Fractal Design North – trävligt möter stiligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Då har du aldrig haft problem att nå BIOS.
Testar några av dem vanliga knapparna, ser OS ladda? Reset.

Håll inne power-knappen = reset.

Är ett extremt fåtal av användare som uppfattar detta som ett problem. De som tycker det är ett problem har nog moderkortet öppet på en bench..

Och ja, jag vill ha en XL-version med ljuddämpning, fläkt på sidan och borttagbar PSU-shroud. Säkert många som vill ha en ITX version också, kan nog bli en riktig succe det här. Verkar vara out of stock på flera amerikanska sidor som newegg etc. Grattis till Fractal

Permalänk

så jäkla snyggt, kommer köpa en svart direkt!

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig video Calle. Bra genomgång och karismatisk presentation.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Hade det inte vart fett om en kunde skruva diskar i fläkt hållaren på vänstersidan också?
Kostar FD ingenting att stansa fler hål i den plåten.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

USB A och inte trrs. Att det alltid ska falla på små detaljer

Den har ju 1 st. USB 3.1 Gen 2 Typ-C?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

wow ingen reset knapp på framsidan, varför ??

Har inte använt reset-knappen en enda gång på någon av mina två datorer jag byggt. Så sedan 2013 fram till nu 2023 har jag använt den knappen exakt noll gånger fördelat över två chassin.

Tror inte jag är ensam med att aldrig använda den, gissar att detta är orsaken till att den saknas på North. Trist om den behövs av någon men för övriga är det ju bara snyggt om den saknas allvarligt talat.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Snyggt med träpanel men inget för mig.

Skrivet av CFSsss:

Håll inne power-knappen = reset.

Är ett extremt fåtal av användare som uppfattar detta som ett problem. De som tycker det är ett problem har nog moderkortet öppet på en bench..

Hålla in power-knappen några sekunder bryter strömmen, alltså en hård avstängning att använda när datorn gått i baklås och inget annat funkar.
Reset bryter inte strömmen på samma sätt, utan ger en mjukare omstart.

Jag har senaste åren genomsnittligen nyttjat reset-knappen ungefär en gång i månaden. Dels när program låser sig så det inte går att komma åt aktivitetshanteraren, dels om/när datorn strulat vid start efter normal avstängning.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser gräsligt ut med träpanel.
En dator ska inte ha trä med i materiallistan, finns det bilar med framgrill i trä?
Dålig låda för vattenkylning, sedan förundras jag över att det inte har någon bakfläkt och verkar inte ens gå att montera iaf inte utan ghettomod.
Det får mig att undra hur det kommer må när det åldrats en del.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag har senaste åren genomsnittligen nyttjat reset-knappen ungefär en gång i månaden. Dels när program låser sig så det inte går att komma åt aktivitetshanteraren, dels om/när datorn strulat vid start efter normal avstängning.

Fast har man en så instabil dator borde man kanske prioritera att lösa det istället för att se till att chassit har en reset-knapp. Det är lite som att efterfråga en bil utan motorhuv så man lättare kan komma åt motorn när den strular.

En normalt fungerande dator ska varken frysa eller blåskärma. Låter som hårdvarufel eller någon riktigt kass drivrutin. Reset var mer något man behövde på Win9x-tiden då olika processer inte var isolerade på samma sätt som idag och en process kunde låsa hela datorn.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tycker det ser gräsligt ut med träpanel.
En dator ska inte ha trä med i materiallistan, finns det bilar med framgrill i trä?

Är väl orättvist att specificera framgrill på det viset när det finns mängder av bilar i världen med träpaneler både invändigt och i chassit? Du får ju tycka något ser gräsligt ut, men det är inte upp till dig vad som "ska" finnas i materiallistan för ett PC-chassi.
Är väl för övrigt inte så att folk byter ut sitt trämöblemang stup i kvarten för att det åldras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tycker det ser gräsligt ut med träpanel.
En dator ska inte ha trä med i materiallistan, finns det bilar med framgrill i trä?
Dålig låda för vattenkylning, sedan förundras jag över att det inte har någon bakfläkt och verkar inte ens gå att montera iaf inte utan ghettomod.
Det får mig att undra hur det kommer må när det åldrats en del.

Finns ju bilar, som Morgan, gjorda i trä, så borde inte vara svårt att hitta trägrillar för den som vill ha. Vanligt förekommande material förr i tiden. Då är ändå trä ett klart olämpligare material för bilar än det är för datorlådor.

Skrivet av Pepsin:

Fast har man en så instabil dator borde man kanske prioritera att lösa det istället för att se till att chassit har en reset-knapp. Det är lite som att efterfråga en bil utan motorhuv så man lättare kan komma åt motorn när den strular.

En normalt fungerande dator ska varken frysa eller blåskärma. Låter som hårdvarufel eller någon riktigt kass drivrutin. Reset var mer något man behövde på Win9x-tiden då olika processer inte var isolerade på samma sätt som idag och en process kunde låsa hela datorn.

Överklockar man kommer datorn frysa eller blåskärma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenyaro:

Är väl orättvist att specificera framgrill på det viset när det finns mängder av bilar i världen med träpaneler både invändigt och i chassit? Du får ju tycka något ser gräsligt ut, men det är inte upp till dig vad som "ska" finnas i materiallistan för ett PC-chassi.
Är väl för övrigt inte så att folk byter ut sitt trämöblemang stup i kvarten för att det åldras?

Invändigt i bilar är gjort för hudkontakt, jag skulle inte vilja ha folk tafsandes på min dator, men det finns säkert dom som vill.

Edit:

Skrivet av DasIch:

Finns ju bilar, som Morgan, gjorda i trä, så borde inte vara svårt att hitta trägrillar för den som vill ha. Vanligt förekommande material förr i tiden. Då är ändå trä ett klart olämpligare material för bilar än det är för datorlådor.

Överklockar man kommer datorn frysa eller blåskärma.

Trä håller värme bättre än metall eller plast, det är inget man vill ha i närheten av saker som behöver kylas som CPU, GPU eller motor. Det är däremot önskvärt i bilkupé, möbler, bastu m.m

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Invändigt i bilar är gjort för hudkontakt, jag skulle inte vilja ha folk tafsandes på min dator, men det finns säkert dom som vill.

Edit:
Trä håller värme bättre än metall eller plast, det är inget man vill ha i närheten av saker som behöver kylas som CPU, GPU eller motor. Det är däremot önskvärt i bilkupé, möbler, bastu m.m

https://en.wikipedia.org/wiki/Woodie_(car_body_style)

Träpanel i fronten kommer ha noll inverkan på temperaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Invändigt i bilar är gjort för hudkontakt, jag skulle inte vilja ha folk tafsandes på min dator, men det finns säkert dom som vill.

Edit:
Trä håller värme bättre än metall eller plast, det är inget man vill ha i närheten av saker som behöver kylas som CPU, GPU eller motor. Det är däremot önskvärt i bilkupé, möbler, bastu m.m

Ställen i bilar som har trä är inga ställen man vanligtvis tar på, utan trä i bilar är har man _enbart_ för att det är snyggt. Samma sak med möbler, högtalare, förstärkare, datorer etc etc där man har trä för att det är snyggt, o snyggt är det garanterat på North-chassit o även på min NR200 där jag har klämt på lite fejkat träfaner på fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

https://en.wikipedia.org/wiki/Woodie_(car_body_style)

Träpanel i fronten kommer ha noll inverkan på temperaturen.

Länken nämner inte ens temperatur, men det är knappt någon motorhuv som är gjord i trä.
Trä på ställena bilarna har, motsvarar snarare trä på TGB & mus, databord och stol.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ställen i bilar som har trä är inga ställen man vanligtvis tar på, utan trä i bilar är har man _enbart_ för att det är snyggt. Samma sak med möbler, högtalare, förstärkare, datorer etc etc där man har trä för att det är snyggt, o snyggt är det garanterat på North-chassit o även på min NR200 där jag har klämt på lite fejkat träfaner på fronten.

Nej, north-chassit är skitfult, det är en subjektiv bedömning vilken inte kan garanteras.
Trä är rent praktiskt dummare än tempererat glas.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Länken nämner inte ens temperatur, men det är knappt någon motorhuv som är gjord i trä.
Trä på ställena bilarna har, motsvarar snarare trä på TGB & mus, databord och stol.

Temperatur är tämligen ointressant. Motorn skulle klara sig fint med en huv gjord i trä. Det är inte en anledning till att man inte gör bilar i trä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Temperatur är tämligen ointressant. Motorn skulle klara sig fint med en huv gjord i trä. Det är inte en anledning till att man inte gör bilar i trä.

Det är väl det omvända som kan ifrågasättas. Skulle en trähuv må bra av värmen från motorn?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Snyggt chassi men mycket för litet. 4000 serie får ej plats om du inte monterar in vinklade GPU kablar. Tänkte själv köpa det, men efter en del recensioner inser jag att detta är för litet chassi.

Jag hade köpt detta chassi direkt om det hade haft stöd för 360mm radiator i toppen. På det viset bör den också bli lite längre så att 4000-serien får plats.
Hoppas lite på en XL version i framtiden. Tror dock den kan bli för stor istället.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nej, north-chassit är skitfult, det är en subjektiv bedömning vilken inte kan garanteras.
Trä är rent praktiskt dummare än tempererat glas.

Ja det är klart subjektivt om den är ful eller snygg, men du är iaf helt klart i en minoritet här. Rent praktiskt är dock kylningsförmågan med trä eller inte trä helt o hållet försumbart.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av medbor:

Du heter ju inte Jonas, är detta tillåtet?

Bra recension, saknar dock lite B-rulle och närbilder. Svårt att se när det är mycket svart mot svart i det ljuset (i videon alltså)

Kanske får lägga till Jonas i mellannamn.
Tack så mycket och tack för feedback. Jag lär mig fortfarande hela videoprocesson, allt från hur utrustningen fungerar, hur man ska planera en inspelning samt klippning så det är värdefullt att få respons så att det blir bättre nästa gång.

Skrivet av CreativeX:

Snyggt chassi men mycket för litet. 4000 serie får ej plats om du inte monterar in vinklade GPU kablar. Tänkte själv köpa det, men efter en del recensioner inser jag att detta är för litet chassi.

Med vår FE av RTX 4090 var det inga problem, men det ska tilläggas att vissa partnerkort så klart är större. Tyvärr hade jag inte kvar några att testa med så jag rekommenderar att kolla längd- och breddbegränsningarna i manualen.

Skrivet av Jonas13:

Saknar test av ljudnivå och temperatur.

Jag valde att inte lägga enorm vikt vid just detta då jag rent subjektivt inte uppfattade någon större skillnad med de delarna jag valde jämfört med att köra dessa på en testbänk. Men jag tar absolut till mig av feedbacken inför nästa recension.

Har nu skickat in en ansökan för att byta namn till Calle Jonas2 V

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Clasito:

Riktigt trevlig video Calle. Bra genomgång och karismatisk presentation.

Tack så mycket! håller fortfarande på att lära mig hur man gör video ordentligt så det är alltid kul att läsa att det uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl det omvända som kan ifrågasättas. Skulle en trähuv må bra av värmen från motorn?

Bör inte vara något problem i normala bilar i varje fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

wow ingen reset knapp på framsidan, varför ??

Utseende och/eller insnålande.

Men Fractal Design hade inte resetknapp på sina tidiga modeller heller, jag blev tvungen modda mitt Define R2 (som kom 2010) med egenmonterad resetknapp innanför frontdörren (och de hade heller ingen hdd-led så det blev att modda in en sådan bredvid deras power-led också).

Så det är väl om inte annat en återgång till det gamla dåliga.

För den som inte använder eller behöver eller vill ha en resetknapp: kul för dig.

För min del är det ruskigt irriterande. Kall-reset via powerknappen är ett sketet fulhack, varm-reset är det enda vettiga så länge som moderkorten har stöd för det (dvs fortfarande har reset-pins för kabelanslutning).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Kanske får lägga till Jonas i mellannamn.
Tack så mycket och tack för feedback. Jag lär mig fortfarande hela videoprocesson, allt från hur utrustningen fungerar, hur man ska planera en inspelning samt klippning så det är värdefullt att få respons så att det blir bättre nästa gång.

Med vår FE av RTX 4090 var det inga problem, men det ska tilläggas att vissa partnerkort så klart är större. Tyvärr hade jag inte kvar några att testa med så jag rekommenderar att kolla längd- och breddbegränsningarna i manualen.

Jag valde att inte lägga enorm vikt vid just detta då jag rent subjektivt inte uppfattade någon större skillnad med de delarna jag valde jämfört med att köra dessa på en testbänk. Men jag tar absolut till mig av feedbacken inför nästa recension.

Har nu skickat in en ansökan för att byta namn till Calle Jonas2 V

Alla bilder på detaljer finns ju i artikeln, så inget större problem egentligen. Bara att man måste kolla på båda om man vill se allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Då har du aldrig haft problem att nå BIOS.
Testar några av dem vanliga knapparna, ser OS ladda? Reset.

Nyttjat knappen på PSU för detta

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

så jäkla snyggt, kommer köpa en svart direkt!

Hah, lycka till.. Det är väl 2-3 månader väntetid om det alls går att få tag i.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Ruskigt snyggt (trots 70-talsvibbar med träspaljévägg), och meshsidopanel är ingen dum idé.

Rymmer dock inte fläskgrafikkort + frontradiator, och max 240mm radiator i toppen räcker inte för min del (men kanske skulle kunna gå att klämma in 280mm-radiator med lite "kreativ" montering i sidofläkthållarens toppläge).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Samarbete med IKEA på gång?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Har aldrig använt reset-knappen någonsin på mina datorer.. :/

Va?! Hur gammal är du?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli