LG: "Knappt hälften av alla smarta prylar förblir uppkopplade"

Permalänk
Melding Plague

LG: "Knappt hälften av alla smarta prylar förblir uppkopplade"

Det smarta hemmet inkluderar numera även allt från kylskåp till ugnar, men det är få som håller dem anslutna mot internet i längden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mitt främsta problem med uppkopplade föremål i hemmet är att det är mer regel än undantag att de tillhörande apparna är så ofantligt dåliga. När då finesserna de faktiskt erbjuder brukar vara tämligen onödiga så är nettovinsten nära noll. Inte värt att fylla mobilen med bloatware.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Jag är less på allt strul med att bibehålla uppkopplingar generellt.

Drog strömmen till köket. För diskmaskinen bröts kopplingen samt även för zigbee-pucken som sitter under lampströmbrytaren.

Tycker även det är en trend för digitala tjänster. När man väl skall använda exempelvis Epic eller Origin så krävs lösenord för 175:e gången på samma maskin.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Ifall man kan koppla upp allt mot Facebook...err, Meta, Google, Linkedin, Gud (och hans moster) så ska jag allvarligt överväga att köpa på mig lite saker. Man kan inte ge bort för mycket av sin själ till tredjepart.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

steg 1: få användare att koppla upp sina enheter
steg 2: ta betalt för features i produkter som användare redan köpt (tänk bilar att ta betalt för sätesvärme) eller gör det till en prenumerationstjänst.

Jo, låter ju skitbra! /s

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Diskmaskinen var uppkopplad förut, sedan flyttade vi och nu är torktumlaren uppkopplad, mycket skönt att få notis när programmen är klara, så kommer uppgradera till mera smarta vitvaror i framtiden. Vet inte vad de andra i tråden haft, men Bosch har aldrig hoppat ur eller så. Får inge spam eller reklam heller.

Permalänk
Medlem

hade varit nice med ett smart kylskåp. min har ingen som helst indikation vare sig ljusdiod eller ljud om den inte stängs igen helt. har kommit hem många gånger och den står på glänt

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Rekordmedlem

Det smarta är om allt det smarta är så smart att det inte behöver vara uppkopplat mot internätet, möjligen kan det få vara kopplat till lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag är less på allt strul med att bibehålla uppkopplingar generellt.

Drog strömmen till köket. För diskmaskinen bröts kopplingen samt även för zigbee-pucken som sitter under lampströmbrytaren.

Tycker även det är en trend för digitala tjänster. När man väl skall använda exempelvis Epic eller Origin så krävs lösenord för 175:e gången på samma maskin.

Behovet av att allt ska vara trådlöst har gått för långt. Det är en fördel att kunna koppla upp trådlöst, men det ska vara möjligt att koppla med sladd också.

OnT: om jag gör något smart i köket så blir det via HomeAssistant, inte med något som är "smart" från fabrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

hade varit nice med ett smart kylskåp. min har ingen som helst indikation vare sig ljusdiod eller ljud om den inte stängs igen helt. har kommit hem många gånger och den står på glänt

Det behöver du inte ett "smart" kylskåp för att få.

Permalänk
Medlem

Föredrar "dumma" prylar. Detta då de, om än med liten marginal, låter mig inneha positionen som smartast i hushållet. Inte bra för självförtroendet att bli brädad av ett kylskåp...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

letar aktivt efter prylar som är "osmarta" som t.ex. torktumlaren jag köpte sist: https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/vitvaror/torktumlare/kon...

ska bara vara KVALITET och fungera jävligt bra inga jävla krimskramsfunktioner (tittar specifikt på er Samsung och LG)

väljer aktivt bort allt med touchskärm i den mån det går med, bara strular.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Det är en trög utveckling precis so. Förväntat. Jag ser inga konstigheter alls.
Det som får till är att produkterna för mogna mer och standardiseras, sedan kommer folk behov förändras. Jag själv ha mycket anslutet emot internet på rätt sätt. Där rätt sätt är att det finns en centralenhet i hemmet som samlar all information och presenterar den för mig.
Inte att det finns femhundraelva prylar med var sin internetåkomst och ingen säkerhet alls ens när prylarna var nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Det behöver du inte ett "smart" kylskåp för att få.

nej, men att få en notis på telefonen om vetskapen att den inte är stängd är något jag hade uppskattat

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Jag skulle nyttja funktionen om man faktiskt kunde ha någon verklig nytta av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Det behöver du inte ett "smart" kylskåp för att få.

Jag har samma problem glömmer kyl och frys på glänt och har inga alarm. Finns det någon lösning menar du?

Permalänk
Medlem

9 / 10 gånger är det bättre med ett inbyggt larm, blir mer lättförståeligt om vad det är för pryl som gnäller när det är prylen som låter

Permalänk
Medlem

Har en uppkopplad värmepump så räknas nog inte men där ser jag nyttan med att man kan sänka och höja temperatur när man är bortrest, tex sänka när man är på semester och sen höjer man igen dagen innan.
Självklart var kravet att värmepumpen skulle ha öppna api så man kan koppla den mot home assistent och helst ska de vara lokal koppling och inte cloud.

Jag önskar mitt spa var smart så kunde man styra på elpriset.
Tvättmaskin och likande maskiner ser jag bara en nytta med uppkoppling och de är om man har den så långt ifrån en i huset så man inte hör när den piper för den är klar.

Alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Jag har samma problem glömmer kyl och frys på glänt och har inga alarm. Finns det någon lösning menar du?

Tryck till så att det stängs ordentligt? Jag ser inte problemet?

Permalänk
Medlem

Många saker är rätt onödiga att ha uppkopplade. Att man vill ha larm på kylskåpsdörren så finns det inbyggt i alla kylskåp, när det blir för varmt så börjar det pipa. Första gången jag hör här att man glömmer dörren öppen och har aldrig hänt mig, inte ens min 88 åriga blinda mormor lyckas med det

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

steg 2: ta betalt för features i produkter som användare redan köpt (tänk bilar att ta betalt för sätesvärme) eller gör det till en prenumerationstjänst.

Jo, låter ju skitbra! /s

Ja, visst låter det som en underbar idé? Tur att BMW tänkt så långt 😅
(https://www.theverge.com/2022/7/12/23204950/bmw-subscriptions...)

Nej, vissa saker ska bara vara "där" faktiskt. Hellre inbakat i köpepriset än nån prenumeration.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Problemet med majoriteten av alla "smarta" prylar är att dom är jäkligt korkade, försöker lösa icke-problem och oftast gör det så dåligt att lösningen skapar mer jobb än om man struntat i det.

Jag behöver inte ha en idiotisk AI som tror den vet bättre än mig om min helrostade kyckling är färdig eller ej baserat på en undermålig kamera, det räcker med en termometer som när den rapporterar X grader så stängs ugnen av. Eller en timer som stänger av ugn / spis. Jag vet ungefär hur lång tid tvätt/torktumlare tar och behöver inte veta på minuten när den är färdig för jag kommer ändå inte ta tag i det förrän jag har tid över.

Kylskåpet är uppkopplat och förvisso så uppskattar jag att den säger ifrån om dörren är öppen men samtidigt så försöker den skicka mig nån riktigt rutten veckomeny med mat dom föreslår varje vecka?!
Undviker smarta prylar i största möjliga mån om det inte är ett specifikt problem jag själv försökt lösa, kylskåpet blev smart för det var det enda som fanns i den storlek / modell jag ville ha vid renoveringen men hade samma funnits utan så hade jag köpt utan det "smarta"

Permalänk
Avstängd

Min kyl är så våldsamt smart att den fungerar perfekt med bara strömsladden inkopplad.

Permalänk
Medlem

Bygg in en timer på spisen*,, verkar smartare

*spis, ugn, tvättmaskin,etc

Permalänk
Medlem

Av de vitvaror som införskaffats sedan vi köpte huset för åtta år sedan är det bara tvättmaskinen från Miele som är uppkopplad. Den köptes för drygt ett år sedan och det är toppen att få en avisering i telefonen när tvätten är klar. Vi har tvättstugan i källaren så det hörs inte om den jobbar eller ej.

French door-skåpet, köpt för sex år sedan, är inte uppkopplat. Fanns inga som passade eller var snygga nog och uppkopplade då. Hade inte valt annorlunda idag - hellre snygg utsida, bra prestanda och inredning än en uppkopplad kompromiss.

Fyra år gammal Miele-disk saknar möjligheten att koppla upp. Låg då på drygt 18' och hade kostat ett par 1000 till om jag skulle haft en uppkopplad modell. Ser inte riktigt behöver av en uppkopplad diskmaskin.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Jag har samma problem glömmer kyl och frys på glänt och har inga alarm. Finns det någon lösning menar du?

Jag menar att du inte måste köpa ett smart kylskåp (med appar och nätanslutning) för att få den funktionen. Det räcker med en sensor kopplad till en högtalare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av padinni:

Jag har samma problem glömmer kyl och frys på glänt och har inga alarm. Finns det någon lösning menar du?

Smart för dig vore apparater med en dörrstängarmekanism likt hur det funkar på bilar.

Skrivet av Lordsqueak:

Bygg in en timer på spisen*,, verkar smartare

*spis, ugn, tvättmaskin,etc

Det finns redan många med timer

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har en tvättmaskin med wifi. Provade ett tag, men såg verkligen inte poängen. Jag märker väl själv när tvätten är klar utan att telefonen säger till.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

nej, men att få en notis på telefonen om vetskapen att den inte är stängd är något jag hade uppskattat

Som man ser under ett möte och blir stressad. Grämer sig hela dagen och kommer hem till ett kylskåp på glänt.

Jag ser tjusningen att bli noterad men hellre då en dum variant med t.ex. magnetstrips, relä och tuta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

hade varit nice med ett smart kylskåp. min har ingen som helst indikation vare sig ljusdiod eller ljud om den inte stängs igen helt. har kommit hem många gånger och den står på glänt

Eller så höjer man framfötterna eller sänker bakfötterna lite på kylskåpet, men då måste man ju gå ner på golvet.
Tror ni det finns smarta fötter så man får en notis om att fötterna är justerade...

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.