Hög säkerhet skickar Macbooks till soptippen

Permalänk
Melding Plague

Hög säkerhet skickar Macbooks till soptippen

Frustrerade reparationsfirmor står med högar av Macbooks när gedigen säkerhet gör det omöjligt att låsa upp begagnade enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser det mer som ett fungerande skydd, om det nu enbart är stöldgods som hamnar på tippen.

Permalänk
Medlem

Ser inte problemet här, jag vill inte att någon ska komma åt min information iallafall.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ser det mer som ett fungerande skydd, om det nu enbart är stöldgods som hamnar på tippen.

Problemet är ju tex företag och skolor som inte kommer låsa upp korrekt. De kommer blåsa datorn och done. Skräp i massvis.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Problemet är ju tex företag och skolor som inte kommer låsa upp korrekt. De kommer blåsa datorn och done. Skräp i massvis.

Precis, dom flesta enheter som kommer från företag är låsta. Så ur en miljösynpunkt är funktionen urusel.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Louis Rossmann har pratat i många år om vilket elände T2-chipoet är. Och han verkar få rätt. Men det är komplicerat. Låsningen borde väl bara gälla lagringen. Men det skulle troligen inte heller hjälpa då Apple väl numera löder fast den? Sikken röra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra då det minskar stöldbegärligheten. Är ju lika med iphones.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Precis, dom flesta enheter som kommer från företag är låsta. Så ur en miljösynpunkt är funktionen urusel.

Skulle gissa på att återbruket av datorer aldrig har varit högre än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Precis, dom flesta enheter som kommer från företag är låsta. Så ur en miljösynpunkt är funktionen urusel.

Det är jo företagets fel att de inte har hanterat sina datorer korrekt.

Att klaga på en säkerfunktion som är där av en anledning är otroligt korkat

Våra windows datorer på vårt företag är också nerlåsta på hårdvaran. Det går inte att komma in om man inte har företagsinlogg och går inte att komma förbi det. En admin på företaget måste ta bort det innan det ges vidare till behövande.

Permalänk

Jättebra om så mycket delar som möjligt går att låsa. Jättedåligt om det är krångligt att låsa upp, där kanske Apple borde göra bättre programvara för detta. Jag tänker mig en blås ren och återställ funktion som gör allt inklusive låsa upp datorn.

Jag vet inte hur det var med macbook. Men förr så fick man lämna in sin iPhone för att kunna byta ut t.ex. kameran och få faceid att fungera.

Permalänk
Medlem

När folks paranoia gör slit-o-släng-samhället ännu värre.

Permalänk
Medlem

Borde rimligen vara så att låsta datorer har rejält mycket lägre värde, men företag kanske skiter i det. Värre att man som privatperson tvekar inför att köpa en begagnad Mac.

Vi har ju liknande problematik på mobiler som inte loggats ut på rätt sätt, jag tror många inte ens känner till problemet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Finns MDM lösningar för företag som gör att man som företag undviker att användarna knyter sitt eget Apple-ID till den företagsägda enheten. Då slipper man problemet och kan även wipe enheten när den inte längre används och skickas till exempelvis Inrego. Går att knyta tjänsten mot ett inventarieregister så är biffen klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jättebra om så mycket delar som möjligt går att låsa. Jättedåligt om det är krångligt att låsa upp, där kanske Apple borde göra bättre programvara för detta. Jag tänker mig en blås ren och återställ funktion som gör allt inklusive låsa upp datorn.

Det ska vara omöjligt att använda datorn av någon annan än ägaren. Det är hela meningen med säkerhetsfunktionen. Att blåsa rent dom enkelt är helt emot vad det försöker åstadkomma

Permalänk
Medlem

Kan du byta ut T2-chipet och på så vis låsa upp datorn?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Snusfri

Skamligt värre.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har varit med om detta ett par gånger. Anställda som slutat tvärt och låst Macar med sitt eget Apple ID. Men det har bara varit att lämna in hos certifierad Apple verkstad med kopia på fakturan med serienummer så har dom låst upp direkt utan att klaga.

Har det ändrat sig? Eller är det bara firmor som inte har koll på detta och tar in maskiner dom sedan inte kan bevisa korrekt ägarskap för?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Keeper of the Bamse

Varför vänds den här artikeln mot Apple? Om säljaren inte låser upp enheten är det ju säljarens fel, inte Apples.

Jag tycker det är samma sak som att sälja en bil men inte skicka med nyckeln, och att köparen inte kollar om nyckeln hänger med.

Riktigt konstig vinkel här. Såklart ska inte varken laptops eller mobiler kunna låsas upp, inte ens av autoriserade firmor?!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Om skolor och företag använder sig av DEP / Apple Business Manager så kan de enkelt låsa upp dessa maskiner innan de skickar den till återbruk - Oavsett om den låst till en användares Apple-ID eller inte.
Eller på begäran av återbrukspartnern när de tagit emot maskinen.

Enkelt och smärtfritt - samt väldigt många andra fördelar dessutom.

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

Det ska vara omöjligt att använda datorn av någon annan än ägaren. Det är hela meningen med säkerhetsfunktionen. Att blåsa rent dom enkelt är helt emot vad det försöker åstadkomma

Alltså funktionen blås rent kräver självklart att man är inloggad. Och därifrån ska man kunna blåsa allt som har sin låsning att göra.
Hur Apple fungerar idag vet jag ej.

Det finns dock scenario som rasad laptop, men man vill rädda den hela skärmen.
Ja, man kan diskutera huruvida det är bra om skärmen går att flytta utan att man först har loggat in och låst upp den. Fördelen med att det inte går, är att stöldefterfrågan minskas kraftigt ju mindre delar som går att använda. Rent skit är det dock om man ej kan låsa upp saker själv, när man väl är inloggad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hur Apple fungerar idag vet jag ej.

När du försöker blåsa en dator med ett Apple ID aktivt så måste du låsa upp med det Apple ID:t för att kunna komma vidare. Det räcker exempelvis inte att vara inloggad som admin på datorn.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Eftersom privatpersoner i princip inte kan köpa begagnade datorer från företag eller skolor ändå, då dom flesta förhandlar efterlivet för datorerna innan dom köps, så spelar det ganska liten roll.
Att Apple hellre tjänar pengar, än att bry sig om miljön, är väl inte direkt en nyhet.
Den som köper dessa datorer har varit lat i valet och får skylla sig själv för sin okunskap.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Lite synd att det inte bara är lagringen som blir oanvändbar... fast då ökar säkert stöldbenägenheten.

Finns säkert bättre lösningar, fast då försvinner säkert vinst. Och kommer man på någon bättre lösning så har ju sällan storföretagen någon förslagslåda.
Priser på tech-prylar är ju inte orimligt långt ifrån priser på bilar, men att ha ett liknande system är säkert mer omständigt genomsnittligen.
Jag gillar varken mjukvara som inte fungerar eller mjukvara som förhindrar funktion.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Att Apple hellre tjänar pengar, än att bry sig om miljön, är väl inte direkt en nyhet.

Fast apple tjänar pengar på att bry sig om miljön: https://www.apple.com/environment/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Problemet är ju tex företag och skolor som inte kommer låsa upp korrekt. De kommer blåsa datorn och done. Skräp i massvis.

Hmm, hur "blåser" man en MacOS dator på ett sätt som inte sätter tillbaka den i utgångsläget?

Ovan är med råge det enklaste sättet att "blåsa datorn". Om köparen inte kan gå tillbaka till säljare och få ovan gjort (för det kan väl ändå inte handla om stödgods när det krånglar...) kanske köparen förtjänar att betala för en "telefonkatalog" med aluminumchassi.

Sökte på Apples sida, verkar även som man kan få hjälp med att låsa upp datorn om man

  • kan lösenordet till det associerade Apple ID:t

  • kan uppvisa originalkvitto på enheten

en av ovan räcker

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Fast apple tjänar pengar på att bry sig om miljön: https://www.apple.com/environment/

nej apple tjänar pengar på att sälja mer datorer? Varför tror du dom själva kräver att man byter ut hela moderkort istället för att reparera? Jo för att det ska bli ovärt och man istället ska köpa en ny burk.

Varför tror du dom stämmer skiten ur folk och hindrar importer av "refurbished" reservdelar?
Varför tror du dom inte säljer reservdelar och tvingar chipsäljare att skapa chip som dom bara säljer till dom?
Varför tror du dom märker alla sina inre delar med apple loggor som sedan används för att beslagta saker i tullen?

Apple är en av de värsta företagen när det kommer till right to repair.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Varför vänds den här artikeln mot Apple? Om säljaren inte låser upp enheten är det ju säljarens fel, inte Apples.

Jag tycker det är samma sak som att sälja en bil men inte skicka med nyckeln, och att köparen inte kollar om nyckeln hänger med.

Riktigt konstig vinkel här. Såklart ska inte varken laptops eller mobiler kunna låsas upp, inte ens av autoriserade firmor?!

Tycker du verkligen att det är jämförbart?
Alla bilägare: Hur många procent känner till att en bil kräver en nyckel för att komma in i och starta?
Alla mac-ägare: Hur många procent känner till den nödvändiga proceduren för att återställa datorn innan avyttring av maskinen till en ny användare?

Och från artikeln:
"De användaruppgifter som "Hitta"-applikationen nyttjar lagras i säkerhetskretsen och om det inte inaktiveras innan återställning förblir enheterna låsta för en eventuell ny användare."

Artikeln går inte riktigt in på det, men det antyds att det inte ens är så "enkelt" att man som köpare tar kontakt med säljaren för att få problemet fixat, om denne inte inaktiverat säkerhetsfunktionen innan återställning. Köper jag en bil och inte får nyckeln pga säljarens (och min egen) okunskap, så kan vi nog luska ut att den där lilla mackapären som kallas nyckel är vad jag behöver för att bruka bilen.

Apple för skit för detta eftersom de har grävt en fallgrop som oskyldiga trillar ner i, och möjligheterna att ta sig ur gropen verkar inget vidare. Som lök på laxen har vi brist på miljöhänsyn och (förmodat) hyckleri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

nej apple tjänar pengar på att sälja mer datorer?

Jag tror inte de skulle göra reklam för att de bryr sig om miljön om de inte tjänade pengar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Problemet är ju tex företag och skolor som inte kommer låsa upp korrekt. De kommer blåsa datorn och done. Skräp i massvis.

Skrivet av Coca:

Precis, dom flesta enheter som kommer från företag är låsta. Så ur en miljösynpunkt är funktionen urusel.

Problemet för företag är de olika kraven på säkerhet med data som finns lagrad på gamla enheter.
I mitt jobb hanterar vi det på 3 sätt beroende på kund.

1. Full-reset och säker överskrivning av disken, sen är datorn ok att skicka vidare.
2. Vi kan skicka skicka vidare datorn men utan disk då de vill att den ska skickas till destruktion.
3. Säkerhetsklassad dator, där behöver tyvärr hela datorn skickas till destruktion och få det dokumenterat att så skett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jättebra om så mycket delar som möjligt går att låsa. Jättedåligt om det är krångligt att låsa upp, där kanske Apple borde göra bättre programvara för detta. Jag tänker mig en blås ren och återställ funktion som gör allt inklusive låsa upp datorn.

Jag vet inte hur det var med macbook. Men förr så fick man lämna in sin iPhone för att kunna byta ut t.ex. kameran och få faceid att fungera.

Så vitt jag vet går inte det att göra om det inte är till Apple du lämnar in. De ändrar annars inte serienumret på kameran eller skärmen och då kan enheten bli bannad vid nästa uppdatering av OS.
Louis Rossmann på youtube brukar klaga på det.
https://www.youtube.com/@rossmanngroup

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.