El-element är alltid 100% effektiva då den omvandlar arbete (exergi, elström är 100% exergi) till friktionsvärme (anergi) och den lilla arbetet som fortfarande utförs är att det får den varmare luften att stiga men kommer med turbulens i luften blir friktionsvärme i slutändan det också. Värme är den lägsta sortens energi, allt blir värme i slutändan. Exergi kan i stort sett översättas med att det är riktad rörelse (arbete) som får saker att hända - anergi är slumpmässiga rörelser i alla riktningar samtidigt och genomsnittet av det är inget alls händer. Och värme är just slumpvisa rörelser i alla riktningar samtidigt (på molekylnivå). Det innebär att exergi blir alltid anergi i slutändan
Elelement med BT/Wlan är faktiskt något mindre effektivare då en smula av RF-strålningen når ut utanför lokalen som är tänkt att värma - vilket kan anses som att det faktiskt sänker verkningsgraden en smula
Skämt åsido - det som kan minska förbrukningen är som redan nämnt bättre reglering - inte onödigt varmt, inte onödigt kallt (dvs att färg fryser) men det fins en sak som också är lätt att missa är att värme skiktar sig - ganska mycket tom. vilket gör att färgburkarna på golvnivå kan frysa fast värmarens sensor är 5 grader C ett par dm upp
och detta påverkar också hur mycket luftutsläpp i tak och nock utöver vad som läcker igenom väggarna (och också ger kalldrag nedåt mot golvet) man har då värmeutsläpp i toppen pga. skorstenseffekten vilket gör att kall luft dras in på golvnivå och därför blir färg på golvnivå gärna att fryser fast det på hyllor några decimetrar högre upp på väggen klarar sig med vid 5 grader sättning C
En annan sak som jag fick lära mig den hårda vägen var att 2 st 200W frostskyddsvärmare som var ställd lågt (~5 grader C) i pumpkurer hjälper inte när det är -12 - -18 grader C i nära 2 veckor under början av december, även om väggar och tak var hyffsat isolerade så kröp kylan in efter grunden och även om temperaturen höll sig > 0 grader C en bit upp så var den närmaste dm mot golvet/marken gick under 0 grader C och mitt vatten frös.
Det var 2 faktorer som styrde - förmodligen för lite totaleffekt gentemot värmeläckagen och 2 * 200 Watt räckte helt enkelt inte vid - 18 grader C, bimetall-termostater som slår av och på frostskyddstermostater även när temperaturen närma sig och gick under 0 grader C och därmed inte jobbade med full inkopplingstid ens då - ena värmaren var monterad liten bit upp på väggen vilket innebar att inget av dess värme värmde upp någon luft under dess nivå och den kvarvarande som var monterad nedända mot betonggolvet var helt enkelt för dålig i kapacitet och räckte inte till vid -18 grader C.
idag sitter tillfälligt en kupefläkt på lägsta effektnivån och den är styrd av elektronisk termostat som kan sättas vid 5 grader C och en sak som jag upplever viktigt är att den just har fläkt vilket gör att den bryter upp luftskickningarna bättre och blandar om - men detta innebär inte att det kommer dra lägre med ström utan snarare att det ökar då med mer homogen värmd luft i utrymmet gör att mer energi läcker ut, då det som var kallare innan nu kommer att vara varmare även om det i överdelen som normalt är varmare kommer vara lite svalare pga. omblandningen. Dock svalare luft i överdelen ger också mindre 'kraft' för skorstensdrag genom läckor. - så i slutändan kanske det går jämt upp ändå...
Vid skiktning i lokal så varmluft i tak är skitsvår att trycka ned varm mot kallare golvnivå och man märker med värmepump att på innerdel att även om det med fläktkraft blåser nedåt så stannar det 'halvvägs' och sedan går upp igen och det blir värre ju kallar det är utomhus och man måste dra på mer och mer med fläktkraft (och det brusar mer) för att blanda om bättre då de lägsta fläktfarterna är helt värdelösa att penetrera ned varmare luft till golvnivå när det är kallare ute.
eventuellt får man komplimentera med någon "sommarfläkt" och riktas att den trycker upp kallare luft från golvnivå in i de varmare lagren alternativt en klassisk tropik lågvarvig takfläkt som vispar runt luften mer då de kan röra om mycket större luftvolymer utan att det hörs så mycket om dessa.
---
En kamfläns/värmeelemet i en bod med ~5 graders C sättning kan dra mer värmen räknat i antal kWh än en värmepump för en mindre stuga med runt 18-20 graders C sättning över en vinter.
Tänker man ha boden fortsatt uppvärmt så kan en värmepump med dom elpriserna vi har idag tjänas in ganska fort och framförallt gör det inte lika ont när December och Januari-elräkningen dumpar ned.