Permalänk
Medlem

Multifunktionsskrivare till förening

Hej,

En förening har frågat mig om köpråd gällande ny multifuntionsskrivare (skriva ut, skanna och kopiera). De kör idag med en billig HP bläckmaskin och får byta bläckpatro(er) ofta, har rullat så i typ 7år 😳
De uppskattar att de skriver ut mellan 5000-10000 sidor per år.

Önskemålen är:

  • Max 5000kr

  • Låga utskriftskostnader

  • Problemfirtt ägande

  • Klarar sig med upp till A4

Har kollat lite mot Epsons EcoTank-modeller och ser ut som det blir låga kostnader per sida där. Är det rätt väg att gå eller är det bättre att gå mot någon laser-maskin?

Tips och erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Jag har en Xerox WorkCentre 6515. Fungerar bra och Xerox har bra support.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Behövs färgutskrifter, eller räcker det med svart-vitt?

Om det bara behövs svart-vita utskrifter så rekommenderar jag starkt någon form av laserskrivare. Förslagsvis en Brother - de har bra billiga laserskrivare.

Skall det däremot skrivas ut färgfoton så är det en av de få saker som bläckskrivare klarar bättre än laserskrivare.
Epson Ecotank, eller motsvarande från andra tillverkare, verkar vara ett av de bättre alternativen om man skall hålla ner priset per utskrift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Behövs färgutskrifter, eller räcker det med svart-vitt?

Om det bara behövs svart-vita utskrifter så rekommenderar jag starkt någon form av laserskrivare. Förslagsvis en Brother - de har bra billiga laserskrivare.

Skall det däremot skrivas ut färgfoton så är det en av de få saker som bläckskrivare klarar bättre än laserskrivare.
Epson Ecotank, eller motsvarande från andra tillverkare, verkar vara ett av de bättre alternativen om man skall hålla ner priset per utskrift.

Färg behövs, dock skrivs det inte ut foton utan mest enklare grafik.

Permalänk
Medlem

Jag har en https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4945100 som jag är nöjd med. Köpte den under pandemin. Kan scanna till sharpoint bla, eller smb share. Och kan skicka mail när det är dags att se över toners etc.

Permalänk
Medlem

Absolut en Laser skrivare. Brother modellen ovan har jag kört i två år och den funkar kanon. Finns bra anslutningsmöjligheter och pirat toner som funkar väl. Bra pris är det också.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk

Kör med epson ecotank nu i 2 år utan större strul.
Det enda var en gång när den behövde en grovrengöring vilket man gör via epson.
Kostar inget och är väl mest för att man inte ska göra det för ofta.
Ska man köra mycket så kan jag bara klaga på pappersfacket som inte tar så mycket(borde vara internt).

Permalänk
Medlem

Skriver man ut så mycket så kan det vara aktuellt att kanske hyra en skrivare istället. Då behöver man inte tänka på att man behöver köpa en ny om den går sönder, eller vilka patroner man ska köpa etc.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Kör med epson ecotank nu i 2 år utan större strul.
Det enda var en gång när den behövde en grovrengöring vilket man gör via epson.
Kostar inget och är väl mest för att man inte ska göra det för ofta.
Ska man köra mycket så kan jag bara klaga på pappersfacket som inte tar så mycket(borde vara internt).

Grovrengöring via Epson, behövde du skicka in den eller var det någon man skulle kontakta dom för att fixa?

Permalänk
Skrivet av breakman:

Grovrengöring via Epson, behövde du skicka in den eller var det någon man skulle kontakta dom för att fixa?

Nej det gör man själv men med en kod som man får från epson från gång till gång.

Permalänk
Medlem

Efter mycket funderande så föll valet på en Canon Maxify GX6050, like Epsons Ecotank-modeller så är det en bläckstråleskrivare med tankar som man fyller bläck i. Den är beställd men har inte dykt upp ännu, hoppas den kommer fungera bra en lång tid framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Efter mycket funderande så föll valet på en Canon Maxify GX6050, like Epsons Ecotank-modeller så är det en bläckstråleskrivare med tankar som man fyller bläck i. Den är beställd men har inte dykt upp ännu, hoppas den kommer fungera bra en lång tid framöver.

Kombinera denna med en enkel billig svartvit laser för bulk-jobben som inte kräver färg

Permalänk
Rekordmedlem

Och laser är inte bara bra för "svartbulk" utan för saker som ska arkiveras för det är sällan bläcken är arkivsäkra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.