Permalänk
Medlem

Nedböjning av balk

Jag sitter och försöker räkna fram vilken dimension jag behöver på en stödbalk till ett skrivbord för att inte få för stor nedböjning. Tanken är att bygga ett L-format skrivbord i hörnet på mitt kontor och bara fästa det längs väggarna, utan stödben i skarven. Räcker det med ett fyrkantsrör 40x40x1,5 från Biltema eller måste jag leta upp kraftigare doningar?

Jag hittade en formel på nätet, nedböjningen δ=F*L^3/(48*E*I) för en fritt upplagd balk. Med ett stålrör 40x40x3mm och kraften 1000N mitt på balken blir nedböjningen ca 1,7mm vilket jag tycker är klart godkänt (E=2,1*10^5 N/mm2, I=15,7*10^4 mm4). Samtidigt kan jag inte hjälpa att tycka att det är rätt lite, 1000N motsvarar ändå att jag sätter mig på mitten med hunden i famnen.

Med samma formel och ett annat värde på I (5,68*10^4) för det tunnare röret från Biltema blir nedböjningen ca 5mm vilket också får sägas vara godkänt, jag kommer ju inte att sitta där hela tiden och bänkskivan kommer ju också ta upp en del av lasten. Ev får man justera ner elasticitetsmodulen lite för att kompensera för billigt kinastål i Biltema-röret och då ökar ju nedböjningen lite till.

Har jag räknat rätt?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Kul att jag för första gången ser ett problem relaterat till hållfasthet på Swec. E-modulen är ungefär 210 GPa för stål så det är utmärkt att räkna med oberoende om stålet är från Kina eller Kiruna. Dock kommer draghållfastheten troligen skilja.

I ditt räkneexempel blir dock belastningen av materialet (Spänningen sigma) troligen långt under denna gränsen.

Det som har störst inverkan på nedböjningen är höjden på tvärsnittet i detta fallet. Dock bör balken gå mellan två punkter där du har ben.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Hejsan!

Kul att jag för första gången ser ett problem relaterat till hållfasthet på Swec. E-modulen är ungefär 210 GPa för stål så det är utmärkt att räkna med oberoende om stålet är från Kina eller Kiruna. Dock kommer draghållfastheten troligen skilja.

I ditt räkneexempel blir dock belastningen av materialet (Spänningen sigma) troligen långt under denna gränsen.

Det som har störst inverkan på nedböjningen är höjden på tvärsnittet i detta fallet. Dock bör balken gå mellan två punkter där du har ben.

/z

Tack för ditt svar, då behöver jag inte bry mig om valet av stål. Min tanke är att fästa reglar på väggen, 45x70 eller 45x95 och lägga skivorna på, ritade här i grönt, där jag fräser spår för röret. Stålrörets främsta uppgift blir att stödja skarven, förmodligen gör jag den med hålplattor och skruv. Jag kommer öppna väggen för att kunna dra el och nätverk så jag kanske klämmer dit en kortling eller två att skruva i också.

Är mina siffror på nedböjningen rimliga som ett överslag? 5mm är helt ok om någon sätter sig på den, det är ju inte normalfallet.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

För att räkna nedböjningen så behöver man ta hänsyn till bänkskivan också för det är väl nedböjningen av den som är det intressanta? Vad är den gjord i samt vilken tjocklek?

Hur tänkte du fästa stålröret i väggen?

Permalänk
Medlem

Bara för skojs skull och information från praktiken gick jag ut och hoppade på en ca 1.5m lång 40x40 fyrkantsprofil från just Biltema. Sviktade ingenting kan jag meddela.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Nu har jag förstås inte räknat hållf sedan skoltiden, men det där är besvärligt att räkna på om man inte försummar så många parametrar att resultatet hamnar oanvändbart långt från verkligheten. Bordsskivan har egen bärighet, du kan fästa in rörets ändar mot reglarna vilket kommer ge mer än försumbar påverkan, och kraftsystemet kommer i stort inte vara helt trivialt att räkna på som du tänkt det.

Jag hade helt enkelt bara kört på något jag instinktivt trodde på, gissningsvis överdimensionerat så det stod härliga till. Förmodligen någon bisarrt hög schedule på rören för att kunna minska ytterdiametern, spontant tänker jag att jag velat landa på max 30x30. Gör ju inget om ett icke flyttbart bord väger helvete

Vidare hade jag nog snarare satsat på att bygga någon ramkonstruktion istället för ett ensamt fyrkantsrör sådär. Det finns färdiga kopplingar för fyrkantsrör du fäster med genomgående skruv om du inte har tillgång till svets. De används ofta i semipermanenta tältkonstruktioner och sådant, kanske kan tjäna som någon slags ledning till var du ska leta om det låter intressant.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Nu har jag förstås inte räknat hållf sedan skoltiden, men det där är besvärligt att räkna på om man inte försummar så många parametrar att beräkningen inte blir praktiskt användbar. Bordsskivan har egen bärighet, du kan fästa in rörets ändar mot reglarna vilket kommer ge mer än försumbar påverkan, och kraftsystemet kommer i stort inte vara helt trivialt att räkna på som du tänkt det.

Jag hade helt enkelt bara kört på något jag trodde på, gissningsvis överdimensionerat så det stod härliga till. Förmodligen någon bisarrt hög schedule på rören för att kunna minska ytterdiametern, spontant tänker jag att jag velat landa på max 30x30. Gör ju inget om ett icke flyttbart bord väger helvete

Vidare hade jag nog snarare satsat på att bygga någon ramkonstruktion istället för ett ensamt fyrkantsrör sådär. Det finns färdiga kopplingar för fyrkantsrör du fäster med genomgående skruv om du inte har tillgång till svets. De används ofta i semipermanenta tältkonstruktioner och sådant, kanske kan tjäna som någon slags ledning till var du ska leta om det låter intressant.

Det blir garanterat onödigt komplicerat och krångligt. Så länge profilen har en vettig infästning i väggen med något stöd under kan skivan vila på den för att få ett bra stöd i sin tur. Om man ytterligare vill öka styvheten bör man skruva fast profilen i skivan ca car 15-20 cm vilket effektivt kommer ta upp alla skjuvspänningar. Kan du bara se till att du har ganska stumma stöd i väggen eftersom kraften överförs dit. Tänk 100 kg / 2 --> 50 kg per fäste. Så en kortling eller något annat som fördelar belastningen är inte en dum idé för gips kommer inte att fungera. Alternativt sätter du en regel längs med väggen, kanske 70x45 och gör ett urtag för profilen. Då får skivan något att vila på samtidigt som du löser problemet med infästningen för profilen samtidigt på ett effektivt sätt utan att riva hela väggen.

Och jag kontrollräknade och landade på 4.8 mm nedböjning.

Mvh
z

PS. Jag undervisade i kursen för länge sedan...

Förtydligande.
Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Toppen, då kör jag på det. Hade jag inte fått några vettiga svar hade plan B varit att åka till Biltema och lägga ett stålrör över knät för att se hur grova saker som behövs för att det inte skall svikta.

Återstår att lösa infästningen av skivan mot röret, jag är inte så sugen på att skruva uppifrån genom skivan. Eller så provar jag först utan skruvar och ser hur det går...

Jag återkommer när jag kommit igång med bygget!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Toppen, då kör jag på det. Hade jag inte fått några vettiga svar hade plan B varit att åka till Biltema och lägga ett stålrör över knät för att se hur grova saker som behövs för att det inte skall svikta.

Återstår att lösa infästningen av skivan mot röret, jag är inte så sugen på att skruva uppifrån genom skivan. Eller så provar jag först utan skruvar och ser hur det går...

Jag återkommer när jag kommit igång med bygget!

Min första tanke är att sätta rampamuff i skivan och dra fast röret i dessa med maskinskruv

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Annan liknande överdimensionerad skrivbordskonstruktion som inspiration kanske:

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Toppen, då kör jag på det. Hade jag inte fått några vettiga svar hade plan B varit att åka till Biltema och lägga ett stålrör över knät för att se hur grova saker som behövs för att det inte skall svikta.

Återstår att lösa infästningen av skivan mot röret, jag är inte så sugen på att skruva uppifrån genom skivan. Eller så provar jag först utan skruvar och ser hur det går...

Jag återkommer när jag kommit igång med bygget!

Om du kör med träregel kan du använda vinkleljärn på undersidan för dolda skruvar.

Mvh z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]