Ny 4k tv men receiver har endast 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Jag hittar ingen aracna 2. Aracna som jag hittar verkar bara skicka ut en earc signal.

Det här är Arcana2: https://hdfury.com/product/8k-arcana-vrr-40gbps/

Det står Arcana2 på kartongen men dom själva skriver tydligen inte så. Whoops. Det är dock bara en ingång på den, men det kanske räcker för dig?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det här är Arcana2: https://hdfury.com/product/8k-arcana-vrr-40gbps/

Det står Arcana2 på kartongen men dom själva skriver tydligen inte så. Whoops. Det är dock bara en ingång på den, men det kanske räcker för dig?

Den fyller inte mitt behov dock. Jag vill skicka min earc signal från tv’n till den och sedan till min stereo. Funkar det? Varför kan jag inte använda den gamla aracna? För dom 5000:- den kostar kan jag lika gärna köpa en begagnad reciever med earc 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Den fyller inte mitt behov dock. Jag vill skicka min earc signal från tv’n till den och sedan till min stereo. Funkar det? Varför kan jag inte använda den gamla aracna? För dom 5000:- den kostar kan jag lika gärna köpa en begagnad reciever med earc 🤷‍♂️

Jag rekommenderar dig att kontakta tillverkaren via mail med dina specifika behov så får du svar svart på vitt. Jag fick svar inom några timmar när jag mailade dit för någon vecka sedan eller två.

Den äldre modellen skulle säkert också fungera, jag antar att det främst är 4K120 stöd som tillkommer. Den nya har dock 25% rabatt med koden VRR, så det blir i princip samma pris för dom.

Jag är i en liknande men inte likadan sits. Jag vill extrahera ljudet innan det når min TV pga. att Samsung TV nermixar LPCM till stereo. Jag vill alltså få ut ljudet innan det når TVn samtidigt som jag vill ha stöd för 4K120, VRR, HDR etc. och minst två inputs för Xbox och PS5. I mitt fall skulle VRROOM funka men i och med att den blir så jäkla dyr så är alternativet att sälja nuvarande TV och lägga pengarna mot en ny TV istället.

En ny eller begagnad receiver är nog den bästa lösningen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag rekommenderar dig att kontakta tillverkaren via mail med dina specifika behov så får du svar svart på vitt. Jag fick svar inom några timmar när jag mailade dit för någon vecka sedan eller två.

Den äldre modellen skulle säkert också fungera, jag antar att det främst är 4K120 stöd som tillkommer. Den nya har dock 25% rabatt med koden VRR, så det blir i princip samma pris för dom.

Jag är i en liknande men inte likadan sits. Jag vill extrahera ljudet innan det når min TV pga. att Samsung TV nermixar LPCM till stereo. Jag vill alltså få ut ljudet innan det når TVn samtidigt som jag vill ha stöd för 4K120, VRR, HDR etc. och minst två inputs för Xbox och PS5. I mitt fall skulle VRROOM funka men i och med att den blir så jäkla dyr så är alternativet att sälja nuvarande TV och lägga pengarna mot en ny TV istället.

En ny eller begagnad receiver är nog den bästa lösningen.

Lutar mer och mer mot ny/beg reciever. Kollade för skojs skull på mediamarkt och Elgiganten. Dom säljer bara någon Sony modell 🤷‍♂️ Verkar helt ute med bra ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Lutar mer och mer mot ny/beg reciever. Kollade för skojs skull på mediamarkt och Elgiganten. Dom säljer bara någon Sony modell 🤷‍♂️ Verkar helt ute med bra ljud.

Hembiobutiken, men finns väl inte mycket i lager, höga priser. Bli medlem å få medlemspris på vissa grejor. Köpte min Marantz NR 1711 7.2 (HDMI 2.1, tyvärr utgången modell) recvier där förra året.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Det fungerar inte jätte bra när man kör ljud ut genom e-arc. Man var varje tvungen att trycka in e-arc knappen på boxen varje gång man sätter på tv’n. Väldigt dum lösning.
Bästa sättet var att skicka in bild i boxen och sen en hdmi till tv och en till receiver. Men det är ju b sisådär lösning. Ljudet blir rätt men det blir en massa problem när man spolar. Blir som att boxen behöver skicka om signalerna så stereon slår av och på något internt varje gång man spolar.
Likaså försvinner all funktionalitet med CEC? den där enheter väcker varandra. Likaså kan jag inte använda min Philips fjärr till att styra shield/receiver som jag kunde innan.

Så det är verkligen ett plåster. Inget jag kommer ha kvar länge. Gillar att bara ha en fjärr för att styra allt.

Synd. Det är väl kanske delvis en förklaring till det lägre priset tyvärr. Att fullt ut implementera allt korrekt (finns ju lip-sync också genom att den ska räkna ut och rapportera total fördröjning etc.) kräver nog en del jobb. TV-tillverkare gör ju också fel inom detta område med jämna mellanrum.

Ja, det låter som att du tappat CEC.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Varför kan jag inte använda den gamla aracna?

Nej du kan inte använda Arcana 1.

Du måste skilja på den nominella signalriktningen som är helt olika. För ”vanlig” HDMI går ljud (och bild) från en utgång till en ingång. För [e]ARC går ljud utan bild baklänges från en ingång till en utgång.

Arcana 1 har en ingång, en utgång och ett uttag specifikt för eARC. Den löser endast problemet att få ljud till system som endast kan ta emot det via just ARC, typiskt vissa soundbars. Arcana 2 däremot har en extra vanlig HDMI ut, och kan därför kopplas till en vanlig ingång på en förstärkare också,

VRRoom har 4 ingångar, 2 utgångar varav ena tar emot eARC, en eARC ut, samt en vanlig HDMI ljud ut (utan bild). Det finns just nu en VRRoom på Blocket och ja det är jag som säljer den…

https://www.blocket.se/annons/stockholm/hdfury_vrroom_hdmi_2_...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Jag hade samma dilemma. Jag gjorde så att jag kör PS5 och Xbox Series X direkt till TVn för att få 4k men Switch, Wii U mm via receivern då de ändå inte kan visa mer än 1080p.

Kan sedan köra optisk till receivern men kör bara med TV ljudet för sitter så nära att det är högt och klart nog. Sitter bara en meter ifrån min 48” OLED.

4k receiver skulle vara bäst dock men kostar en slant.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag hade samma dilemma. Jag gjorde så att jag kör PS5 och Xbox Series X direkt till TVn för att få 4k men Switch, Wii U mm via receivern då de ändå inte kan visa mer än 1080p.

Kan sedan köra optisk till receivern men kör bara med TV ljudet för sitter så nära att det är högt och klart nog. Sitter bara en meter ifrån min 48” OLED.

4k receiver skulle vara bäst dock men kostar en slant.

Inte riktigt. Om nu inte TS har ändrat sin fråga någonstans här som jag har missat, så är orginal frågan/problemet att:

TS har en styck 4k TV, en lite äldre 1080P receiver och en Nvidia Sheld pro (hdmi 2.0b).
Han vill få 4k bild till tv från shelden när han kollar på film och samtidigt få Dolby Thrue HD / DTS HD Master ljudformaten till sin receiver för bästa ljud.

Optisk stödjer inte Dolby Thrue HD / DTS HD Master ljudformaten

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Verkar vara svårt att hitta en lösning som bara fungerar utan att ta bort CEC funktionalitet osv. HDFury Arcana 8k (som bara finns på preorder än) och VRROOM som är väldigt dyr löser problemen för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Verkar vara svårt att hitta en lösning som bara fungerar utan att ta bort CEC funktionalitet osv. HDFury Arcana 8k (som bara finns på preorder än) och VRROOM som är väldigt dyr löser problemen för mig.

I så fall som många säger så kommer ju då frågan på hur mycket pengar man är beredd på att lägga på att "ta sig runt problemet" tillfäligt snarare än att bara leva med det en tid och senare lägga det där "lilla extra" för en bättre lösning (ny reciver) ? 🤔

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

I så fall som många säger så kommer ju då frågan på hur mycket pengar man är beredd på att lägga på att "ta sig runt problemet" tillfäligt snarare än att bara leva med det en tid och senare lägga det där "lilla extra" för en bättre lösning (ny reciver) ? 🤔

En ny receiver ligger ju på närmare 10000-15000 om man vill ha en med lite mer effekt. Får nog ge mer för att närma mig min effekt idag. Jag har idag 9x220w 6ohm. Det enda jag saknar är atmos och den kan jag leva utan.
Så för mig är 3500:- eller vad nu Arcana hamnar på inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Blev att köpa en HDfurry VRRoom. Funkar klockrent med CEC och den switchar själv källa om man kör flera in kanaler.