Permalänk
Medlem

Ny dator orsakar noise/hum i högtalare

Jag lät inet bygga ihop en ny dator som jag har haft i två veckor och använder till spel och musikproduktion, där jag har ett externt focusrite USB-ljudkort som sedan skickar ljudet vidare till två högtalare. Problemet med den nya datorn är att det är ett missljud som förekommer i högtalarna med ett hum/noise ljud vilket inte finns när jag använder min gamla laptop och kopplar in på samma sätt. Jag tyckte att det påminnde lite om en "ground loop" som kan orsaka liknande ljud men på ljudkortstillverkarens hjälpforum står det:

"If the problem doesn't occur with another computer, it may be the case that the wiring in the computer's power supply is not suitable or the components in the computer are generating unwanted noise. Make sure you are using a power supply that has been approved or made by the manufacturer of your computer."

Har någon erfarenhet eller tips på vad jag kan göra?

Allt gott!

Permalänk
Medlem

Har du provat olika USB-portar på datorn? Särskilt USB-portarna på framsidan av chassit brukar kunna vara känsliga för störningar, eftersom kablarna till dem måste vara relativt långa.

Permalänk
Medlem

Jordat uttag?
Samma uttag som högtalarna?

Permalänk
Medlem

Jag löste mitt surrande, hör och häpna genom att byta PCIe slot till grafikkortet.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag löste mitt surrande, hör och häpna genom att byta PCIe slot till grafikkortet.

Bra om man har mer än en 16x slot, annars är det inte direkt optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Bra om man har mer än en 16x slot, annars är det inte direkt optimalt.

Det hade jag inte, men det va att välja på en PCIex8 som va ledigt eller plågas av detta surrande eller byta ut PCU eller GPU eller moderkort.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Har du provat olika USB-portar på datorn? Särskilt USB-portarna på framsidan av chassit brukar kunna vara känsliga för störningar, eftersom kablarna till dem måste vara relativt långa.

Testade alla USB portar, men noiset är fortfarande kvar dessvärre.
Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jordat uttag?
Samma uttag som högtalarna?

uttagen ser ut att vara jordade. Har testat att köra högtalare och dator från samma uttag och från olika, men resultatet har varit densamma.
Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag löste mitt surrande, hör och häpna genom att byta PCIe slot till grafikkortet.

Wow okej, det skulle jag kunna testa. Har ett MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI DDR4 moderkort och verkar som den har 3 stycken expansionsplaner.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman3:

uttagen ser ut att vara jordade. Har testat att köra högtalare och dator från samma uttag och från olika, men resultatet har varit densamma.
Tack för svar!

Testa dra jordning mellan chassit och förstärkare och/eller högtalare (längs med signalkabeln) och anslut till chassi/metall i båda ändar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Testa dra jordning mellan chassit och förstärkare och/eller högtalare (längs med signalkabeln) och anslut till chassi/metall i båda ändar

Vad kan man dra mellan delarna som agerar jord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman3:

Vad kan man dra mellan delarna som agerar jord?

Vilken metallbit/kabel som helst. Från chassi till chassi alltså, inget annat

Permalänk
Medlem

Hur är det med en sån där ferritring, som brukade följa med chassit på äldre dar? Som frontpanelens kablage ringlade igenom.

Diskussion: https://www.sweclockers.com/forum/trad/117479-korv-ringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vilken metallbit/kabel som helst. Från chassi till chassi alltså, inget annat

Vet inte om jag har någon kabel eller metallbit som kan sammankoppla dessa, så är inte riktigt säker på hur jag ska testa detta.

Permalänk
Medlem

En intressant sak händer när jag exporterar ett musikprojekt: Under exporteringstiden så skriker det ur högtalarna som när man sodastreamar bubbelvatten. Ett högpitchat surrande ljud, det verkar som att komponenterna i datorn hörs väldigt tydligt genom ljudkortet och ut i högtalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman3:

Vet inte om jag har någon kabel eller metallbit som kan sammankoppla dessa, så är inte riktigt säker på hur jag ska testa detta.

Placera dem närmare varandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman3:

En intressant sak händer när jag exporterar ett musikprojekt: Under exporteringstiden så skriker det ur högtalarna som när man sodastreamar bubbelvatten. Ett högpitchat surrande ljud, det verkar som att komponenterna i datorn hörs väldigt tydligt genom ljudkortet och ut i högtalarna.

Samma med hörlurar?

Hur är det med andra källor till högtalarna? Typ
Mobilen eller något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Hur är det med en sån där ferritring, som brukade följa med chassit på äldre dar? Som frontpanelens kablage ringlade igenom.

Diskussion: https://www.sweclockers.com/forum/trad/117479-korv-ringen

Har aldrig hört talas som den tidigare, kan vara värt att kolla, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Samma med hörlurar?

Hur är det med andra källor till högtalarna? Typ
Mobilen eller något annat

Tack för att du tar dig tid och skriver.
Med min laptop som jag kopplar in med strömadapter i samma vägguttag och sedan kopplar in USB ljudkortet, så är det mycket små eller inga missljud. Och då har jag inte ändrat något egentligen, bara kopplat in ljudkortet från nya datorn till laptopen och det blir tyst.

När jag använder 3,5 mm jacket på framsidan på nya datorn där jag kopplar in hörlurar och exporterar så förekommer inga störande ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman3:

Tack för att du tar dig tid och skriver.
Med min laptop som jag kopplar in med strömadapter i samma vägguttag och sedan kopplar in USB ljudkortet, så är det mycket små eller inga missljud. Och då har jag inte ändrat något egentligen, bara kopplat in ljudkortet från nya datorn till laptopen och det blir tyst.

När jag använder 3,5 mm jacket på framsidan på nya datorn där jag kopplar in hörlurar och exporterar så förekommer inga störande ljud.

Testat usb-ljudkortet i olika portar? Vissa kanske har en annan usb-kontroller på moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Testat usb-ljudkortet i olika portar? Vissa kanske har en annan usb-kontroller på moderkortet

Yes har testat alla USB portar som datorn har att erbjuda, men låter lika i alla tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman3:

Yes har testat alla USB portar som datorn har att erbjuda, men låter lika i alla tyvärr.

Testa att vända på kontakten till väggen ena pinnen är spänning och andra nolla kan göra skillnad med.
Annars som någon sa så har du ett jord problem någonstans ganska vanligt att folk får det i stereo anläggning då produkterna har olika jord punkter

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Testa att vända på kontakten till väggen ena pinnen är spänning och andra nolla kan göra skillnad med.
Annars som någon sa så har du ett jord problem någonstans ganska vanligt att folk får det i stereo anläggning då produkterna har olika jord punkter

Alla delar som används är kopplade till samma uttag (PC, två högtalare, en skärm) och testade också att koppla in i olika uttag. Men tyvärr verkar inte detta göra någon skillnad.
Tack ändå för förslaget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman3:

Alla delar som används är kopplade till samma uttag (PC, två högtalare, en skärm) och testade också att koppla in i olika uttag. Men tyvärr verkar inte detta göra någon skillnad.
Tack ändå för förslaget!

Det jag menar är att du ska vända kabel som går från pc'n 180 grader så stiften byter plats kan göra skillnad

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det jag menar är att du ska vända kabel som går från pc'n 180 grader så stiften byter plats kan göra skillnad

Okej har testat det men tyvärr ingen bättring.

Permalänk
Medlem

En ny sak upptäckte jag nu: När jag använder datorns 3,5 mm jack på chassits front som jag kopplar in hörlurar och startar ett spel, så är det ett tydligt brusande i lurarna som slutar så fort något laddas i spelet och skärmen blir svart. Även om jag sänker volymen till 0 och byter ljudkälla i windows så är bruset kvar. Det förekommer alltså noise även när ljudkortet inte är inblandat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman3:

En ny sak upptäckte jag nu: När jag använder datorns 3,5 mm jack på chassits front som jag kopplar in hörlurar och startar ett spel, så är det ett tydligt brusande i lurarna som slutar så fort något laddas i spelet och skärmen blir svart. Även om jag sänker volymen till 0 och byter ljudkälla i windows så är bruset kvar. Det förekommer alltså noise även när ljudkortet inte är inblandat.

Jag har det fenomenet också i min dator om jag använder 3,5mm-jacket i fronten. Även scroll på webbsidor kan ge upphov till missljud. Löste det genom att sluta använda frontkontakten. Baktill direkt från moderkortet uppstår inte samma sak. Det är något i datorn som stör ut när kablarna är långa eller något.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag har det fenomenet också i min dator om jag använder 3,5mm-jacket i fronten. Även scroll på webbsidor kan ge upphov till missljud. Löste det genom att sluta använda frontkontakten. Baktill direkt från moderkortet uppstår inte samma sak. Det är något i datorn som stör ut när kablarna är långa eller något.

Ska testa jacket baktill också, tack för svar!

Permalänk
Medlem

Testade ett annat USB ljudkort och det blev samma resultat, testade även med en USB-hubb med extern strömförsörjning och det funkade inte heller.

3,5 mm jacket bak på datorn funkar däremot bra, men det gör tyvärr inte mig gladare då jag inte kan använda högtalarna och spela in ljud via mitt ljudkort på ett någorlunda smidigt sätt.

Permalänk
Medlem

Hur känner du för att löda lite?

Känns som din dator har kass stabilitet på 5V, det kan bekräftas med oscilloskop

Tror du behöver typ bygga filter med kondensator för att stabilisera matningen