Smart elelement för litet förråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Men han måste även isolera slangarna eller rören helst så mycket det går för att minska förlusten av värme och det brukar ta en del plats, ju mer ju bättre.

En kulvert är alltså en färdig "komponent" med dubbla isolerade slangar i detta fallet.
Se länk för exempel, https://www.vvsochbad.se/uponor-ecoflex-thermo-twin-varmerors...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

En kulvert är alltså en färdig "komponent" med dubbla isolerade slangar i detta fallet.
Se länk för exempel, https://www.vvsochbad.se/uponor-ecoflex-thermo-twin-varmerors...

Jaha en sån DÄR kulvert. jag jobbar med mer stora kulvertar man kan gå runt i och mellan byggnader. glömmer lätt bort att de där små kallas det också.
Då får vi se om han tycker det är värt att göra så eller inte.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jaha en sån DÄR kulvert. jag jobbar med mer stora kulvertar man kan gå runt i och mellan byggnader. glömmer lätt bort att de där små kallas det också.
Då får vi se om han tycker det är värt att göra så eller inte.

Förmodligen inte
Men ändå kul att presentera alternativ ifall någon hittar tråden i framtiden och söker inspiration för någon liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Förmodligen inte
Men ändå kul att presentera alternativ ifall någon hittar tråden i framtiden och söker inspiration för någon liknande.

Nej det känns inte riktigt värt det men kanske kan vara bra att veta för eventuella andra framtida projekt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk

Det är för dyrt att värma upp ett oisolerat utrymme.-

Fixa frigolit som du lägger på golvet, och sidor front bygg som en "Låda" och nån gammal filt över. Sen nånting som ger värme.
Förr räckte en vanlig 15-20w glödlampa för att hålla värmen.

Sen är ett tips att gå genom all färg, vanlig färg eller spackel kan vi ge max 4 månader sen är allt mögel och det ska du aldrig måla in. Det kan gå bra med snickerifärg och en del specialfärg, men vanlig väggfärg kan jag nästan garantera att den är kass även om man kan ha tur någon gång. Vid vid längre tidsförvaring så torkar den ut och att hålla på med det är aldrig lönt. Det är samma där med snickeerifärg, skrapa bort skinnet överst så går den att använda. Duger att använda under en trapp där du har din syn ofta vill du ha ny färg.
Sen om jag nu skulle slösa bort pengar i värme på det sättet så hadde jag kört mining i sådana fall alla dar i veckan. Eller ställt allt i något hörn inne i sådana fall.
Har förövrigt alltid undrat hur vissa får såna där elräkningar, här har vi svaret.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Förmodligen inte

Det har du helt rätt i!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag får säga att det absolut är värt med ett modernt element. Adax är märket för mig. Har bytt ut alla element i mitt hus (11 st) till dessa och är mycket nöjd med resultatet. (Olika effekter efter placering.) Däremot är jag inte riktigt nöjd med "Appen". Funktionen (styrningen) är helt OK men i övrigt har den en hel del brister. Att man måste ha WiFi anslutning till elementen för inställning/användande av Appen är väl uppenbart. Dock är de självgående normalt.

Utökad text.
Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

El-element är alltid 100% effektiva då den omvandlar arbete (exergi, elström är 100% exergi) till friktionsvärme (anergi) och den lilla arbetet som fortfarande utförs är att det får den varmare luften att stiga men kommer med turbulens i luften blir friktionsvärme i slutändan det också. Värme är den lägsta sortens energi, allt blir värme i slutändan. Exergi kan i stort sett översättas med att det är riktad rörelse (arbete) som får saker att hända - anergi är slumpmässiga rörelser i alla riktningar samtidigt och genomsnittet av det är inget alls händer. Och värme är just slumpvisa rörelser i alla riktningar samtidigt (på molekylnivå). Det innebär att exergi blir alltid anergi i slutändan

Elelement med BT/Wlan är faktiskt något mindre effektivare då en smula av RF-strålningen når ut utanför lokalen som är tänkt att värma - vilket kan anses som att det faktiskt sänker verkningsgraden en smula

Skämt åsido - det som kan minska förbrukningen är som redan nämnt bättre reglering - inte onödigt varmt, inte onödigt kallt (dvs att färg fryser) men det fins en sak som också är lätt att missa är att värme skiktar sig - ganska mycket tom. vilket gör att färgburkarna på golvnivå kan frysa fast värmarens sensor är 5 grader C ett par dm upp

och detta påverkar också hur mycket luftutsläpp i tak och nock utöver vad som läcker igenom väggarna (och också ger kalldrag nedåt mot golvet) man har då värmeutsläpp i toppen pga. skorstenseffekten vilket gör att kall luft dras in på golvnivå och därför blir färg på golvnivå gärna att fryser fast det på hyllor några decimetrar högre upp på väggen klarar sig med vid 5 grader sättning C

En annan sak som jag fick lära mig den hårda vägen var att 2 st 200W frostskyddsvärmare som var ställd lågt (~5 grader C) i pumpkurer hjälper inte när det är -12 - -18 grader C i nära 2 veckor under början av december, även om väggar och tak var hyffsat isolerade så kröp kylan in efter grunden och även om temperaturen höll sig > 0 grader C en bit upp så var den närmaste dm mot golvet/marken gick under 0 grader C och mitt vatten frös.

Det var 2 faktorer som styrde - förmodligen för lite totaleffekt gentemot värmeläckagen och 2 * 200 Watt räckte helt enkelt inte vid - 18 grader C, bimetall-termostater som slår av och på frostskyddstermostater även när temperaturen närma sig och gick under 0 grader C och därmed inte jobbade med full inkopplingstid ens då - ena värmaren var monterad liten bit upp på väggen vilket innebar att inget av dess värme värmde upp någon luft under dess nivå och den kvarvarande som var monterad nedända mot betonggolvet var helt enkelt för dålig i kapacitet och räckte inte till vid -18 grader C.

idag sitter tillfälligt en kupefläkt på lägsta effektnivån och den är styrd av elektronisk termostat som kan sättas vid 5 grader C och en sak som jag upplever viktigt är att den just har fläkt vilket gör att den bryter upp luftskickningarna bättre och blandar om - men detta innebär inte att det kommer dra lägre med ström utan snarare att det ökar då med mer homogen värmd luft i utrymmet gör att mer energi läcker ut, då det som var kallare innan nu kommer att vara varmare även om det i överdelen som normalt är varmare kommer vara lite svalare pga. omblandningen. Dock svalare luft i överdelen ger också mindre 'kraft' för skorstensdrag genom läckor. - så i slutändan kanske det går jämt upp ändå...

Vid skiktning i lokal så varmluft i tak är skitsvår att trycka ned varm mot kallare golvnivå och man märker med värmepump att på innerdel att även om det med fläktkraft blåser nedåt så stannar det 'halvvägs' och sedan går upp igen och det blir värre ju kallar det är utomhus och man måste dra på mer och mer med fläktkraft (och det brusar mer) för att blanda om bättre då de lägsta fläktfarterna är helt värdelösa att penetrera ned varmare luft till golvnivå när det är kallare ute.

eventuellt får man komplimentera med någon "sommarfläkt" och riktas att den trycker upp kallare luft från golvnivå in i de varmare lagren alternativt en klassisk tropik lågvarvig takfläkt som vispar runt luften mer då de kan röra om mycket större luftvolymer utan att det hörs så mycket om dessa.

---

En kamfläns/värmeelemet i en bod med ~5 graders C sättning kan dra mer värmen räknat i antal kWh än en värmepump för en mindre stuga med runt 18-20 graders C sättning över en vinter.

Tänker man ha boden fortsatt uppvärmt så kan en värmepump med dom elpriserna vi har idag tjänas in ganska fort och framförallt gör det inte lika ont när December och Januari-elräkningen dumpar ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Det är för dyrt att värma upp ett oisolerat utrymme.-

Fixa frigolit som du lägger på golvet, och sidor front bygg som en "Låda" och nån gammal filt över. Sen nånting som ger värme.
Förr räckte en vanlig 15-20w glödlampa för att hålla värmen.

Sen är ett tips att gå genom all färg, vanlig färg eller spackel kan vi ge max 4 månader sen är allt mögel och det ska du aldrig måla in. Det kan gå bra med snickerifärg och en del specialfärg, men vanlig väggfärg kan jag nästan garantera att den är kass även om man kan ha tur någon gång. Vid vid längre tidsförvaring så torkar den ut och att hålla på med det är aldrig lönt. Det är samma där med snickeerifärg, skrapa bort skinnet överst så går den att använda. Duger att använda under en trapp där du har din syn ofta vill du ha ny färg.
Sen om jag nu skulle slösa bort pengar i värme på det sättet så hadde jag kört mining i sådana fall alla dar i veckan. Eller ställt allt i något hörn inne i sådana fall.
Har förövrigt alltid undrat hur vissa får såna där elräkningar, här har vi svaret.

Det håller jag med om men nu är det ett isolerat utrymme.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fetbland:

Det håller jag med om men nu är det ett isolerat utrymme.

Men som flera redan skrivit, kan du minska den del av utrymmet du behöver värma upp så minkar energiåtgången. försök åstadkomma ett mindre delutrymme som värms upp i stället för att värma hela volymen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

2. Fixa någon smart lösning som värmer upp förrådet till varmare än nödvändigt när elen är billig på natten, så att du inte behöver värma när elen är dyr. Det kommer inte minska din elförbrukning (snarare kommer det att öka den eftersom du kommer ha mer "läckage" av värme då man värmer till varmare än du behöver) och temperaturen kommer inte vara lika stabil, men det kanske inte gör något.

Skrivet av pv2b:

Angående att värma då elen är billig, ett dödsenkelt sätt att lösa det på är att koppla på en timer som stänger av värmen de timmar elen brukar vara som dyrast. Om förrådet håller värmen tillräckligt väl för att det ska räcka att du bara värmer typ 23-06 så är det ju perfekt.

Detta kräver ju att man har timdebitering eller åtminstone någon form av hög/lågtaxa på elabonnemanget.
Normala "rörliga" och fasta abonnemang är ju samma pris dygnet runt. Skillnaden är ju att det "rörliga" priset byts varje månad medans det fasta är samma pris så länge avtalet gäller.

Vet flera som har misstolkat "rörligt" elpris som om de följer elbörsens alla nycker, och får panik när det rapporteras om extrempriser på elbörsen när de ändå inte kommer att märka något av dem på räkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men som flera redan skrivit, kan du minska den del av utrymmet du behöver värma upp så minkar energiåtgången. försök åstadkomma ett mindre delutrymme som värms upp i stället för att värma hela volymen.

Jo jag vet, ska se vilken som blir den smidigaste lösningen.