller buffring på YT, jag kollade bitraten på en musikvideo jag hade uppe och den drog 11000kbps, du skulle alltså inte kunna titta på den utan att sänka upplösningen eller buffra den, naturligtvis kommer du på nått sätt att kunna se på den men det blir inte med lika bra bild eller så kan du inte göra det i realtid. Din 1 Mbit/s lär innebära 360P. alal videos är inte kodade så här men de som är seriösda och vill ha bra kvalitet maximerar bitraten.

https://i.imgur.com/ysHq5EE.png

Recommended video bitrates for SDR uploads

To view new 4K uploads in 4K, use a browser or device that supports VP9.
Type Video Bitrate, Standard Frame Rate
(24, 25, 30) Video Bitrate, High Frame Rate
(48, 50, 60)
8K 80 - 160 Mbps 120 to 240 Mbps
2160p (4K) 35–45 Mbps 53–68 Mbps
1440p (2K) 16 Mbps 24 Mbps
1080p 8 Mbps 12 Mbps
720p 5 Mbps 7.5 Mbps
480p 2.5 Mbps 4 Mbps
360p 1 Mbps 1.5 Mbps
Recommended video bitrates for HDR uploads
Type Video Bitrate, Standard Frame Rate
(24, 25, 30) Video Bitrate, High Frame Rate
(48, 50, 60)
8K 100 - 200 Mbps 150 to 300 Mbps
2160p (4K) 44–56 Mbps 66–85 Mbps
1440p (2K) 20 Mbps 30 Mbps
1080p 10 Mbps 15 Mbps
720p 6.5 Mbps 9.5 Mbps
480p Not supported Not supported
360p Not supported Not supported
https://support.google.com/youtube/answer/1722171?hl=en#zippy...

Kolla med bredbansdkollen och är grymt överraskad

Bredbandskollen

Mätning

Nedladdning 50,49 Mbit/s
Uppladdning 17,68 Mbit/s
Svarstid 11.97 ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Kolla med bredbansdkollen och är grymt överraskad

Bredbandskollen

Mätning

Nedladdning 50,49 Mbit/s
Uppladdning 17,68 Mbit/s
Svarstid 11.97 ms

Vad valde du för abonnemang?
Det där kanske är ditt gamla abonnemang som fortfarande är aktivt ett tag till. För det är ju verkligen inte 1MBit

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Det är chillimobil 1 mbit/s men dom kanske gjort något fel eller så är det bara något tillfälligt....

Koppla datorn till mobilen och kopplat ur fiber och har Chili mobil kortet i mobilen så inget fel hos mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Obegränsade abonnemangen brukar inte vara obegränsade. Märker dom att en väldigt stor mängd data som används så blir man nedgradera i hastighet. Kolla noga vad avtalet säger och läs det finstilta.

Här verkar haken ligga:

Citat:

7.4 Vår så kallade Fair Usage Policy (FUP) hanterar data-förbrukningen för dig som har abonnemang hos oss med Fri Surf. För att din uppkoppling ska fungera på det sätt som är förenligt med privat användning och konsumtion för eget bruk av data kommer vi att, vid 20 GB användning på ett dygn, be dig via SMS att fylla på och starta upp Tjänsterna igen utan kostnad för dig. Detta för att säkerställa att det inte föreligger någon felaktig uppkoppling som belastar din surfmängd. Likaså förbehåller vi oss rätten att begränsa Tjänsten vid ett maximalt användande av 999 GB per kalender-månad. Användning av den mängden surf- och data-volym är inte förenligt med normal konsumtion för privat bruk.

20 GB per dygn är ju inte hållbart för hemmabruk om man använder den för streaming, hämtning av spel o.s.v. och även 999 GB/månad-gränsen ligger väl rätt risigt till. Bara häromdagen plockade jag ner 3 spel á 50-80 GB till PS5, och sen all streaming ovanpå det.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Kolla med bredbansdkollen och är grymt överraskad

Bredbandskollen

Mätning

Nedladdning 50,49 Mbit/s
Uppladdning 17,68 Mbit/s
Svarstid 11.97 ms

Klart det fungerar bra när du får 50 gånger mer än du betalat för.

När ditt riktiga hoppar igång och det tar 30 sekunder att öppna Aftonbladet lär du gråta.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Klart det fungerar bra när du får 50 gånger mer än du betalat för.

När ditt riktiga hoppar igång och det tar 30 sekunder att öppna Aftonbladet lär du gråta.

Jag är inte orolig för jag har en backup plan.
Om 1 mbit/s inte fungerar eller för lång väntetid så tar jag och uppgraderar till 10 mbit/s för 249 kr och sparar 140 kr per månad.

Så hur som helst så har jag gjort ett bra val 😀

Permalänk
Medlem

Nu har jag skrivit till supporten för jag vill veta varför och sedan vad jag kan göra med 1 mbit s

Uppdaterar när jag fått svar

Mvh

Permalänk
Medlem

Ladda ner programmet NetLimiter och ändra så du har max 1Mbit "internet".

Då kan du få en känsla för vad 1 Mbit betyder i verkligheten.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Går ju även att begränsa direkt i webbläsarens utvecklarläge. Tryck F12 och välj nätverksfliken och throttling.

Observera att du måste ha utvecklingsläget igång för att det ska fungera. Stänger du ner det, så inaktiveras begränsningen.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Nu har jag skrivit till supporten för jag vill veta varför och sedan vad jag kan göra med 1 mbit s

Uppdaterar när jag fått svar

Mvh

Du lär inte få så många andra svar än de som redan getts här eller som listas på deras sida angående vad hastigheten räcker till.
Det går att surfa med den hastigheten, men sidor är ofta ett par MB nuförtiden så det kommer att märkas att det går långsammare att ladda dem.

1 Mbit är ganska begränsande på det moderna Internet. 10 Mbit är klart rimligare, då klarar du video i 1080p utan problem bl.a.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk

Jag har ChiliMobil på telefonen och när jag skulle flytta fanns inte fiber på nya stället än, så jag kollade med Chili om jag bara kunde köpa ett extrakort på mitt obeg.

Här är svaret jag fick:

"Hejsan,

Det är helt fri surf men vi har en FUP på samtliga abonnemang. På mobilabonnemanget är det 20 GB /dygn. När man kommit upp i det så kan man aktivera 5 GB i taget.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Vänliga hälsningar, "

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Kolla systemkrav för youtube 500 knit/s
Får nog bli abonnemang med 10 mbit
Ska använda mobilen som router för datorn

Själv skulle jag rekommendera dig att gå med minst 50 mbit/s med 10mbit/s så tar det hur långtid som helst om du skulle behöva ladda ner någon större fil/spel någon gång.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Okej - nu har Chili Mobil sänkt hastigheten.

test 1

Ping 708
Nedladdning 0,65
Uppladdning 8,61

test 2
ping 21
Nedladdning 0,91
Uppladdning 26,2

- Någon sa att det skulle ta 30 sekunder att ladda Aftonbladets sida.
Det stämmer inte, det tog cirka 10 sekunder.

- Men Flashback/Sweclockers och andra sidor går bra.
Så övriga sidor och slö surf är inget problem.

- Testa Youtube, buffrar 1 till 2 sekunder sedan går det smärtfritt.
Är nöjd.

- Testa Spel sidan Betfair och det fungerar, sidan laddar 1 till 2 sekunder sedan att fortsätta klicka på sidan går smärtfritt utan delay.

- Spotify sida laddar på 5 sekunder men att streama musik fungerar klockrent utan problem.
Väl inne på sidan går allt bra (log in)

Slutsats är att folk överdriver när det kommer till hastighet.
Ska man kolla Youtube, göra bank ärenden, kolla post, lyssna på musik, och betta på sport, så räcker det med 1 Mbit/s.

Samt Whatsapp funkar klockrent att ha internet samtal, inga problem.

Min åsikt och tänker inte uppgradera till 10/10.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Okej - nu har Chili Mobil sänkt hastigheten.

test 1

Ping 708
Nedladdning 0,65
Uppladdning 8,61

test 2
ping 21
Nedladdning 0,91
Uppladdning 26,2

- Någon sa att det skulle ta 30 sekunder att ladda Aftonbladets sida.
Det stämmer inte, det tog cirka 10 sekunder.

- Men Flashback/Sweclockers och andra sidor går bra.
Så övriga sidor och slö surf är inget problem.

- Testa Youtube, buffrar 1 till 2 sekunder sedan går det smärtfritt.
Är nöjd.

- Testa Spel sidan Betfair och det fungerar, sidan laddar 1 till 2 sekunder sedan att fortsätta klicka på sidan går smärtfritt utan delay.

- Spotify sida laddar på 5 sekunder men att streama musik fungerar klockrent utan problem.
Väl inne på sidan går allt bra (log in)

Slutsats är att folk överdriver när det kommer till hastighet.
Ska man kolla Youtube, göra bank ärenden, kolla post, lyssna på musik, och betta på sport, så räcker det med 1 Mbit/s.

Samt Whatsapp funkar klockrent att ha internet samtal, inga problem.

Min åsikt och tänker inte uppgradera till 10/10.

MVH

Tror nog inte att de flesta överdriver med hastigheten sjävk vill jag att sidorna ska öppnas upp helst på mindre en sekund från att man klickar in sig. Sen så spelar nog väldigt många dator spel på detta forumet som behövs laddas ner från internet och ett nytt spel ligger på drygt 50-100gb i dagsläget vill inte ens veta hur många dagar det skulle ta att ladda ner på 1mbit/s .

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pompado:

Okej - nu har Chili Mobil sänkt hastigheten.

test 1

Ping 708
Nedladdning 0,65
Uppladdning 8,61

test 2
ping 21
Nedladdning 0,91
Uppladdning 26,2

- Någon sa att det skulle ta 30 sekunder att ladda Aftonbladets sida.
Det stämmer inte, det tog cirka 10 sekunder.

- Men Flashback/Sweclockers och andra sidor går bra.
Så övriga sidor och slö surf är inget problem.

- Testa Youtube, buffrar 1 till 2 sekunder sedan går det smärtfritt.
Är nöjd.

- Testa Spel sidan Betfair och det fungerar, sidan laddar 1 till 2 sekunder sedan att fortsätta klicka på sidan går smärtfritt utan delay.

- Spotify sida laddar på 5 sekunder men att streama musik fungerar klockrent utan problem.
Väl inne på sidan går allt bra (log in)

Slutsats är att folk överdriver när det kommer till hastighet.
Ska man kolla Youtube, göra bank ärenden, kolla post, lyssna på musik, och betta på sport, så räcker det med 1 Mbit/s.

Min åsikt och tänker inte uppgradera till 10/10.

MVH

Prova att köra åtminstone 1080P på YT för det är klart att det går bra om man accepterar lågupplöst video men man bör väl anse att 1080p är normalkvalitet och 4k eller bättre är högupplöst.
Hur klara tex din 1Mbit anslutning av nått som videon nedan om du inte sänker upplösningen eller buffrar den ?

Jag tycker i vart fall att bilden blir mycket sämre om man begränsar bitraten, det går ju att titta på båda men en har åtminstone enligt mig bättre kvalitet och jag vet vilken kvalitetsnivå jag skulle vilja ha på YT.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testa youtube igen med datorn och nu då fungerar det inte.
Med mobilen fungerar det klockrent och förmodar samma med surfplattan...

Men mobilen som router och dela internet fungera tidigare idag.

Men det är uppoffringar jag får ta

Får köra trading från surfplattan idag...

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Testa youtube igen med datorn och nu då fungerar det inte.
Med mobilen fungerar det klockrent och förmodar samma med surfplattan...

Men mobilen som router och dela internet fungera tidigare idag.

Men det är uppoffringar jag får ta

Får köra trading från surfplattan idag...

Mvh

Om du kör med abdroid mobil så kan du koppla in laddar sladden i datorn och slå på internet delning via usb sladd. Så får du ut maxmium hastigheten direkt från mobilen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Läst att man kan surfa och kolla web sidor samt göra bankärenden.... Men kan man kolla youtube klipp ... Det finns ett mobilabonnemang med obegränsad surf för 129 kr per månad med upp till 1 mbit

Kanske får du bara 1b/sec?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kul att du är nöjd. Vet inte varför folk försöker ”motbevisa” dig. Sen är det nog sant att dina preferenser särskiljer sig från de flesta andra på det här forumet, men det gör la inget. 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

---