Mardrömsleveransen från Proshop var tom

Permalänk
Medlem

Skulle 'Proshop' återkomma med "vi kan tyvärr inte lösa detta åt er" (dvs en standard "we give zero crap about your issue")
så kanske du bör överväga polisanmäla det? (om det nu står fast att det är en sorts bedrägeri/grovt egenmäktigt förfarande nånstans mellan (inklusive) proshop och kunden.
Visst, "vad gott gör en polisanmälan?" well, det skulle göra det klart för proshop att kunden inte bara ger upp sitt påstående samt att kunden riskerar 'på heder och samvete' grova böter och/eller bli dömd ifall kunden skulle visa sig vara den som inte varit helt ärlig enligt polisanmälan (och så vidare..) också, hemförsäkringar som må täcka någon förlust i såna här fall kräver generellt en polisanmälan utöver alla fakturor och sånt i relevanta fall.

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Skulle 'Proshop' återkomma med "vi kan tyvärr inte lösa detta åt er" (dvs en standard "we give zero crap about your issue")
så kanske du bör överväga polisanmäla det? (om det nu står fast att det är en sorts bedrägeri/grovt egenmäktigt förfarande nånstans mellan (inklusive) proshop och kunden.
Visst, "vad gott gör en polisanmälan?" well, det skulle göra det klart för proshop att kunden inte bara ger upp sitt påstående samt att kunden riskerar 'på heder och samvete' grova böter och/eller bli dömd ifall kunden skulle visa sig vara den som inte varit helt ärlig enligt polisanmälan (och så vidare..) också, hemförsäkringar som må täcka någon förlust i såna här fall kräver generellt en polisanmälan utöver alla fakturor och sånt i relevanta fall.

Konsumentköplagen är ingen fråga för polisen. Polisen lägger bara ner anmälan då det inte finns möjlighet att utreda eller åtala för det påstådda bedrägeriet utan kommer se det som en helt civilrättslig tvist.

Proshop följer ARNs rekommendationer så det är där du ska prova, men det finns ingen chans att det går så långt då Proshop skickat en försändelse utan bud och kund har haft möjlighet att granska försändelsen vid utlämnandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Konsumentköplagen är ingen fråga för polisen. Polisen lägger bara ner anmälan då det inte finns möjlighet att utreda eller åtala för det påstådda bedrägeriet utan kommer se det som en helt civilrättslig tvist.

Proshop följer ARNs rekommendationer så det är där du ska prova, men det finns ingen chans att det går så långt då Proshop skickat en försändelse utan bud och kund har haft möjlighet att granska försändelsen vid utlämnandet.

Nej, precis... en sådan tvist skulle i så fall tas upp direkt i tingsrätten, ingenting som polisen blandas in i öht.

ARN är en genväg för konsumenten att få ett *rådgivande* utlåtande (som seriösa verksamheter som regel följer) på ett riskfritt sätt för konsumenten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej, precis... en sådan tvist skulle i så fall tas upp direkt i tingsrätten, ingenting som polisen blandas in i öht.

ARN är en genväg för konsumenten att få ett *rådgivande* utlåtande (som seriösa verksamheter som regel följer) på ett riskfritt sätt för konsumenten.

Tingsrätten är relevant när företag inte följer rekommendationerna. Gäller ju att det finns tillgångar att utmäta för att det ska vara någon vits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tingsrätten är relevant när företag inte följer rekommendationerna. Gäller ju att det finns tillgångar att utmäta för att det ska vara någon vits.

Ska kronofogden gå in med vår militär i Danmark och plocka proshops kaffemaskin och fruktkorg? *ironi*
Utifrån andra trådar har de lite knasigt lagersaldo så det kan vara så det de säljer saker innan de har det i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Jobbar inte för proshop men för en annan återförsäljare. Hos oss är det standard att vi måste undersöka med postnord för att se till att det inte är bedrägeri. Det kollas vikt förändring, kameror osv hos båda parter (centrallager där det skickats från och Postnords lokaler) och även om det finns liknande ärenden hos samma kund.

Självklart ska det undersökas åt båda hållen men en kund ska inte behöva hamna i kläm och vänta hur länge som helst för en telefon fattas och vad som hänt får ju företaget och posten försöka lösa mellan varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Självklart ska det undersökas åt båda hållen men en kund ska inte behöva hamna i kläm och vänta hur länge som helst för en telefon fattas och vad som hänt får ju företaget och posten försöka lösa mellan varandra.

Absolut inte, men det händer ju att det är bedrägeri från kunds håll, då är det svårt att lösa kund direkt.

Det brukar inte ta jättelång tid att undersöka detta med postnord beroende på hur stor backlog dem har.

Permalänk
Medlem

@compilererrors Hur går det med mardrömmen? ÄR den din nya verklighet?

Permalänk

Uppdatering följer...

Hörde av mig förra veckan och beklagade att det drar ut på tiden, detta eftersom de sa att det brukar ta en vecka för dem att få svar från Postnord. Det hade dem inte och ursäktade att det drog ut på tid.

Hörde av mig per mail igår eftermiddag. Skriver att det nu har gått över 2 veckor sedan reklamation och i fall vi ska nå en lösning inom 2-3 veckor, som ARN rekommenderar för ledtider, så bör vi försöka lösa detta snarast.

De svarar idag att jag absolut kan kontakta ARN och att de ännu inte fått svar från Postnord.

Så jag tar och avvaktar lite och får se hur jag gör framöver. Kanske tar emot och följer deras råd att kontakta ARN.

Vi kan ju lugnt säga att det här med uppskatta tid inte är deras paradgren. Först att det "i alla fall inte tar månader", till att Postnord återkommer inom en vecka. Vi får se hur länge de ska dra ut på ärendet. Får väl skriva ett inlägg i tråden om Postnord när detta är överstökat och jag har ork.

Permalänk
Medlem

Värdelös hantering av proshop, du ska ju inte hamna emellan för att dom ska vänta på svar från posten eftersom du är oskyldig i denna händelse..

Permalänk
Medlem

Jag var på samma spår som de flesta andra att du var lite för snabb tidigare men nu har det gått två veckor och då tycker jag absolut inte de skött det korrekt även om de nu har lite tid kvar enligt praxis. Praxis är inte alltid lika med nöjd kund dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Köp en telefon och när det löser sig med Proshop returnera och få pengarna tillbaka ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk

Tjafsat med proshop om leverans till fel utlämningställe. De stod på sig och det drog ut på tiden.

Deras dryga bemötande gjorde att jag struntade hämta ut paketet. Inte handlat där sen dess även om priserna ibland varit lockande

Permalänk
Medlem

Jag kan bara beklaga att du handlat av Proshop, de är mer eller mindre ett av de säsmta bolagen att ha att göra med OM problem uppstår.

Jag har haft liknande, men inte samma, problem där saker inte kommit fram (a.k.a någon på PostNord har fått gratisdelar) vid beställningar ifrån Inet och Webhallen där Inet löser problemet på 1-2 dagar och Webhallen 2-3 dagar, enligt min upplevelse (som säkert kan skiljas emot andras).

Om jag hade varit dig hade jag bara upphävt köpet och då är det faktiskt Proshops problem att lösa att telefonen är borta, de SKA betala tillbaka dina pengar även om du inte kan retunera produkten, eftersom du inte har den är det ju också omöjligt för dig. Det hade i alla fall jag gjort, för att sedan handla hos någon annan som bryr sig mer om sina kunder.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av muSashi:

Stämmer tyvärr inte angående faktura, i alla fall inte om man anlitar Klarna. Om man inte mottagit varan, så måste man själv lösa det med företaget som man köpte från, från första början. @Klarna tar inte ansvar.
Och om man inte betalar fakturan, så blir man avstängd från Klarnas alla tjänster.
Så nej inte mycket säkerhet med faktura heller.

Skrivet av muSashi:

Är väl jättekonstigt om dom stänger av någon som inte fått sin vara..

Problemet är nog att ordvalet "flytta fram fakturadatum".
Det man ska göra är att bestrida fakturan, (skriftligt) till fakturautgivaren med hänvisning att produkten inte levererats.
Då kan inte Klarna ta några fler steg juridiskt. Däremot har de rätt att göra lite vad de själva vill med sin tjänst. T ex stänga av användare som ofta har problem med leveranser. (Däremot måste de göra detta så att diskriminationslagarna inte faller in såklart.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Postnord gillrade fälla – fick fast mobiltjuvar..
https://www.expressen.se/nyheter/postnord-gillrade-en-falla-f...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Skrivet av compilererrors:

Uppdatering följer...

Hörde av mig förra veckan och beklagade att det drar ut på tiden, detta eftersom de sa att det brukar ta en vecka för dem att få svar från Postnord. Det hade dem inte och ursäktade att det drog ut på tid.

Hörde av mig per mail igår eftermiddag. Skriver att det nu har gått över 2 veckor sedan reklamation och i fall vi ska nå en lösning inom 2-3 veckor, som ARN rekommenderar för ledtider, så bör vi försöka lösa detta snarast.

De svarar idag att jag absolut kan kontakta ARN och att de ännu inte fått svar från Postnord.

Så jag tar och avvaktar lite och får se hur jag gör framöver. Kanske tar emot och följer deras råd att kontakta ARN.

Vi kan ju lugnt säga att det här med uppskatta tid inte är deras paradgren. Först att det "i alla fall inte tar månader", till att Postnord återkommer inom en vecka. Vi får se hur länge de ska dra ut på ärendet. Får väl skriva ett inlägg i tråden om Postnord när detta är överstökat och jag har ork.

Hur gick det?

Permalänk
Medlem

Jag köpte hårddiskar hos proshop. Dom var otroligt långsamma att ha göra med när en gick sönder. Det tog 1.5 månad innan det löste sig. Så inte så att dom är skojare, mest bara otroligt långsamma.

Hoppas det löser sig för dig!

Permalänk
Medlem

Min senaste beställning från proshop var lika uselt paketerad. Kunde se rakt in i lådan, ett under att det inte hade ramlat ut. Lär ju dra sig från att köpa något mer därifrån.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Efter att sett tråden först idag och läste igenom den, så blir man ju nu nyfiken.
Hade ju hoppats att det lösts inom ett par dagar (eller aldra senaste inom 2-3 veckor) men detta är bara för dåligt.

till TS, skickade du ProShop datan om att paketet blev lättare (och var) ? Det borde rimligen utesluta dig och *kanske* snabba på beslutet?
Eller du kanske redan fått varan men inte uppdaterat tråden ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Beställt på Proshop!

Så här såg mitt rtx4080 emballage ut när jag hämtade ut det på postnords ombud! Blev livrädd att någon hade mixtrat med kortet. Men resterande låda var orörd!

Kanske var det att limmet hade släppt eller kan kanske någon har kollar in för att se om det var värt att sno sakerna?

https://i.imgur.com/lQXpcFo.jpg

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cobritti:

Beställt på Proshop!

Så här såg mitt rtx4080 emballage ut när jag hämtade ut det på postnords ombud! Blev livrädd att någon hade mixtrat med kortet. Men resterande låda var orörd!

Kanske var det att limmet hade släppt eller kan kanske någon har kollar in för att se om det var värt att sno sakerna?

https://i.imgur.com/lQXpcFo.jpg

Det ser ut som om limmet bara har släppt där. Sådant som händer när de står ute i 15 minusgrader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telperion:

Det ser ut som om limmet bara har släppt där. Sådant som händer när de står ute i 15 minusgrader.

Jag jobbade som ung för en fabrik som tillverkade utemöbler för Ikea och våra paket släppte aldrig i limmet. Man fick kämpa med mattkniv för att försöka få upp allt lim, så antingen använder de dåligt lim eller så är det öppnat! 😅

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av compilererrors:

Uppdatering följer...

Hörde av mig förra veckan och beklagade att det drar ut på tiden, detta eftersom de sa att det brukar ta en vecka för dem att få svar från Postnord. Det hade dem inte och ursäktade att det drog ut på tid.

Hörde av mig per mail igår eftermiddag. Skriver att det nu har gått över 2 veckor sedan reklamation och i fall vi ska nå en lösning inom 2-3 veckor, som ARN rekommenderar för ledtider, så bör vi försöka lösa detta snarast.

De svarar idag att jag absolut kan kontakta ARN och att de ännu inte fått svar från Postnord.

Så jag tar och avvaktar lite och får se hur jag gör framöver. Kanske tar emot och följer deras råd att kontakta ARN.

Vi kan ju lugnt säga att det här med uppskatta tid inte är deras paradgren. Först att det "i alla fall inte tar månader", till att Postnord återkommer inom en vecka. Vi får se hur länge de ska dra ut på ärendet. Får väl skriva ett inlägg i tråden om Postnord när detta är överstökat och jag har ork.

Update?! 😬

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av compilererrors:

Hej Sweclockare,

Vill berätta om min mardröm ...

Har inte läst alla inlägg så om jag repeterar vad andra sagt så bortse från detta.
I korthet: Polisanmäl. Ta anmälan till din kortutgivare och begära pengarna tillbaka den vägen. Det har fått saker att lösa sig för mig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@compilererrors Vi önskar en update kring ämnet!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@compilererrors Vi önskar en update kring ämnet!

Senaste inloggad 2023-02-09 15:49 gällandes TS.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av muSashi:

Senaste inloggad 2023-02-09 15:49 gällandes TS.

Många användare, framförallt de med kortare/mindre aktivitet på forumet får ett mail när de blir omnämnda/citerade i forumet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det kanske löste sig så bra att det inte fanns nått mer att gnälla om?

Folk tycker de är smarta som kolla på produkter i butiker och sen beställer på nätet från billigast möjliga.
Sen när det strular så blir man ledsen i ögat.

Vet flera fall där fraktbolag "tappat bort" försändelser för både fem och sexsiffriga belopp, föremål som ingen annan har glädje av utan för specifika ändamål.. Så en telefon för några tusenlappar är väl inte högsta prio kanske..

Behöver man nått direkt och omgående så köper man över disk.

Men inte ens det är alltid smidigt, elgiganten sålde en telefon som saknade skruvar sen anklagade de mig för att ha pillat med den när jag ville reklamera. Då var jag något yngre och ovillig att bråka, men nu hade de nog fått juridiska konsekvenser av sitt handlande.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Många användare, framförallt de med kortare/mindre aktivitet på forumet får ett mail när de blir omnämnda/citerade i forumet.

Tycker det är dålig stil av TS att inte följa upp i tråden. TS har uppenbarligen lagt till väldigt mycket tid att skriva i tråden så länge problemet var aktuellt och sedan när det väl lösts tvärt slutat skriva i tråden.

Det minsta man göra är att skriva en kort summering om hur allt slutade. Alla användare som läser det skulle gagnas. Men ja Proshop är oseriösa.