Biltemas kompressorolja var också utmärkt för vakumpumpar tills de bytte dem från statoil-olja till något annat stinkande skit som gör att man inte kan få lika hög vakum längre - kort sagt större fraktionsintervall och troligen en olja från USA eller mellanöstern i biltemas nuvarande olja.
Det beror mycket på använd råolja och var den kommer ifrån om det blir bra basolja för smörjning med låg utgasning vid låga tryck eller inte - och ju mer de luktar ju sämre är dem - i alla fall för vakumpumpar.
Problemet är att produktionen av nordsjöolja är väldigt liten idag mot var det har varit vilket har gjort att Shell och Statoil mfl. har i princip fått lägga ned sin produktion av finoljor och tekniska oljor vilket har gett konsekvenser i breda lager där leverantörer för precisionsmaskiner och pumpar helt plötsligt inte kunde leverera sin 'egen' olja till sina egna maskiner för typ 10 år sedan då det i själva verket var Shell-olja i botten med ompackning och annan etikett på, och när källan tog stopp så blev det problem för många och det tog tid innan de hittade ersättare och i många fall till stor del helsyntetolja med annan prislapp för att nå samma nivåer som Shells mineralolja för industriell/teknisk bruk tidigare....
Ger luftkompressorn inte mycket oljedimma i pumparbetet så är det i stort sett obefintlig risk för dieseltändning i luftvolymen i tanken senare.
Har man 'tysta' kompressorer typ Silent Air med kompressorer baserade på kyl/fryskompressorer så skall man vara mer försiktig - i alla fall om man bygger egen lösning, dom ger högre nivå av oljedimma och man bör ha ett oljeavskiljande sinterfilter innan luften går vidare in i trycktanken för att hålla oljedimme-nivån låg när det samlar sig i stor volym.
Luft blir varm när den komprimeras och att trycka upp från atmosfärstryck till 8 Bar övertryck kan ge hela 272 grader C varm luft vid isentropisk kompression (kompression utan avkylning samtidigt och 100% effektivt utan förluster) och det är klart över självantändningstemperatur på oljor och fina oljedimmor.
Nu kyls en luftkompressor men även efter sådan steg kan utloppsröret vid kompressortoppen vara klart över 100 grader innan det går vidare ner mot tanken och det finns anledning att större/dyrare kompressorer har kylflänsade rör både mellan dess steg om det är seriekopplad låg och högtrycks-cylindrar (lite bättre verkningsgrad för att gasen mellankyls mellan stegen) eller från kompressor mot tank för parallellkopplande kompressor (lite sämre verkningsgrad).
skruvkompressorer har också hantering av olja och oljedimma så att nivån är låg när det går vidare ut i systemet och går in i tankar.