NĂ„gon intresserad av astronomi? 🌟🌙🌌

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

För att citera mig frÄn Astropixlar dÄ det eventuellt kan vara av intresse för andra ...

Kan varmt rekommendera en Thinkpad av modell som klarar att laddas via USB-C (om du inte har annat sÀtt att strömförsörja pÄ). Thinkpad:arna tÄl stryk, vilket - om du Àr det minsta som mig - de tenderar att Äka pÄ, förr eller senare - men batterierna Àr lÀtt bristande pÄ Àldre (och mÄhÀnda begagnade), sÄ det Àr najs att slÀnga pÄ en större powerbank som klarar att pusha ut tillrÀckligt med spÀnning för att ladda den över USB-C.
Jag kör en T470s frÄn 2017 (tror jag det Àr, det Àr en i5-7200U i i vart fall ) med en sÄ'n hÀr för lÀngre sessioner (den börjar gnÀlla efter 3-4 timmar i kylan), och det bara tuffar pÄ.
Ytterligare en fördel med just T470s (och sÀkerligen andra modeller ocksÄ) Àr att höljet Àr i plast, sÄ dels flexar saker bra om (nÀr) de Äker i backen, men framför allt sÄ Àr det ingen metall som blir svinkall att komma emot under kalla vinterdagar.

Kikade lite pÄ den pÄ Billig Teknik som rekommenderades i trÄden pÄ Astropixlar. Hittade 2 varianter. En silver och en svart, och som sagt submodeller med helt olika funktioner.
Dock vill jag vara lite mer "framtidssÀker" med nyare teknik, gÀrna Gen 11+ gÀllande Intel, vet inte vad motsvarigheten Àr pÄ AMD dock dÄ Ryzen Àr okÀnt för min del (kört oavbrutet med Intel i stationÀra sen 2009, dessinnan pendlat mellan AMD och Intel).
Hittade en ZenBook för 5200kr pÄ ElGiganten med 8GB RAM och 512GB SSD, men finns som nÀrmast i Mariestad och jag bor strax söder om Stockholm. Ingen lust att sÀtta mig i bilen och köra Ànda dit ut för en dators skull.

En kompis rekommenderade ASIAIR+ och koppla in en extern SSD till den istÀllet för att anvÀnda en USB-sticka.
DÄ fÄr man visserligen den lite billigare, men dÄ kan man inte jobba med sina bilder nÀr man Àr pÄ resande fot.

Kom pÄ nyss om att jag skulle vilja kunna köra PixInsight i laptopen dÄ jag kommer fota SHO framöver samt just nu nÀrmast Àr det solfoto som gÀller dÄ jag nyligen fick min Lunt.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Miska:

Kikade lite pÄ den pÄ Billig Teknik som rekommenderades i trÄden pÄ Astropixlar. Hittade 2 varianter. En silver och en svart, och som sagt submodeller med helt olika funktioner.
Dock vill jag vara lite mer "framtidssÀker" med nyare teknik, gÀrna Gen 11+ gÀllande Intel, vet inte vad motsvarigheten Àr pÄ AMD dock dÄ Ryzen Àr okÀnt för min del (kört oavbrutet med Intel i stationÀra sen 2009, dessinnan pendlat mellan AMD och Intel).
Hittade en ZenBook för 5200kr pÄ ElGiganten med 8GB RAM och 512GB SSD, men finns som nÀrmast i Mariestad och jag bor strax söder om Stockholm. Ingen lust att sÀtta mig i bilen och köra Ànda dit ut för en dators skull.

En kompis rekommenderade ASIAIR+ och koppla in en extern SSD till den istÀllet för att anvÀnda en USB-sticka.
DÄ fÄr man visserligen den lite billigare, men dÄ kan man inte jobba med sina bilder nÀr man Àr pÄ resande fot.

Kom pÄ nyss om att jag skulle vilja kunna köra PixInsight i laptopen dÄ jag kommer fota SHO framöver samt just nu nÀrmast Àr det solfoto som gÀller dÄ jag nyligen fick min Lunt.

Köra PixInsight Àr ju inte sÄ krÀvande i sig - jag anvÀnder det för livestackning pÄ min celestron-baserade mini-pc.
Asus kan jag tyvÀrr inte rekommendera för utomhusbruk. Visst, de Àr snygga och har hyfsade skÀrmar, men de tÄl fan inte stryk. Min senaste Asus har en fetsprucken skÀrm efter att ha Äkt i snöig backe frÄn högst mÄttlig höjd en endaste gÄng, vilket inte riktigt var det slutresultat jag kÀnde att jag var ute efter nÀr jag lade en halv skattad mÄnadslön pÄ en laptop.
Är du ute efter en a jour bearbetningsdator, skulle min rekommendation vara att sikta pĂ„ just det och skaffa en ASIAir/RPi/mini-pc för astroriggen som du sedan remotar in till via telefon/surfplatta/fĂ€ltmĂ€ssig dator, men samtidigt sĂ„ Ă€r det ju bara du som kan vĂ€ga risken att nĂ„got hĂ€nder med din "primĂ€ra laptop" mot behovet av att jobba med bilderna pĂ„ resande fot.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Köra PixInsight Àr ju inte sÄ krÀvande i sig - jag anvÀnder det för livestackning pÄ min celestron-baserade mini-pc.
Asus kan jag tyvÀrr inte rekommendera för utomhusbruk. Visst, de Àr snygga och har hyfsade skÀrmar, men de tÄl fan inte stryk. Min senaste Asus har en fetsprucken skÀrm efter att ha Äkt i snöig backe frÄn högst mÄttlig höjd en endaste gÄng, vilket inte riktigt var det slutresultat jag kÀnde att jag var ute efter nÀr jag lade en halv skattad mÄnadslön pÄ en laptop.
Är du ute efter en a jour bearbetningsdator, skulle min rekommendation vara att sikta pĂ„ just det och skaffa en ASIAir/RPi/mini-pc för astroriggen som du sedan remotar in till via telefon/surfplatta/fĂ€ltmĂ€ssig dator, men samtidigt sĂ„ Ă€r det ju bara du som kan vĂ€ga risken att nĂ„got hĂ€nder med din "primĂ€ra laptop" mot behovet av att jobba med bilderna pĂ„ resande fot.

Fick en lÀnk av Andreas i Astropixlar om vad som rekommenderas för PI, Threadripper och 1TB RAM.. Right, det kan de glömma!
Den hÀr sÄg nÄgorlunda bra ut; https://www.inet.se/produkt/1966407/acer-enduro-urban-n3-14-i...
Eller vad sÀger du? Borde vÀl fungera för det ena och det andra?

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Miska:

Fick en lÀnk av Andreas i Astropixlar om vad som rekommenderas för PI, Threadripper och 1TB RAM.. Right, det kan de glömma!


Ja, alltsÄ ... det Àr ju en vettig rekommendation om man ser till vad man vill ha.
Rent krasst sÄ gÄr det ju att köra det pÄ en Celeron med typ 4 GB RAM, sÄ lÀnge man har diskutrymme, men det innebÀr ju inte att det Àr en fröjd att jobba med direkt. Utöver minimikrav sÄ Àr ju fler trÄdar och snabb lagring de stora boostarna skulle jag sÀga, bara man nÄr typ 16 GB (om man inte har brutala mÀngder data att bearbeta, jag har pressat en bra bit mer Àn sÄ med drizzlade bilder och stora stackar, men ja ... jag kan nog inte pÄstÄ att det Àr den första flaskhals man springer pÄ). Det finns ju rÀtt sÄ gott om utrymme för parallellisering i preprocessingen, sÄ varenda trÄd rÀknas.

Skrivet av Miska:

Den hÀr sÄg nÄgorlunda bra ut; https://www.inet.se/produkt/1966407/acer-enduro-urban-n3-14-i...
Eller vad sÀger du? Borde vÀl fungera för det ena och det andra?

Den dÀr sÄg ju riktigt trevlig ut faktiskt, sett till priset. Bara Ätta trÄdar förvisso, och skÀrmen Àr ju inget monster pÄ nÄgot sÀtt, men som en kompromiss skulle den sÀkert duga utmÀrkt ... sÄ lÀnge man kan stÄ ut med kablar som gÄr mellan rigg och laptop i vart fall. Verkar dock inte som att den gÄr att ladda över USB-C, vilket drar ner den lite i mina ögon, men ja ... för det priset kan man ju inte rÀkna med att fÄ allt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:


Ja, alltsÄ ... det Àr ju en vettig rekommendation om man ser till vad man vill ha.
Rent krasst sÄ gÄr det ju att köra det pÄ en Celeron med typ 4 GB RAM, sÄ lÀnge man har diskutrymme, men det innebÀr ju inte att det Àr en fröjd att jobba med direkt. Utöver minimikrav sÄ Àr ju fler trÄdar och snabb lagring de stora boostarna skulle jag sÀga, bara man nÄr typ 16 GB (om man inte har brutala mÀngder data att bearbeta, jag har pressat en bra bit mer Àn sÄ med drizzlade bilder och stora stackar, men ja ... jag kan nog inte pÄstÄ att det Àr den första flaskhals man springer pÄ). Det finns ju rÀtt sÄ gott om utrymme för parallellisering i preprocessingen, sÄ varenda trÄd rÀknas.

Den dÀr sÄg ju riktigt trevlig ut faktiskt, sett till priset. Bara Ätta trÄdar förvisso, och skÀrmen Àr ju inget monster pÄ nÄgot sÀtt, men som en kompromiss skulle den sÀkert duga utmÀrkt ... sÄ lÀnge man kan stÄ ut med kablar som gÄr mellan rigg och laptop i vart fall. Verkar dock inte som att den gÄr att ladda över USB-C, vilket drar ner den lite i mina ögon, men ja ... för det priset kan man ju inte rÀkna med att fÄ allt.

Verkar som denna skulle vinna, dÄ du tycker att det Àr viktigt att kunna ladda över USB-C; https://www.inet.se/produkt/1966117/lenovo-ideapad-5-pro-14-r...

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Miska:

Verkar som denna skulle vinna, dÄ du tycker att det Àr viktigt att kunna ladda över USB-C; https://www.inet.se/produkt/1966117/lenovo-ideapad-5-pro-14-r...

Mycket möjligt. Just USB-C-laddning Àr ju en högst personlig preferens, och skulle den ha ett batteri som jag överlever lÀngre Àn mitt tÄlamod en vinternatt sÄ skulle ju det kvitta för just min del. Det Àr mest en bekvÀmlighets- och tillförlitlighetsfaktor för min del, men det Àr ju inte sÄ kul om man har den som rigg-dator och den bestÀmmer sig för att ha en kvarts batteritid kvar nÀr man har en halvtimme data kvar att samla in.
Numera kan jag ju dessutom ladda via 230 V i fÀlt ocksÄ om det skulle behövas (inte för att jag har den laddaren med mig i vanliga fall), men ja ... det fÄr du ju kÀnna efter sjÀlv om du tror att det Àr nÄgot som behöver tas med i berÀkningen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Man ska vÀl inte klaga, men sömn har det varit dÄligt om ett tag i vart fall.

Har plöjt ner lite mer tid i SCT:n, och nja ... För mycket fÀppel med kollimering och skit för resultat som blir ungefÀr pÄ par med refraktorn om seeingen Àr som den brukar vara. Men ja, den fÄr hÀnga med ett tag till, om inte annat för att testas lite pÄ planeter framöver, och för att se om jag kan komma bÀttre överens med den över lag.

M 81 pÄ Astrobin

VSP bjöd - utöver trevligt umgĂ€nge - pĂ„ 1Âœ klar natt vilket spenderades pĂ„ Leo-trippeln till stor del. Första besöket dĂ€r var med första refraktorn och DSLR i halv storm nĂ„gon natt pĂ„ vĂ„ren -20 med högst tveksamt resultat. Sedan började jag ta data i slutet av förra sĂ€songen som aldrig blev nĂ„got mer Ă€n luminans och rött utav. Den hĂ€r gĂ„ngen blev det dock ett avslutat projekt ...

Leo Triplet, M 65, M 66, NGC 3628 pÄ Astrobin

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
●

GÄrdagens MÄne tagen med min Nikon P900, bÀsta 12 bilderna stackade av 50st tagna.

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om VÀsterÄs! :D

PermalÀnk
Medlem ★
●

Blev lite mycket för min del med alla klara nÀtter efter VSP, och skit med nÄgon session dÀr jag inte lyckades fÄ till kalibreringsframes för att ta bort skit pÄ sensorn (och sÄledes en hel natts bortslösad data), sÄ jag tog och lutade mig tillbaka under mÄnperioden och fokuserade pÄ annat. Men ja, nu Àr jag tillbaka i matchen igen och hÄller pÄ att tugga data till ett Äterbesök i Markarian's Chain. I vÀntan pÄ att den stiger tillrÀckligt högt sÄ har det dock blivit lite Äterbesök pÄ annat smÄbös ...

M 45 - The Pleiades @ Astrobin

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

DÄ fick man Àntligen igÄng sitt solteleskop efter flera om och men.
Visade sig att jag har just den serien som krÀver en förlÀngningstub pÄ 21 mm mellan blockeringsfiltret och kameran (utan munstycke) för att uppnÄ fokus. Provat det mesta innan och svor för att jag aldrig fick en bra bild, men nu Àntligen funkar det.
Min 'First Light' fick bli vÄr kÀra sol.

Lunt LS50THa single-stack
Player One Neptune-M (IMX178) mono
Skywatcher SolarQuest
SharpCap, PiPP, AS!3, ImPPG
15 fps, 6 ms, Offset Gain 100, 1000 frames, inga flats, 40% stackade.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●

HÀr kommer 2 faser av solen, första Àr samma som förra dock med fÀrg.

FrÄn 30/3 - 12:55 UTC

FrÄn 2/4 - 14:38 UTC

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
●
Skrivet av Miska:

HÀr kommer 2 faser av solen, första Àr samma som förra dock med fÀrg.

FrÄn 30/3 - 12:55 UTC
https://www.saarikko.nu/swec/solar/20220330-1255.jpg

FrÄn 2/4 - 14:38 UTC
https://www.saarikko.nu/swec/solar/20220402-1438.jpg

Är du helt sĂ€ker pĂ„ att du inte har fotograferat en Ă€ggula?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av grasklippare:

Är du helt sĂ€ker pĂ„ att du inte har fotograferat en Ă€ggula?


Tror jag Àr rÀtt sÄ sÀker faktiskt.

HÀr kan du se en kort animation (loop) dÀr man kan se protuberanser röra pÄ sig.

https://www.saarikko.nu/solar-activity-animation/

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●

Efter en del bök och strul Àr Äterbesöket pÄ Markarian's Chain fÀrdigstÀllt. Skulle behöva ta om en del data pÄ grund av misslyckade flats vilket lÀmnat en del artefakter, men det fÄr bli nÀsta Är eller sÄ, och dÄ förhoppningsvis under mörkare himmel.

Återigen sĂ„ Ă€r det refraktorn som fĂ„tt jobba - med reducer för ovanlighetens skull - och totalt har jag (okej, PI:s skript har ) lyckats detektera totalt 924 galaxer i bilden.

Full exif etc. pÄ Astrobin

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Satt och gjorde ihop en liten animation av en aktiv region frÄn solytan. HÀr ser man en lÄng protuberans bli dragen mot ytan, en mindre lite högre upp och pÄ kromosfÀren finns det tvÄ solflÀckar som delar med sig av filament med varandra (lite svÄr att se).

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●

NÄlgalaxen Äkte pÄ ett besök tidigare i veckan. NÄgra smÄproblem lösta i vart fall, men jag Àr inte helt vÀn med SCT:n Ànnu.

NGC 4565 @ Astrobin

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Har haft mer av ett programmeringssug under vÄren och tagit det vÀldigt lugnt med astrot. Har labbat lite med min 102 mm Mak och försökt fota lite av mÄnen. Var pÄ balkongen under helgen och sÄ rÄkade ungarna pÄ gÄrden se mig, dÄ blev det att ta ut ett litet rangligt stativ och lÄta dem titta lite pÄ mÄnen. Det var populÀrt och en kille stanande och hade mycket frÄgor Hade glömt hur fint det kan vara att titta pÄ mÄnen.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Har haft mer av ett programmeringssug under vÄren och tagit det vÀldigt lugnt med astrot. Har labbat lite med min 102 mm Mak och försökt fota lite av mÄnen. Var pÄ balkongen under helgen och sÄ rÄkade ungarna pÄ gÄrden se mig, dÄ blev det att ta ut ett litet rangligt stativ och lÄta dem titta lite pÄ mÄnen. Det var populÀrt och en kille stanande och hade mycket frÄgor Hade glömt hur fint det kan vara att titta pÄ mÄnen.

SĂ„ kan det vara.

Blev lite smÄslackande i slutet av sÀsongen för min del likvÀl, men efter att ha slÀppt spÀnningen marginellt pÄ axlarna pÄ monteringen sÄ verkar det som att jag fÄtt bukt med nÄgra problem som jag attribuerat till Edgen. Om det faktiskt beror pÄ att den kÀrvat eller om det helt enkelt har blivit betydligt lÀttare att balansera vettigt lÄter jag vara osagt.

Det sista nÀmnvÀrda projektet för den hÀr sÀsongen blev M51 som tyvÀrr har spikarna i luminanslagret (taget före fixen av monteringen), sÄ det fÄr eventuellt bli att ta om det tidigt i höst eller nÀsta vÄr (har inte kollat exakt hur den ligger till nÀr, men jag misstÀnker att det fÄr bli nÀsta vÄr ).

M51 @ Astrobin

HÀrnÀst ska ett par kablar bytas, all utrustning rengöras, och all sÀsongens data ska ges en ordentlig omgÄng tillsammans med en notering om vad som ska kompletteras/tas om.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
●

Hej pÄ er igen,

Jag Àger ju numera en egen EQ6-R, sÄ ni fÄr vÀl skylla vÀdret pÄ mig.

De fÄ gÄnger vÀdret ÀmndÄ har varit gynnsamt och jag har haft den ute har jag upplevt att den presterar ganska illa. Varenda kotte har mycket snyggare guidegrafer Àn vad jag har. SÄ jag jobbar ju febrilt med att försöka reda ut varför det ser ut som det gör. Kan ju vara sÄ att jag ocksÄ har orealistiska förvÀntningar, ingenting Àr tokigt. Jag kanske bara har rÄkat fÄ se de guideloggar som stolt visas upp av en nöjd Àgare som av nÄgon eller nÄgra anledningar har rÄkat fÄ till en riktig toppenkvÀll.

SÄ, jag tÀnkte nu kolla med er. Har ju varit en del andra Linköpingsbor aktiva hÀr tidigare. Vi bör ju ha nÄgorlunda förutsÀttningar vad gÀller vÀder, och dÄ ocksÄ liknande atmosfÀriska förhÄllanden sÄsom seeing, eller vad den svenska termen nu kan vara. Skulle man kunna fÄ kika pÄ era guideloggar?

PermalÀnk
●

Eller om ni helt enkelt kan hjÀlpa mig att försöka fÄ monteringen att prestera bÀttre. Kanske banka vett i mig om det Àr sÄ att jag har orealistiska förvÀntningar. Eller pÄpeka de uppenbara missar jag har gjort, instÀllningar vad det nu Àn mÄ vara.

PHD 2 guidelog

Den lÀngsta rundan kanske Àr bÀst att fokusera pÄ, lite mer data att utgÄ ifrÄn. 1.22 bÄgsekunder RMS har jag fÄtt för mig Àr nÄgot sÀmre Àn vad man kanske kan förvÀnta sig av en dylik montering.

Uppenbart Àr ju att RA har en tydlig sinusvÄgskaraktÀr, motsvarande RA-axelns ett helt varv i snÀckvÀxeln. Det lÀr ju kunna gÄ att fÄ bort med lite vÀlgjord PEC eller PPEC. Har sett exempel frÄn andras riggar som uppvisar samma form, PEC av nÄgon form har hjÀlpt, men dessa har dÄ gÄtt frÄn redan lÄga siffror till jÀttelÄga. Finns Àven exempel pÄ andra som inte ens behöver PEC, dÀr PHD2 pÄ egen hand lyckas göra periodiska felet knappt synligt.

Jag tycker ocksĂ„ att bĂ€gge axlarna Ă€r ganska spretiga överlag. Ibland Ă€r det stora hopp frĂ„n en bild till en annan. Hur brukar seendet(eller vad man kan kallar det pĂ„ svenska) vara hĂ€r i landet? Är det bara extra kasst hĂ€r i Linköpingstrakten?

Jag anser mig ha stÀllt in guideteleskopets brÀnnvid och guidekamerans pixelstorlek, sÄ skalan pÄ mÀtningarna borde stÀmma. Vad mer kan jag ha sjabblat till?

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av grasklippare:

Eller om ni helt enkelt kan hjÀlpa mig att försöka fÄ monteringen att prestera bÀttre. Kanske banka vett i mig om det Àr sÄ att jag har orealistiska förvÀntningar. Eller pÄpeka de uppenbara missar jag har gjort, instÀllningar vad det nu Àn mÄ vara.

PHD 2 guidelog

Den lÀngsta rundan kanske Àr bÀst att fokusera pÄ, lite mer data att utgÄ ifrÄn. 1.22 bÄgsekunder RMS har jag fÄtt för mig Àr nÄgot sÀmre Àn vad man kanske kan förvÀnta sig av en dylik montering.

Uppenbart Àr ju att RA har en tydlig sinusvÄgskaraktÀr, motsvarande RA-axelns ett helt varv i snÀckvÀxeln. Det lÀr ju kunna gÄ att fÄ bort med lite vÀlgjord PEC eller PPEC. Har sett exempel frÄn andras riggar som uppvisar samma form, PEC av nÄgon form har hjÀlpt, men dessa har dÄ gÄtt frÄn redan lÄga siffror till jÀttelÄga. Finns Àven exempel pÄ andra som inte ens behöver PEC, dÀr PHD2 pÄ egen hand lyckas göra periodiska felet knappt synligt.

Jag tycker ocksĂ„ att bĂ€gge axlarna Ă€r ganska spretiga överlag. Ibland Ă€r det stora hopp frĂ„n en bild till en annan. Hur brukar seendet(eller vad man kan kallar det pĂ„ svenska) vara hĂ€r i landet? Är det bara extra kasst hĂ€r i Linköpingstrakten?

Jag anser mig ha stÀllt in guideteleskopets brÀnnvid och guidekamerans pixelstorlek, sÄ skalan pÄ mÀtningarna borde stÀmma. Vad mer kan jag ha sjabblat till?

Av nÄgon anledning hade jag slutat fÄ notiser för trÄden.

Första frÄgan Àr egentligen om du mÀrker nÄgra problem med bilderna utifrÄn din guidning? Vet sjÀlv att man fastnar i exakta siffror och analys av graferna men det Àr egentligen slutresultatet som spelar roll. FÄr du nÄgra slÀpande eller felformade stjÀrnor?

Är det en begagnad montering eller helt ny? Jag köpte en begagnad och ovetandes hade tidigare Ă€garen skruvat Ă„t en axel för hĂ„rt vilket gav en del problem.

PermalÀnk
●
Skrivet av Shimonu:

Av nÄgon anledning hade jag slutat fÄ notiser för trÄden.

Första frÄgan Àr egentligen om du mÀrker nÄgra problem med bilderna utifrÄn din guidning? Vet sjÀlv att man fastnar i exakta siffror och analys av graferna men det Àr egentligen slutresultatet som spelar roll. FÄr du nÄgra slÀpande eller felformade stjÀrnor?

Är det en begagnad montering eller helt ny? Jag köpte en begagnad och ovetandes hade tidigare Ă€garen skruvat Ă„t en axel för hĂ„rt vilket gav en del problem.

Nja, nÄgra av bilderna jag har tagit har rent av varit helt Ät skogen. Annars fÄr jag vÀl i mina ögon oftast hyffsat runda stjÀrnor. Ganska feta dock, om det Àr för att monteringen far omkring, och smetar ut allting lika Ät alla hÄll eller om det Àr optiken som Àr av sÀmre snitt vet jag inte. Men för det mesta gÄr det bra. Teleskop och kamerakombon ger ju bara en upplösning(kanske fel term) pÄ 1,85 bÄgsekunder per pixel. Hur blir det nÀr jag gÄr vidare till lÀngre brÀnnvidder?

JĂ€mför jag med andra sĂ„ verkar deras riggar prestera bĂ€ttre. Vore skönt att veta vad som Ă€r fel. OM nĂ„got Ă€r fel. Har jag gjort nĂ„gon felinstĂ€llning? Det kanske bara Ă€r sĂ„ enkelt. NĂ„got kan jag ju ha sjabblat till, men vad? Är guidekameran tokig? Är jag tokig och vĂ€ntar mig för mycket? Är monteringen paj? Är det det senare har jag ju i alla fall fortfarande garanti kvar, men....

Nyköpt montering frÄn italienska Prima Luce Lab tidigare i Är. MÀrkte snabbt ett slags tickande ljud vid slewing. Hittade flisor av remmarna inuti monteringen. PÄpekade det för ÄterförsÀljaren, nÀmnde Àven jag tyckte den inte riktigt presterade som jag hade hoppats pÄ. Slussades sen vidare till den italienska distributören för Skywatcher-produkter. De föreslog lite olika ÄtgÀrder och justeringar. Efter sommaren gick deras tekniker pÄ semester nÄn vecka. Runt 14 dagar senare skrev teknikern att han hade mycket pÄ sitt bord just dÄ och bad mig ha tÄlamod, han skulle svara pÄ mina frÄgor snart. Det Àr tvÄ mÄnader sen jag fick nÄgon hjÀlp. Distributören svarar inte lÀngre pÄ mail. Kontaktar jag Prime Luce Lab svarar de bara lite lojt att de har skrivit till distributören och bett de att kolla sina mail.

KÀnner mig asdum som handlade dÀrifrÄn bara för att spara nÄgra tusenlappar.

Sen dĂ„... vĂ€dret alltsĂ„! Är det alltid sĂ„hĂ€r?! Helt magiskt dĂ„ligt. Moln, moln och Ă„ter moln. Kanske alltid har varit likadant, bara att jag lĂ€gger mĂ€rke till det nu pĂ„ ett annat sĂ€tt

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av grasklippare:

De fÄ gÄnger vÀdret ÀmndÄ har varit gynnsamt och jag har haft den ute har jag upplevt att den presterar ganska illa.

Klipper och klistrar lite hÀr, men ja, det verkar ju som att nÄgot inte Àr som det borde.

Citat:

Vi bör ju ha nÄgorlunda förutsÀttningar vad gÀller vÀder, och dÄ ocksÄ liknande atmosfÀriska förhÄllanden sÄsom seeing, eller vad den svenska termen nu kan vara. Skulle man kunna fÄ kika pÄ era guideloggar?

TyvÀrr har jag inga kvar (tror jag, ska dubbelkolla nÀr jag kommer hem), men min erfarenhet Àr att med god balans och bra förhÄllanden ska det inte vara nÄgra problem att fÄ monteringen att hÀnga med ner under 0,5" RMS.

Citat:

Uppenbart Àr ju att RA har en tydlig sinusvÄgskaraktÀr, motsvarande RA-axelns ett helt varv i snÀckvÀxeln. Det lÀr ju kunna gÄ att fÄ bort med lite vÀlgjord PEC eller PPEC.

Om du flyttar din montering varje kvÀll sÄ bör du inte anvÀnda PPEC dÄ det kan stÀlla till mer besvÀr Àn nytta. DÀremot rekommenderar jag att antingen anvÀnda PEC i EQMOD alternativt en kompensation i PHD2 (kolla https://www.youtube.com/watch?v=BfvmlR3It1o). DÄ bör du fÄ en lite stabilare guidning, men om inte balans etc. Àr felfri sÄ kommer PEC inte att hjÀlpa dig, sÄ det Àr det sista du bör testa, och dÄ för att trimma redan bra guidning.

Citat:

Jag tycker ocksĂ„ att bĂ€gge axlarna Ă€r ganska spretiga överlag. Ibland Ă€r det stora hopp frĂ„n en bild till en annan. Hur brukar seendet(eller vad man kan kallar det pĂ„ svenska) vara hĂ€r i landet? Är det bara extra kasst hĂ€r i Linköpingstrakten?

Jag anser mig ha stÀllt in guideteleskopets brÀnnvid och guidekamerans pixelstorlek, sÄ skalan pÄ mÀtningarna borde stÀmma. Vad mer kan jag ha sjabblat till?

Sverige har överlag rÀtt sÄ dÄlig seeing, och Linköping Àr inget undantag. RÀkna med att ligga pÄ runt 1" RMS de flesta "bra" kvÀllar, och lÀgre exceptionella kvÀllar.

Citat:

Sen dĂ„... vĂ€dret alltsĂ„! Är det alltid sĂ„hĂ€r?! Helt magiskt dĂ„ligt. Moln, moln och Ă„ter moln. Kanske alltid har varit likadant, bara att jag lĂ€gger mĂ€rke till det nu pĂ„ ett annat sĂ€tt

Ja. Oktober till januari sÄ Àr det bara att rÀkna med att det Àr molnigt, sedan börjar det bÀttra pÄ sig bara för att bli bra sÄdÀr nÀr ljuset börjar komma tillbaka i andra halvan av april.

Skrivet av grasklippare:

NĂ„got kan jag ju ha sjabblat till, men vad? Är guidekameran tokig? Är jag tokig och vĂ€ntar mig för mycket? Är monteringen paj? Är det det senare har jag ju i alla fall fortfarande garanti kvar, men....

Först och frÀmst, se till att balansen Àr god i alla axlar. Se Àven till att "Unsticka" den (https://www.youtube.com/watch?v=0yzFTjlpZaI) om du inte redan har gjort det; det kommer att hjÀlpa dig rejÀlt med balanseringen.
I PHD2 (har inte kollat dina loggar, sÄ sorry ifall jag nÀmner nÄgot obvious ), se till att ha tillrÀckligt lÄng uppdateringsintervall för att inte "jaga seeing". ~2 sekunder brukade jag köra pÄ - vid dÄlig seeing 3 sekunder, vid utmÀrkt 1,5. Sedan fÄr man tuna lite pÄ hur stor procentuell korrigering som görs, men Àven hÀr sÄ gÀller att sÀmre seeing = mindre justeringar.

Det mest relevanta Ă€r dock att titta pĂ„ hur dina frames ser ut. Är stjĂ€rnorna fortfarande runda sĂ„ spelar guidegraferna ingen roll. NĂ„gra exempelframes hade underlĂ€ttat felsökning.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

NĂ„gon som observerat kometen?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

NĂ„gon som observerat kometen?

Tog mig en svÀng ikvÀll med kameran med en kass trefot och fÄngade nÄgra exponeringar i vart fall. Har inte gett mig pÄ att bearbeta datan Àn, sÄ ÄterstÄr vÀl att se om det blev nÄgot halvdugligt. Nackdelen med att ha haft en vettig astrorigg Àr att man stÀller löjligt höga krav pÄ sina resultat Àven utan. MÄste nog skaffa mig en vettig trefot och tracker för att dÀmpa den vÀrsta abstinensen nÀr den kryper pÄ tills dess att jag kan ha en semipermanent eller permanent rigg igen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Klipper och klistrar lite hÀr, men ja, det verkar ju som att nÄgot inte Àr som det borde.

TyvÀrr har jag inga kvar (tror jag, ska dubbelkolla nÀr jag kommer hem), men min erfarenhet Àr att med god balans och bra förhÄllanden ska det inte vara nÄgra problem att fÄ monteringen att hÀnga med ner under 0,5" RMS.
Om du flyttar din montering varje kvÀll sÄ bör du inte anvÀnda PPEC dÄ det kan stÀlla till mer besvÀr Àn nytta. DÀremot rekommenderar jag att antingen anvÀnda PEC i EQMOD alternativt en kompensation i PHD2 (kolla https://www.youtube.com/watch?v=BfvmlR3It1o). DÄ bör du fÄ en lite stabilare guidning, men om inte balans etc. Àr felfri sÄ kommer PEC inte att hjÀlpa dig, sÄ det Àr det sista du bör testa, och dÄ för att trimma redan bra guidning.
Sverige har överlag rÀtt sÄ dÄlig seeing, och Linköping Àr inget undantag. RÀkna med att ligga pÄ runt 1" RMS de flesta "bra" kvÀllar, och lÀgre exceptionella kvÀllar.

Ja. Oktober till januari sÄ Àr det bara att rÀkna med att det Àr molnigt, sedan börjar det bÀttra pÄ sig bara för att bli bra sÄdÀr nÀr ljuset börjar komma tillbaka i andra halvan av april.

Först och frÀmst, se till att balansen Àr god i alla axlar. Se Àven till att "Unsticka" den (https://www.youtube.com/watch?v=0yzFTjlpZaI) om du inte redan har gjort det; det kommer att hjÀlpa dig rejÀlt med balanseringen.
I PHD2 (har inte kollat dina loggar, sÄ sorry ifall jag nÀmner nÄgot obvious ), se till att ha tillrÀckligt lÄng uppdateringsintervall för att inte "jaga seeing". ~2 sekunder brukade jag köra pÄ - vid dÄlig seeing 3 sekunder, vid utmÀrkt 1,5. Sedan fÄr man tuna lite pÄ hur stor procentuell korrigering som görs, men Àven hÀr sÄ gÀller att sÀmre seeing = mindre justeringar.

Det mest relevanta Ă€r dock att titta pĂ„ hur dina frames ser ut. Är stjĂ€rnorna fortfarande runda sĂ„ spelar guidegraferna ingen roll. NĂ„gra exempelframes hade underlĂ€ttat felsökning.

Nu har jag vaknat till liv igen.

Varför skulle inte PPEC vara bra bara för att man flyttar pÄ monteringen? Den optiska enkodern Àr vÀl till för att monteringen ska hitta var i snÀckvÀxelperioden den befinner sig, Àven om det kan ta uppemot 479 sekunder innan markeringen visar sig och den hittar rÀtt, sÄ borde det ju funka fint nÀr den vÀl har gjort det?

Och felfri och perfekt balans vad innebÀr ens det? Finns ju de som menar pÄ att det ska vara en liten aning ur balans för att det inte ska ligga och vippa mellan kuggflankerna utan istÀllet ligga och vila mot ena eller andra sidan.

Jag har unstickat, jag har pillat med backlashjusteringen. Det senare genom att ta loss remmarna och rotera snĂ€ckvĂ€xeln för hand och kĂ€nna efter. DEC Ă€r nu pĂ„ en nivĂ„ dĂ€r jag nog inte kan minska den mer. Backlashglappet Ă€r klart mĂ€rkbart nĂ€r man tar tag i monteringen och vickar runt DEC-axeln. ÄndĂ„ sĂ€ger guding assistant i PHD2 att backlashen Ă€r i stort sett obefintligt, vilket jag i sig tycker Ă€r rĂ€tt konstigt.. med tanke pĂ„ hur det kĂ€nns.

RA Ă€r svĂ„rt att justera pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet. Det Ă€r vĂ€ldigt skuttigt och konstigt, vet inte riktigt hur jag egentligen ska beskriva det, men monteringen liksom ligger och studsar mellan kuggflankerna medan jag roterar pĂ„ snĂ€ckvĂ€xeln. SÅ det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att kĂ€nna hur det ligger till med sjĂ€lva backlashen. KrĂ€vs nog nĂ€stan att jag spelar in en film pĂ„ vad jag menar.

Jag har ocksÄ tÀnkt mig att seendet pÄ sÀtt och vis mer regelbundet Àn vad det verkar vara och inte hÄller pÄ och varierar. Det kan förekomma bra perioder i guidningen, pÄ nÄn halvminut eller sÄ dÀr det aldrig sticker ivÀg mer Àn 0,5 bÄgsekunder i nÄn av axlarna, men sen sÀtter det igÄng och hoppar hit och dit.

Jojo, men jag har ju relativt kort brÀnnvidd pÄ mitt teleskop, 420 mm. Tillsammans med kameran ligger upplösningen pÄ 1,85 bÄgsekunder per pixel, sÄ dÀr Àr det vÀl inget problem egentligen. Men om jag skulle fÄ för mig att slÀnga pÄ en 6-tums newtonian sÄ blir det trÀligare. SÄ Àven om jag inte har nÄgot större teleskop nu, sÄ vill jag ju i alla fall hitta eventuellt fel pÄ monteringen inom garantitiden.

SlÀnger vÀl in en bild pÄ kometen som exempel. 2 minuters exponeringstid. Monteringen följde stjÀrnorna, och inte kometen, sÄ den Àr nÄgot utsmetad i ungefÀr vÀnster-höger-led pÄ bilden.

HÀr syns vÀl annars inga tydliga problem med svajig guidning?
En till fundering gĂ€llande bilden. Är det normalt med sĂ„ mĂ„nga heta pixlar?

Skrivet av Shimonu:

NĂ„gon som observerat kometen?

"Observerade" med min astrofotoutrustning, om det rÀknas. Se bild ovan.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av grasklippare:

Nu har jag vaknat till liv igen.

Varför skulle inte PPEC vara bra bara för att man flyttar pÄ monteringen? Den optiska enkodern Àr vÀl till för att monteringen ska hitta var i snÀckvÀxelperioden den befinner sig, Àven om det kan ta uppemot 479 sekunder innan markeringen visar sig och den hittar rÀtt, sÄ borde det ju funka fint nÀr den vÀl har gjort det?

Det stÀmmer bra, i teorin i vart fall. I praktiken har jag dock inte inte fÄtt det att fungera vettigt en endaste gÄng. Exakt vad som ligger bakom kan jag bara spekulera i, sÄ jag hoppar nog det. PEC tar dessutom inte sÄ fasligt lÄng tid att spela in (worst case för PPEC), och kan för det mesta göras under tiden man börjar skjuta, sÄ jag kom mig aldrig för att försöka reda ut det hela nÀrmare. Funkar PPEC för dig, tuta och kör.

Citat:

Och felfri och perfekt balans vad innebÀr ens det? Finns ju de som menar pÄ att det ska vara en liten aning ur balans för att det inte ska ligga och vippa mellan kuggflankerna utan istÀllet ligga och vila mot ena eller andra sidan.

Ja, dÀrom tvista de lÀrde.
En viss övervikt i rotationsriktningen kan hjÀlpa mot backlash, framför allt pÄ monteringar utan remdrift. PÄ min EQM35:a var det ett mÄste, mer eller mindre, men pÄ EQ6:an upplevde jag att en jÀmn balans (d.v.s. att nÀr kopplingarna var frikopplade kunde riggen stÀllas i valfri position utan att röra sig) gav bÀst resultat.

Citat:

Jag har unstickat, jag har pillat med backlashjusteringen. Det senare genom att ta loss remmarna och rotera snĂ€ckvĂ€xeln för hand och kĂ€nna efter. DEC Ă€r nu pĂ„ en nivĂ„ dĂ€r jag nog inte kan minska den mer. Backlashglappet Ă€r klart mĂ€rkbart nĂ€r man tar tag i monteringen och vickar runt DEC-axeln. ÄndĂ„ sĂ€ger guding assistant i PHD2 att backlashen Ă€r i stort sett obefintligt, vilket jag i sig tycker Ă€r rĂ€tt konstigt.. med tanke pĂ„ hur det kĂ€nns.

RA Ă€r svĂ„rt att justera pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet. Det Ă€r vĂ€ldigt skuttigt och konstigt, vet inte riktigt hur jag egentligen ska beskriva det, men monteringen liksom ligger och studsar mellan kuggflankerna medan jag roterar pĂ„ snĂ€ckvĂ€xeln. SÅ det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att kĂ€nna hur det ligger till med sjĂ€lva backlashen. KrĂ€vs nog nĂ€stan att jag spelar in en film pĂ„ vad jag menar.

LÄter mÀrkligt onekligen.

Citat:

Jag har ocksÄ tÀnkt mig att seendet pÄ sÀtt och vis mer regelbundet Àn vad det verkar vara och inte hÄller pÄ och varierar. Det kan förekomma bra perioder i guidningen, pÄ nÄn halvminut eller sÄ dÀr det aldrig sticker ivÀg mer Àn 0,5 bÄgsekunder i nÄn av axlarna, men sen sÀtter det igÄng och hoppar hit och dit.

Seeing kan förvisso variera kraftigt inom kortare tidsrymder, men om du regelbundet fÄr dÄlig guidning sÄ kÀnns det inte direkt som att det Àr problemet.

Citat:

Jojo, men jag har ju relativt kort brÀnnvidd pÄ mitt teleskop, 420 mm. Tillsammans med kameran ligger upplösningen pÄ 1,85 bÄgsekunder per pixel, sÄ dÀr Àr det vÀl inget problem egentligen. Men om jag skulle fÄ för mig att slÀnga pÄ en 6-tums newtonian sÄ blir det trÀligare. SÄ Àven om jag inte har nÄgot större teleskop nu, sÄ vill jag ju i alla fall hitta eventuellt fel pÄ monteringen inom garantitiden.

Absolut, Àr det nÄgot knas med prylarna sÄ ska man ju inte bara "gilla lÀget" om man har garanti kvar.

Citat:

SlÀnger vÀl in en bild pÄ kometen som exempel. 2 minuters exponeringstid. Monteringen följde stjÀrnorna, och inte kometen, sÄ den Àr nÄgot utsmetad i ungefÀr vÀnster-höger-led pÄ bilden. <Uppladdad bildlÀnk> HÀr syns vÀl annars inga tydliga problem med svajig guidning?
En till fundering gĂ€llande bilden. Är det normalt med sĂ„ mĂ„nga heta pixlar?
"Observerade" med min astrofotoutrustning, om det rÀknas. Se bild ovan.

Ser bra ut utifrÄn vad jag kan se. Antal heta pixlar varierar ju frÄn kamera till kamera, och det Àr ju en av anledningarna att man anvÀnder dark frames. KvarstÄr det signifikanta mÀngder heta pixlar efter det, sÄ finns det verktyg för sÄdant - CosmeticCorrection i PI exempelvis (finns sÀkerligen nÄgot dylikt i Siril etc. ocksÄ).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem
●

Hej, funderar pÄ 3d printa nedanstÄende:

https://www.printables.com/model/268580-hadley-telescope-remi...

NÄgon som provat detta eller har nÄgra Äsikter om det?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av waimea:

Hej, funderar pÄ 3d printa nedanstÄende:

https://www.printables.com/model/268580-hadley-telescope-remi...

NÄgon som provat detta eller har nÄgra Äsikter om det?

Inte provat, men lite spontant sÄdÀr sÄ gÄr mina tankar som sÄhÀr:

Optiken Àr det viktigaste i ett teleskop. SnÄla pÄ den sÄ spelar det ingen roll hur bra resten Àr. Resten Àr för precision och frustrationsreducering.
Ett teleskop med utmÀrkt optik och kass konstruktion dÀremot kommer dock att ta det roliga ur det rÀtt sÄ snabbt.

SÄ frÄgan Àr om du tÀnker printa det för astronomins skull, eller om du skriver ut det för printinghobbyn. Om det Àr det sistnÀmnda, go for it och Äterkom med resultatet! Om det Àr för astronomins skull, snÄla in lite pÄ utskrifterna ett par mÄnader och lÀgg nÄgra tusenlappar pÄ ett fabrikstillverkat begagnat dobson.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Inte provat, men lite spontant sÄdÀr sÄ gÄr mina tankar som sÄhÀr:

Optiken Àr det viktigaste i ett teleskop. SnÄla pÄ den sÄ spelar det ingen roll hur bra resten Àr. Resten Àr för precision och frustrationsreducering.
Ett teleskop med utmÀrkt optik och kass konstruktion dÀremot kommer dock att ta det roliga ur det rÀtt sÄ snabbt.

SÄ frÄgan Àr om du tÀnker printa det för astronomins skull, eller om du skriver ut det för printinghobbyn. Om det Àr det sistnÀmnda, go for it och Äterkom med resultatet! Om det Àr för astronomins skull, snÄla in lite pÄ utskrifterna ett par mÄnader och lÀgg nÄgra tusenlappar pÄ ett fabrikstillverkat begagnat dobson.

Det Àr frÀmst för printinghobbyn, jag kanske Äterkommer med en byggtrÄd. Jag har ingen erfarenhet av detta och jag Àr nyfiken pÄ resultatet.