Permalänk
Medlem

Nytt trådlöst headset

Jag kör just nu på Asus Rog Delta och är rätt nöjd förutom att jag stör ihjäl mig på sladden.
Så tanken är att jag vill köpa ett trådlöst headset nu istället, eller när det går ner i pris kanske.
Min gräns är väl på 3500kr men absolut max 4000kr och då måste det vara fantastiskt.
Kollat mycket på andra trådar, även Reddit och så vidare men blir inte riktigt klok på det.

Jag kör PC, PS5 och Switch.

Jag har som många kikat på Steelseries Arctis Nova Pro Wireless, förundras dock över versionerna för jag hittar info om att xbox-varianten funkar lika bra på PS5 och PC.
Är det någon som använder denna varianten som kan intyga? För såg att det ligger på 3000kr på Amazon just nu.
Jag vet också att tidigare versioner av detta headset ofta gick sönder i plasten, någon som har samma upplevelse med det nya?

Andra jag kikar på:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7017935 Samma fundering som ovan.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5194881 Obekvämt?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5819601 Obekvämt?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7190184 Ska funka för PS5 med?

Eller något annat tips? Dom får gärna inte se ut som en påse skridskor, även om jag vet att det såklart inte är det viktigaste.
Edit: Vill att det ska gå att ha uppkopplat mot telefonen samtidigt.

Permalänk
Medlem

Jag körde länge med Asus ROG Delta och gillade dom faktiskt. Men precis som du blev jag irriterad på sladden. Speciellt med katter som vill hoppa upp ibland när man sitter vid datorn.
Provade flera headset men gillade nästan ingen. SteelSeries tycker jag hade ett ganska tunnt ljud. Funkade lite bättre till Playstation än datorn dock. Men en deras bygel som håller ihop headsetet är kasst och frugans gick sönder 3 gånger under garanti tiden. Jag hade min endast ett litet tag innan jag sålde den.

Corsair Virtuoso var extremt obekvam. Huvudbygeln tryckte hårt mot huvudet. Räckvidden var också kass och det blev störningar i ljudet ganska ofta. Även när jag satt precis bredvid sändaren.

Turtle Beach vet jag tyvärr inget om.

Det headsetet jag nöjde mig med var Razer BlackShark V2 Pro. Den var skönast och hade överlag bäst ljudbild. Den fungerade bra till både spel, musik och film. Fungerar bäst på PC. Den stödjer även PS5 men ljudet är lite annorlunda där. Vet inte varför. Inte dåligt men också inte lika bra som på PC.

Så mitt tips är att kolla några recensioner på BlackShark V2 Pro och se vad du tycker. Jag är nöjd iallafall.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag körde länge med Asus ROG Delta och gillade dom faktiskt. Men precis som du blev jag irriterad på sladden. Speciellt med katter som vill hoppa upp ibland när man sitter vid datorn.
Provade flera headset men gillade nästan ingen. SteelSeries tycker jag hade ett ganska tunnt ljud. Funkade lite bättre till Playstation än datorn dock. Men en deras bygel som håller ihop headsetet är kasst och frugans gick sönder 3 gånger under garanti tiden. Jag hade min endast ett litet tag innan jag sålde den.

Corsair Virtuoso var extremt obekvam. Huvudbygeln tryckte hårt mot huvudet. Räckvidden var också kass och det blev störningar i ljudet ganska ofta. Även när jag satt precis bredvid sändaren.

Turtle Beach vet jag tyvärr inget om.

Det headsetet jag nöjde mig med var Razer BlackShark V2 Pro. Den var skönast och hade överlag bäst ljudbild. Den fungerade bra till både spel, musik och film. Fungerar bäst på PC. Den stödjer även PS5 men ljudet är lite annorlunda där. Vet inte varför. Inte dåligt men också inte lika bra som på PC.

Så mitt tips är att kolla några recensioner på BlackShark V2 Pro och se vad du tycker. Jag är nöjd iallafall.

Ja, haft mitt i flera år med och är nöjd med sladden orkar man ju inte med till slut.

Jag har läst att det ska vara bra, men det går inte att ha kopplat till telefonen samtidigt har jag för mig?
Glömde skriva med att det är något jag vill ha med som funktionalitet.

Permalänk
Medlem

Jag hade lagt till bubblaren Arctis 9. Får du bluetooth på ett bra sätt med samtidigt som du har radio.

Nova 7 hade en polare problem med kopplingen till mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluish:

Ja, haft mitt i flera år med och är nöjd med sladden orkar man ju inte med till slut.

Jag har läst att det ska vara bra, men det går inte att ha kopplat till telefonen samtidigt har jag för mig?
Glömde skriva med att det är något jag vill ha med som funktionalitet.

Ah nä den har tyvärr inte blåtand

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har provat några trådlösa lurar både dyra och billiga men det blir ett delay i ljudet och det är störande när man kör fps spel då det kan vara skillnaden på liv och död.

Med trådlöst märkte jag att trycker man på skjutknappen så ser man vapnet reagera innan ljudet hörs och med trådade så kommer ljudet direkt .

Det är inte mycket delay men det finns där .

Så spelar du mycket så är trådat att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag hade lagt till bubblaren Arctis 9. Får du bluetooth på ett bra sätt med samtidigt som du har radio.

Nova 7 hade en polare problem med kopplingen till mobilen.

9an är väl en av dom som går sönder i plasten eller har jag fått det om bakfoten?

Skrivet av ronz:

Ah nä den har tyvärr inte blåtand

Det är synd för har också sett att den har bra reviews! Men vill gärna ha med det känner jag.

Skrivet av Pantburk:

Har provat några trådlösa lurar både dyra och billiga men det blir ett delay i ljudet och det är störande när man kör fps spel då det kan vara skillnaden på liv och död.

Med trådlöst märkte jag att trycker man på skjutknappen så ser man vapnet reagera innan ljudet hörs och med trådade så kommer ljudet direkt .

Det är inte mycket delay men det finns där .

Så spelar du mycket så är trådat att föredra.

Jag spelade mycket CS förr men numera spelar jag mest casual så det är inte hela världen känner jag.
Bryr mig mer om bekvämlighet och ljudkvalitet nu.
Och är det så att jag börjar köra cs igen kommer jag inte göra mig av med Asus-headsetet.

Permalänk
Medlem

Använder själv Corsair Virtuoso RGB Wireless XT, har inget annat att jämföra med när det kommer till trådlösa headset.
Har haft mitt i strax över ett halvår och är nöjd, tycker ljudet är bra (ändrade lite i eq då jag tyckte det kändes lite basfattigt direkt ur lådan) rösten låter bra i micen, sitter bra och får inte ont efter användning i över 8h utan att tas av.
Skönt med BT oxå så man kan koppla till mobilen och prata trådlöst.

Enda negativa jag kan komma på skulle väl vara batteritiden, kanske får ut runt 10h max på sin höjd så de där 20h eller va det var de claimar anser jag inte vara sant, möjligt det går få ut lite mer om man stänger av rgb. Men går ju använda med kabel med, så är det bara dra ur den när det är laddat igen

Permalänk
Medlem

Har kört HyperX Cloud i ett gäng år, och förra årets mellandagsrea bytte jag till den trådlösa varianten och är supernöjd.
Sitter otroligt bekvämt på mig över långa sessioner, har även glasögon, samt att jag upplever ljudkvalitén och mikrofonen som riktigt bra.
Tycker dock att basen kan vara lite låg, men för det jag spelar och tittar på har jag aldrig reagerat.
Bra nivå i hörlurarna också, ligger runt 16-18 i windows ljud med de på, och aldrig tyckt att jag har svårt att höra något.

Spelen jag kör nu förtiden är Satisfactory och WoW i princip, oftast med en stream eller något på Netflix igång separat.
Ligger ganska bra till i pris också: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5726320

Kollar sällan, om någonsin, på film när jag sitter vid datorn, men för serietittande och YouTube har jag inte märkt några problem!

Jag vill dock säga att ljudkvalitén är snäppet tråkigare än HyperX Cloud 2 7.1, men fortfarande ett bra gamingheadset.
Inte märkt av några noterbara delays heller samt att batteritiden är otroligt bra, blev en hel helg av gibb förut och den klarade hela helgen utan att behöva laddas.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

Använder själv Corsair Virtuoso RGB Wireless XT, har inget annat att jämföra med när det kommer till trådlösa headset.
Har haft mitt i strax över ett halvår och är nöjd, tycker ljudet är bra (ändrade lite i eq då jag tyckte det kändes lite basfattigt direkt ur lådan) rösten låter bra i micen, sitter bra och får inte ont efter användning i över 8h utan att tas av.
Skönt med BT oxå så man kan koppla till mobilen och prata trådlöst.

Enda negativa jag kan komma på skulle väl vara batteritiden, kanske får ut runt 10h max på sin höjd så de där 20h eller va det var de claimar anser jag inte vara sant, möjligt det går få ut lite mer om man stänger av rgb. Men går ju använda med kabel med, så är det bara dra ur den när det är laddat igen

Tack så mycket för din input! Jag har länge varit sugen på dessa men blivit avtrubbad när så många tycker att dom är obekväma! Tycker du att dom trycker mot öronen?
10 timmar kan jag leva med!
Micken ska väl vara riktigt bra med om jag inte läst fel?
Laddar dom snabbt?

Skrivet av iFerz:

Har kört HyperX Cloud i ett gäng år, och förra årets mellandagsrea bytte jag till den trådlösa varianten och är supernöjd.
Sitter otroligt bekvämt på mig över långa sessioner, har även glasögon, samt att jag upplever ljudkvalitén och mikrofonen som riktigt bra.
Tycker dock att basen kan vara lite låg, men för det jag spelar och tittar på har jag aldrig reagerat.
Bra nivå i hörlurarna också, ligger runt 16-18 i windows ljud med de på, och aldrig tyckt att jag har svårt att höra något.

Spelen jag kör nu förtiden är Satisfactory och WoW i princip, oftast med en stream eller något på Netflix igång separat.
Ligger ganska bra till i pris också: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5726320

Kollar sällan, om någonsin, på film när jag sitter vid datorn, men för serietittande och YouTube har jag inte märkt några problem!

Jag vill dock säga att ljudkvalitén är snäppet tråkigare än HyperX Cloud 2 7.1, men fortfarande ett bra gamingheadset.
Inte märkt av några noterbara delays heller samt att batteritiden är otroligt bra, blev en hel helg av gibb förut och den klarade hela helgen utan att behöva laddas.

Jag har läst bra om dessa med men dom har väl inte bluetooth?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluish:

Tack så mycket för din input! Jag har länge varit sugen på dessa men blivit avtrubbad när så många tycker att dom är obekväma! Tycker du att dom trycker mot öronen?
10 timmar kan jag leva med!
Micken ska väl vara riktigt bra med om jag inte läst fel?
Laddar dom snabbt?

Jag har läst bra om dessa med men dom har väl inte bluetooth?

Men vad tror du om de nya trådlösa ROG Delta då?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

tips kan vara dessa nu när det faktiskt är ett väldigt bra pris på dom
https://www.amazon.se/dp/B09ZLRD7Z9/ref=asc_df_B09ZLRD7Z9/?ta...

och som jag förstår det så funkar dom på PS, sökte runt lite om hittade detta
"From steel series representative:

Let me clear up the difference between Nova Pro Wireless and Nova Pro Wireless Xbox 🌞

The Xbox version is fully compatible wirelessly with: Xbox, PC, PlayStation

The PC version is compatible with: PC and PlayStation

The Xbox version transmitter has two ports on the back - one of the ports is fully compatible with PC and PlayStation and the other port is fully compatible with Xbox only

The PC version transmitter has two ports on the back - both ports are fully compatible with both PC and PlayStation

so to sum up - the Xbox version cannot be connected to a PlayStation and PC simultaneously for quick switching, because one of its ports is only compatible with Xbox 🌞 The Xbox port on the Arctis Nova Pro Wireless for Xbox will work if you connect it to your PC, but it will be recognized as "Xbox Controller". Due to how the device is recognized this will put limitations on the features you can use, and you will not be able to utilize PC features like Sonar when using the Xbox port. The Xbox port will not work with other devices like PS4/5 or Nintendo switch."

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men vad tror du om de nya trådlösa ROG Delta då?

Jag har kikat på dom, men micken ska ju vara riktigt kass! Sen tänker jag att det kanske är kul att testa något nytt med.. få lite ombyte haha.

Skrivet av norrby89:

tips kan vara dessa nu när det faktiskt är ett väldigt bra pris på dom
https://www.amazon.se/dp/B09ZLRD7Z9/ref=asc_df_B09ZLRD7Z9/?ta...

och som jag förstår det så funkar dom på PS, sökte runt lite om hittade detta
"From steel series representative:

Let me clear up the difference between Nova Pro Wireless and Nova Pro Wireless Xbox 🌞

The Xbox version is fully compatible wirelessly with: Xbox, PC, PlayStation

The PC version is compatible with: PC and PlayStation

The Xbox version transmitter has two ports on the back - one of the ports is fully compatible with PC and PlayStation and the other port is fully compatible with Xbox only

The PC version transmitter has two ports on the back - both ports are fully compatible with both PC and PlayStation

so to sum up - the Xbox version cannot be connected to a PlayStation and PC simultaneously for quick switching, because one of its ports is only compatible with Xbox 🌞 The Xbox port on the Arctis Nova Pro Wireless for Xbox will work if you connect it to your PC, but it will be recognized as "Xbox Controller". Due to how the device is recognized this will put limitations on the features you can use, and you will not be able to utilize PC features like Sonar when using the Xbox port. The Xbox port will not work with other devices like PS4/5 or Nintendo switch."

Jo precis! Detta är ju en av mina frågeställningar i första inlägget.
Verkar faktiskt som att X varianten is the way to go.
Men det är fortfarande mycket pengar och vill känna mig lite mer säker innan jag kör på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluish:

9an är väl en av dom som går sönder i plasten eller har jag fått det om bakfoten?

Vilken plast? Jag har inte hört något om det och mina har jag inga problem med - Just hur lätta de känns och blåtanden är styrkan. Kvalitén känns bra så plast som går sönder ringer ingen klocka. Googlade ändå rätt mycket innan köp för två år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluish:

Tack så mycket för din input! Jag har länge varit sugen på dessa men blivit avtrubbad när så många tycker att dom är obekväma! Tycker du att dom trycker mot öronen?
10 timmar kan jag leva med!
Micken ska väl vara riktigt bra med om jag inte läst fel?
Laddar dom snabbt?

Jag har läst bra om dessa med men dom har väl inte bluetooth?

Trycker väl något men inte så det blir jobbigt tycker jag, hade corsair HS60 innan och även haft nån av Void varianterna och Virtuoso XT är skönare än de modellerna iaf.
Ja det tycker jag den är, även de andra jag spelar med. Den plockar inte upp onödigt ljud, ska någon höra mina katter (har en som jamar väldigt högt) så behöver jag stå väldigt nära med micken.
Brukar ta ca 2h att ladda, beroende på när man sätter i kabeln. När den säger battery low så brukar det funka över 1h till innan den säger critical, så det avgör väl lite med hur lång tid det tar.

Permalänk
Medlem

100 timar batteritid GSP370 från epos. Helt ok ljud...

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vilken plast? Jag har inte hört något om det och mina har jag inga problem med - Just hur lätta de känns och blåtanden är styrkan. Kvalitén känns bra så plast som går sönder ringer ingen klocka. Googlade ändå rätt mycket innan köp för två år sedan.

https://www.ifixit.com/Answers/View/708697/Plastic+about+to+b...

Detta händer tydligen ofta, räcker att googla så kommer upp mycket om det.

Skrivet av Krilon:

Trycker väl något men inte så det blir jobbigt tycker jag, hade corsair HS60 innan och även haft nån av Void varianterna och Virtuoso XT är skönare än de modellerna iaf.
Ja det tycker jag den är, även de andra jag spelar med. Den plockar inte upp onödigt ljud, ska någon höra mina katter (har en som jamar väldigt högt) så behöver jag stå väldigt nära med micken.
Brukar ta ca 2h att ladda, beroende på när man sätter i kabeln. När den säger battery low så brukar det funka över 1h till innan den säger critical, så det avgör väl lite med hur lång tid det tar.

Okej! Ja min katt är inte så högljud, tror ingen hade haft något emot det ändå heller men det är bra att veta. ☺️
Min enda tanke är att det har några år på nacken. De billigare varianterna har väl längre batteritid med men ingen bluetooth.

Skrivet av Pe3:

100 timar batteritid GSP370 från epos. Helt ok ljud...

Dom var ju dock definitionen av en påse skridskor! Men det är ju egna preferenser.

Permalänk
Medlem

sennheiser rs175 / rs195

Permalänk
Medlem

Kör Epos 670, fantastiskt ljud men långt från lika sköna som mina gamla Astro A50. Jag håller ögonen på Audeze Maxwell som kommer nu i jan-feb och ser fantastiska ut på pappret och märket är känt för toppenljud. Maxwell verkar lika tunga (tyvärr) som 670 men hoppas ändå de lyckats. Vill helst inte ha massa extra DACs och kopplingsdosor utan bara lurarna och en dongel som fler och fler kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluish:

Jag har kikat på dom, men micken ska ju vara riktigt kass! Sen tänker jag att det kanske är kul att testa något nytt med.. få lite ombyte haha.

Jo precis! Detta är ju en av mina frågeställningar i första inlägget.
Verkar faktiskt som att X varianten is the way to go.
Men det är fortfarande mycket pengar och vill känna mig lite mer säker innan jag kör på.

Ja jag personligen är såld på steelseries, hade arctis 5 i flera år och förutom sladden som jag fick köpa en ny så funkar dom fortfarande felfritt. Bytte upp mig till arctis 7 wireless och bland de bästa jag gjort när det kommer till kringutrustning. Ända negativa är att chat/spel reglaget kan skapa lite brus nån gång då och då när den är på mellan läget. Men är bara att reglera lite så försvinner det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja jag personligen är såld på steelseries, hade arctis 5 i flera år och förutom sladden som jag fick köpa en ny så funkar dom fortfarande felfritt. Bytte upp mig till arctis 7 wireless och bland de bästa jag gjort när det kommer till kringutrustning. Ända negativa är att chat/spel reglaget kan skapa lite brus nån gång då och då när den är på mellan läget. Men är bara att reglera lite så försvinner det.

Vad tror du, är det värt 3000kr?
Såg att Corsair rgb Xt gått ner till 2000kr nu med… men kanske värt att lägga en tusenlapp extra på Nova PRO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluish:

Vad tror du, är det värt 3000kr?
Såg att Corsair rgb Xt gått ner till 2000kr nu med… men kanske värt att lägga en tusenlapp extra på Nova PRO?

Asså jag personligen är jag tveksam, men då är jag en snål jävel också. Så där handlar det mer om att jag nog inte skulle lägga mer än 1000kr på ett par lurar oavsätt.

Men hade utan tvekan valt dom framför Corsair för 2000kr helt klart, men då har jag extremt dålig erfarenhet av Corsair som märke när det kommer till kringutrustning.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Asså jag personligen är jag tveksam, men då är jag en snål jävel också. Så där handlar det mer om att jag nog inte skulle lägga mer än 1000kr på ett par lurar oavsätt.

Men hade utan tvekan valt dom framför Corsair för 2000kr helt klart, men då har jag extremt dålig erfarenhet av Corsair som märke när det kommer till kringutrustning.

Tycker detta är extremt svårt.
Jag kommer gärna undan så billigt som möjligt men känns som att det mesta är kasst på något sätt ändå typ. 🙄
Man vill ju ändå ha något som är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluish:

Tycker detta är extremt svårt.
Jag kommer gärna undan så billigt som möjligt men känns som att det mesta är kasst på något sätt ändå typ. 🙄
Man vill ju ändå ha något som är bra.

Ja asså vill du komma billigare undan så skulle jag säga nova 7 om bt är ett krav annars äldre arctis 7p som går för 1300kr på mediamarkt atm.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja asså vill du komma billigare undan så skulle jag säga nova 7 om bt är ett krav annars äldre arctis 7p som går för 1300kr på mediamarkt atm.

Det var min första plan.
Men tänker ändå att detta är något man har i några år så då kanske det får kosta 3000kr.
Jag är ändå osäker men man kanske blir positivt överraskad.
Sen vet jag inte hur stor skillnaden är på ljudkvalitén dock och om den är värt 1000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluish:

https://www.ifixit.com/Answers/View/708697/Plastic+about+to+b...

Detta händer tydligen ofta, räcker att googla så kommer upp mycket om det.

Bilderna rör Arctis 7 vad jag kan se. Fick för mig att pro och 9 hade andra mindre plastiga lurar.

Jag har aldrig hört om det iaf.

Permalänk
Medlem

Beställde Arctis Nova Pro Wireless nu från Amazon som var tanken från början.
Jag tror det blir bra, det ska ju vara ett grymt headset. 👍
Tack alla för hjälpen. ❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluish:

Beställde Arctis Nova Pro Wireless nu från Amazon som var tanken från början.
Jag tror det blir bra, det ska ju vara ett grymt headset. 👍
Tack alla för hjälpen. ❤️

Återkom med vad du tycker - De verkar awesome!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Återkom med vad du tycker - De verkar awesome!

Will do! Får dom på måndag enligt Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluish:

Det var min första plan.
Men tänker ändå att detta är något man har i några år så då kanske det får kosta 3000kr.
Jag är ändå osäker men man kanske blir positivt överraskad.
Sen vet jag inte hur stor skillnaden är på ljudkvalitén dock och om den är värt 1000kr.

Ja asså är det just ljudkvaliten så iallafall arctis så ska det vara mer eller mindre likvärdiga över hela segmentet medans det som skiljer är funktioner och extra lull lull.

Dock osäker på om Nova serien är likadan men återstår att se tror oavsätt att du kommer bli nöjd iallafall

Visa signatur

here we go!