Datauttag (cat6 kabelinstallation) upphör att fungera

Permalänk

Datauttag (cat6 kabelinstallation) upphör att fungera

Jag jobbar på ett studentboende med 419 lägenheter (nybyggt).
Helt plötsligt började jag få in felanmälningar på att internet inte fungerar.
Fibern kommer in i elskåpet och ansluts i en tjänstefördelare.
Kopplar jag in routern eller datorn direkt här så får jag internet utan problem.
Från elskåpet finns sedan en eller 2 längor med portar som leder till datauttagen i lägenheten (ca 10 per länga).
Av dem har några eller ibland alla helt plötsligt slutat fungera och jag kan inte begripa vad som kan vara orsaken.
Det är ingen fysisk åverkan vad jag kan se och samma problem har dykt upp samtidigt i flertal lägenheter i 4 olika hus.

Är det någon som vet vad som kan ha hänt? Alla mina teorier just nu har odds att det kan inträffa som ungefär 1 på biljonen.

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som om du utelämnar mycket detaljer om det är ett nät till 419 lägenheter, det borde tex finnas några switchar eller hur ansluts alla uttagen ?
Och hur kommer det sig att du ska drifta ett stort nät, vilken roll har du ? Vem är isp/nätägare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Allting fram till lägenheterna fungerar som det ska och man får även internet om man ansluter sig direkt vid tjänstefördelaren (sitter i elskåpet i varje lägenhet). Det som inte funkar är helt enkelt den dragningen mellan elskåpet och ut i rummen. På bilden är det uttag 7 & 8 som sedan ses i ett av rummen.

Alltså en fast installation, punkt A till B som helt plötsligt slutar fungera. På flera lägenheter samtidigt i olika hus.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dramonicous:

Allting fram till lägenheterna fungerar som det ska och man får även internet om man ansluter sig direkt vid tjänstefördelaren (sitter i elskåpet i varje lägenhet). Det som inte funkar är helt enkelt den dragningen mellan elskåpet och ut i rummen. På bilden är det uttag 7 & 8 som sedan ses i ett av rummen.<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Alltså en fast installation, punkt A till B som helt plötsligt slutar fungera. På flera lägenheter samtidigt i olika hus.

Men det du visar på bild är inga prylar för 400 klienter, har du skrivit fel och menar 4, var är switcharna ?
Är det möjligen någon som stulit utrustningen och kopplat in hemmaprylar ? Hur är egentligen nätet tänkt att se ut för det där är som det brukar se ut i en enfamiljsvilla och inte på et större studentboende med 400 användare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inte omöjligt att kablar kan blivit skadade vid installation, eller att man inte fått fast kablarna ordentligt i plint-anslutningen vid varje RJ45 uttag. Om uttaget slutar fungera helt så är det kabelbrott eller annat fel, om det bara fungerar ibland är det typ glapp, eller dassig anslutning någon stans mellan patchpanelen och uttaget i rummet.

Det går att mäta upp om kablarna är bra eller inte, vanligaste är dock att man bara kollar om anslutningen är hel och fungerar. Inte så roligt om vissa uttag har slutat fungera, då börjar man ju undra om det kommer bli flera fel framöver.

Permalänk

Detta är ett exempel på 1 lägenhet.
Problemet är inte i switcharna.
Alltså felet vi har är någon form av brott på kabeln i anslutning A (anslutning 7&8 bild 1) eller B (anslutning 7&8 bild 2) eller i kabeln mellan dessa punkter.

Hade det bara varit en enskild lägenhet med detta felet så hade det inte varit något konstigt, men det rör sig om ca 10 kända i olika hus och alla har kommit samtidigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dramonicous:

Detta är ett exempel på 1 lägenhet.
Problemet är inte i switcharna.
Alltså felet vi har är någon form av brott på kabeln i anslutning A (anslutning 7&8 bild 1) eller B (anslutning 7&8 bild 2) eller i kabeln mellan dessa punkter.

Hade det bara varit en enskild lägenhet med detta felet så hade det inte varit något konstigt, men det rör sig om ca 10 kända i olika hus och alla har kommit samtidigt.

Då får du mäta upp kabeln och se om den är ok eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jo jag förutsätter att om man mäter på dem att det kommer visa att något är fel.
Det jag undrade var om någon kände till vad som kan orsaka detta felet på flera lägenheter samtidigt.
Alla anslutningar var kontrollmätta vid besiktningen av husen och även om några slank emellan så vet jag till 100% säkerhet att åtminstone ett par av dem har fungerat tidigare då jag själv hjälpt hyresgästen med att installera routern.

Permalänk
Medlem

Flera ställen samtidigt och flera olika fysiska hus med märkliga avbrott.

Har dom läckage från taket kanske? Varit med om det visat sig att konstruktionen av taket varit fellagt så vatten letat sig in o krypt imellan och gett många intressanta fel. En fastighet fick dom tömma översta planet o öppna upp o avfukta/sanera o sen göra om taket på.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk

Inte omöjligt vi har haft några problem med vatten men fortfarande högst osannolikt. Det är modulbygge så varje lägenhet har ett eget tätskikt och detta felet är ju definitivt inom lägenhetens tätskikt. Jag funderade på om det kunde vara något kraftigt magnetfält som stört kablarna men då borde nog fler blivit påverkade.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad har ni för utrustning?
Hur testar ni kablarna?
Kan ni pinga enheter i LAN:et?

Har ni 419 lägenheter känns det rimligt med mer seriös installation än ett enkelt medieskåp

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har ni 419 lägenheter känns det rimligt med mer seriös installation än ett enkelt medieskåp

Hur menar du? Ett sånt där mediaskåp är ju mer eller mindre standard ute i lägenheter i nyproduktion idag?

Gällande dina övriga frågor antar jag att TS är någon mer "generell" anställd på studentboendet och inte en installationstekniker för IT.
Hade jag haft problemet TS har hade jag vänt mig till dom som byggt huset / installerat nätverket.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BasseBaba:

Hur menar du? Ett sånt där mediaskåp är ju mer eller mindre standard ute i lägenheter i nyproduktion idag?

Gällande dina övriga frågor antar jag att TS är någon mer "generell" anställd på studentboendet och inte en installationstekniker för IT.
Hade jag haft problemet TS har hade jag vänt mig till dom som byggt huset / installerat nätverket.

Ja det är ju typ standard idag. Hans två inlägg får det att se ut som att det det skåpet går till två längor för alla lägenheter.

I ett inlägg skriver han:
"Alltså felet vi har är någon form av brott på kabeln i anslutning A (anslutning 7&8 bild 1) eller B (anslutning 7&8 bild 2)"
& "Hade det bara varit en enskild lägenhet med detta felet"

Han har bara en bild, inte två? Om felet gäller båda längorna är felet troligen i det kablaget i huvudskåpet (Som jag antar är på bilden)

Nej, han kanske inte är IT-tekniker/ansvarig på det sättet men att isolera om felet gäller en länga eller två och byta en eller två kablar i ett skåp bör gå. Vad är ex. "Punkt A" eller "Punkt B"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja det är ju typ standard idag. Hans två inlägg får det att se ut som att det det skåpet går till två längor för alla lägenheter.

Skrivet av tcntad:

Nej, han kanske inte är IT-tekniker/ansvarig på det sättet men att isolera om felet gäller en länga eller två och byta en eller två kablar i ett skåp bör gå. Vad är ex. "Punkt A" eller "Punkt B"?

Förvisso.

Skulle säga att det mest rimliga är dålig installation så att anslutningarna har börjat glappa när folk flyttat ut/in och slitit i uttagen.
Herrejävlar vad sakerna var misshandlade i min förra lägenhet, fiberkabeln hade dom mosat sönder såpass att kontakten lossnat från plåten i mediaskåpet.

Edit:
Är ju bara att felsöka med något i denna stil:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Permalänk
Medlem

Felsök tvärt om.

Koppla in en bärbar dator i ett av uttagen i elskåpet, dvs inte mediaomvandlaren.
Kolla ifall den bärbara datorn får kontakt med den stationära som sitter inne i rummet på samma uttag.

Naturligtvis sätter du läpligt IP, Mask på båda datorerna vid testet.

Om det inte funkar så är det som du säger fel på antingen kontakt(erna) och/eller kabeln.
Är det nybyggt felanmäl till de som satte upp det så får de komma ut och fixa det.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dramonicous:

Allting fram till lägenheterna fungerar som det ska och man får även internet om man ansluter sig direkt vid tjänstefördelaren (sitter i elskåpet i varje lägenhet). Det som inte funkar är helt enkelt den dragningen mellan elskåpet och ut i rummen. På bilden är det uttag 7 & 8 som sedan ses i ett av rummen.<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Alltså en fast installation, punkt A till B som helt plötsligt slutar fungera. På flera lägenheter samtidigt i olika hus.

Har du testat att alla uttag på tjänstefördelaren fortfarande ger internetanslutning? Kan vara så att operatören ändrat något i den så att de fått andra funktioner. Det kan också vara så att operatören minskat mängden ip-adresser som tillåts per lägenhet. Vet inte hur den är ränkt att fungera hos er, men min ”tjänstefördelare” hemma ger ett uttag internet med ett ip och ett uttag för tv. Inget mer.

Men annars köp en kabeltestare på kjell, kostar inte många kronor.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Har du testat att alla uttag på tjänstefördelaren fortfarande ger internetanslutning? Kan vara så att operatören ändrat något i den så att de fått andra funktioner. Det kan också vara så att operatören minskat mängden ip-adresser som tillåts per lägenhet. Vet inte hur den är ränkt att fungera hos er, men min ”tjänstefördelare” hemma ger ett uttag internet med ett ip och ett uttag för tv. Inget mer.

Men annars köp en kabeltestare på kjell, kostar inte många kronor.

Tänkte också på det, att operatören pushat ut en firmwareuppdatering eller nya konfigurationsfiler till tjänstefördelarna, med tanke på att det slutat fungera samtidigt för flera.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BasseBaba:

Förvisso.

Skulle säga att det mest rimliga är dålig installation så att anslutningarna har börjat glappa när folk flyttat ut/in och slitit i uttagen.
Herrejävlar vad sakerna var misshandlade i min förra lägenhet, fiberkabeln hade dom mosat sönder såpass att kontakten lossnat från plåten i mediaskåpet.

Edit:
Är ju bara att felsöka med något i denna stil:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Jag har "lyxen" att bo i en kåk från 30-talet så vi har bara ett RJ45-jack ovanför dörren;) Hur lyckas man så fatalt??
En sån borde faktiskt räcka i enklare syften.

Permalänk
Skrivet av Parmenides:

Tänkte också på det, att operatören pushat ut en firmwareuppdatering eller nya konfigurationsfiler till tjänstefördelarna, med tanke på att det slutat fungera samtidigt för flera.

Tjänstefördelaren fungerar som den ska och kopplar jag in min dator/router direkt i den får jag internet.
Aldrig hört talas om en firmwareuppdatering som kan förstöra själva kabeln.
Den är i alla fall inställd så att port 1 är konfigurerad för router eller direkt anslutning, port 2 TV-Box, port 3 och 4 saknar inställningar och ej i bruk. Den fungerar fortfarande precis som innan.

Och svar på bilden jag tog på elskåpet.
Så här ser varje lägenhet ut. Detta är ingen central för alla våra lägenheter, utan alla våra lägenheter har en egen sån här.
Varje lägenhet har 10-20 st (etta eller delat boende) möjliga datauttag placerade runt omkring men bara de man har patchat i elskåpet som kommer vara aktiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dramonicous:

Tjänstefördelaren fungerar som den ska och kopplar jag in min dator/router direkt i den får jag internet.
Aldrig hört talas om en firmwareuppdatering som kan förstöra själva kabeln.
Den är i alla fall inställd så att port 1 är konfigurerad för router eller direkt anslutning, port 2 TV-Box, port 3 och 4 saknar inställningar och ej i bruk. Den fungerar fortfarande precis som innan.

Jo jag menade inte att den skulle ha försört kabeln utan att den taggat om portarna eller liknande så att saker som tidigare fick IP nu inte får det. Om du är säker på att det är fysiska kabelfel det handlar om så är det bara att anmäla till vem det nu är som ansvarar för nätet.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat att koppla nått direkt via kabeln typ en dator i vardera änden för att se om och hur de länkar upp och kanske köra ett test med iperf för att kolla om det händer nått underligt ?
Tänk på att datorerna måste adresseras manuellt om du kopplar dem direkt mot varandra för det finns ingen dhcpserver inkopplad.

Har du provat att skifta tjänstefördelare mellan ett ställe som fungerar och ett där det är problem? Tänk på att det kanske inte funkar ändå och att du ska sätta tillbaka delarna på sin ursprungliga plats utifall det finns nått som påverkas av mac adresserna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Dramonicous det enklaste är nog bara att byta ut dessa kablar som är fel.

När man tar ut den (eller hur man nu väljer att göra) så kommer man fysiskt kunna inspektera kabeln, det kan vara skador på en eller flera kablar. Det kan vara allt möjligt, omöjligt att säga innan man tittar på kabeln. Att mäta upp den etc säger inte alltid så mycket, eller inte alltid det indikerar att det är något fel även om det är fel på kabeln / kablarna. Det fulaste felet är skador vad gäller nötning på kabeln, den kan vara att några rör inte installerats rätt på rätt sätt eller har skadats på något vis i efterhand. Det går även att inspektera med fiberkamera om man vill det för att se vad felet är om man hittade skador på kabeln när man tog ut den.

Dessutom om man tar ut kabeln, inspekterar den och inget är fel samt att man mäter upp kabeln. Det här kan vara viktigt om man inte lyckades hitta något annat fel i anläggningen innan man tog ut kabeln. Då vet man att det är något lurigt fel någon annan stans som måste hittas och inte hittades första gången man felsökte.